Bukefalos 28 år!

Föräldrapenning

P

Pem

Vad tycker ni att är rimligt att statens ska stå för när det gäller föräldrapenning/föräldraledighet? Om vi helt bortser från hur det ser ut idag, hur länge skulle man få vara ledig och ändå ha kvar jobbet, hur mycket pengar skulle man få samt övriga regler? Det hela måste ju även vara samhällsekonomiskt försvarbart och inte bara trevligt för föräldrarna :D.

Själv tycker jag att systemet idag är lite väl generöst faktiskt :o. Speciellt för en familj med två föräldrar med fasta jobb och hyggligt betalt. Jag får dessutom extra ersättning från mitt jobb upp till 90 % av lönen. Naturligtvis tacka vi inte nej till pengarna :angel:, men jag tycker ändå att det är orimligt att staten (d v s vi alla inklusive barnlösa) ska så betala så mycket.

Jag har inte direkt bestämt mig för vilken nivå jag tycker är lagom än. Jag kan bara tycka att vi och många i vår bekantskapkrets lever väldigt gott på föräldrapenningen, åker på långa dyra resor och snålar med dagarna för att sen kunna använda dem till "extra-semester" även efter de börjat jobba.

Antar att det finns några som har avvikande åsikter....;)
 
Sv: Föräldrapenning

Jag unnar gärna de som kan att få leva extra gott under föräldraledigheten. Men de som gör det kan ju inte vara så många.
Tror ju att de flesta ändå får slita ont, jag får ta ut full ersättning 7 dagar i veckan för att över huvudtaget gå runt.
Ska jobba en del i sommar för att spara dagar så att de räcker tills tösen kan börja dagis. Men vill ju egentligen inte att hon ska börja dagis redan när hon är 1 år.
 
Sv: Föräldrapenning

:eek::eek: För generöst... :eek::eek:

Kan man få för mkt pengar övht?

Det beror väl på vad man haft för jobb innan man blev föräldraledig och om man haft något jobb övht iofs. Jag har turen att ha ett jobb där jag var mkt välbetald, nu när jag tar ut FP så får jag ut ungefär som en normalbetald heltidanställd. Men dom pengarna går åt för mig...

Med en rätt dyr lgh, mkt resor (bor på landet) och 3 hästar i famljen så kostar det och jag måste ändå ta ut 7 dgr/vecka för att få det & gå runt. Tråkigt nog. Min sambo kan tyvärr inte bidra med så mkt extra förutom räkningar, mat osv heller trots ett välbetalt jobb & det pga att han håller på & betalar av gamla dyra skulder.

Vad man gör med FP är väl upp till var & en. Men jag kan ju säga att här blir det då inga pengar kvar av den som räcker till resor eller något sådant roligt. :(

Tycker du att alla borde ha samma FP oavsett om man jobbat & slitigt i flera år innan eller om man bara gått hemma & legat på soffan? ;)

Haha...mitt inlägg låter kanske negativt, det är inte meningen, jag är bara chockad hur man kan tycka att systemet är för generöst. :D
 
Sv: Föräldrapenning

Tycker du att alla borde ha samma FP oavsett om man jobbat & slitigt i flera år innan eller om man bara gått hemma & legat på soffan? ;)
:D

Nej, verkligen inte, det måste ju baseras på den inkomst man har/har haft. Frågan är väl snarare hur länge man ska få den ersättningen. Jag tycker att folk ska få vara hemma så länge de vill med sina barn men jag tycker inte att staten ska vara med och betala för de som har möjligthet att snåla på dagarna. Framförallt inte när de sparande dagarna används som förlängd semster. Jag har som sagt inte helt bestämt mig för vad som är en rimlig nivå. Funderar fortfarande.

Jag tycker definitivt att det nya vårdnadsbidaget är fel, vi har redan ett ortroligt generöst sytem som tillåter att man kan vara hemma länge om man snålar. När väl de dagarna är slut så tycker jag att man får klara sig själv om man vill vara hemma. Det känns om alla skattebetalare är med och sponsar några få personer val, deras "hobby"(ja, att kalla barn för hobby känns konstigt men ni förstår vad jag menar)..
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tror att samhället i längden tjänar på att föräldrar är hemma så länge som möjligt med sina barn och därför ser jag inget fel med ett "generöst" system (för mig och min sambo kommer det inte bli vidare fett kan jag lova) som gör det möjligt.
 
Sv: Föräldrapenning

PÅ vilket sätt tjänar samhället på att barnen är på förskolan får 4 år jämfört med från 1 år?
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tror att man många barn helt enkelt inte är redo att lämnas på dagis vid 1 års ålder, att de blir tryggare individer om de får vara hemma längre.
 
Sv: Föräldrapenning

Det där med vårdnadsbidraget har jag inte riktigt fattat än... är det först när FP dagarna är slut som man kan få det, eller kan man få det även om man har dgr kvar men inte tar ut dom just då? Och man kan alltså kombinera vårdnadsbidraget med arbete på deltid tex?
Och måste man dela föräldraledigheten exakt lika mellan föräldrarna för att få det?
 
Sv: Föräldrapenning

Vårdnadsbidraget har väl ingenting alls att göra med hur man delar på föräldrapenningen? Det är helt enkelt pengar till den av föräldrarna som bestämmer sig för att vara hemma med barnet (efter att föräldraledigheten är slut).

Kan ha fel...
 
Sv: Föräldrapenning

Är det verkligen så? Finns det forskning som visat det? Jag vet inte själv.

Jag tror faktiskt att det oftast handlar om att det är föräldrarna som inte vill börja jobba.
 
Sv: Föräldrapenning

Det finns säkert massor med forskning, men jag tänker inte sätta mig och leta efter sådan. För mig känns det självklart att den tryggaste miljön (i normala fall) är den med föräldrarna. Deltid på förskola (jag tycker öht. att det låter absurt med 1-åringar på förskola), sure men allt som oftast handlar det ju om heltid i förskola eller hema helt och hållet.

Alla barn är inte stöpta i samma form heller, en del behöver vara hemma längre än andra. För mig känns det helt absurt att lämna en 1-åring på förskola. En 1-åring är en bebis. Varför inte börja lämna ifrån oss dem så fort de slutat heltidsammas?
 
Sv: Föräldrapenning

Jag har inga direkta åsikter om detta, det jag vet är att det inte skulle födas så mkt barn om man drog ner på föräldraförsäkringen.Vi själva hade kanske skaffat en men inte tänkt på att skaffa ett 2a eller 3e barn.Vi är iofs inte direkt så beroende av föräldrapenningar, vi hade överlevt ändå, men det finns folk som är det & inte hade kunnat skaffa barn om de var mer snålt tilltaget.Finns ju folk nu som egentligen inte har råd att skaffa barn som det är nu.
 
Sv: Föräldrapenning

Vårdnadsbidraget har väl ingenting alls att göra med hur man delar på föräldrapenningen? Det är helt enkelt pengar till den av föräldrarna som bestämmer sig för att vara hemma med barnet (efter att föräldraledigheten är slut).

Kan ha fel...

Oj, då är det kanske jag som blandar ihop med något annat. :o
 
Sv: Föräldrapenning

Kan vara så att du blandar ihop det med jämställdhetsbonusen som är förslagen.
 
Sv: Föräldrapenning

Det finns säkert massor med forskning, men jag tänker inte sätta mig och leta efter sådan.

Jag var bara tvungen att googla lite på ämnet. Jag hittade den här sdian: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=5474

Jag håller med dig om att det normalt sett är hemmet som är tryggast. Därmed inte sagt att det skulle vara otryggt på förskola eller att det skulle skapa osäkra barn. Känner man att man inte vill placera sitt barn på förskolan så slipper man men jag tycker inte att man kan begära att staten ska ge en pengar. Vad jag förstår så finns det inget som visar att barn över 1 år far illa av att vara på förskola (generellt sett). Alltså är det helt enkelt föräldrarnas preferenser som styr, det finns ingen samhällsekonomisk vinst i att betala föräldrar för att vara hemma längre.
 
Sv: Föräldrapenning

Vi kan för all del strunta i all föräldraledighet och sedan se hur antalet födda barn sjunker. Få har råd att bekosta barnledigheten själv, vårat samhälle är inte utformat för det. Vi har skapat ett samhälle där föräldrar är beroende av pengar från FK för att kunna vara hemma med sina små barn och då får vi betala för det.

Din länk visar på en studie och den belyser att alla barn inte är lika (hur ska man bedöma vilka barn som kan börja på förskolan vid tex. 1 års ålder och vilka som mår bättre av att vara hemma längre?). Den tar även upp att barnomsorgen idag inte ser likadan ut som den gjorde när studien utfördes. Idag är barngrupperna mycket större och även om personalen ofta är högre utbildad finns många obehöriga inom barnomsorgen.

Jag var ett barn som tack och lov hade kloka föräldrar. Jag mådde inte alls bra på förskolan och då slapp jag. Eller slapp och slapp, de väntade med att sätta mig där tills jag var 5 år.

Idag klagas det över att föräldrar har för lite tid med sina barn och att det framkallar stress hos både vuxna och barn och du vill ge dem ännu mindre tid med de riktigt små. Jippie! :idea:
 
Sv: Föräldrapenning

Jag tycker systemet är generöst. Men det beror på att jag har möjlighet att utnyttja det. Är man tvungen att ta sju dagar per vecka och sätta sin ettåring på dagis eller liknande så är det ju inte så generöst. Men ändå bättre än i de flesta andra länder.

Har läst att för att få vårdnadsbidrag ska man ha tagit ut 240 dagar av sin fp. Tar man då ut det under barnets första år för att få vb och så kanske vb inte finns mer. Då står man där med skägget i brevlådan. (Vi tar inte ut någon fp under första året) Jag skulle gärna få 3000 i månaden. Men jag tar inte risken att bränna mina fp dagar för ingenting. För övrigt tycker jag det är svårt att få reda på vad som gäller men det ska visst vara så att det är upp till varje kommun att bestämma reglerna. Jag tycker också det är viktigt att SGI´n måste vara skyddad under tiden man får vb.
 
Sv: Föräldrapenning

Det behöver jag inte göra, för jag vet att det inte bara är kostnaden för dagisplatsen som är en samhällsförlust. De flesta föräldrar skulle ha ett jobb att gå till och därmed dra in betydligt mer i inkomstskatt och arbetsgivaravgifter än vad en dagisplats kostar (ja, genomsnittligt då).
 
Sv: Föräldrapenning

och 3 hästar i famljen så kostar det

Nog räcker väl pengarna till lite roligt ;)

Jag tycker man ska ha råd att vara hemma med barn iaf ett år, utan att behöva vända på varenda krona jämfört med hur det var när man jobbade.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 631
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
973
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om...
2 3
Svar
42
· Visningar
10 792
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp