Förändring i domarkåren

Skulle man inte på större tävlingar kunna ha kameror, tänk pivo eller gopro, på domarbåsen?
Under nästa ekipages ritt gås filmerna igenom av oberoende domare/etolog/veterinär eller whatever och då kan man titta och förstora och köra slowmotion eller stillbilder på de ställen som kan vara problematiska? Och först efter det kommer det officiella resultatet.
Det hade ju varit spännande, kanske kunde lägga det som ett nytt betyg precis som dem de redan får i efterhand för ryttarens inverkan och vad det nu är. Lägga in ett "happy athlete" samlingsbetyg med koeff. 3-4 eller nåt så det verkligen påverkar...
 
Kolla nosgrimman på 100% av alla grand prix ekipage. Så många är det faktiskt inte. Gör det inne på banan innan startsignal, så alla kan se. Ta en bild när stickan sitter i. Kanske införa siffran i protokollet? Det ska alla hästar (och ryttare) på den nivån klara av. Finns viljan finns möjligheter.
 
Kolla nosgrimman på 100% av alla grand prix ekipage. Så många är det faktiskt inte. Gör det inne på banan innan startsignal, så alla kan se. Ta en bild när stickan sitter i. Kanske införa siffran i protokollet? Det ska alla hästar (och ryttare) på den nivån klara av. Finns viljan finns möjligheter.
Innan startsignal är nog inte så lämpligt, det lär ju störa förberedelsen rejält. Direkt efter däremot funkar lika bra.
 
Fast då har de ju redan ridit med en hårt spänd nosgrimma. Då blir det ju omöjligt att rätta till det i efterhand. Bättre låta dem rida med korrekt utrustning än diska dem i efterhand tänker jag. Men jag förstår hur du tänker. Kanske kan göra det valfritt före eller efter? Med diskning som påföljd om man gör det efter och den inte godkänns.
 
Fast då har de ju redan ridit med en hårt spänd nosgrimma. Då blir det ju omöjligt att rätta till det i efterhand. Bättre låta dem rida med korrekt utrustning än diska dem i efterhand tänker jag. Men jag förstår hur du tänker. Kanske kan göra det valfritt före eller efter? Med diskning som påföljd om man gör det efter och den inte godkänns.
Fast då måste det ju kollas av oberoende personer. Tittar man på videon i tråden om Patrik Kittel så filmas hur en FEI Stewart kollar nosgrimman. Hon får inte ens in ett finger under men ger ändå ett okej.

Dressyren måste rensa och städa ut från gräsrotsnivå upp till högsta eliten om de på sikt vill finnas kvar. Jag hoppas fler internationell press börjar granska som Aftonbladet och framförallt all ridsportsmedia som glatt tittar åt andra hållet hela tiden. Jag hoppas de svenska domarna och ridsportsjournalisterna skäms. Fast så mycket moral och etik verkar de ju inte ha.
 
I WE kontrolleras alla ekipage, både före och efter ritt (varje moment). Före ritt är det antingen flygande eller att man rider fram till kontrollanten, men den tittar utan att ta i hästen. efter rider man fram till kontrollanten och det görs en ordentlig koll. Jag väljer alltid att sitta av då, och hjälper till att öppna mun osv eftersom min häst kan vara lite kinkig. Jag hade inte gärna gjort den ordentliga kollen precis före start, men gärna den enklare där man rider fram till kontrollanten och får skänkelläge och mun/betsling kollad utan beröring. Det är verkligen ingen omöjlig uppgift och borde funka utmärkt även i andra grenar.
 
Fast då har de ju redan ridit med en hårt spänd nosgrimma. Då blir det ju omöjligt att rätta till det i efterhand. Bättre låta dem rida med korrekt utrustning än diska dem i efterhand tänker jag. Men jag förstår hur du tänker. Kanske kan göra det valfritt före eller efter? Med diskning som påföljd om man gör det efter och den inte godkänns.
Ja men om det faktiskt skulle bli påföljd när nosgrimman är för hårt spänd så tror jag ryttarna skulle tänka sig för mer.
 
I WE kontrolleras alla ekipage, både före och efter ritt (varje moment). Före ritt är det antingen flygande eller att man rider fram till kontrollanten, men den tittar utan att ta i hästen. efter rider man fram till kontrollanten och det görs en ordentlig koll. Jag väljer alltid att sitta av då, och hjälper till att öppna mun osv eftersom min häst kan vara lite kinkig. Jag hade inte gärna gjort den ordentliga kollen precis före start, men gärna den enklare där man rider fram till kontrollanten och får skänkelläge och mun/betsling kollad utan beröring. Det är verkligen ingen omöjlig uppgift och borde funka utmärkt även i andra grenar.
Just att det fungerar i WE gör att alla argument "det går inte" för dressyren faller helt platt. Problemet är att det inte finns en tillräckligt stor vilja inom dressyren. Är tacksam att media nu kommer tvinga fram förändringar.
 
Just att det fungerar i WE gör att alla argument "det går inte" för dressyren faller helt platt. Problemet är att det inte finns en tillräckligt stor vilja inom dressyren. Är tacksam att media nu kommer tvinga fram förändringar.
Jag var med en vän på en westerntävling när man vallade kor(cutting). På banan var en flock kor, några hjälpryttare, någon som red fram, domare på flaket av en pickis. Man tränsade av inför domare, visade bett samt hästens mun som öppnades.

Jag köper inte att det vore omöjligt att göra mer kontroller på dressyrhästars nosgrimmor etc. Det går ju att träna även dem till saker om det blir ett reglemente som kräver mer.
 
Jag var med en vän på en westerntävling när man vallade kor(cutting). På banan var en flock kor, några hjälpryttare, någon som red fram, domare på flaket av en pickis. Man tränsade av inför domare, visade bett samt hästens mun som öppnades.

Jag köper inte att det vore omöjligt att göra mer kontroller på dressyrhästars nosgrimmor etc. Det går ju att träna även dem till saker om det blir ett reglemente som kräver mer.
I mean... Dom gör det ju.


Men dom skiter i resultatet.... Dom kan inte få in en finger mellan nosgrimman och näsryggen. Men folk får tävla ändå. Dressyren är kejsarens nya kläder i det extrema.
 
I mean... Dom gör det ju.


Men dom skiter i resultatet.... Dom kan inte få in en finger mellan nosgrimman och näsryggen. Men folk får tävla ändå. Dressyren är kejsarens nya kläder i det extrema.
Jag kan inte förstå varför dom inte använder prylen som ISES tagit fram?
Ingen risk att fastna med fingrarna, inget snack om ifall olika fingerstorlekar påverkar. Väldigt tydligt och enkelt att läsa av. Får den inte plats efter ritten så diska ekipaget direkt.
Den prylen borde vara obligatorisk vid all slags tävling där nosgrimma används. Och mätning kan med fördel ske både när hästen kliver in på framridningen och direkt efter tävlingsritten.

1711120794866.png
 
Men dom skiter i resultatet.... Dom kan inte få in en finger mellan nosgrimman och näsryggen. Men folk får tävla ändå. Dressyren är kejsarens nya kläder i det extrema.

Men har de samma regel som vi? är det inte 2 fingrar på sidan för dem? obs jag är superosäker men stewarden känner ju på sidan och där kommer såklart 2 fingrar lätt under eftersom det aldrig går att spänna en nosgrimma så hårt att det sitter klistrat på sidorna pga anatomi. Och självklart tycker jag den är alldeles för hårt spänd.
 
Jag tror också på detta förslag, att det finns en bedömning utifrån video och fotografier efter utförd ritt som kan utföras av veterinär eller etolog eller liknande, som kan ge gult kort till alla sådana här avarter.
Däremot tänker jag (för annars tror jag det blir svårt att få det infört) att det kan ge ett gult kort och efter två gula kort så medför det avstängning från allt tävlande en månad. Dvs det kanske inte påverkar precis den tävling där det utfördes (för att det kommer bli svårt som publik att inte veta hur resultatlistan faktiskt blir förrän veckan efter) men att det blir stor påverkan framåt. En månads tävlingsuppehåll för ryttare på denna nivå blir dyrt, och att missa WC final eller FAE tävlingar som man bjudits till mot stora pengar skulle nog göra att man aktar sig för att åka dit.

Det vore dessutom mycket enklare, precis som fotografen skrev, än att ändra en hel domarkår. Och också lättare för den som ska bedöma materialet, man kan hålla ett avstånd mellan den som bedöms och bedömaren.
Sådana här avarter är allvarliga fel och borde leda till didkvallificering av ekipaget på den tävlingen PLUS gult kort och risk för framtida avstängning om det uporepas.

Dessutom bör varningar utfördas till domare och stewards som inte uppmärksammat detta.

Det handlar liksom inte om nåt litet misstag här och där, en tunga blir inte blå av det.

Rent djurplågeri MÅSTE städas bort.
 
Nu får du ge dig, ingenstans har jag skrivit något om grupptryck och rädsla, jag tar det igen: OM domarna på en utbildning blir tillsagda att sätta en två för gapande mun oavsett annat så kommer de göra det.
OM ingen på utbildningen säger något utan vidhåller att domarna ska titta på annat också så kommer de göra det och sätta poäng efter vad de utbildats att göra.

Jag är rätt säker på att om BJ på en landslagsträning skulle se en sekvens av en blå tunga så skulle han vända ryggen till, jag är ännu mer säker på att detta fenomen aldrig har diskuterats på en domarutbildning i Sverige, oavsett nivå, på så vis att någon förklarat behovet och visat vägen för en mkt tuff, låg poängsättning där och det kan vi nog delvis lasta både BJ för och LA.
Okej då missförstod jag dig, sorry.
 
I mean... Dom gör det ju.


Men dom skiter i resultatet.... Dom kan inte få in en finger mellan nosgrimman och näsryggen. Men folk får tävla ändå. Dressyren är kejsarens nya kläder i det extrema.
Hinner/orkar inte riktigt se hela klippet. 😅
Men jag kan väl tycka att det inte riktigt räcker om man lyckas pressa in två fingrar mellan bredvid varann. Det ger väldigt lite utrymme för käkrörelse. För att hästen ska kunna ställa i nacken/böja sig så måste den kunna flytta ut underkäken. Det blir lite väl tight för det om man lyckas med viss kraft tvinga in två fingrar bredvid varann.
Det finns inget annat funktion än att försöka minska möjlighet att gapa som kräver att nosgrimman ska sitta så tight. Och en lösgjord häst, fysiskt och psykiskt, gapar inte om inte vi är tuffa i handen. Då kan det väl vara bra att den har möjlighet att gapa om vi klantar oss.
 
Jag förstår inte varför man ska ha nosgrimma öht?

Annat än då just för att stänga munnen?

Något man inte behöver om man har en häst som accepterat bettet och en ryttare som respekterar hästens mun.

Vill man ha det för att man tycker det är snyggt, kan man väl ha den väldigt löst spänd. En knytnäve ska få plats under hakan.

På unga hästar som man behöver vara mer tydlig med, kan man ha en käkrem under hakan som hindrar att bettet att bettet rör sig för mycket.

Jag förstår verkligen inte hur detta kommit att bli en norm och dessutom ett krav. Även om jag hört att det ev. ska bli (redan blivit?) valfritt.

Ett bett ska passas in och hanteras så att hästen bär bettet stilla i munnen själv. Inte ens mina unghästar har/har haft några större problem med det, helt utan remmar runt nosen. Tar bara några dagar att få till.
 
Men har de samma regel som vi? är det inte 2 fingrar på sidan för dem? obs jag är superosäker men stewarden känner ju på sidan och där kommer såklart 2 fingrar lätt under eftersom det aldrig går att spänna en nosgrimma så hårt att det sitter klistrat på sidorna pga anatomi. Och självklart tycker jag den är alldeles för hårt spänd.

Ja dom har samma regler som vi.

Men 2 fingrar bredvid varandra, alltså det ska ju vara 2 fingrar på höjden eller tvären egentligen!
 
Nu dyker det upp en hel del artiklar på Hippson som kan vara intressant att läsa.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forbundet-vill-fa-bort-kravet-pa.htm

Bl a säger Andrea Barth så här:

– Vi vill därför till exempel få bort kravet på kandar på internationella tävlingar och att FEI ser över vilken typ av ridning som värderas av domare. De ryttare som man lyfte i artikeln red alla enligt reglerna, men målet måste vara att FEI strukturellt formar dressyren så att hästens mående och välfärd ännu tydligare alltid är i fokus. Det är frågor som Sverige aktivt driver på för, skriver förbundet i ett sms till Hippson.

Man kan ju funder på hur bra det borttagna kravet fungerar med tanke på att den person som står mest i fokus just nu (PK = Svensk ryttare) ju ändå fortsätter rida med kandar och dessutom fortsätter rida med hårda tag och blåa tungor.

Andrea Barth säger dessutom att ingen av ryttarna (med blåa tungor) bröt mot några regler. Bara för att domarna har ju godkänt ritterna, stewardsen har inte anmärkt på utrustningen, och ryttarna har ju tom placerat sig i toppen. Alltså vilken galenskap det här är.

Snacka om Kejsarens nya kläder.:(
 
Det är visst samma artikel ser jag, men det finns fler där, ni får klicka er fram själva. Hur som så finns där uttalanden om vad dom mer "arbetar" med.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forbundet-vill-fa-bort-kravet-pa.htm

Visst är det väl bra att dom jobbar på det, men det funkar ju inte. Fokus i poängsystemet måste ändras från "teknik och bensprattel" till harmoni, lätthet och samspel. Korrekt form måste prioriteras, inte tekniken.

Sen införa regler som säger att stångskänkeln ska vara NEUTRAL mestadels, dvs hänga löst, rakt ner, i stångtygeln (det kan man se visuellt om/hur det efterlevs). Och poäng ska dras av vid för mycket aktiverande av denna. Det kan ju vara ett förtydligande.

Jag menar, hur ska man tydliggöra "korrekt form" annars? Det står ju redan i TR vad det innebär. Mer "ord" lär ju inte ändra särskilt mycket. Eller vad tror ni?

Det är ju efterlevnaden av bedömningsgrunderna som inte fungerar. DÄR måste klutarna läggas. Domare måste lära sig att bedöma rätt saker, i utbildningen få rätt instruktioner om prioriteringsordning. Dålig form ska ALLTID dra ner på tekniken/bensprattlet oavsett om momentet utförs eller ej. Dålig form är ju redan definierad i TR, dvs det är motsatsen till korrekt form som ju beskrivs ganska detaljerat där. Visst det kan säkert förtydligas, men enbart förtydligande kommer inte leda någon vart.

Dom som dömer måste ju också döma därefter annars är det ju helt värdelöst.
 
Synen på och förståelsen för hur en häst håller sitt huvud behöver förändras, även beskrivningen i tävlingsreglementet är helt tokig. Samma fenomen som inom hundvärlden där man utifrån konstlade teoretiska resonemang inom vissa raser trott sig få bilden av den perfekta hunden men verkligheten är en missbildad och defekt hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 731
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 339
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp