Förbryllad och i behov av råd. (långt)

C

claraswe

Har ett sto på nu 6 år (mentalt sett 5) Det är en häst med mycket humör och kan vara riktigt baggig. Då hon inte vill lyssna alls och hon testar alltid i början på passen hur mycket hon kan komma undan.

För ett litet tag sedan märkte vi av att sadeln vart lite för trång sp den blev vidgad. Hästen visade tydligt när jag satt på att något var fel. Hon har musklat sig massor sedan jag fick hem henne. Har inte haft henne alltför länge.

När det blev bra så trampade hon snett i hagen. VB svullen (vid kotan ungefär) lindade båda bak. Fick efter 2 dagar lite förhöjd kroppstemperatur och svullnade dessutom båda bak och såg lite hängig ut. Tillkallade vetrinär som kom ut dagen efter. Då verkade hästen kärnfrisk. Ingen svullnad, tempen normal och såg väldigt fräsch ut.
bestämdes att jag skulle skritta igång henne en vecka sedan trava lite lätt veckan efter och sedan rida som vanligt. Vid minsta tecken på andfåddhet eller något annat som inte är normalt så skulle jag ringa igen.

Sagt och gjort försökte starta igång henne igen. Första skritturen fick jag hoppa av för hon visade tydligt att ngt var fel. dagen efter gjorde jag uteslutningsmetoden och återigen visade det sig att sadeln var för trång.
Vidgade den igen och snart var det helt bra igen. Hästen har aldrig kännts så fräsch och fin. Både ridmässigt och i humöret. Blivit mycket jämnare.

Så i tisdags var jag iväg på hoppträning. (den förra gick superbra) Fick bryta.
Så fort jag skulle fatta galopp så sparkade hon bakut som en galnng. Benen bara for. Speciellt HB.
Bröt och testade hemma (ifall det skulle vart hennes humör) Men samma sak där.
Funderar återigen på om det kan vara sadeln. Dagen efter så samlar jag ihop några andra sadlar från snälla personer i stallet och testar. Hittar speciellt en som verkar ligga mkt bättre än min sadlen som nu kanske är lite för vid. (Den verkar inte ha liak bra passform som den lånade.) Efter ett litet tag slutar hon med sina bakutsparkar gjorde några få men de kändes inte alls så spända som de från gårdagen. Kunde galoppera utan problem. hon vart inte riktigt framme för skänkeln men annars helt ok.
Testade med stallkompisens sadel idag igen och samma visa igen. Bakut, bakut, bakut.
Idag var hon dessutom väldigt loj.
Tempen är normal, ingen träningsvärk, ingen ömhet, ingen stelhet.
Jag vet inte vad jag ksa ta mig till. Vad är det för fel??
Jag varierar ridningen mycket så hon är inte uttråkad.
Ska ringa en sadelmakare imorgon som kan komma ut och titta på sadeln och min häst. Ska även ringa min vetrinär och se vad han tror om det hela.
Har ni varit i samma sits? Har ni någon aning på vad det kan vara?
Har en utbildad hästmassör i stallet som ska gå igenom henne nu i helgen. Funderar även på att kontakta en kotknackare. Känner mig så maktlös. Vet inte vad jag ska ta mig till...
 
Hon är inte "less" helt enkelt då?? :confused: Hon kanske skulle behöva vila några veckor? Märker på min att det är inte mkt han tål innan han börjar kännas ovillig. Om han får vila en dag och ta det lite lugnt utan krav, så blir han genast bättre (överpigg...). Och han har inte alls tränats så seriöst som din häst, inga träningar eller så....

Rekommenderar att låta en equiterapeut kolla igenom henne, hon kan ha nån ömhet i ryggen som påverkas av sadeln kanske? En annan sak - är hon brunstig? Vissa ston blir som förbytta vid brunst, har rejäla problem och smärta i eggstockar och livmoder pga cyster. Kan ju vara nåt att ha i tankarna....
 
Jo tack det märks när hon brunstar. ;)
Hon hade vilat några dagar innan träningen.

Hon kan vila 2-3 dagar sedan har hon tröttnat på att vila.
Detta är en häst som gillar att jobba och visa upp sig.
Hagarna är inte de bästa här så stimulansen är inte sådär jättehög när de går i dem.

Trodde att det kanske kunde bero på hårfällningen. De blir ju extra känsliga då och kan bli trötta men det verkar inte vara det,

Tack för råden
 
Hmm... Trots? Min är lika gammal, han är f.n. inne i en mkt mild trotsperiod, stannar och vägrar gå framåt ca 1 minut flera ggr i början på passet. :p

Har du provat att bara rida ut ett tag förresten? Det är ju avkopplande och samtidigt får hon utlopp för lite energi.
Min blir helt knasig av att bara stå...
 
Jag tycker definitivt att du ska ta ut en sadelmakare som får hjälpa dig att passa ut en ny sadel. Det finns naturligtvis andra tänkbara orsaker till ditt stos beteende, men med tanke på att du känner till att sadeln inte är perfekt bör du börja nysta i den änden. Ge henne också vila (kanske inte från ridningen men väl från arbete eller iallafall sådant som du vet inte passar damen..) och avvakta en tid. Skulle problemen inte ge med sig skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en veterinär. När en diagnos väl är ställd kan säkert en massör göra underverk, men börja i rätt ände.

Hur ser förresten tänderna ut? Är hon palpationsöm i ryggen? Hur reagerar hon när du sadlar?
 
Min pålle blir käsnlig och håröm vid fällningen. Man måste vara extremt försöktig vid galoppskänkel och med skänklarna öht. Brukar plocka av sporrarna denna period då han tydligt visar sig håröm. När han är så kinkig kan han reagera just vid galoppfattning med små, små kickar.. Han stödutfodras iaf med extra b-vitamin denna period. Även ponnyn blir lite kinkig och grinig. Ter sig dock inte på samma sätt.

Vet inte om det är din häst lider av. Men kan ju vara något att tänka på :)
 
Jag skulle ta ut veterinären för en kontroll från topp till tå och när han friskförklarat, prata med massör och få ev spänningar lösta. Och när DET är gjort så skulle jag ringa och be om hjälp med sadelinpassning. Ingen idé att testa en ny sadel på en häst som kanske har ont och då är spänd som en planka.
 
Du har inte testat att rida barbacka? Inte för att det är särskilt behagligt :crazy: men kanske du märker någon skilnad? En kompis häst hade också ett lustigt beteende, men det visade sig att han hade problem med tänderna-ut med det gamla bettet och in med ett rakt! Han fick även vara utan nosgrimma ett tag.
Mvh. Matten
 
Jag skulle nog åka till klinik och låta en veterinär gå igenom hästen till att börja med. Där har dom ju även röntgen om det skulle behövas.

Skulle det där visa sig inte vara några kroppsliga fel skulle jag leta vidare!
 
Kanske en kolla av (tror det var) njurar .

En tränare tipsade en kompis om det, hennes sto tjurar ofta ihop och slår mot skänkeln. Det var tydligen, enl tränaren, 'vanligt' att ston kunde ha problem som visade sig på detta sätt.

Kompisen har dock uteslutit det (och inte kollat upp vidare), eftersom sparkningarna bara sker periodvis.
 
Nej det är inte trots.
Vanligtvis när hon "trotsar" sker det i början på passet och ger sig väldigt snabbt.

Varierar ridningen väldigt mycket. Med detta underlaget är det svårt att göra något annat än att bara skritta ute och min häst tycker verkligen om att jobba. Bara skritta ut funkar någon dag men om jag inte kan göra ngt mer börjar hon hitta på egna bus. ;)
 
Jag har ringt en duktig sadelmakare som ska komma ut och titta på sadel (och hästen)
Hade en annan tjej idag som dömde ut min sadel helt. Så idag och imorgon är det vila och sedan kanske lite lätt longering. Får se vad det ger. Känner mig väldigt elak och dum om sadeln har varit så fel. :crazy:
 
Min veterinär och jag ska talas vid på söndag (har otroligt stort förtroende för denna vetrinär) Men tjejen i stallet som är utbildad massör har känt igenom hästen och känner inga spänningar. Hon ska gå igenom hästen ordentligt på måndag.
 
Redan kollat. Det gjordes för 5 månader sedan och hästtandläkaren är inbokad i april igen men han sa att hon vart jättefin i munnen.
 
"Hoppas" det är sadeln då, det är ju lättast att åtgärda. Var inte arg på dig själv för att du inte sett tidigare, så enkelt är det inte. Och köper man en utprovad sadel så tror man ju att den passar.... Det gjorde jag, men det visade sig att hon inte var så kunnig ändå, som tur är fick inte hästen några stora men innan jag såg det, men min plånbok gjorde det riktigt ont i när den fick köpa ny sadel efter 1 mnd... :crazy:
 
Ja svida kommer det att göra rejält i plånboken. :crazy:

Hoppas,hoppas det är sadeln.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 643
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp