Föräldrar till barn som rider

Hur mycket i norr? Jag har hört att det varit liknande grejer i Stockholmstrakten, men det är ju bara mer norr om man jämför med oss :)

Generellt dock: jaaa, det är toppenkul! Jag tillhör ju inte kategorin som egentligen tycker att man behöver "dela upp" killar och tjejer på ridskolan, men jag vill ju att fler i allmänhet ska rida, och om den här typen av riktade aktiviteter kan vara ett stöd som gör att det händer så är det ju toppen.
Umeå... så Stockholm är ren söder för oss! Nu är han i dagsläget inte så brydd men tror att han hade uppskattat en jämnårig kompis.
 
Hur mycket i norr? Jag har hört att det varit liknande grejer i Stockholmstrakten, men det är ju bara mer norr om man jämför med oss :)

Generellt dock: jaaa, det är toppenkul! Jag tillhör ju inte kategorin som egentligen tycker att man behöver "dela upp" killar och tjejer på ridskolan, men jag vill ju att fler i allmänhet ska rida, och om den här typen av riktade aktiviteter kan vara ett stöd som gör att det händer så är det ju toppen.
Det var i Bro för några veckor sedan.
 
Ny lektion idag. De fick träna på att rida utan stigbyglar. Han red en lite större pigg ponny och han har förrut bara ridit lite bekväm liten ponny utan stigbyglar. Svårt men han kämpade på och försökte verkligen lyssna på ridlärarens tips. Pigg ponny valde dock galopp istället för trav på ett ställe, stor skillnad på barnets mod idag och för bara ett halvår sen. Nu vart han mest road och red glatt vidare i våras vet jag inte om han vågat rida mera.

Frågade på vägen hem om han verkligen försökt ta ner han i trav när det blev galopp? Nja kröp det fram det var som lättare utan stigbyglar i galopp så han hade väl inte överjobbat för en tempoväxling...
 
Ny lektion idag. De fick träna på att rida utan stigbyglar. Han red en lite större pigg ponny och han har förrut bara ridit lite bekväm liten ponny utan stigbyglar. Svårt men han kämpade på och försökte verkligen lyssna på ridlärarens tips. Pigg ponny valde dock galopp istället för trav på ett ställe, stor skillnad på barnets mod idag och för bara ett halvår sen. Nu vart han mest road och red glatt vidare i våras vet jag inte om han vågat rida mera.

Frågade på vägen hem om han verkligen försökt ta ner han i trav när det blev galopp? Nja kröp det fram det var som lättare utan stigbyglar i galopp så han hade väl inte överjobbat för en tempoväxling...
Vad härligt! Snacka om utveckling! Han är rolig som låtsades lite för att få galoppera mer 😂 Som jag känner igen mig!

Mvh Miks
 
Stora N galopperar själv :banana:

Så sjukt snabb utveckling! Det är inte tjusigt men han är modig. Idag både sadlade och tränsade han själv. Tänk vad snälla ponnys kan göra för självförtroendet :love:

På vägen från hagen till bilen körde han hoppsasteg och deklarerade i bilen att det här är den bästa dagen på veckan. Jag är så sugen på att levla upp till två dagar i veckan men är rädd för att övergöda intresset.

Kan man lägga in film? Hmm, verkar inte som det!

Mvh Miks
 
Jag ska försöka lägga in film på min uppfödning och hur fin hon är med den lilla flickan i familijen som köpte henne. Lill-tjejen är 6 år, stora är 9. Lilla var inte största entusiasten innan ponnyn köptes men de har utveckat en fin relation. Stora är en riktigt duktig liten tjej som passade som hand i handske och jag bara visste att de måste köpa henne

 
Det är så himla fint, det där bandet som barn kan få med hästar. Mitt sto är väldigt social och gillar människor i allmänhet, men hon och S är en alldeles särskild historia.

71091671_10217877023895395_5983770813566812160_n.jpg


 
Imorgon ska vi till stallet tillsammans igen, dottern och jag :love: Tanken är ju då att hon ska motionera ponnyn och jag storhästen. Vi får väl se vad herrn tycker om det då han blev oerhört upprörd sist ungen bara hälsade på honom och sen åkte hem. Han gillar henne bättre än mig tror jag :cautious::D

Ponnyns ägare har nu också åkt ut med sin sambo och ska leva vanlife i europa hela vintern, jag ska vara delvis ansvarig för att sköta pass för ponnyn. Det känns lite stort på något sätt, efter drygt 5 år utan eget hästansvar! :o Men ponnyn har flera medryttare som också hjälper till med de andra ansvarsområdena så jag är iaf inte helt ensam :up:
 
Torsdag och stora Ns riddag. Den lilla fuxfärgade ponnyflickan var uthyrd så stora N fick rida en vit valack istället. Suuupersnäll. Jag tyckte nog bättre om denna men stora Ns kärlek till lilla Mandie suddas tydligen inte ut så lätt.

Det regnade och vi båda är lite förkylda. Ett kravlöst pass på ridbanan med mest trav. Han är nära att fatta galopp själv men vågar inte riktigt och jag pressar inte. Han får ta det i sin takt. Barbacka till hagen är en höjdpunkt!

Visa bifogad fil 36177
Observera den gulliga tofsen i luggen som stora N satt upp 🤩

Mvh Miks
 
Vilket fint ekipage och jag undrar om du har tips på ridbyxor för 10-åring kille? Har en här hemma som behöver ett par nu när han blivit ”seriös” och börjat ridskola!
 
Vi har äntligen fått plats på mycket populära ponny-ridskolan som drivs av världens gulligaste c-tränare i dressyr, så det var en nöjd tjej (och mamma) som hade premiär i onsdags.

D688587D-ED2E-4F06-9925-4819643F764F.jpeg


Det skiljer sig mycket från när jag var liten, här rider de till exempel hela första terminen utan stigbyglar för att hitta sin sits och balans, så himla bra.

Det var lite svårt att hitta bra ridskor i stl 27, först köpte jag ett par fodrade Tretorn i jodhpurs-modell, men eftersom de rider utan stigbyglar var jag rädd att hon skulle tappa dem. Det blev till slut ett par bruna, fodrade jodhpurs från Skopunkten, får se om hon klarar sig hela vintern.

Men, det här med väst. Vad ska man köpa? Lönar det sig med en Racesafe, eller är kopiorna lika bra?
När vi var små hade ingen väst, jag har haft väst på mig två gånger (på en unghäst med sadeltvång) så jag är väl inte jätte-entusiastisk. Tycker de blir så klumpiga.

Vad har ni till era små?
 
Vi har äntligen fått plats på mycket populära ponny-ridskolan som drivs av världens gulligaste c-tränare i dressyr, så det var en nöjd tjej (och mamma) som hade premiär i onsdags.

Visa bifogad fil 37326

Det skiljer sig mycket från när jag var liten, här rider de till exempel hela första terminen utan stigbyglar för att hitta sin sits och balans, så himla bra.

Det var lite svårt att hitta bra ridskor i stl 27, först köpte jag ett par fodrade Tretorn i jodhpurs-modell, men eftersom de rider utan stigbyglar var jag rädd att hon skulle tappa dem. Det blev till slut ett par bruna, fodrade jodhpurs från Skopunkten, får se om hon klarar sig hela vintern.

Men, det här med väst. Vad ska man köpa? Lönar det sig med en Racesafe, eller är kopiorna lika bra?
När vi var små hade ingen väst, jag har haft väst på mig två gånger (på en unghäst med sadeltvång) så jag är väl inte jätte-entusiastisk. Tycker de blir så klumpiga.

Vad har ni till era små?
Vilken underbar bild. Hon bara lyser! :D
 
Vi har äntligen fått plats på mycket populära ponny-ridskolan som drivs av världens gulligaste c-tränare i dressyr, så det var en nöjd tjej (och mamma) som hade premiär i onsdags.

Visa bifogad fil 37326

Det skiljer sig mycket från när jag var liten, här rider de till exempel hela första terminen utan stigbyglar för att hitta sin sits och balans, så himla bra.

Det var lite svårt att hitta bra ridskor i stl 27, först köpte jag ett par fodrade Tretorn i jodhpurs-modell, men eftersom de rider utan stigbyglar var jag rädd att hon skulle tappa dem. Det blev till slut ett par bruna, fodrade jodhpurs från Skopunkten, får se om hon klarar sig hela vintern.

Men, det här med väst. Vad ska man köpa? Lönar det sig med en Racesafe, eller är kopiorna lika bra?
När vi var små hade ingen väst, jag har haft väst på mig två gånger (på en unghäst med sadeltvång) så jag är väl inte jätte-entusiastisk. Tycker de blir så klumpiga.

Vad har ni till era små?
Vi har har haft hansbos vanliga väst när de är små, dottern hade den tills hon var 5 och sonen har den nu och är 3. Dottern har nu en begagnad källquistväst som hon trivs jätte bra med. Den går att ”vika in” rätt bra under armarna så inte armarna står ut så mycket. Provade en RaceSafe på henne i somras för jag tänkte att den skulle vara ännu bättre nu när hon rider mer, men hon tyckte inte om den då den inte gick att vika in under armarna utan armarna stod ut väldigt mycket på henne.
Så det gäller nog att prova vad som funkar bäst just för din dotter.
Viktigast i den åldern är ju att den är skön så dom vill ha den och att den inte blir allt för klumpig.
 
Vi har äntligen fått plats på mycket populära ponny-ridskolan som drivs av världens gulligaste c-tränare i dressyr, så det var en nöjd tjej (och mamma) som hade premiär i onsdags.

Visa bifogad fil 37326

Det skiljer sig mycket från när jag var liten, här rider de till exempel hela första terminen utan stigbyglar för att hitta sin sits och balans, så himla bra.

Det var lite svårt att hitta bra ridskor i stl 27, först köpte jag ett par fodrade Tretorn i jodhpurs-modell, men eftersom de rider utan stigbyglar var jag rädd att hon skulle tappa dem. Det blev till slut ett par bruna, fodrade jodhpurs från Skopunkten, får se om hon klarar sig hela vintern.

Men, det här med väst. Vad ska man köpa? Lönar det sig med en Racesafe, eller är kopiorna lika bra?
När vi var små hade ingen väst, jag har haft väst på mig två gånger (på en unghäst med sadeltvång) så jag är väl inte jätte-entusiastisk. Tycker de blir så klumpiga.

Vad har ni till era små?
Min har haft jacson i flera år, de funkar bra!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 257
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 834
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp