Bukefalos 28 år!

Föräldrapenning

Sv: Föräldrapenning

Jag tror inte heller att en ettåring vanligtvis far illa av att vara på förskola. Men jag är rätt säker på att den ettåring som mår BÄTTRE av att vara på förskola har dåliga hemförhållanden.

Det räcker inte att mina barn inte far illa. De ska må riktigt bra.

Självkart ska mitt barn också må riktigt bra! Jag tror att barn kan må riktigt bra av en blandning av förskola och hemmiljö. Min 9 månaders son fullkomligt ÄLSKAR öppna förskolan, han är helt saligt när vi är där. Den miljön kan jag inte ge honom här hemma.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tycker egentligen att det vore bättre med en allmän översyn av hur vi ser på jobb. Jag tror att det var väldigt få i våra mor och farföräldrars generation som tog med sig jobbet hem. Idag är vi ett antal personer som antingen måste vara lediga helt eller jobba heltid för det går i princip inte att försöka jobba deltid för i praktiken blir det heltid ändå med kvällar och helger. Det finns många fördelar med att inte ha arbetet knutet till en arbetstid och en arbetsplats och ha det flexibelt (både sambon och jag kan komma och gå ungefär som vi vill så vi kan hämta på dagis vid 16 trots att vi båda jobbar heltid) men i praktiken blir det onödigt stressigt eftersom sakerna ändå måste göras. Så i stället för att lägga mer krut på förlängd föräldrapenning så tror jag att det vore bättre att alla drog ner på arbetstakten över lag. 6 timmars arbetsdag skulle inte vara alls dumt.

Dessutom kan jag tycka att min tvååring egentligen har mer ut av att umgås med oss föräldrar nu än vad hon hade som 2-månaders. Det skulle egentligen vara bättre att lägga mer tid på ledighet efter 1-årsåldern än innan.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tycket att vi har ett väldigt bra system i Sverige vad gäller föräldrapenning, förskola etc. Men visst, det är olika förutsättningar för olika människor. Det går aldrig att komma ifrån. Vissa måste ta ut 7 dagar i veckan, andra inte mer än 2. Inte så mycket att göra åt...

Ligger man på maginalen innan man får barn och nätt och jämt får in pengar som täcker alla utgifter då får man oftast problem om man får barn och det kommer in pengar. Men man har ju själv satt sig i den sitsen, det är inte samhällets fel...

Jag är själv uppväxt på 70-talet och alla barnen på vår gata var hemma med sin mamma. Nåt enstaka barn var hos dagmamma, men det var mycket ovanligt. Idag är det inte så. I princip alla barn hamnar i förskola vid ca 1½-2-års ålder. Förmodligen är det så att det är säkrare att vara hemma med en förälder, men de missar mycket när de inte är i förskola. De har ju en pedagogisk plan för barnen och de lär sig jättemycket där. Därmed inte sagt att man INTE skulle kunna lära dem det hemma, men jag tror ändå att det är viktigt att de går i förskolan. Sen hade det ju varit bra (som ngn annan också skrev) att föräldrarna kanske jobbade färre timmar så att barnen slapp vara på förskolan i alldeles för många timmar...
 
Sv: Föräldrapenning

Men egentligen handlar det inte om hur många jag känner eller vad din moster har för erfarenhet. Det finns ingen forskning, vad jag har hittat, som säger att barn mår dåligt av att vara på dagis. Att skylla anorexia eller att unga skär sig själv på dagis känns absurt!

Det finns snarare helt andra teorier om varför unga mår dåligt idag, det är ju ett komplicerat problem där det säkert finns flera förklaringar. Ett intressant inlägg i den debatten är psykiatern David Ebenhards bok "I trygghetsnarkomanernas land". Han har teorien att svenska mår sämre nu för att vi inte lärt oss hanrtera "normala" kriser själa utan hela tiden skyddats. Den har inte alla svar men den är onekligen intressant.

Jag skyller det inte på Dagis utan på det sättet man lever idag ;)

Allt är betydligt mer "speedat" idag än vad det var när jag var liten. Och tyvärr tror jag att karriär biten har en del med det hela att göra.

Vi skall vara så himla duktiga idag, hela tiden oavsett vad vi gör
 
Sv: Föräldrapenning

Intressanta tankar! Jag är verkligen för att införa lite mer flexibilitet vad gäller arbetstider. Ens behov är ju så annorlunda under oilka skeeenden i livet. Jag har till och med hört föräldrar som säger att de helst varit hemma mer när barnen var tonåringar istället för när de var 2 år. De kände ett större kontrollbehov då :D. Det tar visst aldrig slut....
 
Sv: Föräldrapenning

Svar på din ursprungliga fråga:

Jag tycker dagens system är bra och generöst.

Grundidén att alla ska kunna vara hemma 1½år med sina barn är mkt bra. Att man sedan kan förlänga denna tiden genom att spara dagar är en lyx anser jag.

Håller sedan fullständigt med att arbetstiden borde kunna förkortas. Ett barn (nåja, de flesta) skulle må allra bäst av en blandning mellan föräldratid och förskoletid.
 
Sv: Föräldrapenning

KL

Det är ju en prioriteringssak hur mycket man försöker spara på dagarna men oftast så kanske det är ekonomin som styr. Det är ju ens eget ansvar att se till att man har ekonomi att ta hand om ett barn men kanske är detta ett tillfälle (när man får barn alltså) när det vore rimligt att ge alla samma hjälp.

Jag kan tycka att man har lite väl stora möjligheter att förlänga sin föräldraledighet inom föräldraförsäkringen. Det är ju ganska stor skillnad på om man tar sju dagar per vecka från barnets födelse mot att ta ut fem dagar per vecka efter barnets ettårsdag.

Så skulle det kunna vara lika för alla? Att alla som fick barn fick samma summa under samma tid?
Jag vet inte hur spridningen ser ut mellan lägsta nivå och maxtaket. Men jag skulle tro att den som ligger nära taket oftare tillhör dem som "lever gott" på fp. De som har en låg fp tror jag oftare tar ut sin fp i rask takt. Någon som har koll?
Undra vad medel fp ligger på? Det skulle ju bli bättre för vissa och sämre för vissa men jag tycker att de som har en hög fp som sagt oftare verkar ha lättare för att klara sin ekonomi än de som har en låg fp. Antagligen skulle det bli ännu svårare att få den som tjänar mest att vara hemma.

Säkerligen finns det de som ligger nära taket som ändå har svårt att klara sig på 80%.

Känns som jag inte riktigt kan uttrycka det jag vill men hoppas någon förstår och kan komma med lite fakta och funderingar.

Jag kan tillägga att jag själv anser mig tillhöra dem som får för mycket fp. Så jag ser mig själv i gruppen som skulle få sämre ersättning. Men det vore bättre att någon som inte haft samma möjligheter som mig att få en bra SGI fick mer hjälp när de får barn. Inbillar mig att det skulle gynna barnen (istället för att betala lyx hos de som ändå har det bra) och jag tänker mig att jag skulle klara mig bra ändå. Men jag kan inte se "hela bilden". Alltså hur det skulle fungera i verkligheten och vilka konsekvenser det skulle få. Sen är ju hög inkomst ingen garanti för god ekonomi.
 
barefot and pragnet

Det finns i princip två sätt att hålla uppe barnafödande i ett land.

Det ena är att hålla kvinnorna outbildade och matktlösa, det andra är att skapa bra vilkor för barnafödande.

Man bö hålla i minnet att även i Sverige så fanns det männiksor för inte alls så många år sedan som avstod från famil och barn för att de inte hade råd. Sex var en annan sak prostiuionen var mycket större då ån nu. Men det var bara en parates.

Sverige och andra välfärdsländer hör till de nationer som snittar runt 2,0. I exemelvis Italien och Tyskland där man valt hemmafrumodell och vårdnadsbidrag närmar man sig 1,0.

I och för sig skönt att bli av med italienarna inom överskådlig tid...

:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 631
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
973
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om...
2 3
Svar
42
· Visningar
10 792
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp