För sent börja med D-vitamin nu?

Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Ok Tack!
Fortsätter då :)
Jag får inte mycket sol på sommaren heller, så jag bör höra till de som verkligen har nytta av D-vitamin. Och det kan ju vara på ett subtilt plan/långsiktigt plan som jag inte märker så bokstavligt.

Tänkte försten plussa på med magnesium! Men på kvällen då, och så ta D-vitamin på morgonen. Det är ju bra på ett sätt att jag tagit D-vitamin länge nu, blir det någon märkbar effekt av magnesiumet så kan jag härleda det.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Fast placebo är mycket subtilare än vad man "tror på" ...

Men naturligtvis är det jätteskönt om du mår bättre, oavsett vad det beror på :)

Jag är väldigt kroppsmedveten om hur min kropp mår och kritiskt till allt jag stoppar i mig. Ibland chansar jag lite för att se om resultat uppstår eller inte och händer något rannsakar jag det kritiskt. I detta fallet känner jag mig motbevisad av mig själv att det är något jag behöver och mår bra av. :)


halvt kl

Sen är jag övertygad om att många människor har brister som inte syns på prover osv som gör att människor i onödan mår dåligt i både kropp och själ. Jordarna är numera ganska urarmade på många mineraler. Vi äter för dålig mat ofta,halvfabrikat, läkemedel innehåller många biverkningar som ofta botar ett symptom men ger ett annat.
Det skulle vara oerhört intressant att se studier på hur olika läkemedel påverkar kroppen gällande mineraler och vitaminer. Bara en huvudvärkstablett har sjukt många biverkningar. Man kanske inte får någon som märks direkt men om det slår ut vitamin/mineraler så kan det i slutändan öppna vägar för nya sjukdomar att få fäste.....
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Hur då menar du? Doseringen är ju vad en "Svensson" borde behöva ta, sedan att det troligtvis inte skadar att ta mer är väl en annan sak? Bara gör att D-vitamin inte blir toxiskt förrän vid 100 mg dagligen innebär det ju inte att alla borde äta 80 mg/dag? Då skulle nog få köpa pga kostnaden dessutom :)

Fast problemet är att man länge har varnat för att det är farligt att ta mer än den ordinerade dagsdosen - vilken f ö till helt nyligen låg på en ännu lägre nivå än idag.
 
Senast ändrad:
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Intressant!
Jag har också värk (efter cancerbehanlingar) och jag har fått lindring av högre doser Levaxin. Fast min läkare grymtar att det inte är hälsosamt.

Vad har du för slags värk och hur kan D-vitaminet påverka det?

I mitt fall är det fibromyalgivärk. Och man har sett i studier att höga doser D-vitamin kan ge lindring. I o m att sjukdomen fibromyalgi fortfarande till stor del är en gåta finns ingen kunskap idag om exakt varför D-vitamin hjälper. Men det senaste forskningsgenombrottet visade på inflammationer i nervbanorna som i alla fall en del av problemet vid fibromyalgi. Och kanske är det detta som D-vitamin motverkar? (Det senare är bara min egen gissning.)

Man har också sett att D-vitamin kan lindra "ospecificerad värk" och läkare kan ordinera vitamintillskott mot detta.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

D-vitamin verkar vara det nya magnesium - "alla behöver det och det hjälper mot allt" ;)

Det finns i alla fall forskning som tyder på att det antagligen är väldigt många i Sverige som behöver ett tillskott av D-vitamin vintertid. Och det är en glidande skala - man kan från underskott till ren brist.

Vid Umeå Universitet gjordes en undersökning på barn med allergier mot vissa födoämnen, där utgångshypotesen var att om dessa livsmedel konsekvent uteslöts så var det risk att barnen fick i sig för lite D-vitamin. Men det visade sig att inte heller något enda av barnen i kontrollgruppen - som åt vad som anses vara "fullvärdig kost" - hade optimal nivå av D-vitamin i kroppen. Alla hade underskott - några av barnen i undersökningen så stort underskott att det betecknas som brist.

Har man brist eller t o m underskott bör det ju innebära att man inte mår så bra som man skulle kunna göra - utifrån sitt eget utgångsläge. Och man borde då också må bättre ifall underskottet eller bristen åtgärdades. D-vitamin är ju dessutom (namnet till trots) ett hormon och som sådant kan det förståss påverka många olika funktioner i kroppen.
 
Senast ändrad:
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Jodå, det vet jag. Och jag vet att den rekommenderade dosen höjts.

Det jag är mer undrande inför är alla success stories som plötsligt finns runt D-vitamin. Alltså upplevda förbättringar som man själv knyter till D-vitaminet. Precis som det var med magnesium ett tag (och kanske fortfarande är).
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Kan det inte bara vara så att det helt enkelt bara uppmärksammats i media m.m. samt att forskningen plötsligt inriktat sig på det nu?

Snart kommer säkert zink och selen ska du se......så ska alla ha det ;)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Ja, zink och selen låter inte otroligt alls ;)

Selen har ju lite samma "historia" som d-vitamin dessutom, något som vi i norden har svårare att få i oss på naturlig väg, och zink hakar väl på i den allmänna rädslan för glutenrelaterade problem? :p

(Säger hon som avstår gluten utan läkarkontakt och tycker det är utmärkt :o)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Ja gluten och laktos förstår jag verkligen om man undviker utan att ha diagnosticerad känslighet - där märker man ju direkt på magen om man tål det eller inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 459
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 902
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp