Hur mycket kan jag lägga mig i?

A

Alba

Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar.
Jag har alltså för första gången inackorderingar.

Eftersom hästarna är av olika slag med mycket skilda behov får ägarna själv köpa kraftfoder som passar deras hästar och ägarens preferenser.
Man gör själv iordning foder, mockar och sköter sin egna häst.

Jag har i vuxen ålder aldrig stått som inackorderad utan har skött mig själv.
Därför frågan i rubriken, hur mycket kan jag lägga mig i beträffande hur mina inackorderingar sköter sina hästar?

Där jag stod inackorderad som yngre hade stallägaren stenkoll, påpekade om träning osv. inte varierades tillräckligt mm. Jag tyckte då att det var helt ok, jag var ung och hennes erfarenhet av hästar var/är decenier längre än min. Hon gjorde detta av välvilja mot mig och hästen, inte för att bossa.

Det som vållar mig huvudbry är en kvinna +40 som i vuxen ålder skaffat häst och börjat rida. Hon har haft foderhäst i 1 år och nu en egen häst i ca 1,5 år.
Hon kan inte så mycket om varken ridning eller skötsel men frågar ofta och gärna, vilket jag tycker är bra. Men om man frågar, varför följer man inte de råd som ges?

Vi har analyserat grovfoder, jag avsatte en hel em för att visa hur man räknar fram en foderstat och vad man skall tänka på. Har kopierat och lånat ut böcker om foder och beräkningar till henne.
Efter att ha räknat fram och tillbaka visade det sig att hennes nuvarande kraftfoder ger alldeles mycket protein ihop med höet. Jag gav förslag på ett annat färdigfoder med lägre protein som hade passat utmärkt.
Men inte byter hon kraftfoder, hon är rädd att hästen ska bli tunn (tydligen föll den något under förvintern förra året, men den stallägaren hade ganska dåligt hö och hästen hade just bytt ägare och flyttat. Hullet blev bättre då de bytte grovfoder och har varit fint hela sommaren och hösten).
Jag har förgäves försökt förklara att det är energin i fodret och inte mängden protein som avgör hullet. Han rids knappt alls nu så det krävs inga mängder protein för musklernas skull.
Nu luktar istället boxen mycket illa pga protinöverkottet, att allt blött tas bort varje dag hjälper inte.

Hästen inte är riden på 3 månader (tidsbrist från ägarens sida), nu när det är kallt och fruset står den bara i ett hörn av hagen och hänger. De andra hästarna går i skogen och pillar efter lite gräs och drar i grenar.
Han har nu börjat att få hjärnspöken i hagen, skyggar för allt i ena halvan av hagen, kastar sig nar man leder till och från hagen mm. Är allmänt spänd i stallet och vid all hantering.
Jag föreslog för ägaren att ta bort kraftfodret. Det ville hon inte, då fick hästen inga mineraler (hästen äter pelleterat foder med mineraler). Jag föreslog då att hon kunde ge lite betfor för att få i hästen mineralerna. Jag vet att hon har en hink mineraler i foderkammaren. Men inte, hästen får fortfarande pellets.

För mig är det inga problem att hantera hästen, har träffat värre kusar än honom.
Men det känns så fel mot hästen, han behöver inte må så här:mad:! För att inte tala om skaderisken, han kan lätt skada sig när han skyggar i hagen där det nu är ojämnt och hårt. Jag kan halka när han kastar sig, kommer han lös finns det en vältrafikerad väg precis utanför gården (timmerbilar, 90 km/h...).

Så, hur mycket kan jag lägga mig i? Jag vill inte tjata, hon är ju vuxen.
Men bevisligen så finns ju inte kunskapen.
Den metoden som jag har valt, att presentera fakta för att underbygga mina resonemang fungerar inte.
Nu står jag här rådlös med en nervös häst i hagen...

Tack för att du tog det tid att läsa! Det blev längre än vad jag tänkt från början.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Skitsvårt det där:crazy: Jag har ett par inackorderingar, men har inte haft såna problem. Men jag diskuterar gärna med dem hur deras, och mina, hästar reagerar på olika saker. Typ "idag var din häst lite orolig i hagen, har du märkt något?" eller"Vad ger du för mat nu när du inte rider? Behöver den verkligen det, min får bara xxx när han står", ja, att man lindar in det lite.

Men det verkar ju inte fungera för dig, så det kanske måste vara raka rör. Eller nån annan som människan ser upp till, har som "mentor". Någon mer kunnig måste hon väl ha i sin närhet, om hon inte är så van själv.

har tyvärr inga andra råd, men håller med dig om att det är tråkigt att ha hand om en häst som mår dåligt.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Tja, jag tycker nog såhär.

Som stallägare är man skyldig att lägga sig i om en häst vanvådas. Dvs om hästen blir sjuk av hanteringen. Vi hade två hästar vars ägare inte drog ner på fodret trots stallägarens varningar, dessa två blev båda blockhalta och veterinär var inte alls förtjust och tog även kontakt med stallägaren och bad henne hålla koll på dessa hästars fodergivor. Dessa hästägare fick då ett ultimatum av stallägaren - sänk fodergivan (som också var veterinärens råd) eller flytta.

Det enda man kan göra är att sätta upp regler som gäller i DITT stall. Erbjud dig att häva kontraktet, dvs skippa uppsägningstid. För det som är viktigast för dig är att du skyddar dig och ditt stall från vanvård.

Jag som är väldigt noga med hur man behandlar sin häst och att det inte försekommer misshandel av ngt slag av djuren, säger det redan när spekulanter ringer om stallplats att vi är måna om att man inte brukar våld annat än i extrema fall och att man hjälps åt om man har problem med en häst som man inte kan hantera. Om vi upptäcker att fler reagerar på beteende hos en hästägare som är våldsbetonat så kan även detta leda till uppsägning om det inte löser sig. Det är jätteviktigt att man inte känner att djuren far illa på sin gård. Om dina åsikter sen är rätt eller fel, om du överdriver eller ej, är ovesentligt för du kan bara utgå från ditt eget omdömme och avgöra vad du tycker är ok och inte. Man kan ju rådgöra med veterinär också om man är orolig för en häst.

Som sagt kan man inte göra mer än att ta upp problemet med personen i fråga och får man ingen respons så är det upp till dig att avgöra om du vill ha kvar personen på gården eller ej. Man behöver inte skiljas som ovänner, men det är viktigt att ingen mår dåligt över andras hästar i ett stall.

Jag brukar inte ifrågasätta saker som jag inte känner att jag kan ifrågasätta utan att skapa dålig stämning, OM det inte handlar om vanvård eller misshandel. Därför ser jag också att det är viktigt att jag försöker skapa en god relation med hästägarna så att vi kan prata öppet och lättsamt om det mesta utan dålig stämning.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Hej.
Jag tycker att du ska ta ett allvarligt snack med hästägaren, säg att antingen får du skaffa någon som hjälper dig med din häst, (eller om du har tid, erbjud dig själv?) eller så får du skaffa ett annat stall eftersom att du anser att hennes brist på engagemang "på rätt sätt" skadar hästen och dessutom börjar riskerna bli uppenbara.
Jag tycker inte att du ska behöva visa alltför mkt hänsyn till hennes känslor, även om du självklart inte ska ställa dig och gapa o skrika, men informera om att detta inte fungerar för dig, eftersom det är farligt för alla inblandade, och det är helt onödigt att hästen eller någon annan ska bli skadad pga hennes oförmåga att ta till sig råd.
Ställ ultimatum, vissa människor förstår inte annat.
Säg att du tänker på hästen och att flera reagerat om så är fallet, eftersom det brukar ta lite mer om man är fler. Tar inte ett snack en mot en, så samla ihop de andra i stallet och be att ni sätter er allihop och pratar om saker, eftersom det kan hjälpa om fler pratar med henne samtidigt.
Det allra bästa för den här hästen verkar vara att bli utlånad eller åka ut på foder, eftersom ägaren så uppenbart inte kan hinna med den. Hästen har ju inte bett om att få henne som ägare, och det ligger på hennes ansvar att sköta om den så bra som möjligt.
Ang fodret och hennes ovilja att ta bort kraftfodret pga mineralerna så kanske det vore en idé att påpeka att det är direkt skadligt för hästen att göra som hon gör, var HÅRD, hon verkar ju inte ta till sig annat. Berätta som du känner, och vad du tycker verkar vara bra för hästen och inte, jag tror att hon är osäker på sig själv och TROR att det är bättre med pellets än betfor och mineraler. (Fel fel fel) Det är inte så lätt att vara hästägare, men det är säkert tusen ggr svårare att vara stallägare och få in folk som inte lyssnar.
Beundrar din vilja att hjälpa till, inte alla skulle göra så.
Hoppas det ordnar sig. Lycka till!!
Jessica
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jobbig situation du hamnat i! Förstår om du är bekymrad. Jag håller helt med dig, skulle resonera precis likadant.
Men vad jag märkt genom åren är att när det gäller foder, då finns det en gigantisk okunskap, många myter och lägg sedan på all reklam som finns för undergörande färdigfoder och tillskott!

Vet hästfolk som tävlar på hyfsad nivå och sköter hästen efter konstens alla regler, men som verkar helt väck när det gäller foder! Det vanligaste jag hört är att "h*n blir tjock av hö". Att man då rabblar som ett mantra att ingen häst i världen blir tjock av att äta hö, den blir tjock av en felaktigt sammansatt foderstat och/eller för lite motion och/eller för högt energivärde i den TOTALA foderstaten, det går helt allt för många hästägare helt förbi!
Sedan står hästkraken där och äter 5 kg hö/dygn till sin 500 kg kroppsvikt!
Och detta minst 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt som jag lärt mig, de flesta hästägare jag känner ger precis så mkt de behöver, inte ett kg mer!
Sedan är det världskrig vid fodring, träätande hästar, stallovanor och laddade kusar! :grin:
Varför?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? :confused:

Det enda jag skulle råda dig till för att få denna hästägare att tänka om är att få henne förstå hur hennes häst mår och beter sig. Fråga om hon tycker hästen är lika tillfreds som sina hästkompisar, och är den lika avspänd och lätthanterlig? Och när hon sedan förhoppningsvis ser att hästen INTE är det, ta då upp varför hennes häst mår skit.

Hoppas det reder upp sig för dig i allafall! Och en eloge till dig för att du bryr dig! :bow:
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

hur mycket kraftfoder får hästen då? kan det inte vara så att den får hjärnspöken just för att den inte rids? Har en sådan häst själv hon är likadan även om hon inte får kraftfoder. Trist med inackorderingar som inte har tid att sköta sin häst på ett bra sätt uppenbarligen behöver hästen få utlopp för sin energi.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Har ett liknande dilemma.....3 inackorderinagar & nånting med alla....jag kan ligga sömnlös ibland p g a deras konstigheter - speciellt en av dem - hon upphör aldrig att förvåna mig & vi har "diskuterat" vilt ett par gånger....jag kan ta fram fakta & tar reda på nya rön & lägger ner tid av egen vilja för att jag anser att man lär så länge man lever & saker & ting ändras med tiden:idea:
Men hon har haft häst i snart 30 år & de har fungerat alldeles utmärkt (inne på tredje nu)....har ej analyserat hö & har gett Korn & Havre & Betfor alltid...& visst de 2 första levde länge....men denna har haft fång 2 gånger & de kör på som vanligt i stort sett - har upprepat 1000ggr att det är viktigt med fånggrimma på om hon ska kunna gå med de andra & har lyckats hyfsat maten går det dåligt med enligt mig & täcken t ex (har underhudsfett så det räcker-men ej jättetjock men överviktig) inget på vanligtvis men helt plötsligt har hon ett vintertäcke på....så uppenbart att "ägarinnan frös idag"...
Undrar hur göra med än det ena än det andra...men som du.....tipsen går in i ena örat & ut i andra........kämpar väldigt på att vara pedagogisk & tänker igenom innan jag yttrar mig...ger små vinkar om att kanske prova på detta sätt & liknande eller ring veterinären om ni äoroliga eller undrar över något & ex kanske rida mer för att hålla formen så hon kan få äta den mängd hö hon borde ha för att tillfredställa tuggbehovet i alla fall även om det blir gissningar då Hö´t ej är analyserat som sagt.....men det är knappt minibehovet i nuläget & kylan är här men hästen behöver inte det 1-1,5 kg hö´t extra till frukost som de övriga ökat upp till -själv har jag fri tillgång på natten-men väger & ökar efter behov-hellre lite kvar än "dammsugit" som 2 av hästarna har & väldigt frukost/lunch hungriga.
Är själv av den lugna lite för snälla sorten:o....min man säger att jag ska sluta dalta med tanterna :devil:
Jag känner att kontraktet som jag redan ändrat en gång med lite förtydliganden ang. skötsel & hantering som ex var sak på sin plats & avmaskning m m kommer att utökas på så sätt att ännu mera saker som egentligen är självklara kommer att stå med riktigt utförligt.
Vid renovering höjde vi hyran & som ett brev på posten så kom klagomål...vi har en bra satt hyra & har höjt standarden väldigt mycket & jag säger numer att om ni tycker att någonting inte är bra fundera ut hur du skulle tycka vara en bättre lösning & sedan tänker du att det ska passa alla så gott det går - inget är perfekt & kompromisser är ett måste med alla olika tyckanden & individer.....jag anser att jag har ett sunt förnuft & gillar smidiga lösningar men ändrar gärna om det "inte blev riktigt bra" men har lärt mig som gårdsägare att det aldrig kommer att bli sockersött & rosenrött skimmer men försöker verkligen så gott jag kan......man kommer långt med djuuupa andetag:angel:..........det är inte min häst, det är inte min häst, det är.....
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Som sagt, det är inte lätt.
Kvinnan i fråga är en ny bekantskap, det är svårt att gå på för hårt samtidigt som håller på lär känna henne.

Jag har fått fram en tjej som är villig att bli medryttare på hennes häst, hon ska bara provrida först. Hoppas att det fungerar:)!

Tyvärr är kvinnans tränare ingen som jag känner, annars hade jag nog försökt att påverka den vägen. Men om man inte rider så tränar man ju inte heller för instruktör...

Jag har verkligen ingen lust att göra som jag har hört andra stallägare göra, de låter helt enkelt bli ge fodret, häller tillbaka det i tunnan igen.
Men det är enligt mig att luras, dessutom har ju människan inte fått möjlighet att lära sig något av det hela.

Eftersom inackorderingarna själva blandar/mäter upp sitt foder tömmer jag bara hinken i krubban. Hon är oftast i stallet på kvällen vid tiden för insläppet så kvällshinken ser jag knappt.
En gissning skulle vara att han får ca 1 kg pelleterat foder (mustang tror jag) och ca 0,3 kg betfor (torrvikt). Höet är energirikt 8,8 MJ/kg ts, han får ca 10 kg per dygn. Det är en häst av varmblodsmodell, ca 500 kg.
Orsaken till att problemen börjar först nu tror jag är att det blev riktigt hårt och kallt här för ca 3 veckor sedan. Sedan dess gör han inte av med någon energi utan står stilla.

Nu kommer jag att arbeta lite annorlunda tider så inackorderingarna kommer att få ta mer ansvar under kvällarna.
Förhoppningen är då att ägaren kommer att uppleva sin häst som besvärlig vid hanteringen och att det kommer att lösa sig när hon själv får ta konsekvenserna av fodermängden:angel:.

Det är himla skönt att veta att det inte bara är jag som grubblar över vad andra sysslar med!
-andas djupt-
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag skulle även vilja höra från er som är inackorderade, var tycker ni att gränsen går?
Är det fritt fram för stallägaren att lägga sig i allt eller vill ni sköta er själva?
Vad är det ok att lägga sig i?
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag har stått inackorderad på ett par ställen och har väldigt nyttiga erfarenheter i bagaget, såväl positiva som negativa.

Den första stallägaren var benhård med reglerna framförallt gällande säkerhet. Gud nåde den som ställde hästen åt "fel håll" i gången eller lät grimman sitta kvar i säkerhetskedjan på golvet mm. Typ av foder och övrig skötsel la hon sig inte i direkt, men hade alltid goda råd att ge om man var osäker på något. Hon hade en outgrundlig källa av visdom och var en perfekt mentor även om hon faktiskt skrämde iväg en hel del ägare under åren. (folk som inte lyssnade eller följde rutinerna.)

I det andra stallet hade man kanske önskat att stallägaren var som den första. Det lät så lovande när jag var där och tittade men upptäckte snart att rutinerna verkade variera hipp som happ efter dagsformen. Säkerhetstänk existerade inte alls!! (listan på diverse brister kan göras lååång) Beträffande utfodringar var det snarare jag som ifrågasatte givorna. Min häst blev rena pittbullen i boxen och var rent farlig pga hunger.. Flyttade ganska omgående därifrån och har nu fullt sjå att få upp hästen i hull igen.:mad:

Tycker det är varje individs skyldighet att föra hästens talan när man märker att den far illa på något sätt. Däremot finns det alltid två sätt att säga saker o ting på tillika hur man tolkar välviljan. Så länge man inte spelar besserwisser eller dramaqueen är det helt ok att lägga sig i och föra en dialog med vederbörande öga mot öga och inte via sändebud!

//Cinnamon
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Så länge det inte är frågan om vanvård ska man nog vara lite försiktig med att lägga sig i för mycket. Att ge lite tips och råd kan man absolut göra men det är ändå upp till personen i fråga om hon/han vill följa råden. Det där med hästhållning finns det inget facit på - finns tusen olika sätt och dom flesta tycker att just dom gör rätt.

Vill man ha ett inackorderingsstall med trevlig stämning, bör man i förväg se till att bara ta in hästägare som har ungefär samma uppfattning om hästhållning som man själv och sen låta dom sköta hästen som dom vill. Så länge det inte är frågan om vanvård då som sagt...
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

jag som inackorderad uppskattar ärlighet!
har precis bytt stall och ägaren till det stallet sa efter någon dag att "du, din häst behöver mycket ledarskapsträning" jag svarade ok, jag vet(hon har blivit jobbigare att hantera) stallägaren hjälpte mig och kom med många tips som jag nu använder och hästen blir sakta trevligare o bättre.
nu är jag sådan som gillar att lära nya saker.
men om någon har kommentarer om mig eller min häst vill jag gärna veta det direkt så jag kan diskutera det eller åtgärda det.
har tidigare varit med om att en annan inackorderad i tidigare stallet hade problem att leda min häst, detta fick jag veta några veckor senare av stallägaren.
ärlighet håller längst!
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

jag tycker att du ska ta upp problemet ur din synvinkel.

Berätta att du upplever att hästen är skrämd och laddad p.g.a. överskottet i fodret och bristfällig motion och att du inte vill hantera hästen i det läget.
Det är varken positivt för hästen eller den som hanterar den.

Gör klart att det lösningar på problemet (ex.vis lösa mineraler och förslag på medryttare) och att du känner att det måste ske en ändring för att hon ska kunna fortsätta stå kvar.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Vet inte var ni köper foder - men kanske kan det vara en idé att börja göra gemensamma inköp av kraftfoder och i den vevan ta dit en foderkonsulent som hjälper er att ta fram en foderstat för varje häst? Då kommer utlåtandet från "neutral expertis" och det borde vara enkelt för dig som stallägare att motivera detta ur "hanteringssynpunkt".
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

På din fråga om hur mycket stallägaren ska/bör/får lägga sig i. Jag är inackorderad och jag uppskattar goda råd - men har såklart några "ömma tår" där jag tycker att "jag vet bäst" - och det är i de lägena det skulle kunna vara känsligt. Mitt råd är att köra "listig coachning" - ställ frågor som får personen att SJÄLV komma fram till svaret! Ibland har du rätt och ibland kanske även DU lär dig något! :-)
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag är inackorderad i ett litet stall där det bara är jag och stallägaren. Hon ger konkreta tips som ; hade jag varit du osv, då hinner man reflektera över det hon säger och sedan fråga vidare utan att känna sig påhoppad. Jag brukar alltid fråga henne när jag ändrat foderstaten om hon tror det blir bra så, osv.

En viktig del i det hon gör är att berömma mig i allt som går bra! Kommentarer som hur hästen har musklat sig fint och att det såg bra ut när vi red idag osv osv. Det får en att känna sig uppskattad. Hon brukar också lägga fram saker i sammanhang som, de och de gör du jättebra men jag skulle vilja att du skärpte dig lite på den biten osv.
Hon ger mig nästan aldrig kritik öga mot öga och det är både bra och dåligt, det känns fegt av henne men samtidigt tar jag åt mig kritik personligt väldigt lätt och hade nog inte klarat av att ta saker på ett bra sätt :p
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag skulle även vilja höra från er som är inackorderade, var tycker ni att gränsen går?
Är det fritt fram för stallägaren att lägga sig i allt eller vill ni sköta er själva?
Vad är det ok att lägga sig i?

JAg tycker att det är bra med kritik om den är byggd på fakta. Problemet med utfodringen som du skriver om är ett exempel där det är klart befogat med tillrättavisningar. Säg att det är din pllikt som stallägare att se till att alla hästar i stallet mår bra.

Sedan är det mycket viktigt att alla regler och förordningar (samnt kritik) är lika för alla i stallet. Det är inte trevligt att t ex stallägaren kräver av andra att hålla ordning, men sedan inte gör det själv, och bryter andra ordningsregler/"förbud".
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Detta är ju som sagt inte vad man kan kalla vanvård.
Hästen har alltid ren box, får bra foder, daglig tillsyn och träffar regelbundet hovis och vet.
Det finns ju inget i skötslen som sådan som man kan anmärka på.
Det hade varit lite lättare om det fanns fler saker som haltade.

Jag trodde att jag var nogrann nog innan jag tog inhyrningar. Vi pratade mycket om saker som jag tyckte var viktiga, som mycket utevistelse (mina går ute minst 12-13 timmar per dag, det hade inte funkat att ha någon i stallet som vill ha in hästen redan kl 15). Men synen på kraftfoder var något som jag inte ens tänkt på...

Jag har tänkt använda mig av ganska neutral expertis för att hjälpa min talan på vägen.
Jag har in min bekantskapskrets ganska många med hästkompetens, två hovisar, en ridskolepedagog, en vette och flera andra med massor av hästerfarenhet.
Vi har inte träffats på länge, tänkte bjuda hem alla en lördag på vin och mat. Tänkte även bjuda in mina inackorderingar och ett par kompisar från grannstallen.
En kväll med massor av hästprat! Med den samlade kompetensen kan man få en bra helhetsbild av hästen, kanske en kväll som kan öppna ögonen och ge något nytt för oss alla!
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Eftersom pålle inte rids så kan du föreslå för ägaren en klok och förståndig medryttare som kanske kan leda ägaren fram till en bättre foderstat.

Eller ta ett snack ni två och lägg fram olika alternativ och spela på hästens säkerhet...det blir DYYYRT om hästen skadar sig när det skuttar runt i hagen.

Lycka till o berätta hur det går..
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

En kväll med massor av hästprat! Med den samlade kompetensen kan man få en bra helhetsbild av hästen, kanske en kväll som kan öppna ögonen och ge något nytt för oss alla!


Låter himla trevligt! Hur dags ska vi komma? :banana:

//Cinnamon
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 517
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 339
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 190
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 821
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp