Bukefalos 28 år!

Förbjuda Bent kurser

Re: Hot!

Jag har inte sett exempel på fantastisk rörelsemekanik på de kallblod jag sett (inte ens hos Bent). Nu begriper jag dock att det var storleken det var fel på hos Oldenburgare, Rheinländer, svenskt halvblod, danskt halvblod, Hannoveraner osv osv. Jag trodde du var intresserad av en dressyrhäst, varför jag tyckte din lista såg märklig ut.
 
Re: Hot!

Kallbloden är bättre för normal ryttaren för den märker inget av hjälperna och blir då inte heller lika lätt felriden. Grova hjälper är liksom förutsättningen för dom. Sen om man tar dom till en arab så går det åt skogen.
Därför har jag svårt med NS, jag kan bara inte medvetet ta i så hårt mot en levande varelse som dom kräver för att uppmärksamma.
Oj, du har inte ridit på några välutbildade kallblod hör jag. Man rider dem inte så, inte alls.

Och sen vill jag ha en häst att reagera lika fort som jag kan signalera. Inte en reaktion som kommer som om signalen var skickad med postverket. Nån gång när det passar.
Vårt kallblod är mycket duktigt på att gissa vad du tänker, oftast så behöver du inte ens signalera, för allt är redan gjort. Han känner i ryttarens kropp vad han skall göra. Du är så välkommen att prova.
 
Re: Hot!

Och det kallblodet är dessutom en ganska saftig brukshäst, inte en travare. Kan man inte sitta still innan så får man lära sig det av honom ganska raskt :D
 
Jag tränar ju för övrigt inte för Bent i Umeå utan på Johannesberg.
Men i den trakten så myllrar det ju formligen av ridhus, så det blir ju aldrig något problem.
Jag har 1 timme till Johannesberg.
Och säkert 50 ridhus till som jag når inom 1 timme.

Och jag rider ändå inte i ridhus.
Men jag håller med om att det är en fördel att vara väder-oberoende när man är på kurs.
 
Re: Hot!

Märkligt att det finns så känsliga Ns på nätet. Dom finns inte inte i markerna eller hos dom som äger dom.
Men araber som är motsattsen får man leta efter, har ännu inte hittat nån som är som en normal ns.
Märkligt.
 
Re: Hot!

Jag trodde du var intresserad av en dressyrhäst, varför jag tyckte din lista såg märklig ut.
Men en häst behöver väl inte vara stor för att gå att rida bra dressyr på?

Min sambos Kallblod på 144cm har en grym rörelsemekanik och bär lätt ryttare över 100kg.
 
Re: Hot!

Märkligt att det finns så känsliga Ns på nätet. Dom finns inte inte i markerna eller hos dom som äger dom.
Men araber som är motsattsen får man leta efter, har ännu inte hittat nån som är som en normal ns.
Märkligt.
Du kanske rider dem på fel sätt?
De kan nämligen konsten att "stänga av" och då så blir det bara hårt och bökigt och okänsligt. Ett Kallblod är en mycket god spegel av sin ryttare.

Men du får fortfarande komma och prova om du vill.
 
Re: Hot!

Jag betvivlar inte att dessa raser är bra till vardagsdressyr. När byter Jan Brink eller Artur Kottas till ett kallblod? (Snälla, kom inte med argumentet att de prioriterat flashiga frambensrörelser).
 
Re: Hot!

Det finns rockig country också. Allt är inte dolly Parton.
Jag klarar Dolly Parton bättre än Blue-Grass.

Däremot så råkade jag köpa en Shanaia Twain i USA, och det var Countryvarianten av hennes låtar. Oh fasa, är det någon som vill ha den?
 
Re: Hot!

Jag betvivlar inte att dessa raser är bra till vardagsdressyr. När byter Jan Brink eller Artur Kottas till ett kallblod? (Snälla, kom inte med argumentet att de prioriterat flashiga frambensrörelser).
Men skillnaden mellan dem och mig, är att jag rider bara för min egen känslas skull och de rider för resultatens skull, d.v.s. för andra. Jag vill ha något som känns bra för mig, och de vill ha något som domarna tycker ser bra ut. Och jag tycker också att det är vackert, men jag vill inte rida på dessa hästar.

Men jag tycker fortfarande att jag har rätt att rida hur seriös eller avancerad dressyr som jag vill. Och att jag har rätt att bli respekterad för just den typen av intresse.
 
Re: Hot!

Absolut! Jag respekterar allas val och viljor, men kanske man kan höja diskussionen ett snäpp och se till Dressyren?
 
Re: Hot!

Absolut! Jag respekterar allas val och viljor, men kanske man kan höja diskussionen ett snäpp och se till Dressyren?
Nu så förstår jag inte hur du menar.
Dressyren som konstart lider väl inte av att inte alla vill rida på halvblod?
Utöva konstarten Dressyr, det skall man väl kunna göra på alla hästar?
 
Re: Hot!

Ja, visst ska man det, men då kanske man inte har högre dressyr som mål? För hade man haft det hade man ju investerat i sig själv, häst och träning. Inte åkt på några clinics per år, läst några böcker och köpt en travare? Då kanske jag har hobbyridning som mål?

Det är ingen kritik, bara lite tankekorn! Mitt originalinlägg riktade sig till Kokopelli som i sitt inlägg ville ha det till att man såg Bent som ett hot och det började dryftas olika raser och liknande. Och om man nu tycker att Bent är fantastisk och att hans lära ska ta en till Nirvana, då kanske man borde skaffa en fantastisk unghäst som kan ta en dit ingen elitdressyrare varit tidigare? Men nej, man väljer islännigar, kallblod, prickiga hästar och så vidare. Varför? Är det kanske rentav akademiker som upplever "de andra" som ett hot? Varför köper man inte en riktigt begåvad häst och blir så där världsbäst som man hoppas att Bent kan göra en?

Det är i alla fall mitt mål, att rida så bra att andra häpnar, och då blir rasvalet inte just de raser du räknat upp. Sen spelar det ingen roll att jag har 25 år dit, jag vill ha de bästa förutsättningarna som finns.

Liten fotnot: jag tycker det är jättebra att tränare tar emot vanliga hobbyekipage och utvecklar dem något steg, men det är inte ridkonst för det.
 
Re: Hot!

Ja, visst ska man det, men då kanske man inte har högre dressyr som mål?
Men då så måste vi börja med att definiera "Högre Dressyr".
Jag ser 2 olika definitioner, den ena är "Högre Tävlingsdressyr" enligt TR och den andra är "Högre Akademisk" dressyr enligt den Akademiska utbildningstrappan (se www.ridkonst.nu).

Då kanske jag har hobbyridning som mål?
Vad är då hobbyridning?

Det är i alla fall mitt mål, att rida så bra att andra häpnar, och då blir rasvalet inte just de raser du räknat upp.
Därför att vår ridning inte i första hand har med andra att göra, utan med att bli ett med sin häst att göra. Ett med den häst som man har och tycker bra om. Det har med "Upplevelseridning" att göra, inte med "Bedömningsridning". Hur det ser ut är inte det som räknas, utan hur det känns för ryttare och häst.

Och om man nu tycker att Bent är fantastisk och att hans lära ska ta en till Nirvana, då kanske man borde skaffa en fantastisk unghäst som kan ta en dit ingen elitdressyrare varit tidigare?
Det behövs inte, man uppnår den rid-upplevelse-mässiga Nirvanan på den häst som man råkar ha. Vägen är målet, varje känsla av sammansmältning med hästen är en stund i Nirnvana.

Varför köper man inte en riktigt begåvad häst och blir så där världsbäst som man hoppas att Bent kan göra en?
Därför att det inte handlar om att bli världsbäst utan bara om att förbättra sig.
 
Re: Hot!

För att uppnå nirvana på sin häst oavsett vad det är räcker väl det med att klättra upp på den.
Inte ska det väl behövas kurser för det?
Inte ska man behöva en mentor för att uppnå nirvana?
Man är ju där om man vill vara där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp