Bukefalos 28 år!

Föräldraledig 50%

Sv: Föräldraledig 50%

Vi har massa dagar kvar, har sparat hur mkt som helst. Perfekt att ha till sommarlov, jullov, korta av dagistid osv :)
 
Sv: Föräldraledig 50%

Vi har massa dagar kvar, har sparat hur mkt som helst. Perfekt att ha till sommarlov, jullov, korta av dagistid osv :)

Precis. Sonen går redan lite på dagis. Vi vill att kommande barn oxå ska vara lite på dagis. Även sen när jag börjar jobba. Så jag tror vi har löst det hela bra även om sambon missar en del till en början. Men det kan vi inte i dagens läge ändra...
 
Sv: Föräldraledig 50%

*kl*

Vi har delat mer eller mindre rakt av på föräldraledigheten (förra gången blev det 10,5 mån för mig, och 9,5 mån för maken, denna gång blir det något liknande - det har att göra med vilket datum bebisen bestämmer sig för att titta ut), men heltid och aldrig deltid (förutom nu när jag fn. tar ut 20% FL, och maken skall göra det samma så småningom när hans jobbsituation tillåter).

Hade vi bara haft jobb som tillät att "bara" vara tillgänglig 50% så hade vi nog delat en ganska stor del av tiden innan förskolestarten så. Med de jobb vi nu har (och som vi är utbildade för) så skulle det tyvärr bara leda till samma problematik som Mitten beskriver, med att vi skulle "halvjobba" mest hela tiden, även som föräldralediga.

Förra gången fungerade ändå bra, även om det var lite synd att jag fick all tid när sonen var riktigt liten och mannen all tid när han blev större, det hade varit underbart om båda haft möjlighet att vara lika delaktiga hela tiden för det är väldigt viktigt för oss att vara lika delaktiga i vår sons liv, men det blev trots allt bäst såhär i vårat fall.

I ert fall verkar det ju dock gå att lösa med 50/50 stor del av tiden och det tror jag blir toppen! :) Strunta i alla korpar, det är så tröttsamt att det skall behöva vara så! Jag brukar tänka att det är de som i själva verket är avundsjuka för att de inte har möjlighet att göra samma sak.
 
Sv: Föräldraledig 50%

Hade vi bara haft jobb som tillät att "bara" vara tillgänglig 50% så hade vi nog delat en ganska stor del av tiden innan förskolestarten så. Med de jobb vi nu har (och som vi är utbildade för) så skulle det tyvärr bara leda till samma problematik som Mitten beskriver, med att vi skulle "halvjobba" mest hela tiden, även som föräldralediga.

Fast jag hävdar ändå (som jag skrev i mitt första inlägg) att det inte alltid har så mycket med jobbet/arbetsuppgifterna i sig att göra utan med egen inställning/läggning att göra. OCH (inte att förglömma) ens chefs/kollegors inställning. Jag jobbar som personalkonsulent och det innebär att många uppgifter bara ligger på och kan göras av just mig. Det har ändå fungerat bra, eftersom jag helt enkelt inte gör mer jobb än just 50%. Jag/vi (min chef och jag) har helt enkelt lagt en hel del saker på is. Det får vänta med vissa saker (som t ex en medarbetarundersökning) tills jag är åter i 100% tjänst.

Dessutom har vi på vårt kontor en bra vana av att INTE störa kollegor som är heltidssjukskrivna, föräldralediga eller annat. Om vi MÅSTE vet vi att vi kan, men det är bara i yttersta nödfall.

För att lyckas så krävs förstås att organisationen i sig också respekterar gränserna; att de inte förväntar sig 100% tillgänglighet och arbetsprestation av en som jobbar halvtid. Men; jag upplever nog att många som resonerar som du/ni faktiskt till stor del "är" problemet själva; ni tar för mycket ansvar och har en för stor lojalitet. ;) (Säger jag som jobbar som arbetsgivarföreträdare..... hahahaha).

Räddningsplanka: Sen kan det ju mycket väl vara så att just DITT och din makes yrke ÄR omöjliga att förena med 50% ledighet, men jag tror många i min typ av position skulle säga detsamma...... men det funkar ju för mig!
 
Sv: Föräldraledig 50%

Vi har jobbat deltid med båda barnen från ca 7 månaders ålder. Fungerade alldeles utmärkt på många sätt och vis. Bra för barnen att ha två föräldrar närvarande under lång tid, bra för jämställdheten i förhållandet med. Vi kunde hålla nere antalet uttagna FP-dagar eftersom vi hade varsin halvtidslön i botten. Sen gillade våra arbetsgivare det med eftersom vi inte tappade kontakten med jobbet genom att vara borta länge. Okej, det blev lite splittrat på jobbet att vara borta halva veckor men det fick det vara värt. Jag önskade ibland, just då alltså, att vi haft jobb där man bara kunde gå och riva av sina timmar i stället för att få all overhead med att läsa ifatt mail och kolla vad som hänt under hemmadagarna. Men såhär i efterhand hade jag valt likadant om jag skulle göra om det.
 
Sv: Föräldraledig 50%

Jag tror du har helt rätt. Jag har inte heller någon vikarie eller så när jag inte är på jobbet, det jag inte gör hamnar bara på kö hos mig, så att säga. Mitt problem var att jag inte riktigt lyckades sätta upp mina gränser (men för andra kan det funka jättebra). Jag ville göra och hinna allt, jag kände att jag behövde läsa på och hänga med, liksom. Även fast det inte var bra för någon egentligen :crazy:
Kanske skulle det funka om vi testade igen någon gång, när jag lärt mig :). Min man tyckte det funkade bra, till exempel.
 
Sv: Föräldraledig 50%

*knappen*

Jag var hemma heltid till sonen var 3 månader. När sonen var 3-5 månader var vi hemma båda två på heltid (varvade semester och fl) sen var jag hemma på heltid till han var 6,5 månader. Sen dess jobbar jag 60% och pappan 40%. vi kan inte dela dagarna eftersom vi båda pendlar och skulle få dubbla resor. I april byter vi och jag är hemma tre dagar i veckan och pappan två.


Jag gillar inte mitt jobb mest i världen, så av den anledningen hade jag gärna varit hemma längre. Men klart att vi ska dela så mycket som möjligt och det är lättare att "stå ut" när det inte är så mycket jag jobbar. Jag har dessutom kortat mina dagar och jobbar varannan helg för att få ihop rätt antal timmar.
 
Sv: Föräldraledig 50%

Kanske skulle det funka om vi testade igen någon gång, när jag lärt mig :). Min man tyckte det funkade bra, till exempel.

Ja, det där att sätta gränser runt sig själv tror jag man har nytta av i många sammanhang. Det borde ju minska risken att man blir utbränd någon gång t ex.
 
Sv: Föräldraledig 50%

Jag håller med dig! :)

Och tycker som du - att jag tror att "problemet" många gånger ligger hos en själv och ens lojalitet och problem med att släppa ansvar.

Om jag går till mig själv så vet jag att den biten skulle vara svår, men jag vet att jag ändå skulle klara det med en del jobb med mig själv, om det nu inte var så att både makens och mitt jobb tyvärr faller inom din räddningsplanka :(

Det kan låta som en ursäkt, men i vårat fall är det tyvärr sanningen (vi jobbar båda projektstyrt mot deadlines, där kunderna och andra konsulter i projekten, är beroende av våra leveranser, och tid är pengar för kunden). Kan vi inte leverera går jobben till några andra firmor, tyvärr.

Jag har fått det att fungera på 80% f.n men det är rejält svårt och genererar en del "nattjobb" i perioder, så tyvärr känner både jag och min man att 50% är att ta oss vatten över huvudet, även om vi har laglig rätt till det och hur tillmötesgående våra chefer än är (eller min skall vi nog säga, makens är annorlunda..:p) - för jag driver egna projekt med egna leverans och budgetansvar - projekt som alltid rullar på 100% för kunden, och där kunden är beroende av att det till stora delar är just jag som producerar. Skulle jag bli sjukskriven plötsligt så skulle min chef gå in och ta jobben, men även h*n har småbarn så vi försöker täcka för varandra. Så då känns det, för OSS (jag och min man alltså :) ) skall poängteras, trots allt bättre att dela föräldraledigheten mellan oss men 100% åt gången (då kan det tas in en vikarie för hela projekt åt gången) - trots att vi skulle önska 50/50 över tid istället :) Men tack och lov så kände vi oss på det stora hela nöjda förra gången, annars hade vi fått tänka ytterligare flera varv för att hitta på någon annan lösning (min man försöker tex byta jobb, då hans är lite mer krävande än han egentligen vill nu när vi har småbarn som är vårat primära fokus just nu).

Detta låter kanske som någon slags bortförklaring vilket det inte är. Jag står helt bakom TS uppfattning om att 50/50 över tid verkar vara en smidig lösning när det fungerar :)

"Ett jobb är bara ett jobb" är det nog mycket möjligt att flera tänker. I viss mån håller jag med, men när det inte går ut över barnet/barnen att vi jobbar som vi gör, så ser vi ingen anledning av att ge upp våra yrkesval i nuläget. Vi gör däremot vårat yttersta för att anpassa dem till rådande förutsättningar och jag vågar påstå att i just mitt fall så har jag väldigt förstående medarbetare, mot hur branschen i stort ser ut :) Dessvärre haglar tyvärr inte jobben i våra branscher (om vi ville byta för att degraderas någon/några nivåer och lättare jobba deltid)...och är dessutom konjunktursberoende. Inte lätt!
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledig 50%

Ja, det där att sätta gränser runt sig själv tror jag man har nytta av i många sammanhang. Det borde ju minska risken att man blir utbränd någon gång t ex.

Mhm, jag är i riskzonen där också periodvis tror jag... men jag blir långsamt bättre ;)
Duktigflicka-syndromet är svårt att göra sig fri från. Trots att jag är över 30. Nu ska man ju vara duktig mamma OCKSÅ :o
 
Sv: Föräldraledig 50%

Jag tror att det är viktigt för jämställdheten att i så fall vara hemma just 50/50. Jag har en kompis som var hemma en dag i veckan och det var uppenbart att det blev till nån sorts bonusdag då man i första hand skulle mysa, inte ta hand om rulljangsen och verkligen ta huvudansvaret hemma.

Sedan hävdar jag bestämt att det har med arbetsuppgifterna att göra om det känns som att man kan koppla bort jobbet helt de 50% då man ska vara fl. Jag har varit deltidsFL under två perioder, en när jag hade mest undervisning och en när jag ledde ett forskningsprojekt och ett antal samarbeten pågick. Undervisningen var betydligt lättare att styra undan till vissa dagar medan projektet var i stort sett omöjligt att styra in till bestämda veckodagar eftersom jag både var behövd och behövde visa upp mig i vissa sammanhang för att det öht skulle vara nån finess med projektet. Har man såna arbetsuppgifter så är det bättre att vara helt ledig, det blir bara ansträngande att vara mentalt och praktiskt närvarande både på jobbet och hemma.
 
Sv: Föräldraledig 50%

Jag har varit hemma på heltid nu men fr o m januari kommer jag jobba två dagar i veckan och då får min man vara hemma. Ska bli jätte kul och känns väldigt bra med mjukstart. Bebben kommer då att vara 7½ månad. Kanske beror på vilket sorts jobb man har. Min tjänst på jobbet kräver mer närvaro därför har jag kommit överens med chefen att vara på en annan tjänst under denna tid. Känns både lite tråkigt för jag älskar ju min tjänst som jag byggt upp och format men men.... det blir nog kul på nya stället också.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledig 50%

*KL*

Tusen tack för alla era inlägg. Nu känner jag mig ännu säkrare på att vårt tänkta upplägg kommer att gå bra. På måndag lämnar jag in min budget för nästa år där jag lagt ut mig själv med 50% from efter semestern (sedan finns det lösning om allt inte går enligt planerat).

Visst kan jag känna att jag har en liten oro angående min förmåga att vara där och då och blockera mig med en massa jobbtankar. Men jag ser det som ett tillfälle att utveckla mig själv till att bli en person som bättre kan fokusera mer på den uppgift som ligger för handen och inte sväva i väg en massa både i tanke och handling. (Dvs inte göra som jag gör nu, tittar på skidor på tv samtidigt som jag jobbar lite och skriver svar på detta inlägg....)
 
Sv: Föräldraledig 50%

*KL*

Tusen tack för alla era inlägg. Nu känner jag mig ännu säkrare på att vårt tänkta upplägg kommer att gå bra. På måndag lämnar jag in min budget för nästa år där jag lagt ut mig själv med 50% from efter semestern (sedan finns det lösning om allt inte går enligt planerat).

Visst kan jag känna att jag har en liten oro angående min förmåga att vara där och då och blockera mig med en massa jobbtankar. Men jag ser det som ett tillfälle att utveckla mig själv till att bli en person som bättre kan fokusera mer på den uppgift som ligger för handen och inte sväva i väg en massa både i tanke och handling. (Dvs inte göra som jag gör nu, tittar på skidor på tv samtidigt som jag jobbar lite och skriver svar på detta inlägg....)

Klart det kommer att fungera.

Vi har med våra yngsta haft det så att jag varit hemma heltid första tiden. Sedan har jag arbetat 60 % resp 40 % när barnen blivit fem månader gamla. Av olika jobbskäl började arbeta heltid när ena barnet var nio månader, men det andravar ca ett år började jag arbeta heltid. Maken har sedan tagit huvudansvaret.

Som flera redan skrivit, så är heldagar på jobbet att föredra. Det är hopplöst att åka hem vid lunchtid när det känns som om man nyss kommit. En hel dag är lättare att planera och vara realistisk. På en halvdag tror man ofta att man hinner mer än vad man gör, dessutom är det ekonomiskt dumt om man ser till reskostnader.

Ett av barnen var jag inte på papperet hemma med alls. Det var bättre jag pluggade klart och det fungerade att gå på föreläsningar, plugga hemma eller på biblioteket. Mina föräldrarledighetsdagar tog jag på sommarlovet.
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldraledig 50%

Jag tror också på heldagar, halvdagar verkar alldeles för hattigt och dessutom har jag en bit att köra till jobbet.

Det känns skönt att jag fått så mycket positiv input härifrån. De jag har yppat detta med ute i "verkligheten" har minst sagt varit negativa vilket har fått mig att fundera på om jag varit på väg att gå på en riktig blunder som förstagångs förälder. Jag är att betrakta som smått vilsen då jag står utan någon som helst erfarenhet av vare sig barn eller föräldraledighet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
11 926
Senast: Imogen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 272
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 638
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp