För vid eller för smal?

Evergreen

Trådstartare
:crazy: Är sadelns bom för vid eller för smal om bakvalvet "reser" sig när man t.ex står i lätt sits?
 
jag skulle gissa på för smal....men att den "reser" sig kan bero på att det inte passar så bra annars heller. Det behöver nödvändigtvis inte vara storleken på bommmen. men om det är det så är den nog för smal.
 
Bakvalvet åker upp bak därför att sadeln är för vid fram. Den trycks ju ner fram vid belastning (och åker upp bak).
 
Kan väl också vara så att sadeln helt enkelt inte passar hästens rygg.
Om man lägger en sadel med runda bossor på en häst med rak rygg kan jag tänka mig att den gärna glappar så fort den får möjlighet. Det är ju en riktig jungel att hitta rätt när man ska passa ut sadlar...... jag vet.
 
Ursäkta att jag blir grinig :mad: när "ni" som svarar egentligen bara gissar. Är det inte bättre att de som verkligen vet svarar, annars så blir man ju bara förvirrad...
 
Min häst har väldigt rak rygg och om jag rider i en sadel som är svängd i bommen på honom så "reser" sig sadeln upp baktill.
 
min sadel var för smal och gjorde just så. reste sig där bak. Enligt min sadelmakare gjorde den så för att den var för smal.
 
men jag är inte säker på att det finns nåt allmängiltligt svar. Det finns nog lika många idéer om hur sadlar ska ligga och se ut som det finns sadelmakare. Under det sensate halvåret har jag åkt runt med min häst till minst 5-6 olika sadelmakare och alla säger och tycker olika. Och fortfarande har ingen lyckats hitta en sadel som passar min häst.
 
En i stallet provade en sadel häromveckan där bakvalvet inte låg an riktigt mot ryggen när man bara lade sadeln på, och vi kom tillsammans fram till att den var för smal i bommen. Hur riktigt det var vet jag ju inte, men just på den hästen såg det verkligen ut så. Men jag VET inte.
 
Psst..

Om du är sugen på att få din sadel kollad av en mycket duktig sadelmakaren vet jag en som kommer hitåt i december troligen, han har jag anlitat 2 ggr och ska nog vara med nästa gång också (letar ny hoppsadel, ska prova en imorgon) och jag TROR att han ska komma till Nybro då, men iaf nånstans runt Kalmar. Nyfiken?? PM:a mig :D
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
961
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
881
Utrustning Har ni tips på tävlingskavaj som passar till långa smala ungdomar? Ca 160 cm lång men väldigt nätt i kroppen så de flesta kavajer vi...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp