Bukefalos 28 år!

för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

B

blueberry_

har en 6-årig halvblods valack på 1.77 och är själv på en och 1.65. har ridit hästen över ett helt år sen nu börjar det krongla för oss, han har börjat sparka emot skänklen och testa mig. han har även kastat av mig upprepade gånger. han känns oftast stor och stark då känner man sig själv liten och klen. han vissar mig ingen större respekt. hästen är annars genuint snäll och hur go som helst. borde man ge upp och överlåta hästen till en ryttare som passar honom bättre eller fortsätta kämpa med hjälp av mer rutinerade och lägga ännu mer tid och kraft? vad skulle du göra? har du själv varit med om liknande isåfall vad gjorde du åt det? :confused:
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

har en 6-årig halvblods valack på 1.77 och är själv på en och 1.65. har ridit hästen över ett helt år sen nu börjar det krongla för oss, han har börjat sparka emot skänklen och testa mig. han har även kastat av mig upprepade gånger. han känns oftast stor och stark då känner man sig själv liten och klen. han vissar mig ingen större respekt. hästen är annars genuint snäll och hur go som helst. borde man ge upp och överlåta hästen till en ryttare som passar honom bättre eller fortsätta kämpa med hjälp av mer rutinerade och lägga ännu mer tid och kraft? vad skulle du göra? har du själv varit med om liknande isåfall vad gjorde du åt det? :confused:

Jag skulle inte sälja hästen pga att den är för stor om jag gillade den i övrigt och den hade bra kvaliteter.

Om jag vore du skulle jag leta upp en ryttare (kanske en man som har muskelkraft att rida igenom hästen ordentligt) som jag hade förtroende för och som kan påvisa bra resultat vad gäller unghästar, typ Breeders. Sedan skulle jag boka in min häst för utbildning där under minst en månad.

Det kostar kanske omkring 5000-7000 kr för två månader, men det tror jag är värt varenda krona!
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

Har du kollat upp så att den inte har ont nånstans innan du går vidare med detta?
Kan du inte lämna iväg den till någon som rider till den i så fall? Vart bor du?

Tycker inte du ska sälja i första hand..
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

Håller med hästfrälsts första mening:
Har du kollat upp hästen både veterinärmässigt och kanske med ET eller liknande?
En häst som funkat bra ett helt år bör inte börja testa nu. Jag har heller inte hört om 6-års trots.

Om det inte är något fel på hästen kanske du behöver öva dig i ledarskap. NH är bra till det man lär sig mycket.
Nu säger jag alltså inte att du är en dålig hästmänniska men ibland kan man råka på problem som man inte har erfarenhet eller kunskap till.

Har du däremot alltid kännt att hästen är stor för dig så kanske du bör byta till en storlek som du trivs med.

Lycka till!
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

Har du kollat upp så att den inte har ont nånstans innan du går vidare med detta?
Kan du inte lämna iväg den till någon som rider till den i så fall? Vart bor du?

Tycker inte du ska sälja i första hand..

en hästmassör har masserat honom sen har han ståt och inte gjort så mycket över sommarn och nu för tillfället är han hos en som rider honom lite och det fungerar bra för dem.
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

Håller med hästfrälsts första mening:
Har du kollat upp hästen både veterinärmässigt och kanske med ET eller liknande?
En häst som funkat bra ett helt år bör inte börja testa nu. Jag har heller inte hört om 6-års trots.

Om det inte är något fel på hästen kanske du behöver öva dig i ledarskap. NH är bra till det man lär sig mycket.
Nu säger jag alltså inte att du är en dålig hästmänniska men ibland kan man råka på problem som man inte har erfarenhet eller kunskap till.

Har du däremot alltid kännt att hästen är stor för dig så kanske du bör byta till en storlek som du trivs med.

Lycka till!

han känns inte för stor i tryggmiljö men när någonting händer eller han vill springa iväg och liknande så känns det för stort för mig för han har sånn kraft. jag har haft samma tankar som du när det gäller ledarskap, men exempel när han kastar av en eller blir rädd så får man noll kontakt med honom,det är som man sitter på en helt annan häst så det känns omöjligt för mig som är liten och sätta upp emot en sånn kraft.
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

Om du inte känner att detta är häste just för dig, och det gör du nog inte i och med att du startade den här tråden. Så är det bättre att säljer den till någon som trivs med den och skaffar dig själv en häst som passar just dig.

Det ska vara roligt att rida och man ska trivas med sin häst. Fortsätter du med den här finns risken dels att du tröttnar och dels att hästen blir värre och svårare att sälja.
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

Det ska vara roligt att rida och man ska trivas med sin häst.

Detta är, anser jag, själva kärnan i att ha häst!
Är det inte roligt ska man inte slösa tid, energi, pengar och sitt liv på det!

Dålig stämning i stallet - byt stall
Ingen bra kemi mellan ägare och häst - byt häst
osv..

Men! jag tycker att man inte ska ge upp utan att ha försökt - både en och två gånger; den dåliga stämningen kanske bara varar för en kort stund - en häst eller ägare kan växa gentemot varandra.

Lycka till nu!
 
Sv: för stor häst, säljas eller kämpa vidare.

håller med fullständig! det är inget fel med att sälja en häst man inte passar med, fast det verkar som om folk tror det och jag tycker inte att det är att ge upp heller, som sagt det kostar tid å pengar å ska vara ett nöje å då måste det vara värt det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 741
Senast: Verdandi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp