Förbannade *****, ingen service

Sv: Förbannade *****, ingen service

Fast efter sex månader ligger ju bevisandet (att det var fel från början) på din sida. Nu kan du ju inte visa att du inte haft tyglarna i under sex månader.
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Ärligt talat förväntar jag mig bättre kundbemötande, särskilt från en större kedja. Även om man (anser sig) har rätt behöver man väl inte bli otrevlig och snäsig?

I en mindre butik där butiken ägs av den som står i kassan är det upp till ägaren hur snäsig och otrevlig man vill vara, det är ju man själv som drabbas av kundens vrede och eventuella missnöjdhet (mun-till-mun-metoden).

Jobbar man åt en större kedja så förstör man ju faktiskt för så många fler när man som anställd har kass attityd.
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

nej de kan jag ju inte, MEN ska man inte förvänta sig en trevlig servic i alla fall? dig hade jag inte vela möta bakom kassan i så fall. Jag jobbar själv i en butik och skulle aldrig drömma om att vara otrevlig även om jag på papper inte kan hjälpa kunden och kunden har fel.

inte ens ett ojande att hon ens var brydd att tygeln var sönder, skit säger jag bara.

SERVICE ska man alltid kunna ge på ett trevlig sätt hur fel kunden än har ska man på ett trevlig sätt kunna förklara!!!
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

precis ett bättrekundbemötande ska väl vara A & O, inte vem som har rätt eller fel!
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Jeg forstår deg her.
Tøylene burde holdt lengre og jenta bak kassen burde vært litt ydmyk mot deg som kunde.

Men uten kvittering får de ikke gjort så mye annet. Dette kunne vært en reklamasjonssak i form av garantitid, men uten kvittering kan de ikke se når tøylene er kjøpt osv.

Husk å alltid ta vare på kvitteringer på utrustning, folkens!
jeg har laget en egen utrustningsperm med bilder, info og pris på alt jeg har (i tilfelle alt skulle brenne inne i stallen etc.) Her har jeg kvitteringene i orden også, hvis noe ryker! :)

Vh, Lotte
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Har råkat ut för liknande situationer.... Oftare på senare tid faktiskt, tror att det finns nya regler eller något som gör att de i sin tur inte kan ta emot, byta, reklamera varor o dyl utan kvitto.
O jag har blivit minst lika arg och stött som du, särskilt då jag alltid sett förhandling och problemlösning som styrkor hos mig själv, men icke längre tydligen :confused: ;)

Hur som helst, nu sparar jag i stort sett alla kvitton, mest för att slippa bli arg...

Men all skam åt folk som jobbar i serviceyrken som inte vet var service och ett hyggligt bemötande är!
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

kl* Håller med om att bemötandet inte var det bästa från butiken, men samtidigt kan man knappast förvänta sig kvalitét på så billiga tyglar heller, trodde det rörde sig om varor i 1000-klassen minst (eller har ts skrivit fel pris?).
Som konsument har man ju också ett visst ansvar för att väga priset emot den förväntade livslängden på varan "kvalitén".
Nin
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Det är nog inga nya regler. Det säger väl sig själv att man inte skall kunna reklamera utan att visa ATT man betalt och NÄR man köpt varan?? För mig är det fullkomligt självklart. Denna regel är inte ny, vissa affärer har kanske haft en generösare hållning i frågan, även om de inte behövt vara det.

Att man sedan skall vara trevlig i sitt bemötande - där är vi helt överens. Sedan har jag själv ibland svårt att bedöma om de varit trevliga eller inte. För man blir så jäkla sur på beskedet att man tolkar det negativt och oförskämt - även om de varit helt neutrala. I alla fall säger min man så :) Att jag tänder på alla cylindrar fast jag har "fel". :)
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Kl
Svårt att bedöma egentligen när vi inte har expeditens version. Hur många här tycker att en expedit är trevlig när hon inte tycker som oss, dvs ge oss nya varor utan kvitto. Jag tycker också , vafan ska jag inte få rätt. Men sen om man tänker lite så...


.
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

*kl* Servicen är en sak men jag förstår butiken tillfullo när det gäller kvittohanteringen. Det spelar ingen roll att du kan bevisa att butiken säljer dessa det är du som måste bevisa att du har betalt för dessa. Butiken måste kunna redovisa varför x-antal kronor betalades ut till dig eller varför de givit ut en vara till dig.
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

fats enligt lag kan man reklamera om du kan besiva att saken är köpt i butiken, utan att behöva kvitto.

Fast det är ju helt uppåt väggarna fel, tycker jag! Då kan man ju ljuga bäst man vill om när man köpte dem? Komma 3-4 år senare och påstå att man köpte dem för bara 1-2 år sedan? :confused:
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Svårt att bedöma egentligen när vi inte har expeditens version.

Min tanke också.

Till TS: Det må mycket väl vara så att du blivit illa bemött, men det är ju svårt för oss som inte var med att faktiskt ge korrekt respons då hon i rättvisans namn isf borde få ge sin sida av saken.

Själv tycker jag det är självklart att man inte har mkt att säga till om utan kvitto och tjejen bakom kassan visste väl helt enkelt inte hur hon skulle hantera det. Hade du haft kvitto hade det nog varit problemfritt. :)
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Butiksbiträdet fick ju börja med att gå i försvar när du kommer fram o säger "Hej, dessa tyglar är trasiga, jag har köpt dem hos er och undrar om jag kan få ett par nya fast än jag inte har kvitto"
Hon hade kanske tyvärr en dålig dag o svarade med lite surare stämma än behövt men hon sade ju att "det kan du inte få"

Då svarar du med att "men menar du alltså att dessa inte ska hålla i mer än 1 år?"

Och då går hon ännu mer i försvar och då säger du åt henne att "gå å läsa på vad kvalitet är etc"


Så ibland förstår jag faktiskt butiksbiträden oxå. Nu kanske historien faktiskt var så att kassörskan var jäkligt otrevligt, men det finns oftast två sidor av det hela. Som kassörska/växeltelefonist/receptionst får man stå ut med mkt idioter o ändå svara med ett leende på läpparna.
Synd att inte detta biträde orkade dra på smilbanden när TS kom in o var upprörd.
TS gick ju dit för att "trycka på dem att se att tygeln var sönder" Det är ju kanske inte heller sån bra inställning alla gånger. Har man inget kvitto så har man inte.
och det KAN ju vara så att TS helt enkelt inte skött tyglarna som "sig bör".... jaja svammel svammel

Men alla är vi bara människor ;)
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Dåligt tycker jag men skit är väl skit det är väl så enkelt...dom kanske borde skriva ut att deras tyglar som endast kostar 269 kr håller endast i 6 månader.
Jag tycker det är upp till butiken om hur serviceinriktade dom är i vissa fall kan affären visst byta en vara utan kvitto eller iaf ta emot tyglarna och kolla upp dom noga så det inte är så att alla kunder kommer komma tillbaks efter några månader med trasiga tyglar. Det kan ju faktikst vara ett måndagsex, så det är det minsta affären kunde ha gjort för dig som kund.
Själv så gick jag tillbaks med ett par otöjbara stigläder som kostade 900 kr som gick sönder alltså rakt av efter ca 5 månader butiken tog tillbaks dom helt utan tjaffs dom skickas nu till Tyskland och jag kommer troligtvis få ett par nya UTAN kvitto!
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Kör svar lite till alla här

jag vet mkt väl vad kvalitee är, MEN butiken i fråga går starkt ut med att de har kvalitee på sina saker och klart att jag reagerar när dom säger att 1 år är vad en kvaliteets tygel ska klara, sen får den gå sönder. Jag har riktiga kvaliteets tyglar som hållt i mer än 10 år och där kan man snacka kvalitee. Jag står för att jag tycker att hon är en idiot som hänvisar till att de har kvaliteets varor men de behöver inte hålla längre än1 år för de. för som jag skrivit innan jag aldrig i mitt liv lägga på ett ute täcke från dom på någon häst, jag har inte sagt att de har kvalitee UTAN de har dom gjort.

Sen i slut ändan handlar de inte om att jag fick tygel eller pengar tillbaka, utan jag vill helt enkelt påpeka att se tygeln har gått sönder har ni varit med om detta innan, helt enkelt påpeka för dem att någit gott sönder och de var tämligen inressant att se hur de reagerade.

Klart att allt har två sidor, MEN de är inte min sida som går ut med att de har kvalitee och service. För de har de uppenbarligen INTE ENLIGT MIG!

Men jag känner i alla fall att jag fått rätt i denna fråga då den aktuella butikschefen äntligen hört av sig till mig i frågan och ville ge mig till godo kvitto i butiken och bad om ursäkt för de bemötandet jag fått men de är något de jobbar med att bättra sig på. Tackade snällt nej och sa att de var kul att någon i alla fall tog tag i de hela, men förklarade att de var inte för pengarnas skull jag gick tillbaka, mina sporrskydd kostar mer än tyglarna.
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

där snacka vi om en butik som är brydd om kunden, men FRAMFÖRALLT brydd om produkten i fråga.
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

nu har jag läst på lite om konsumentköplagen.

2-månadersregeln:
Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid.

6-månadersregeln:
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig.
Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

en vara är felaktig om:
-den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
-bruksanvisning saknas.
-den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
-den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
-den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
-säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
-den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
-säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
-den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

efter 2 år har man förlorat sin rätt att reklamera varan. det var 3 år förr, men är ändrat till 2.

efter att 6 månader har gått är det ditt ansvar att visa på att felet fanns där redan vid köp.

ang detta med kvitto, du måste kunna bevisa att varan är köpt i butiken eller kommer från den aktuella kedjan, samt vilket datum som varan är inköpt. att det ska bevisas med just kvitto är inget tvång!!!

om tyglarna hade varit en nyhet förra året (antar att dom inte är det) skulle du kunna få ett par nya utan kvitto, eftersom tyglarna uppenbarligen köpts hos just dom och efter ett givet datum.

du kan inte påvisa att felet fanns där vid köpet och jag tror då tyvärr inte att du skulle fått ett par nya tyglar, även om du hade haft kvitto.
att bevisa att sprickorna uppkommit pga ursprungsfel är i stort sett omöjligt skulle jag tro....

ang detta med servicen - skicka ett mail till den aktuella kedjan och visa den här tråden. se till att det kommer till personalchefen direkt. detta är allt annat än bra reklam för dom och ofta kan det vara svårt att se till att alla anställda får det infon och utbildningen dom behöver ha för att motsvara kundens förväntningar. men i allt som är dåligt finns det någon som är bra, jag kan nästan lova att dom blir tacksamma för att få din åsikt om det som skett.

det handlar inte om att peka ut en viss person, som nån annan skrev, hon kan ha haft en dålig dag och är inte mer än människa hon heller, men det kan vara en bra eyeopener för personalchefen att ta an uppfriskning på vilken sätt kunden ska mötas, oavsett vilket sätt kunden möter personalen!

ni vet hur stressigt det kan vara i en butik runt juletider?
kan ni tänka er hur det är att sitta i en av kassorna dagen innan julafton?
jag gjorde just det för några år sedan.
jag blev inkallad till chefen på en liten reminder efter att jag sagt till en kund att hon fick ta med sig kvittot och på poängen registrerad i kundtjänst istället, eftersom hon hade glömt att dra kortet i samband med köpet. jag tyckte att jag sa det till henne på ett bra och neutralt sätt, men hon kände sig idiotförklarad och orättvist behandlad och kontaktade chefen omedelbart!
så det du upplever på ett visst sätt kanske den andre inte alls upplever på samma sätt, men i det här fallet är det din åsikt som är viktig!
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Trevligt bemötande skall man alltid få när man går till en butik oavsett vad det gäller:(. Något annat är ej något alternativ. (Har själv haft butik i flera år inom westernutrustning)

Men att tro att en tygel för 2-300:- skall vara kvalité tycker jag är lite väl mycket att hoppas på
(jag hade själv inte ens vågat hoppas på att de skulle hålla mer än någon enstaka månad, man får vad man betalar för)
Personligen skulle jag inte ens bemödat mej med att starta bilen för att åka dit.

Att sedan försöka byta utan kvitto med inköpsdatum/ställe är lite som att pinka i motvind redan ifrån början..

Men angående butikspersonalens bemötande så gjorde de fel, de skulle ha kontaktat sin chef för att få ett svar.

mvh
LL
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

jag har fortfarande ALDRIG sagt att jag förväntat mig kvalitee MEN går företaget ut med att deras varor är KVALITE får de stå sitt kast också. KLart man får vad man betalar för, men ur en säkerhets syn är de inte OK att de tygel spricker i gummit på så vis.

Men de hör inte till saken att jag inte fick byta eller liknande, de hör fortfarande till saken att JAG fick ett skit bemötande och en allmänlektion att ingen kvaliteets tygel ska hålla mer än 1 år. Allstå en förbannat okunnig person bakomdisken som drog ner både döbert, stübben etc. i ett skit hål.
 
Sv: Förbannade *****, ingen service

Håller fortfarande med dej att deras bemötande var fel. Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg.:)

/LL
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 297
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 035
Senast: Stalone
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 746
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp