Bukefalos 28 år!

Förbättra kort skritt?

smulan87

Trådstartare
Ja..som ni ser på rubriken, hur gör man för att förbättra en kort skritt? Min kille har bortsett från skritten relativt bra gångarter med + för traven som är otroligt rytmisk och taktfast. Man brukar väl tala om att skritten och galoppen hör ihop, dålig galopp = dålig skritt osv, men just i det här fallet håller jag inte riktigt med. Självklart skulle jag kunna önska att han trampade på och satte något bättre under sig bak i galoppen men den är ändå helt ok. Skritten däremot är KATASTROF! :( När jag skrittar fram på längre tygel trampar han på ganska bra, inget stort övertramp direkt men ändå en ren och godkänd skritt. När jag sedan kortar tyglarna kortar han omedelbart på steget och den hyffsade skritten är som bortblåst. :crazy: Jag har testat ALLA möjliga metoder, att bara sitta helt stilla och låta honom gå sakta,sakta för att han verkligen ska hinna med och avsluta varje steg. Fungerar inte så bra då han somnar och länger inte märkvärt på steget. Har givetvis även testat att driva fram honom men då känns det som om jag bara jagar på honom och resultatet blir allt annat än bättre. Har även provat att lägga ner honom i formen och utifrån det försöka "lura" honom till att kliva på bättre, dessvärre var han inte så lättlurad. Att gunga fram honom eller att försöka trycka på honom från sätet fungerar inte heller.
Så nu undrar jag om någon vän här på buke kan hjälpa till och ge mig lite tips!? Är så tråkigt när man rider dressyrprogram och man får en 5.a eller 6.a på gångarter och en komentar som lyder: Tyvärr pga. skritten.
 
Sv: Förbättra kort skritt?

ett bra sätt att träna skritten på är att rida mkt sidvärts rörelser. så att hästen tvingas att länga och trampa över i steg. tex. om du rider på en volt så rid med framdelen innan för och undan innerskänkel.
 
Sv: Förbättra kort skritt?

Börja stretcha be ngon kunnig visa. Är man "stel" inte nödvändigtvis men kanske kort i musklerna hjälper det ju knappast till någon bra gångart.
 
Sv: Förbättra kort skritt?

Jag har samma problem som du på min unghäst, tråkig skritt men en helt underbar galopp. Skritten bedömdes med 6 och galoppen med 8. Som läget är nu så dööööör hon helt i skritten, även när hon leds, att få henne att skritta aktivt är nästan hopplöst. Hoppas dock det kommer sig med tiden.
 
Sv: Förbättra kort skritt?

Det låter mer som spänningar för mej, som uppstår i skritten, om galoppen är ok samt någotsånär i fri skritt.
EN del hästar slappnar inte av och skrittar på utan taktar hellre och blir orena och/eller korta och trista i skritten.

Har du pratat med tränare om hur du själv inverkar i skritten? Slappnar du av och rider med i hästens rörelser? Du kan ju styra steglängden med sätet till viss del.

Stelhet/spänningar försämrar ju också skritten väldigt, så jag skulle börja med det, lösgjordheten, avspändhet hos både dej o hästen och tänka hur du rider i skritt, för att kunna få lite mer kliv. Hästen ska skritta genom hela kroppen, inte bara röra benen fram och tillbaka som det kan bli om den spänner/är stel.

(Det finns f ö en tråd om just rida i skritt nånstans här)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 957
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 835
Senast: lillamy73
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp