Det här med medryttare och betalning

Amha

Trådstartare
Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som hästägare känner, och säkert många med mig.

Jag har de sista veckorna lagt mer och mer märke till att folk blir hysteriska när andra vill ha ekonomisk hjälp när de får rida ens häst. Jag tänker nu på medryttare, halvfodervärd etc. Varifrån kommer detta? Jag menar, har det varit såhär tidigare att folk gör påhopp för att någon nämner betalning? Eller är vi på väg mot en stor medryttarstrejk?

För några veckor sedan hjälpte jag mamma att annonsera ut hennes valack på foder i en FB-grupp. Jag spanade i samma veva även efter någon som sökte medryttarhäst/foderhäst och svarade även en tjej som bor dugligt avstånd från mig (mamma bor 30 mil bort, den här tjejen bodde kanske närmare 10 mil bort vilket gör att jag hyfsat snabbt och enkelt kan ta mig dit för att hjälpa till med eventuella problem då hästen inte är helt enkel). Hon frågade naturligtvis vad det kostade då ekonomin var begränsad varpå jag sa att i och med att det är ett fodervärdsavtal så minst stallplats, foder, skoning och övrigt hästen kostar, den är ju flyttbar så det är ju upp till henne vad det går till. Mer detaljerad info måste jag ju kolla med mamma som äger djuret. Som svar på det kom en annan (!!!) människa in och skriver till tjejen som var intresserad av häst att rida att hon MINSANN INTE skulle betala NÅGONTING för att ha hästen utan det skulle vara gratis. :crazy: Jag blev skogstokig! Hur kan man som utomstående komma in och "smutskasta" mig som erbjuder en häst att LÅNA (dvs inköpet slipper hon och möjligheten att lämna tillbaka om det blir för kostsamt/jobbigt/whatever finns)?

Nu kan jag läsa lite överallt, speciellt i den nämnda gruppen på FB, att man inte ska betala för att JOBBA, dvs rida en annans häst utan att man i så fall skulle ha betalt. Beteendet har dessutom smugit sig in här på Buke. Vad är det som händer? Jag förstår inte alls.

Säg att jag hade en otroligt duktig och fin medryttare som verkligen var guld värd, ja okej, då skulle det kännas BRA att låta denna rida även utan betalning då man kan få utbildning av hästarna i betalning i stället. Säg däremot att man har en som hellre kör varianten lufsa runt i skogen som någon form av turridning eller tränar på det man lärt sig på ridskolan häromveckan utan egentlig träning av hästen kan man väl lika gärna ta betalt, som man gör på en turridning? Och så länge båda är medvetna om villkoren behöver väl andra inte doppa sina näsor i det avtalet?

Jag som har fullservicestall och inte behöver lyfta ett finger egentligen för någonting alls rörande stallet, kan inte jag, om jag skulle behöva, få ta en femhundring i betalning för att någon annan ska få utöva sin hobby på mina hästar utan att någon behöver göra påhopp och tycka att jag är en HEMSK människa som tar betalt för att andra ska "jobba" för mig? Varför ska folk över huvudtaget bry sig om vad jag vill göra? Om jag annonserar ut en bil för uthyrning till överpris, kommer folk att göra påhopp då med?

Förklara för mig, kära Bukefalister, vad är det som händer?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Påhopp är ju aldrig kul. Varje person gör ju som hon vill och det behöver inte folk lägga sig i.

Som medryttare vill jag känna att jag får ut något av medryttarskapet för att betala. Så jag är väl en sån som inte vill betala i alla situationer.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det kan jag ju förstå faktiskt. Om man har högre ambitioner (oavsett om det gäller utbildning eller tävling) vill man såklart inte betala för att skritta runt i skogen på Brunte 30 år som bara ska motionsridas. Däremot hade jag en tidigare som ville rida den typen av ridning, på helger, med sällskap. Där kanske det hade varit läge att ta betalt då jag lika gärna kunnat ta den motionen själv och det blev mer "jobbigt" att denne var ute.

Det som är drygast är att oavsett vart man skriver (känns det som) i forum/gruppväg får man som hästägare inte vilja ha betalt för att ha medryttare. Det är väl i så fall upp till medryttaren om den anser att det är värt att betala?

Ofta gör ju betalningen att medryttaren är mer noga med sina dagar. Kommer oftare osv.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är väl i så fall upp till medryttaren om den anser att det är värt att betala?

Ofta gör ju betalningen att medryttaren är mer noga med sina dagar. Kommer oftare osv.

Precis! Alla medryttare har ju inte samma ambitioner.

Så är det säkert också. Men det tycker jag är synd, att pengar måste vara inblandade för att man ska kunna lita på att personen dyker upp.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker verkligen inte att det är något att diskutera ens! Det är väl ett avtal mellan hästägare och medryttare, som alla andra ska skita i. Om någon är villig att betala vad hästägaren begär så begär ju tydligen hästägaren ett skäligt pris.
Om ingen vill betala, så får väl hästägaren se över sitt begärda pris, eller fundera över varför "varan" inte är tillräckligt attraktiv.

Sen kan jag ha vilka åsikter som helst om vad jag vill och inte vill betala för när det gäller en häst, men det har ju ingen som helst betydelse för någon annan än mig själv och en eventuell hästägare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nu har jag ingen medryttare, men jag är av den åsikten att om den som rider på min häst TILLFÖR den något i träning/utbildning, då betalar den personen inte mig något, utan jag betalar honom eller henne.

Om den som rider på min häst INTE tillför den något, då vill jag ha betalt för det.

Vad som är vad och i vilken riktning ev.pengar ska gå är något mellan mig och den som ev. rider.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har noterat samma trend som du. Folk vill inte betala själva för sin hobby utan tycker att andra, i det här fallet hästägaren, ska betala den. Man ska helst få träna och tävla också, vilket ju bara är snällt mot hästägaren för att man är så duktig så att man höjer värdet på hästen. Ovanpå det gnäller man på dumma/okunniga/konstiga hästägare på internetforum.

Jag har själv hittills aldrig tagit betalt av en medryttare men har blivit väldigt provocerad av alla de som tycker det är självklart att de ska få göra vad de vill med andras hästar. Nu har min välutbildade gammeltant tagits ur avelsboxen och blivit ridhäst igen och jag har funderat över om hon kunde glädja någon annan. Men efter att ha läst om alla som vill bli medryttare och vad de kräver av hästägare struntar jag i det och rider henne själv ett par dagar i veckan.

Hade jag inte haft egna hästar skulle jag ha betalat för att rida en välutbildad häst så att jag lärde mig något men inte för att skritta ut.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Förut tyckte jag det kändes väldigt underligt att en medryttare skulle betala något för att ge hästägaren hjälp vissa dagar. Nu har jag vänt på det hela och tycker att man som medryttare visst ska betala för den delen som medryttaren använder hästen. Alltså en gång per vecka = 1/7 av stallhyra och foder, 3 dagar/vecka = 3/7 av stallhyra och foder. Jag skulle däremot själv inte kräva kostnaden för veterinärvård, skoning utrustning etc. Extra utrustning som medryttaren vill ha skulle medryttaren få ha som sitt eget och sedan ta med sig om h*n slutade som medryttare. Träningar och tävlingsavgifter, hyra av transport skulle medryttaren få stå för i de fall medryttaren tränar eller tävlar hästen. Förhoppningsvis söker inte en medryttare med tävlingsambitioner en medryttarhäst som inte ska tävlas enligt ägaren.

Att dela på allt som rör hästen skulle bli konstigt tycker jag. Då handlar det om delfodervärd istället för medryttare för mig, och då är det andra krav förstås.

Jag kanske är mesig, men så skulle jag resonera om jag ville ha medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det har kommit mer och mer och jag tror det är mycket för att folk läser mycket på forum och får sina ideer, folk upptäcker att det visst går att ha sin egentliga dyra hobby helt gratis.

När jag var yngre så var det inte tal om att rida gratis någonstans, oavsett om det var skritturer ute i skogen eller om det var mera riktig ridning, kanske var gratisridningen mera utbredd på landet? Jag bor ju i stan där det inte är helt billigt att ha häst. Jag har heller aldrig stött på varken hästägare eller medryttare irl som tycker det ska vara gratis.

Sen skulle jag iallafall om jag sökte medryttare söka medryttare efter vad hästen behöver och söka dom medryttarna som även dom vill det hästen behöver. Vill jag ha någon som luffsar runt i skogen, då vill inte jag ha någon medryttare som egenligen vill träna och tävla och utvecklas utan då tar jag en medryttare som faktiskt uppskattar och värderar sina skogsrundor. Då får alla vad dom vill, dom får sin skogstur och min häst får komma ut.

Skulle jag ha en medryttare som får träna min häst så att den skulle utvecklas så skulle även den medryttaren få betala en summa. Det ger inte bara hästen utbildning utan det ger även ryttaren erfarenhet. Det är aldrig bortkastad tid att rida hästar som kanske är sämre utbiladade än ryttaren.

Vill jag ha en som utbildar min häst, om det är mitt mål, då är det en annan sak, då är det inte en medryttare jag söker.

Detsamma med fodervärdar, jag hade lätt kunnat ta en unghäst eller en mindre utbildad häst och ridit till den och utbildat den för skoj skull och för erfarenhetens skull. Jag bryr mig inte om ifall ägaren sen säljer hästen dyrt och åkt lite snålskjuts på mig, jag fick erfarenheten att skola hästen och den tar jag med mig till nästa häst, det är betalning nog för min del. Det är dock stor skillnad på om man arbetar med utbildning av hästar, om man har det som företag och lever på det. Sålänge jag inte hade haft ekonomiska problem så tackar jag aldrig nej till erfarenhet.

Sen är det ju så ändå att alla gör som dom vill och får även göra som dom vill. Det är ingen som ska lägga sig i vad andra väljer att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har ju gjort så med nuvarande (och kommer säkerligen göra med alla andra eventuella framtida medisar också) att om utrustning eller häst går sönder när hon är ute och rider får hon antingen stå för hela eller betala del av veterinärkostnaden. Jag har ganska sjysst försäkringsbolag som är lätta att ha med att göra så det BRUKAR inte bli någon superkostnad men man vet ju inte. Hästen i fråga är säker på fötterna så hon brukar inte vara sån som gör sig illa heller så om hon gör det känns det ganska givet att det är vårdslöshet. Är det inte det så får man väl komma överens, hon är medveten om "reglerna".

Övrig veterinärkostnad, foder, uppstallning etc. räknar jag inte med att hon ska hjälpa till med alls, i dagsläget. Börjar hon rida slut på dojorna så jag måste sko om hästen med nya dojor väldigt ofta (krävs typ distansträning för det) så får hon hjälpa till med det då det inte är vad jag begär av henne. Jag tycker att det är en okej deal.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker att det börjar bli mer och mer "vedertaget" att medryttaren betalar sin andel (tex 2/7 om den har två dagar i veckan) av stallhyra+foder+skoning, vilket jag tycker är ganska rimligt. Jag håller således med dig i det du skriver, men med tillägget dojjorna!;)

Förutom för resterande dagar står ju då jag som hästägare för utrustning, veterinärvård, träckprov, försäkring, inköpskostnad etc.

...o sist men inte minst så står ju hästägaren med hela risken om något skulle hända, dvs om hästen skadas eller blir sjuk och således inte kan ridas samt eventuellt kostar en hiskelig massa pengar i veterinärkostnad! Medryttaren slipper ju även stå för det normala slitaget av utrustningen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

Sen tycker jag det spelar in vad hästägaren har för syfte med sin medryttare. Är ägaren i behov av medryttare för tidsbrist eller kvittar det för det är medryttaren som har kommit och frågat om denne får rida?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har ju gjort så med nuvarande (och kommer säkerligen göra med alla andra eventuella framtida medisar också) att om utrustning eller häst går sönder när hon är ute och rider får hon antingen stå för hela eller betala del av veterinärkostnaden. Jag har ganska sjysst försäkringsbolag som är lätta att ha med att göra så det BRUKAR inte bli någon superkostnad men man vet ju inte. Hästen i fråga är säker på fötterna så hon brukar inte vara sån som gör sig illa heller så om hon gör det känns det ganska givet att det är vårdslöshet. Är det inte det så får man väl komma överens, hon är medveten om "reglerna".

Övrig veterinärkostnad, foder, uppstallning etc. räknar jag inte med att hon ska hjälpa till med alls, i dagsläget. Börjar hon rida slut på dojorna så jag måste sko om hästen med nya dojor väldigt ofta (krävs typ distansträning för det) så får hon hjälpa till med det då det inte är vad jag begär av henne. Jag tycker att det är en okej deal.

Jag tänker helt tvärt om, ska jag ta betalt (om jag gör det beror på situationen) så är det en fast summa. Däremot skulle jag aldrig ta betalt om det sker en ren olycka, det kunde hänt när jag red också och litar jag inte på någon så får denne inte rida utan tillsyn. Medryttaren har dessutom inte kontroll över vilka behandlingar man väljer och om man väljer att ta bort eller försöka.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Har själv råkat ut för det.. En tjej ville rida 4 gånger i veckan, gratis. För bussen kostar ju så mycket?! :crazy:
Blev bara provridning för henne, 2 gånger och hon höll på att flyga i backen hela tiden :devil:
Enligt min erfarenhet så är folk som inte vill betala oseriösa.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Så har jag gjort när jag haft medryttare (fast jag har inte räknat med skoningen).

Jag tycker att det är upp till hästägaren hur man vill göra och upp till medryttaren om de vill betala, utbud/efterfrågan helt enkelt.

Fast jag vet de som nästan "tjänat" på sina medryttare och det tycker jag väl är lite magstarkt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast det är ju inte medisen som bestämmer behandlingen i dessa fall utan står för att betala det hon har orsakat? Vill hon vara med och lyssna på veterinären är det ju upp till henne. Jag har ju inte lust att stå för att medisen drar ut och trampar ner hästen i ett träsk, hoppar över taggtråd eller vad man nu kan komma på för dumma saker.

Är det en olycka är det ju ett helt annat läge men jag räknar med (peppar peppar) att hästen är olycksfri såpass att hon inte brukar studsa i luften och landa på rygg eller nåt (vilket inte skulle förvåna mig med minstingen varför jag hade varit dels mer noggrann med att välja en säker ryttare som jag tror kan klara henne och ha mer förståelse för om hästen kommer hem med någon mystisk skada för hon är otroligt klumpig). Den äldre hästen är inte klumpig även om det såklart även kan hända att hon snubblar i hög fart och bryter ett ben. Det går ju inte att förutse allt.

Poängen med det hela är väl mer "rid med vett, kasta dig inte in i terränger man inte ska ta sig fram i med häst osv" och mer vett än så är jag väldigt säker på att min medis har då jag förväntar mig det av en vuxen människa som är uppvuxen med hästar :)

*Kl*
Fick även privat en fråga på mitt inlägg gällande utrustningen i stil med utrustning som kan gå sönder. Är utrustningen gammal och sliten är det klart att den kan gå sönder, nu äger jag ingen sådan utan har kvalitetsgrejer som inte ser ut att vara i närheten av att gå sönder på många år. Far medis över huvudet på hästen och hästen trampar på tyglarna så de går sönder är det inte hela världen, får ju ändå nya för 300 spänn eller nåt. Sticker hästen iväg i skogen och repar sadeln så är det inte hela världen, utrustning slits. Går hon omkull med hästen av ren dumhet/klantighet så den landar på något olämpligt föremål och lädret skärs sönder ner till stoppningen, då hade jag begärt ersättning. Slitna grejer byts dessutom ut av säkerhetsskäl (vill varken att jag, medis eller häst ska vara med om onödiga olyckor) så nu behöver inga frågor komma på det :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

Sen tycker jag det spelar in vad hästägaren har för syfte med sin medryttare. Är ägaren i behov av medryttare för tidsbrist eller kvittar det för det är medryttaren som har kommit och frågat om denne får rida?

Fast varför ska syftet spela roll om man nu får göra samma sak och exakt samma vilkor och på likartade hästar?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag, som oftast är emot betalning när det gäller medrytteri, håller till viss del med det några andra skrivit.

Det beror helt på medryttaren om denne ska betala eller inte. Har jag en unghäst som är outbildad och min medryttare har erfarenhet av att utbilda unghästar och det görs framsteg på ridbanan ja då skulle jag definitivt inte kräva betalning. Tvärtom, oftast erbjuder jag medryttaren 5% i arvode av vinsten vid en försäljning. På så sätt knyter jag an medryttaren och grundlägger ett långvarigt samarbete. Dock ser jag ALLTID till att vederbörande är försäkrad under medryttartiden!!!

Om jag däremot behöver hjälp med någon av tävlingshästarna och medryttaren kan mindre än hästen i sig så är kanske betalning inte helt förkastligt ändå. Men då får ju medryttaren valuta för pengarna åtminstone och lär sig själv samtidigt.

Dock finns alltid problemet med hästägare som överskattar sin hästs förmåga och utbildningsgrad samt medryttaren som överskattar sin erfarenhet och utbildning. Då blir det lätt motsättningar när man ska bestämma om det ska tas betalt eller ej. Där styr även tillgång och efterfrågan. Finns det många hästar som behöver medryttare, ja då sjunker priset naturligtvis och medryttarna kan tillåta sig att vara mer kräsna.

Det bästa är ändå att inte diskutera pris eller betalning förrän efter ett par provridningar. Har man verkligen råd att som hästägare gå miste om medryttaren med stort M bara för att denne kanske inte har möjlighet att betala det man begär om vederbörande faktiskt är en ren talang på hästryggen?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast det är ju inte medisen som bestämmer behandlingen i dessa fall utan står för att betala det hon har orsakat? Vill hon vara med och lyssna på veterinären är det ju upp till henne. Jag har ju inte lust att stå för att medisen drar ut och trampar ner hästen i ett träsk, hoppar över taggtråd eller vad man nu kan komma på för dumma saker.

Är det en olycka är det ju ett helt annat läge men jag räknar med (peppar peppar) att hästen är olycksfri såpass att hon inte brukar studsa i luften och landa på rygg eller nåt (vilket inte skulle förvåna mig med minstingen varför jag hade varit dels mer noggrann med att välja en säker ryttare som jag tror kan klara henne och ha mer förståelse för om hästen kommer hem med någon mystisk skada för hon är otroligt klumpig). Den äldre hästen är inte klumpig även om det såklart även kan hända att hon snubblar i hög fart och bryter ett ben. Det går ju inte att förutse allt.

Poängen med det hela är väl mer "rid med vett, kasta dig inte in i terränger man inte ska ta sig fram i med häst osv" och mer vett än så är jag väldigt säker på att min medis har då jag förväntar mig det av en vuxen människa som är uppvuxen med hästar :)

*Kl*
Fick även privat en fråga på mitt inlägg gällande utrustningen i stil med utrustning som kan gå sönder. Är utrustningen gammal och sliten är det klart att den kan gå sönder, nu äger jag ingen sådan utan har kvalitetsgrejer som inte ser ut att vara i närheten av att gå sönder på många år. Far medis över huvudet på hästen och hästen trampar på tyglarna så de går sönder är det inte hela världen, får ju ändå nya för 300 spänn eller nåt. Sticker hästen iväg i skogen och repar sadeln så är det inte hela världen, utrustning slits. Går hon omkull med hästen av ren dumhet/klantighet så den landar på något olämpligt föremål och lädret skärs sönder ner till stoppningen, då hade jag begärt ersättning. Slitna grejer byts dessutom ut av säkerhetsskäl (vill varken att jag, medis eller häst ska vara med om onödiga olyckor) så nu behöver inga frågor komma på det :)
Det är av den här anledningen jag skulle stå för veterinärkostnaderna oavsett om det råkar vara medryttaren som rider eller jag. Om hästen skadar sig när medryttaren är ute och rider. vad är det som säger att det inte skulle hända om hästägaren rider. Är hästen halt i samband med att medryttaren rider, vad säger att hältan inte uppkommit dagen innan när hästägaren red? Man får förutsätta att ens medryttare är väl informerad om lämpliga ridvägar och det ska man som ägare informera om. Jag ser det nog som att alla förekomster av skador är olyckor. Om en medryttare är ute och busrider och inte följer ägarens regler, ja då ska medryttaren sägas upp.

Nej, veterinärkostnader tycker jag inte hör till medryttarens avgifter.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Får man gratis hjälp med utbildning så är det bara att tacka och ta emot, men i mina ögon är det inte en medryttare utan gratis arbetskraft eller i ditt fall förmodligen svart arbetskraft om du inte har för avsikt att betala sociala avgifter på de 5% medryttaren får i ersättning.

Medryttare är för mig någon glad amatör som rider på en privatpersons häst. Det låter mest som du har ett flera hästar för försäljning/tävling, även om du råkar ha det som privatperson så ligger du utanför det jag menar med medryttare. Det är förmodligen därför våra åsikter går isär.

Personligen har jag definitivt råd att missa den talangfulla ryttaren, faktum är att det är definitivt inte det jag skulle sökt om jag letat efter en medryttare utan en hygglig ryttare som vill få chansen att rida någon/några gånger i veckan.

Jag håller inte med dig om att man ska sätta priset i efterhand, ja jag menar inte att det är fel, det är upp till var och en vad de gör. Vill man ha ekonomisk hjälp så hjälper det inte direkt med värdens bästa och mest luspanka människa och har man knappt med tid och är beroende av att medryttaren verkligen dyker upp för det mesta så prioriterar man knappast talangen som har väldiga problem med tider och dagar. Av hänsyn till den tilltänkta medryttaren bör man för övrigt upplysa om kostnaden redan innan, hur trist är det inte att bli förälskad i en häst, provrida den flera gånger och sedan få svarat, ja du är välkommen som medryttare men eftersom du rider ganska taskigt så kostar det maxpriset jag angav i månaden och inse att det har man inte råd med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 247
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp