Sv: Förbannade *****, ingen service
nu har jag läst på lite om konsumentköplagen.
2-månadersregeln:
Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid.
6-månadersregeln:
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig.
Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
en vara är felaktig om:
-den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
-bruksanvisning saknas.
-den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
-den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
-den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
-säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
-den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
-säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
-den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
efter 2 år har man förlorat sin rätt att reklamera varan. det var 3 år förr, men är ändrat till 2.
efter att 6 månader har gått är det ditt ansvar att visa på att felet fanns där redan vid köp.
ang detta med kvitto, du måste kunna bevisa att varan är köpt i butiken eller kommer från den aktuella kedjan, samt vilket datum som varan är inköpt. att det ska bevisas med just kvitto är inget tvång!!!
om tyglarna hade varit en nyhet förra året (antar att dom inte är det) skulle du kunna få ett par nya utan kvitto, eftersom tyglarna uppenbarligen köpts hos just dom och efter ett givet datum.
du kan inte påvisa att felet fanns där vid köpet och jag tror då tyvärr inte att du skulle fått ett par nya tyglar, även om du hade haft kvitto.
att bevisa att sprickorna uppkommit pga ursprungsfel är i stort sett omöjligt skulle jag tro....
ang detta med servicen - skicka ett mail till den aktuella kedjan och visa den här tråden. se till att det kommer till personalchefen direkt. detta är allt annat än bra reklam för dom och ofta kan det vara svårt att se till att alla anställda får det infon och utbildningen dom behöver ha för att motsvara kundens förväntningar. men i allt som är dåligt finns det någon som är bra, jag kan nästan lova att dom blir tacksamma för att få din åsikt om det som skett.
det handlar inte om att peka ut en viss person, som nån annan skrev, hon kan ha haft en dålig dag och är inte mer än människa hon heller, men det kan vara en bra eyeopener för personalchefen att ta an uppfriskning på vilken sätt kunden ska mötas, oavsett vilket sätt kunden möter personalen!
ni vet hur stressigt det kan vara i en butik runt juletider?
kan ni tänka er hur det är att sitta i en av kassorna dagen innan julafton?
jag gjorde just det för några år sedan.
jag blev inkallad till chefen på en liten reminder efter att jag sagt till en kund att hon fick ta med sig kvittot och på poängen registrerad i kundtjänst istället, eftersom hon hade glömt att dra kortet i samband med köpet. jag tyckte att jag sa det till henne på ett bra och neutralt sätt, men hon kände sig idiotförklarad och orättvist behandlad och kontaktade chefen omedelbart!
så det du upplever på ett visst sätt kanske den andre inte alls upplever på samma sätt, men i det här fallet är det din åsikt som är viktig!