För tunn häst.

Falla ur är ju ett begrepp som kanske inte är tillräckligt beskrivande. Vad är t.ex "falla ur totalt"? den är ju inte undernärd på något sätt.

Pratar vi tappa muskler så måste ju hästen tappa om den p.g.a skada inte kan motioneras. Att ersätta det med fett för att det ska se bra ut, är ju inte rätt.

Om vi pratar om att den tappar så mycket hull/fett att den är undernärd så är det en annan sak men kan ju inte jämföras med muskelfattighet.
Jag tänker att om man motionerade en häst och den ändå inte sätter muskler utan blir mager, då skulle jag nog reagera extremt starkt.
”Totalt” blev kanske missvisande. Jag tänker att hästar i långvarig vila såklart tappar muskler men de ska ändå inte se tunna ut.
Jag tycker hästar kan ha ”fallit ut” lång innan de kan räknas som undernärda.

Bara som ett exempel, tog häromdagen en bild på min häst. Hon är nybliven fyraåring och har pga skada vilat i ett halvår. Hon har alltså noll ridmuskler, men ser ändå inte ”tunn” ut utöver den uppenbara muskelbristen.

Hon föll ur i slutet av sommaren och jag har fodrat upp henne under hösten och vintern. Nu tycker jag hon är helt lagom i hull, tidigare var hon tunn vilket syntes framförallt då hon var lite kantig över ryggen och fettlagret över revbenen var lite klent.

13490288-ADA2-4C47-9B54-BACD9E1D7D92.jpeg

(Bilden är tagen för att kunna följa sadelläget, därav är bara delar av hästen med)
Ignorera den ojämna klippningen 🙈
 
Senast ändrad:
”Totalt” blev kanske missvisande. Jag tänker att hästar i långvarig vila såklart tappar muskler men de ska ändå inte se tunna ut.
Jag tycker hästar kan ha ”fallit ut” lång innan de kan räknas som undernärda.

Bara som ett exempel, tog häromdagen en bild på min häst. Hon är nybliven fyraåring och har pga skada vilat i ett halvår. Hon har alltså noll ridmuskler, men ser ändå inte ”tunn” ut utöver den uppenbara muskelbristen.

Hon föll ur i slutet av sommaren och jag har fodrat upp henne under hösten och vintern. Nu tycker jag hon är helt lagom i hull, tidigare var hon tunn vilket syntes framförallt då hon var lite kantig över ryggen och fettlagret över revbenen var lite klent.

Visa bifogad fil 43996
(Bilden är tagen för att kunna följa sadelläget, därav är bara delar av hästen med)
Ignorera den ojämna klippningen 🙈

Jag tänker också att en skadevila kan se så olika ut. Om den stått i liten hage eller kunnat vila i stor hage, beroende på vilken skada den har.

Det är ju stor skillnad på hur en häst kan röra sig och vilka hagar man har. En häst i vila på ett ställe är inte samma som på ett annat ställe. Mina hagar är små men inte släta, står de i vila så behåller de ändå en liten del av sina uppbyggda muskler.
 
Jag tänker också att en skadevila kan se så olika ut. Om den stått i liten hage eller kunnat vila i stor hage, beroende på vilken skada den har.

Det är ju stor skillnad på hur en häst kan röra sig och vilka hagar man har. En häst i vila på ett ställe är inte samma som på ett annat ställe. Mina hagar är små men inte släta, står de i vila så behåller de ändå en liten del av sina uppbyggda muskler.
Just hästen jag lade in bild på har i flera månader stått i egen platt hage där hon inte rör sig så mkt. Hon står och äter eller står och hänger.

Oavsett så tycker jag inte att de ska falla ur. Hästar ska inte se helt kantiga ut bara för att de står skadade.
 
Just hästen jag lade in bild på har i flera månader stått i egen platt hage där hon inte rör sig så mkt. Hon står och äter eller står och hänger.

Oavsett så tycker jag inte att de ska falla ur. Hästar ska inte se helt kantiga ut bara för att de står skadade.

Jag förstår vad du menar och din häst är verkligen i jättefint skick för att ha vilat på det viset.

Dock tänker jag att om man ser att ens häst är lite kantig men kanske inte underviktig så hjälper det ju att ge mer mat men om hästen inte motionerar alls så är det ju inte muskler. Det skulle ju nämligen förutsätta att hästen bryter ner sina muskler bara för att den får för lite mat (att den skulle bli ännu magrare om den fortsatte gå på den mat den gör nu) och det tror jag inte är fallet här.
 
Jag förstår vad du menar och din häst är verkligen i jättefint skick för att ha vilat på det viset.

Dock tänker jag att om man ser att ens häst är lite kantig men kanske inte underviktig så hjälper det ju att ge mer mat men om hästen inte motionerar alls så är det ju inte muskler. Det skulle ju nämligen förutsätta att hästen bryter ner sina muskler bara för att den får för lite mat (att den skulle bli ännu magrare om den fortsatte gå på den mat den gör nu) och det tror jag inte är fallet här.
Jag tycker ju att hästarna ska ha lite hull. De ska såklart inte vara överviktiga men en omusklad häst som ser väldigt kantig ut (eller där revbenen är för kännbara) kanske behöver öka i fett något. Tycker jag iaf 😊


I TS fall är det svårt att se på bild på grund av vinterpälsen, men utifrån beskrivningen så hade jag justerat foderstaten. TS skriver att den ligger under tabellbehovet i protein och det hade jag justerat omedelbart. Om jag är osäker på hästens faktiska behov och hästen dessutom ser lite kantig eller tunn ut så hade jag garanterat lagt mig över tabellbehovet för proteinet.

Hästen jag lade in bild på får i sig minst 110 Mj och ca 600 gsmrp. Troligen lite mer eftersom hon äter konstant ute i hagen. Enligt tabell ska hon bara ha ca 60 mj och 370 gsmrp, men då hade nog nog sett ut som något slags staket.
 
Exakt precis vart han ska ligga vet jag ej. Men då han stod i sjukhage ensam fick han ju hö. Räknade på det i samma beräknare då låg han plus på både energi och protein ( tänker att han behöver ligga på ungefär samma nu också.) Skyhögt socker i höet lite protein. Hade det vart förra året då den delen såg bättre ut hade jag npg kunnat fodra upp honom med bara hö.
Ska jag fodra upp honom med hö nu så blir energi SKYHÖG till protein.

Eftersom han nu tappat mer muskler på senaste än vad han faktiskt hade gjort i våras så behöver han förmodligen mer protein.
Det jag ger nu skulle bli mycket större mängd iom lägre protein.
 
Din häst är inte tunn TS! Jag tycker den ser fin ut men håller med dig om lite avsaknad av muskler, men inget akut :)
 
Exakt precis vart han ska ligga vet jag ej. Men då han stod i sjukhage ensam fick han ju hö. Räknade på det i samma beräknare då låg han plus på både energi och protein ( tänker att han behöver ligga på ungefär samma nu också.) Skyhögt socker i höet lite protein. Hade det vart förra året då den delen såg bättre ut hade jag npg kunnat fodra upp honom med bara hö.
Ska jag fodra upp honom med hö nu så blir energi SKYHÖG till protein.

Eftersom han nu tappat mer muskler på senaste än vad han faktiskt hade gjort i våras så behöver han förmodligen mer protein.
Det jag ger nu skulle bli mycket större mängd iom lägre protein.
Hur ser kvoten ut mellan energi och protein?

Sålänge hästen inte blir tjock tycker jag att du kan ge mer hö, du får hålla koll och utvärdera.
Jag ger min fri tillgång på hösilage och så får hon potatisprotein eftersom hösilaget ligger lågt i protein. Men det går också att ge det proteintillskottet du redan ger eller tex krafft muscle up.
 
Eftersom han nu tappat mer muskler på senaste än vad han faktiskt hade gjort i våras så behöver han förmodligen mer protein.
Det jag ger nu skulle bli mycket större mängd iom lägre protein.

Om det här stämmer har ju hästen till del fallit ur. D v s tappat muskler, en synbar skillnad mot förra året. För mig signalerar det vad hästägaren redan vet, protein/energibalansen är inte bra. För mycket energi till för lite protein.

Som jämförelse hade vi en häst på boxvila två månader (hovtrassel) som faktiskt tog sig i både muskler och hull när foderstaten blev rätt. En grunduppsättning muskelmassa tycker jag som hästägare att man måste lära sig känna igen, att den sedan blir större av träning är självklart. Men om hästen faller ur (går under normal muskelmassa) är det för mig ett foderproblem och absolut inte ett träningsproblem eftersom jag inte ens anser mig kunna träna en häst som inte har normal muskelmassa.
 
Hur ser kvoten ut mellan energi och protein?

Sålänge hästen inte blir tjock tycker jag att du kan ge mer hö, du får hålla koll och utvärdera.
Jag ger min fri tillgång på hösilage och så får hon potatisprotein eftersom hösilaget ligger lågt i protein. Men det går också att ge det proteintillskottet du redan ger eller tex krafft muscle up.

Det andra jag hittade blir billigare och bara 600g. Det jag ger nu skulle bli över 900g.
Kvoten? I höet?
Han gick på fri tillgång förra vintern. Men han började bli fet då. Därför tänkte jag det var dum ide att efter sommarfettet sätta han på fri tillgång för att bli ännu fetare. Iom jag inte vet hur mycket vi kan motionera.

Förra året blev han dock ganska smal så han behöver nog extra inför våren nu också.

Han står nu med 4 st andra vilka några helst inte ska äta så mycket. Men vi ska sätta in 6.8kg per häst per dag nu ( fri tillgång på halm så dom har tugg).
Kan tyvärr inte göra så mycket mer än att ge honom hö inne också. Men svårt o ge mer än 3kg inne. Sen ska han ju orka äta kvällsmaten också och jag är ofta där på kvällen.

Stallägarna har satt in så det blivit fullt i höhagen så har inte så mycket att välja på fram tills betet sätter igång
 
Det andra jag hittade blir billigare och bara 600g. Det jag ger nu skulle bli över 900g.
Kvoten? I höet?
Han gick på fri tillgång förra vintern. Men han började bli fet då. Därför tänkte jag det var dum ide att efter sommarfettet sätta han på fri tillgång för att bli ännu fetare. Iom jag inte vet hur mycket vi kan motionera.

Förra året blev han dock ganska smal så han behöver nog extra inför våren nu också.

Han står nu med 4 st andra vilka några helst inte ska äta så mycket. Men vi ska sätta in 6.8kg per häst per dag nu ( fri tillgång på halm så dom har tugg).
Kan tyvärr inte göra så mycket mer än att ge honom hö inne också. Men svårt o ge mer än 3kg inne. Sen ska han ju orka äta kvällsmaten också och jag är ofta där på kvällen.

Stallägarna har satt in så det blivit fullt i höhagen så har inte så mycket att välja på fram tills betet sätter igång
Kvoten i höet får du fram genom att dividera gsmrp med MJ. Viktigt att du tar samma ”enhet”, alltså antingen per kg foder för båda eller för kg ts för båda.

Vilka foder är det du jämför? Nog lättare om du skriver ut namnen.
Sist jag räknade så var potatisprotein billigast (förutom soja men det tycker jag inte man ska ge) och näst billigast per g protein var krafft muscle up.
Vad syftar du på med 600g och 900g?

Varför skulle du inte kunna ge mer än 3 kg inne?
 
Kvoten i höet får du fram genom att dividera gsmrp med MJ. Viktigt att du tar samma ”enhet”, alltså antingen per kg foder för båda eller för kg ts för båda.

Vilka foder är det du jämför? Nog lättare om du skriver ut namnen.
Sist jag räknade så var potatisprotein billigast (förutom soja men det tycker jag inte man ska ge) och näst billigast per g protein var krafft muscle up.
Vad syftar du på med 600g och 900g?

Varför skulle du inte kunna ge mer än 3 kg inne?

Ger ju nu granngårdens proteinkoncentrat. De har ett annat foder som heter elit proteinspecial som ska vara likvärdig mucleup. 330vs340g protein. Samt energin var ej så stor skillnad.
Soja proteinet som säljspå granngården har bara angivet " råprotein" inget värde flr smältbart råprotein.

Kan man ge lusern och tillsätta potatisprotein elller ska man ge det rent? Inte så stor koll på den.

Jobbar heltid så har ej mer tid på kvällen än att han får tid att äta 3kg höm
2kg tar 1h bara det.
 
Ger ju nu granngårdens proteinkoncentrat. De har ett annat foder som heter elit proteinspecial som ska vara likvärdig mucleup. 330vs340g protein. Samt energin var ej så stor skillnad.
Soja proteinet som säljspå granngården har bara angivet " råprotein" inget värde flr smältbart råprotein.

Kan man ge lusern och tillsätta potatisprotein elller ska man ge det rent? Inte så stor koll på den.

Jobbar heltid så har ej mer tid på kvällen än att han får tid att äta 3kg höm
2kg tar 1h bara det.
Aha går hästen på lösdrift? Jag fattade inte det, tänkte att den stod på box på natten.

Jag ger potatisprotein blandat med lite lusern. Det är ju ett pulver så enklast att ge i något blött.

Jag tror att krafft muscle up är lite billigare per kg protein. Men det kan du ju räkna på.

Soja är väldigt dåligt för miljön så det avråder jag från.
 
Aha går hästen på lösdrift? Jag fattade inte det, tänkte att den stod på box på natten.

Jag ger potatisprotein blandat med lite lusern. Det är ju ett pulver så enklast att ge i något blött.
Ska se vart om man får tag på potatis. Om det är bättee o ge så så absolut
Jag tror att krafft muscle up är lite billigare per kg protein. Men det kan du ju räkna på.

Soja är väldigt dåligt för miljön så det avråder jag från.

Ah ja muscle up vs elit protein special så är det sistnämnda billigare.
 
Han var väldigt kantig om rumpan och uppdragen mage när han kom och gick knappt sitta barbacka på ganska länge.. Hade inte hunnit äta upp sig från hans fodervärd innan han såldes.

Men kan hålla med om att han tunnats ur ganska mycket över ryggen när jag granskar gamla bilder.


Första sommaren på 100% vila med en vinter före med lite motion på denna bild.
Jämförde den foderstaten med analysen för det året och tänker likvärdiga värden( vilket innebär att öka fodret men blir högre energi med mindre protein jämfört) borde funka bättre än just nu.

Hur fort en häst i vila tappar muskler beror väldigt mycket på statusen den hade innan den blev vilande . Ju bättre kondition den var i innan, ju bättre behåller den status länge innan den sedan börjar tappa muskulatur . Givetvis gäller detta bara under förutsättning att hästen då fodras fullgott utifrån behoven .

En häst som varit i god kondition och välmusklad och i gott hull förlorar inte muskelstatus på VÄLDIGT länge om resten av behoven är uppfyllda. Ännu mindre och långsammare om den tex hålls på lösdrift snarare än i en sjukruta/box.

Du hittar mycket bra forskning i ämnet på nätet också 👍
 
Jag tycker denna film är jättebra. Kollar den varje månad och sedan går jag ut och kollar hästarna. Varje månad.....litar inte på min egen förmåga att se och känna utan att uppdatera mig varje gång så jag inte blir hemmablind.

Jag har helt snöat in på detta klipp nu och jämfört alla hästarna i stallet:banana: jag tycker att hon gör det enkelt och lägger fokus på enkla detaljer.
Det var intressant när jag klämde på min hästs svansrot och funderade på om det fanns någon fettsamling där. Sedan gick jag till den nyinflyttade ponnyn och insåg vad som menas med fett vid svans roten. Tack @Efwa

Allmänt svar i tråden: Jag har i alla fall inte ändrat uppfattning om min pålles hull efter detta klipp. Han är lite lätt överviktig på mankam och framför bogen men normalhull därifrån och bak.

Han var som sagt riktigt smal när han kom till mig vilket gör att jag tenderar att hellre ha honom i överhull.
Jag tror dock att det kunde vara smakfullt med lite bantning men skonsam sådan eftersom han är svårfödd och åt det äldre hållet. Men det känns dumt att börja dra ner nu precis i pälssättningen?
Och hur många % vågar man ta bort/måste man ta bort för att få effekt?
Han äter bara hösilage.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 389
Senast: Robina
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: Fille
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 100
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp