Martingal problem

Hm.. ser smart ut, men vill igentligen ha ss spännen eftersom det är det på ponnyns träns 😅 men mamma tycker att det är så onödigt med en förbygel men jag tycker det är sååååå snyggt 🤩
Alltså, hästen tar ju inte skada av en förbygel. Så vill du köpa en så gör det. Tycker din mamma att det är onödigt för att det är dyrt så spara pengar och köp en själv, det finns ju begagnade också.
 
Jo, jag använder en men den glider endå 😅

jag har en martingal stropp, men det hjälper inte, och försöker hitta en lösning som inte är att skaffa förbygel

Då har du en för stor stopp.

Som svar på andra grejor du tagit upp:

De flesta hästar reagerar inte på förbygel, men en del kan göra det. Jag är heller inte helt säker på att ditt problem löses av en förbygel, totala längden ring till sadelgjord kommer vara samma ändå.

Skit samma vilken färg det är på spännena. Om någon anmärker på det; fine. Då är du så bra att det enda de kan klanka ner på är din 'omatchade' utrustning. (and on that note; kolla eliten, de är väldigt omatchade ibland)
 
Då har du en för stor stopp.

Som svar på andra grejor du tagit upp:

De flesta hästar reagerar inte på förbygel, men en del kan göra det. Jag är heller inte helt säker på att ditt problem löses av en förbygel, totala längden ring till sadelgjord kommer vara samma ändå.

Skit samma vilken färg det är på spännena. Om någon anmärker på det; fine. Då är du så bra att det enda de kan klanka ner på är din 'omatchade' utrustning. (and on that note; kolla eliten, de är väldigt omatchade ibland)
Tack jag får se hur jag gör
 
Den sitter lagom hårt och eftersom vi hoppar såpas höga hinder kan hon fastna i den ifall den är längre

Det problemet kommer du få även med en förbygel. På förbygeln är det ju ännu viktigare att ha slack i remmen till sadelgjorden, eftersom den stör hästen annars.

Visserligen kan du få allt att sitta lite stadigare utan att störa rörelsefriheten med tex en fempunktsförbygel med mycket resår, men du måste ändå ha den där extra längden på remmen. Personligen tycker jag det är rätt fult med så mycket extra remmar över hela framdelen, plus att det lätt ger lite skav i pälsen på bogen om man använder den ofta, men det är ju inte något fel att använda rent praktiskt (och vad andra tycker rent estetiskt ska man givetvis strunta i om det funkar för häst och ryttare).
 
Om du vill undvika att de olika delarna på din martingal glider och ändrar längd så är det enkelt ordnat genom att trä den delen av halsringen som inte har spänne igenom martingalstoppen, då blir delarna låsta i den längd du vill ha.
 
Om du vill undvika att de olika delarna på din martingal glider och ändrar längd så är det enkelt ordnat genom att trä den delen av halsringen som inte har spänne igenom martingalstoppen, då blir delarna låsta i den längd du vill ha.
Ja, det är så vi har det nu men det fungerar ej
 
Ja, det är så vi har det nu men det fungerar ej
har du rätt storlek på martingalstoppen då?

alternativet är kanske att dina önskningar inte går ihop. om "hans rörelser" drar så mkt i remmen mellan benen att ringarna hamnar för långt ner, så är det kanske så. Då får du antingen länga remmen (för längs den hästens rörelser låter det som att den är för kort) eller köpa en förbygel. Dock, om du har förbygeln för "tight" så kan det påverka hästens rörelsemönster (var det Hippson som hade uppe en forskningsartikel om hur förbygel/brösta påverkade hästens frambensteknik?).
 
Ja, det är så vi har det nu men det fungerar ej
Så att det blir som ett kors vid stoppen? Jag har aldrig varit med om att det glidit när jag har så, det har i stället varit svårt att ändra längd de gånger jag behövt.
Man kan även sätta dit en till stopp och trä den andra änden av halsringen igenom. Då borde det bli i stort sett omöjligt för delarna att röra sig.
Men annars så är det bara att köpa en förbygel med martingal om du nu hellre vill ha det.
 
har du rätt storlek på martingalstoppen då?

alternativet är kanske att dina önskningar inte går ihop. om "hans rörelser" drar så mkt i remmen mellan benen att ringarna hamnar för långt ner, så är det kanske så. Då får du antingen länga remmen (för längs den hästens rörelser låter det som att den är för kort) eller köpa en förbygel. Dock, om du har förbygeln för "tight" så kan det påverka hästens rörelsemönster (var det Hippson som hade uppe en forskningsartikel om hur förbygel/brösta påverkade hästens frambensteknik?).
Ja, men om jag längre den blir den för lång, o en förbygel vill ja helst undervika då jag tycker det blir för mycket på henne. Visst jag tycker att det är snyggt men helst vill jag inte ha det
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 918
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp