Bukefalos 28 år!

Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag fick min häst. Efter att ha haft honom ett år på foder. Detta var en bra grej för både mig och förra ägare att göra och det kändes väldigt tryggt för oss båda för att se att det verkligen funkade. Hästen är av rasen varmblodig travare och är belagd med startförbud vilket betyder att in på travet kommer han inte igen.

Nu är det lite annorlunda med oss. Jag är hästens slutstation i livet. Kan jag inte ha honom kvar så får han vandra vidare. Detta är jag fast besluten med och det vet förra ägaren om och det känns tryggt för oss båda.Personligen skulle jag aldrig våga skänka bort en häst ..inte heller sälja dem billigt. Jag tror att merparten av sånna affärer går åt skogen. VI hadde tur.

Kan även tillägga att jag och förra ägaren har fortfarande kontakt med varandra .Har haft hästen i 3 år. Han ringde senast förra vecka för att höra hur det går för oss.
Vihar blivit mycket goda vänner.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag stod i höstas i det här läget. Mitt russ har haft det dåligt innan och är en väldigt pigg ponny. Han har dessutom svår eksem om han inte har täcke.

Jag vill ha kontroll över att han har det bra, han har haft det dåligt innan och ska inte ha det igen. Då avlivas han hellre.

Egentligen hade jag behövt dem tusenlappar jag hade kunnat få in på honom, men inga pengar är värt att han kanske far illa.

De har honom på "prov" ett år och om allt fungerar så skriver vi i höst ett kontrakt på livstid.

Vi har dessutom i kontraktet en klausul att jag får ta hem honom direkt om de missköter honom.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Har man inte råd med ett par tusen till utrustning plus inköpspriset av hästen är jag tveksam till om jag tycker den människan ska ha häst överhuvud taget. aldrig i min själ jag skulle ens överväga att att ge bort ett djur till någon på de premisserna.DET finns inte på kartan ens.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag håller med dig.
har man inga pengar att köpa en häst för så har mna inte råd med resten heller.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag skulle aldrig ge bort eller sälja en häst såpass billigt att ngn skulle tjäna på att slakta den.
Då lämnar jag hellre ut på foder om jag inte har möjlighet att ha hästen kvar själv och den inte är såpass dålig att den behöver avlivas..
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag håller också med dig. Säg att en häst kostar 10 000 kr, jag lever knapert (student) men om jag verkligen skulle vilja så visst kan jag spara, låna eller på något sätt fixa fram de här pengarna om jag ville. Visst, jag kan få hästen men utan utrustning för jag behöver pengarna till utrustning och ägaren tycker det låter bra. Det jag inte visste var att hästen musklade på sig jättemycket, ändrade sadelläge, hade svårt att hitta sadel, behövde hovvård var 5:e vecka etc etc. Alltså kostar tyvärr pengar. Jag lever själv knapert men får hjälp att hålla hästen försäkrad, ser till att noga prova ut sadel osv osv. Man kan ha tur att komma undan billigt men det är absolut ingen säkerhet.

Men! Många har också tur som ni kan läsa i tråden. Fått fd. foderhäst som fungerat bra, skriver livstids kontrakt osv. Det finns lösningar men det är under väldigt särskilda fall sådant fungerar. Även din kompis som är en så duktig hästmänniska (som du skänker din häst i hopp om ett livstids hem till) kan börja må dåligt, flytta med pojkvännen utomlands, tappa intresset, hamna i ekonomiska bekymmer etc.

Är det inte värt att någon kan lägga några tusen för något de verkligen vill ha även om det kräver mycket? Har en person som inte har råd att köpa en häst för tex 10 000 kr råd med alla eventuella omkostnader som kanske en skada som sker i transporten på väg till det nya hemmet?
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Att ge till ngn man känner väl kan också sluta illa. En skilsmässa, missbruk etc kan förändra den personen helt under väldigt kort tid. Då är det bättre att hästen är min och jag betalar ev försäkring på den. Hästen är mitt ansvar.

Visserligen, men en sådan risk är ju ändå såpass liten att man nog faktiskt väljer att bortse ifrån den.
Jag lånade en häst på foder av en tjej. Allt var lugnt och bra, men när jag valde att lämna tillbaka hästen av olika anledningar blev det en massa liv i luckan och en massa falska anklagelser kom vinande, vilket jag tyckte var rätt skumt, då jag ändå fått en ganska seriös bild av hästägaren. Det visade sig att personen blivit missbrukare :crazy:.

För att återgå till topic, jag har aldrig skänkt bort en häst, men fått en häst själv. En häst som hade en del kapacitet, men som var svår i huvudet, varit runt en del och skulle tas bort pga att den var farlig i hanteringen och hade skadat flera personer i omgivningen. Dum som jag var kunde jag ju inte motstå en sådan utmaning :crazy:. Hur som blev det en av de bästa hästar jag suttit på till slut. :love:
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Men vad är det som säger att någon som får en häst eller köper en häst billigt inte har pengar?
Jag är hobbyryttare och haft häst i 25 år. Tidigare jobbat på olika stuterier och tillridniningsstall. Har fast inkomst, bor billigt och ingen risk att jag blir arbetslös eftersom jag har jobbat i många år på samma ställe.
Den dyraste häst jag har köpt kostade 18 000kr. Det var min sons tävlingsponny som tävlade upp till LA hoppning. Har alltid köpt billiga hästar eftersom jag tycker det är viktigt att ha pengar kvar efter hästköp just för oförutsedda utgifter. Tar ut sadelprovare, kollar tänder och går igenom ryggen en gång per år.
Visst, jag får säkert lägga ner mer jobb på mina hästar eftersom de inte är fullt utbildade. Men vilken känsla det är när man lyckas med en häst som andra säger är omöjlig.
Har själv både fått en häst och skänkt bort två.
En ponny som blev triangelmärkt skänkte jag tillbaka till uppfödaren som avelssto eftersom jag inte kan ha uppfödning.
Den andra var ett travarsto som min granne fick ta över. Anledningen till att jag skänkte bort henne var att jag inte har någon plats ifall hon skulle komma tillbaka.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Ok.

Men säg då att "köparen" som får en häst gratis då kan köpa bra utrustning för inköpspengarna den spar.
Vad händer om hästen då blir sjuk? Eftersom försäkring är dyrt, lever man så på gränsen ekonomiskt så har man ju inte råd med försäkring.
Är det då ok med dig om du gett bort hästen att nya ägaren slaktar hästen för en sjukdom som kostar några tusen, pengar som nya ägaren inte har.

Fast Jag håller inte alls med där. Det resonemanget behöver inte alls stämma. Jag kan ge ett exempel:
Om jag har 30 000 kr i buffert, väljer jag att köpa en dyrare häst eller spara pengarna och därmed ha en högre buffert för oförutsedda utgifter? Jag har råd att lägga ned alla pengar per månad men att kläcka ur sig en större summa på en gång är ju inte alltid lätt, i det läget skulle jag hellre spara pengarna som en buffert än att köpa en häst och sedan stå där med en buffert som kanske inte räcker till.
Har man inga ambitioner inom ridning så kan man gott och väl ha en häst som är i det skicket som de flesta hästar skänks bort i.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Men vad är det som säger att någon som får en häst eller köper en häst billigt inte har pengar?
Har jag sagt det?

Jag svarade på frågan ang att skippa betala för hästen för att ha råd med utrustning i stället.Skaffar man häst på de premisserna tror jag inte det är hållbart i längden.

Alltid när jag skaffat häst planerar jag noga. Lade undan pengar för utrustning ..köpte på mig innan.Haft kvar från föregående häst. såg till att det mesta förutom sadel fanns tillgängligt innan jag ens gav mig ut och letade på annons.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

tillägg.
Sanningen är ju ändå den att många ,inte alla som köper billigare hästar eller får .nu pratar vi under 10000kr .tyvärr inte har dom ekonomiska förutsättningarna som krävs för de löpanade kostnaderna som kommer sen när hästen väl är hemma.Varge år är det likadant på annonsmarknaden. oftast travare. från oktober fram till maj dräller det av dem.som akut måste bort pga dåligt med pengar.Och det är otroligt tråkigt att se. De löpande kostnaderna är ju långt över inköpspriset på en sådan häst.

sen finns det ju dem som har pengarna .Men dessa är betydligt mer sällsynta tyvärr.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

I just det här fallet så var det gamla ägaren till hästen som fick den.
Nu är hästen i fråga avlivad.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Hej!

Jag gav bort en häst för flera år sen.

Häst och jag fungerade inte alls tillsammans (och då menar jag alls- till slut fick jag inte ens in häst från hagen), jag hade lämnat ut häst på livstidsfoder till en tjej som inte heller fixade hästen (visade det sej- funkade precis som hon mej jättebra i början).

Jag hade ingen stallplats och ingenstans att göra av hästen, kunde inte ta hem den och hade turen att en "pålitlig" person kunde ta hästen.

Så jag gav, mot bättre vetande, bort hästen, mot ett löfte om att få veta var den tog vägen om människan sålde den. Jag vet att hästen såldes vidare efter något år, men jag vet fortfarande inte var hästen tog vägen- men jag tror den fick det bra iaf.

Jag kan förstå hur man inte lämnar ut på livstidsfoder- plötsligt en dag tröttnar fodervärden och man står där med en häst man inte kan ta hem och av någon anledning var glad att "vara av med" (usch, det låter fel..).

Varken livstidsfoder eller ge bort känns som ett alternativ för mej- jag litar helt enkelt inte på hästmänniskor tillräckligt mycket och jag VET att man kan ändra sej och plötsligt inte vilja ha livstidsfoderhästen kvar..

/ Lavinia, som håller med om att om man sålt hästen har man inget att säja till om..
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Därför är jag nyfiken på om det innebär en nackdel och i så fall vad?

Nackdelen är att du själv måste ta beslut om att avliva hästen den dagen det är dags. :grin:

Jag har själv varit med om att ha en gammal pensionär på foder som sällskap, när fodertiden sedan var slut så tyckte ägaren att vi skulle avliva hästen hemma hos oss. Fuck you det är ditt ansvar som ägare sa jag, fast i mildare ordalag. (Hästen var självklart inte akut dålig, utan gammal med lite ålderskrämpor och annat smått och gott.)
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Om jag skulle sälja en äldre häst, då skulle jag skriva med i kontraktet att om den nya ägaren i framtiden vill sälja hästen så ska jag som tidigare ägare kontaktas och ha förköpsrätt. På så sätt har du som tidigare ägare chansen att köpa tillbaka din häst. :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 900
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 464
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
43 494
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Flytta gärna om tråden hamnat galet! Hej! Det är så att jag tänkt resa till NY en vecka i slutet av januari. Jag har egen gård med...
2
Svar
25
· Visningar
4 312
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp