Bukefalos 28 år!

Föräldrapenning

Sv: Föräldrapenning

Vad jag förstår så finns det inget som visar att barn över 1 år far illa av att vara på förskola (generellt sett).

Jag tror inte heller att en ettåring vanligtvis far illa av att vara på förskola. Men jag är rätt säker på att den ettåring som mår BÄTTRE av att vara på förskola har dåliga hemförhållanden.

Det räcker inte att mina barn inte far illa. De ska må riktigt bra.
 
Sv: Föräldrapenning

Vi kan för all del strunta i all föräldraledighet och sedan se hur antalet födda barn sjunker. Få har råd att bekosta barnledigheten själv, vårat samhälle är inte utformat för det. Vi har skapat ett samhälle där föräldrar är beroende av pengar från FK för att kunna vara hemma med sina små barn och då får vi betala för det.
Jag är inte emot att det finns föräldraförsäkring, jag tycker bara att den är mer än tillräcklig och absolut inte behöver byggas ut.

Din länk visar på en studie och den belyser att alla barn inte är lika (hur ska man bedöma vilka barn som kan börja på förskolan vid tex. 1 års ålder och vilka som mår bättre av att vara hemma längre?). Den tar även upp att barnomsorgen idag inte ser likadan ut som den gjorde när studien utfördes. Idag är barngrupperna mycket större och även om personalen ofta är högre utbildad finns många obehöriga inom barnomsorgen.
ja och när studien gjordes var det normalt att 6 månaders bebisar sattes i förskola så allt är verkligen inte likadant. För barn som inte passar på en vanlig förskola finns det ju andra alternativ, dagmamma, barnflicka för de som har råd. Det är ju samma sak som att inte alla barn gillar skolan, man får som föräldrer kämpa och allt man kan för att göra det bästa av situationen. För vissa handlar det om att få det ekonomiska att gå ihop så att en förälder kan vara hemma, för andra om att hitta rätt barnomsorg där barnet känner sig tryggt.

Idag klagas det över att föräldrar har för lite tid med sina barn och att det framkallar stress hos både vuxna och barn och du vill ge dem ännu mindre tid med de riktigt små. Jippie! :idea:
Jag vill inte ge någon mindre tid med barnen, jag vill bara slippa betala för det. De flesta skulle kunna "skala ner", bo billigare, spendera mindre på mat, bil och resor och därmed få mer tid med barnen. Det har jag inga som helst åsikter om.
 
Sv: Föräldrapenning

Nog räcker väl pengarna till lite roligt ;)

Jag tycker man ska ha råd att vara hemma med barn iaf ett år, utan att behöva vända på varenda krona jämfört med hur det var när man jobbade.

Javisst räcker pengarna, vi behöver ju inte vrida & vända på varenda krona, men vi lever verkligen inget lyxliv. Pengar till några resor eller dyl finns inte.
 
Sv: Föräldrapenning

Nog räcker väl pengarna till lite roligt ;)

Jag tycker man ska ha råd att vara hemma med barn iaf ett år, utan att behöva vända på varenda krona jämfört med hur det var när man jobbade.

Ja, det tycker jag också att är rimligt och så är det ju idag när de flesta får ca 80% av sin inkomst om de tar ut all föräldraledighet under ett drygt år. En sådan justering av inkomst måste man kunna ta eftersom det är de man får klara sig på om man blir sjuk, ännu mindre om man blir arbetslös.
 
Sv: Föräldrapenning

Nä, fast ni har ju självmant valt att ha tre hästar och dyr hyra. Om ni prioriterade annorlunda så hade ni säkert kunna spara pengar till resor mm.
 
Sv: Föräldrapenning

Jo fast du betalar ju skatt på föräldrapenninge också - eller? Jag har inte börjat ta ut ännu.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tycker definitivt att det nya vårdnadsbidaget är fel, vi har redan ett ortroligt generöst sytem som tillåter att man kan vara hemma länge om man snålar. När väl de dagarna är slut så tycker jag att man får klara sig själv om man vill vara hemma. QUOTE]

Kan du berätta för mig hur jag kan få ut mer när mina dagar är slut? Har jag missat nåt med det här nya vårdnadsbidraget du skriver om? Man måste ju tänka på alla ensamstående föräldrar också som INTE kan spara på dagarna för att den andra parten kan gå tillbaka till jobbet efter x antal månader.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag kommer att vara hemma tills våran minsta som kommer i oktober kommer att vara runt 1 år, dvs Emil kommer att vara 2 år då & lillebror 1 år. Då kommer pappan sedan att vara hemma ca ½ året och sedan blir det mest troligt dagis för pojkarna. Men jag jobbar mkt sovande nätter samt helger, så dom kommer ändå inte att vara där så många timmar/vecka.

Klart jag har valt själv att ha 3 hästar & hellre det än att hålla på och resa. Jag har inte klagat på att vi inte kan resa, det var bara ett konstaterande att det inte finns pengar över till det osså. Allt handlar om prioriteringar, men som sagt, det finns inte pengar till både och. Vi har en av dom billigaste lägenheterna i den här byn, så på den fronten kan vi inte göra så mkt. Sambon har sitt jobb här, så flytta någon annanstans är inget alternativ i dagsläget.

Men som sagt, mindre än 80% av det jag tjänade då jag jobbade skulle jag inte vilja ha, för det skulle jag ant inte klara mig på... Då skulle jag nog inte haft råd att skaffa barn. :crazy: Och det vore ju trist... Varför ska man behöva vrida & vända på varenda krona och snåla bara för att man går hemma som föräldraledig?
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tycker vi har det väldigt bra som det är nu, men fler dar tror jag ingen skulle tacka nej till ;)

Ishtar Vårdbidraget betalas ut av kommunen (det är alltså inte alla som får det om kommunen säger nej) Det betalas ut till föräldrar som har barn mellan 1-3 år och som inte utnyttjar den offentligt finansierade barnomsorgen. Man kan inte kombinera vårdbiraget med andra ersättningar från t.ex. försäkringskassan eller a-kassan. Man får jobba samtidigt men då får man ju ordna barnvakt på annat håll.
 
Sv: Föräldrapenning

Jo fast du betalar ju skatt på föräldrapenninge också - eller? Jag har inte börjat ta ut ännu.

Japp, det dras skatt på föräldrapenningen.

TS.
Tycker faktiskt att dagens system är bra, och frågan "hur länge skulle man få vara ledig och ändå ha kvar jobbet" förstår jag inte alls, varför skulle man bli av med jobbet för att man är föräldraledig (och faktiskt tar hand om framtidens skattebetalare)??

Med första barnet hade både jag och min man extra ersättning från vår arbetsgivare (arbetade på samma företag), så allt som allt fick vi alltså ut 90% av ordinarie lön under föräldraledighetens första 6 månader. Nu studerar jag, så jag får "bara" ut 80% av den lön jag hade för 2 år sedan (orkade inte fixa med alla papper för att höja min SGI, skulle bara göra ca 400 extra i månaden i FP, och eftersom jag inte längre är anställd på företaget så kände jag att det kunde kvitta) Min man har nu ännu bättre avtal, hans arbetsgivare ersätter honom med 80% av det som FK inte betalar ut i FP, så vi har det helt okej iaf ;)
 
Sv: Föräldrapenning

Det samhällsekonomiskt försvarbara i att lägga pengar på resurser för barn som inte producerar någon inkomst är ju att de kommer att producera inkomster till staten i framtiden. Så länge vi har de trygghetssystem vi har, bla med pensioner efter man har slutat att generera skatteintäkter till staten så måste vi ha yngre förmågor som tar vid och fyller på skattekistorna igen.

Precis som med barnbidraget så ska man inte stirra sig blind på hur mycket "vissa" föräldrar får och hur bra de har det. De pengar man får är till för att utjämna skillnaderna mellan de i samma ekonomiska kategori som inte skaffar barn och de som gör det. Om barn skulle anses vara nån sorts kall som man fick finansiera på helt egen hand skulle många välja bort barn och då går inte statsekonomin runt (inga nya medborgare).
 
Sv: Föräldrapenning

Hinner inte svara på allt just, får återkomma till er andra...
Det samhällsekonomiskt försvarbara i att lägga pengar på resurser för barn som inte producerar någon inkomst är ju att de kommer att producera inkomster till staten i framtiden.
Precis som med barnbidraget så ska man inte stirra sig blind på hur mycket "vissa" föräldrar får och hur bra de har det. De pengar man får är till för att utjämna skillnaderna mellan de i samma ekonomiska kategori som inte skaffar barn och de som gör det.

Jag kanske inte uttrycker mig speciellt brilljant och klart just nu eftersom jag lider av svår sömnbrist :crazy:, men just den samhällsekonomiska aspekten är jag hyfsat insatt i. Eller jag borde i alla fall vara det eftersom jag har en magisterexamen i nationalekonomi men inriktning på bl a offentlig ekonomi.

Därför håller jag också delvis med dig mino, jag tycker att det är okej att vi har en föräldraförsäkring. Det jag ifrågasätter är hur utbyggd den ska vara. Jag tror inte att det är många som tycker att man ska få ut 100 % av sin lön i 3 år för varje barn. Det jag ville diskutera är var gränsen går. Hur mycket är det rätt att staten ska ersätta, hur långt ska vi utjämna mellan dessa kategorier?
 
Sv: Föräldrapenning

Tja, jag vet inte faktiskt.... Vi tillhör kategorin som kan spara en del dagar (tar ca 5 dgr/vecka) och därför (som det ser ut nu) vara lediga tills sonen är närmare 2 år gammal. Och det känns ju förstås jättebra för oss!

Jämfört med andra länder så tycker jag vi är oerhört priviligerade i Sverige vad gäller just detta (överhuvudtaget har vi ett bra sjukförsäkringssystem)! Ibland kan jag bli lite irriterad på personer som beklagar sig över att "vi får så lite". Sist var det en person i min närhet som tyckte det var uschligt att vi inte får mer föräldradagar från staten. Och då är det faktiskt en ganska välbeställd familj, ena parten tjänar kring 35000 i månaden eller mer, den andra tjänar väl kring 25000 eller så. Och de har ett dyrt (i min värld) boende centralt som kostade kring 2 miljoner. Det är ju faktiskt ett val de gjort; att bo dyrt och prioritera det. (Jo, i den staden finns billigare alternativ). Det är de väl unt att ha pengar, det är inte det jag irriterar mig på. Jag irriterar mig på att man gnäller över systemet när man faktiskt (egentligen) har råd att ta ut mer ledighet ändå om man vill.

Men; visst har vi ett generöst system. Men jag tycker nog vi ska ha det också. Som flera nämnt så skulle det nog bli alldeles för få barn födda i Sverige om det började stramas åt med pengar till barnfamiljerna.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tror inte att det är många som tycker att man ska få ut 100 % av sin lön i 3 år för varje barn. Det jag ville diskutera är var gränsen går. Hur mycket är det rätt att staten ska ersätta, hur långt ska vi utjämna mellan dessa kategorier?

Det vore väl toppen om man kunde få det! ;)
Fast var gränsen går är ju väldigt svårt att debattera såhär på ett forum. I alla fall för mig. Det krävs ju att man är rätt insatt i statens finanser och hur mycket skattehöjningar ett sånt system skulle kräva (eller vad som istället skulle få stryka på foten).

Var gränsen går beror ju egentligen på vad samhället har råd med.

Lite OT, men ändå en tanke som väcks hos mig: Jag är för övrigt sedan flera år helfascinerad av idén om medborgarlön. Läste en bok av en norrman där han beräknat att det skulle fungera (i Norge, för 15 år sen eller ännu längre sen... :angel:) att alla fick ungefär 5000 kr i månaden från staten. De som ville kunde leva på enbart medborgarlönen, de som ville jobba för att få extrapengar kunde göra det. Det krävde ju någon form av system med obligatorisk tjänstgöring inom vissa sektorer, men det skulle enbart röra sig om några få dagar/veckor per år. Han menade att det fanns många vinster med systemet. Behovet av äldreomsorg, barnomsorg mm skulle minska oerhört (vi skulle själva sköta sånt inom familjerna i mycket högre grad), kulturen skulle blomstra, så även kreativiteten och egenföretagandet. OM det nu skulle funka så vore ju föräldraförsäkringen något man kunde ta bort direkt tex. Då fick man helt enkelt fixa och dona med den där medborgarlönen som man ville istället.
 
Sv: Föräldrapenning

ja och när studien gjordes var det normalt att 6 månaders bebisar sattes i förskola så allt är verkligen inte likadant. För barn som inte passar på en vanlig förskola finns det ju andra alternativ, dagmamma, barnflicka för de som har råd. Det är ju samma sak som att inte alla barn gillar skolan, man får som föräldrer kämpa och allt man kan för att göra det bästa av situationen. För vissa handlar det om att få det ekonomiska att gå ihop så att en förälder kan vara hemma, för andra om att hitta rätt barnomsorg där barnet känner sig tryggt.

Men om man vill ha alternativet förälder hemma med barnet då? För att man som förälder anser att det är det barnet mår bäst.

Jag vill inte ge någon mindre tid med barnen, jag vill bara slippa betala för det. De flesta skulle kunna "skala ner", bo billigare, spendera mindre på mat, bil och resor och därmed få mer tid med barnen. Det har jag inga som helst åsikter om.

Vilket indirekt innebär att du kommer ge föräldrar mindre tid med sina barn för om systemet vi har idag ryker kommer många helt enkelt inte kunna vara hemma med sina barn, ens om det är det som är det allra bästa för dem.

Jag och min sambo kan inte skala ner mer. Vi bor billigt, vi handlar billigt, vi reser inte, vi har inte bil... vi skulle inte ha någon som helst möjlighet att vara ensamma med vårat kommande barn om inte föräldrapenningen fanns. Alternativen skulle vara att inte skaffa barn alls eller att helt sonika skicka iväg bebisen till förskolan så fort heltidsamningen är över, förutsatt att vi då skulle kunna få någon slags föräldrapenning under heltidsamningen annars blir det ju till att lämna ifrån sig ungen på en gång.

Jag betalar gladeligen skatt för att föräldrar ska få vara hemma med sina barn!
 
Sv: Föräldrapenning

Det vore väl toppen om man kunde få det! ;)
Fast var gränsen går är ju väldigt svårt att debattera såhär på ett forum. I alla fall för mig. Det krävs ju att man är rätt insatt i statens finanser och hur mycket skattehöjningar ett sånt system skulle kräva (eller vad som istället skulle få stryka på foten).

Var gränsen går beror ju egentligen på vad samhället har råd med.

För mig handlar det inte bara om vad samhället har råd med utan vilka incitament systemet ger. Ett så generöst system hade nog inneburit att många skaffat barn bara för att de vantrivs på sitt jobb, blivit arbetslösa o s v. Oavsett om statens finanser hade klarat det så tycker jag att det är en princip att man inte ska ha lika bra betalt när man är hemma som när man jobbar.

Fast det hade varit ett roligt system. Man skulle hinna skaffa ett nytt barn långt innan dagarna var slut för första barnet! Båda föräldrarna skulle kunna vara hemma i flera år om en familj skaffade säg 4 barn :D. Det finns inte en möjlighet att landerts finanser klarar det.
 
Sv: Föräldrapenning

Är det verkligen så? Finns det forskning som visat det? Jag vet inte själv.

Jag tror faktiskt att det oftast handlar om att det är föräldrarna som inte vill börja jobba.

Så du tycker att dagens ungdommar genomsyrar självförtroende och harmoni???

Jämfört med de barn som växte upp under 70-talet!

Jag kan verkligen inte hålla med om det. Idag så skär sig var och vartannat barn och svälter sig till döds. Detta förekom inte i den utsträckning när jag var liten.

Jag har ändå en moster som jobbat som jourhem under denna perioden fram till nu så en viss erfarenhet har jag.

Det var betydligt vanligare förr i tiden (javisst låter som en klyscha) att man var hemma med barnen än vad det är idag.

Det är väl självklart att ett barn blir mer säkert om den är hemma med sina föräldrar längre än att de lämnas i en främmande miljö
 
Sv: Föräldrapenning

Men om man vill ha alternativet förälder hemma med barnet då? För att man som förälder anser att det är det barnet mår bäst.

Ja, då får man ser till att ha sparat pengar innan, leva snålt eller helt enkelt inse att att det inte går att vara hemma längre än föräldrapenningen räcker.

Vilket indirekt innebär att du kommer ge föräldrar mindre tid med sina barn för om systemet vi har idag ryker kommer många helt enkelt inte kunna vara hemma med sina barn, ens om det är det som är det allra bästa för dem.
Vilket indirekt innebär att du kommer ge föräldrar mindre tid med sina barn för om systemet vi har idag ryker kommer många helt enkelt inte kunna vara hemma med sina barn, ens om det är det som är det allra bästa för dem.
Jag och min sambo kan inte skala ner mer. Vi bor billigt, vi handlar billigt, vi reser inte, vi har inte bil... vi skulle inte ha någon som helst möjlighet att vara ensamma med vårat kommande barn om inte föräldrapenningen fanns. Alternativen skulle vara att inte skaffa barn alls eller att helt sonika skicka iväg bebisen till förskolan så fort heltidsamningen är över, förutsatt att vi då skulle kunna få någon slags föräldrapenning under heltidsamningen annars blir det ju till att lämna ifrån sig ungen på en gång.
Du verkar hela tiden anta att jag inte vill ha någon föräldraförsäkring alls, fast jag flera gånger skrivit motsatsen. Jag har inte bestämt exakt hur utbyggd jag tycker det ska vara men jag är helt klar med att det minst sagt tillräckligt utbyggt och att vårdnadsbidraget är onödigt.
 
Sv: Föräldrapenning

Det var betydligt vanligare förr i tiden (javisst låter som en klyscha) att man var hemma med barnen än vad det är idag.

Det har du både rätt och fel i. Vissa valde att vara hemma men de som faktiskt valde att arbeta gcik ofta tillbaka till arbetet betydligt tidigare än nu. Det är många 70-talister som började på dagis strax efter 7-8 årsålder. Jag känner flera och de mår bara fint!

Men egentligen handlar det inte om hur många jag känner eller vad din moster har för erfarenhet. Det finns ingen forskning, vad jag har hittat, som säger att barn mår dåligt av att vara på dagis. Att skylla anorexia eller att unga skär sig själv på dagis känns absurt!

Det finns snarare helt andra teorier om varför unga mår dåligt idag, det är ju ett komplicerat problem där det säkert finns flera förklaringar. Ett intressant inlägg i den debatten är psykiatern David Ebenhards bok "I trygghetsnarkomanernas land". Han har teorien att svenska mår sämre nu för att vi inte lärt oss hanrtera "normala" kriser själa utan hela tiden skyddats. Den har inte alla svar men den är onekligen intressant.
 
Sv: Föräldrapenning

Jo fast du betalar ju skatt på föräldrapenninge också - eller? Jag har inte börjat ta ut ännu.

Visst, men det är ju bara rundgång i systemet, att betala skatt på något som är skattefinansierat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 673
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 588
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
986
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om...
2 3
Svar
42
· Visningar
10 834
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp