susanne

Trådstartare
Jag fattar inte hur en förbygel kan förhindra att sadeln glider framåt :confused:. Den sitter ju bara framför sadeln. Är det någon som vill förklara det för mej.
 
En förbygel förhindrar sadeln att åka bakåt, en svanskappa eller förgjord förhindrar sadeln att åka framåt...
 
Det är det väl inte?? :confused: Den håller ju kvar sadlen så den inte KAN åka bak. Personligen tkr jag dock att såna endast ska användas vid hoppning och klättring, och då helst vara elastiska. Sadlen ska ligga still utan hjälpmedel vid vanlig ridning!!
 
men hallå !??! om man har en häst som inte kan ha någon sadel utan att den åker bak då?? Jag måste använda brösta när jag rider, för annars åker sadeln jätte långt bak!!
Vi har hittat EN ENDA sadel som inte åker bak och de är en dressyr sadel och de rider jag inte me i skogen!!!
 
Ja, vad kan man säga, jag hade också det på min sadel för ett antal år sen, men glider den bak, så passar den INTE. Då får man hitta en annan sadel. Hur tror du det känns för hästen att ha en förbygel som ligger och trycker hela tiden?? Knappast behagligt.... :crazy:
 
Provat att sadla långt bak från början?

MÅNGA gör det felet att de lägger sadeln på tok för långt fram, ända uppe på manken, och när sadeln åker bak (lägger sig där den borde vara från början) sätter man således på en förbygel så den inte kan lägga sig korrekt.

Detta var inte bara menat till dej, utan rent allmänt. :)
 
Varför kan du inte ha dressyrsadeln i skogen?
Ska jag inte klättrea mycket så föredrar jag dressyrsadeln.
 
men vi har provat jätte många olika sadlar!!
Jag tror inte att hon störs så mycket av det facktiskt, inget som märks iaf.

Jag rider ej me dressyr sadeln i skogen för den är j***igt tung och jag tycker att det är onödigt eftersom att de funkar me brösta!
 
Ja man ska ju sadla långt bak, längre bak än de flesta tror, så bogarna får frihet.

Om förbygeln ligger och trycker får man väl byta till en elastisk eller köpa en som passar?
 
Jo jag håller med, men det finns också de som sadlar för långt bak. De engelska sadlarna är inte gjorda för att ligga jätte långt bak. Då ligger de istället och trycker ned ryggen på hästen.

Jag är så glad över att jag snart får hem en portugesisk skolsadel...de är nämlige bakåtskurna (som alla skolsadlar, mer eller mindre) då slipper man oroa sig över att sadeln hämmar bogen och Latissimus dorsi musklen. Det enda man ska ha koll på är vart den ska ligga, men det gäller ju för alla sadlar.
 
Jag tror nog att du har missförstått det där, en förbygel gör så att sadeln inte glider bakåt. Ska du ha något som hindrar den från att åka framåt ska du köpa en svanskappa.

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
861
Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
21
· Visningar
1 391
Senast: Luff
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej, tycker ni det skulle vara konstigt att ha förbygel även att hästen inte behöver? Min ponny har en vanlig martingal, men när hon rör...
2
Svar
34
· Visningar
2 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp