Åka på semester- lämna bort hästarna?

misscocos

Trådstartare
Flytta gärna om tråden hamnat galet!

Hej!

Det är så att jag tänkt resa till NY en vecka i slutet av januari. Jag har egen gård med tre hästar.
Mitt problem är att min gård mitt i skogen lååångt från allt och alla= problem att få någon att fodra hästarna tre gånger per dag. Våra enda grannar inom en mils radie är 90 år gamla, så det är inte ett alternativ.
Möjligheten finns att flytta alla tre hästarna, bara den veckan, till en kompis stall där hon har plats för alla tre och de får gå tillsammans som de är vana vid. Där vet jag att de blir bra omhändertagna medan jag är borta,och de står gratis där.
Alternativet är att försöka "hyra" någon som kan ta hand om mina hästar, men gud vet vad det kommer kosta i bensinpengar osv....

Nu till frågan- vad tycker ni om det alternativet? Är det "vettigt" att lämna bort hästarna en vecka? Alla tre är relativt lugna och trygga hästar.
Jag vill INTE ha några kommentarer som "har man häst ska man inte åka bort" eller "som hästägare får man ta sitt ansvar" osv, utan jag vill helt enkelt ha tankar och idéer om alternativen!

Tack på förhand:)
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Jag hjälpte en familj en vinter som skulle åka iväg, bodde på deras gård under den veckan (pluggade på distans). Kan det va ett alternativ?
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Jag hjälpte en familj en vinter som skulle åka iväg, bodde på deras gård under den veckan (pluggade på distans). Kan det va ett alternativ?

Hej!
Fick du betalt för det eller hur fungerade det? Var det någon du kände? För det vore egentligen jättebra... Skulle ju behöva nån som eldade lite, och två katter har jag ju också;)
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Vi utbytte tjänster men annars hade det handlat om att få lite för arbetet. Vi är väldigt goda vänner.
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Borde defenitivt inte vara problem att hitta någon som kan bo på gården under en vecka tycker jag :)

Jag har ställt upp i liknande senarie med hästar, hund och katt. Fick äta vad jag ville av det som fanns och fick några hundralappar för en vecka. Var kannon tyckte jag.
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Har lagt ut en liten "fb-förfrågan", så får vi se om någon i bekantskapskretsen nappar!

Vad tror ni annars om alternativet att flytta dem?
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Det lät väl som ett klockrent alternativ att stalla in dem på annan plats så länge, när du vet att det är ett bra ställe. Kanske smart att ta dit dem typ en halv vecka innan du åker eller så, så du finns på plats om det skulle vara något som krånglar.

Jag skulle aldrig vågat anlita någon som ska fara hem till mig 3 ggr/dag och sedan ska hästarna stå helt ensamma mitt i skogen resten av tiden. Vem vet vad som kan hända? Och tänk om den som ska åka blir sjuk, fixar den ersättare då?

Nä, kör iväg dem tycker jag :idea:
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Det lät väl som ett klockrent alternativ att stalla in dem på annan plats så länge, när du vet att det är ett bra ställe. Kanske smart att ta dit dem typ en halv vecka innan du åker eller så, så du finns på plats om det skulle vara något som krånglar.

Jag skulle aldrig vågat anlita någon som ska fara hem till mig 3 ggr/dag och sedan ska hästarna stå helt ensamma mitt i skogen resten av tiden. Vem vet vad som kan hända? Och tänk om den som ska åka blir sjuk, fixar den ersättare då?

Nä, kör iväg dem tycker jag :idea:

åh, tack, nu blir jag glad! Precis så jag tänkt! vi har tänkt åka en söndag, så då tänkte jag ju köra dit hästarna kanske fredag kväll, så hinner jag se att allt funkar och de hinner komma på plats innan jag åker.
Det bästa vore ju självklart om de kunde vara kvar hemma, men som sagt inte så lätt att få tag på nån som ma litar till 100% på... Dit jag har möjlighet att flytta dem vet jag ju att de får bra omvårdnad och kunniga personer ifall de skulle skada sig eller så.

Nu är det ju ett halvår kvar så det hinner nog lösa sig på ett eller annat sätt, kanske inte blir nån resa heller, vem vet! ;)
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Håller med Skuggi, jag hade tveklöst flyttat mina till en kompis som jag litar på.
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Kan man åka på kurser och tävlingar land och rike runt utan att hästarna far illa, så är det väl relativt enkelt att flytta dem en vecka så de får bästa skötseln under tiden, om man nu inte har någon pålitlig person som kan bo på plats. :) Ha en trevlig semester, när den dan kommer! :)
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Jag hade flyttat hästarna till din kompis :) Så vet du att någon säkert tar hand om dom så slipper du oroa dig om det :)


Du får ha en trevlig resa när det bär av!
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

skulle nog forsoka fa tag pa ngn som kunde stanna pa garden.. dels som du sager elda dels har du katter ocksa..
nar jag har varit pa tur antingen 3 veckor hemma pa besok eller till stora staden over natten har jag haft ngn stanna har.. dels har jag kisse som bor inne ute, dels vill jag att ngn tittar till huset, och eldar om det ar kallt.
jag laddar upp med mat och fyller pa bensin i bilen och sen bor det ngn har. sa klart rida men ta hand om djuren. Du kanske kan hitta ngn pa gymnasiet i narmaste by/stad/samhalle som har korkort, och ar hast intresserad.. jo just ja, jag betalade 150 per dag.. kontant.. och forstas hade ngt med hem till sittaren.
annars om du skall flytta hastarna, gor det veckan innan, du kommer att vara sa stressad innan du aker med packning och med nerver att det ar battre att flytta pallar tex onsdagen innan helgen.. formodar att dina kissar flyttar med?? ha en skoj trip
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Det lät väl som ett klockrent alternativ att stalla in dem på annan plats så länge, när du vet att det är ett bra ställe. Kanske smart att ta dit dem typ en halv vecka innan du åker eller så, så du finns på plats om det skulle vara något som krånglar.

Jag skulle aldrig vågat anlita någon som ska fara hem till mig 3 ggr/dag och sedan ska hästarna stå helt ensamma mitt i skogen resten av tiden. Vem vet vad som kan hända? Och tänk om den som ska åka blir sjuk, fixar den ersättare då?

Nä, kör iväg dem tycker jag :idea:

Jag är ledsen absolut inte illa ment eller påhopp, men här måste jag få påpeka att det fanns mer problem än hästarna att tänka på...

Katterna... ska de klara sig på torrfoder och snö en vecka? Annars finns det nya att hämta hos grannen till våren? Katter behöver minst lika social samvaro och omtanke som hästarna. Samt som också sagts, ett hus på vischan, blir snabbt urkylt med frusna ledningar som följd, vilket kan bli rätt dyrt i slutänden.

***

TS. Har du inget syskonbarn eller liknande som kan vilja ha en extra fickpeng, för att få bo på landet en vecka? :love: Jag blev överlycklig, då kompisar hörde av sig till mig och frågade om jag ville bo hemma hos dem, när de var borta. Då ska det iofs inte vara något syskonbarn eller liknande, där det riskerar att bli - Tjoho! Föräldrafritt - RAVE-party!!! :crazy:
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Det lät väl som ett klockrent alternativ att stalla in dem på annan plats så länge, när du vet att det är ett bra ställe. Kanske smart att ta dit dem typ en halv vecka innan du åker eller så, så du finns på plats om det skulle vara något som krånglar.

Jag skulle aldrig vågat anlita någon som ska fara hem till mig 3 ggr/dag och sedan ska hästarna stå helt ensamma mitt i skogen resten av tiden. Vem vet vad som kan hända? Och tänk om den som ska åka blir sjuk, fixar den ersättare då?

Nä, kör iväg dem tycker jag :idea:

Håller med om att det känns helt klart som en klockrenlösning :)

/Camilla
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Jag har en hästgård och en tränare driver stallet. Här kommer och går det hästar hela tiden. Oftast är de kvar 1 mån men så klart du ska lämna bort hästarna enklare än att någon kommer till din gård. i Sommar har vi haft semesterhästar så det är helt normalt :)
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Jag är ledsen absolut inte illa ment eller påhopp, men här måste jag få påpeka att det fanns mer problem än hästarna att tänka på...

Katterna... ska de klara sig på torrfoder och snö en vecka? Annars finns det nya att hämta hos grannen till våren? Katter behöver minst lika social samvaro och omtanke som hästarna. Samt som också sagts, ett hus på vischan, blir snabbt urkylt med frusna ledningar som följd, vilket kan bli rätt dyrt i slutänden.
***

TS. Har du inget syskonbarn eller liknande som kan vilja ha en extra fickpeng, för att få bo på landet en vecka? :love: Jag blev överlycklig, då kompisar hörde av sig till mig och frågade om jag ville bo hemma hos dem, när de var borta. Då ska det iofs inte vara något syskonbarn eller liknande, där det riskerar att bli - Tjoho! Föräldrafritt - RAVE-party!!! :crazy:

Men självklart lämnas inte katterna vind för våg! Annars finns det nya att hämta hos grannen, det kan nog vara något av det värsta jag hört!!! Mina katter är mina barn, det här tog jag verkligen som ett påhopp.. :crazy:
Det är väääldigt mycket lättare att hitta någon som vill komma och fodra/vattna katterna och mysa med dem än att hitta en kunnig, pålitlig hästmänniska som är villig att åka flera mil tre gånger om dagen. Huset sköts av min sambos bror som dessutom tar hand om våra hundar, men att släppa in honom till hästarna vore som att släppa in mig i cockpit på ett flygplan....inte så lyckat. Nu var det hästarna jag behövde råd om!

Nu lutar det åt att jag faktiskt redan hittat en tjej som kan tänka sig att bo i mitt hus och ta hand om hästarna. Hon har en tävlingshäst som är van att flytta runt mycket (vilket inte mina är på samma sätt) så hon tar med sig honom hit och stallar upp honom här under veckan hon bor här :)

tack för tankar och idéer!
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Skönt att det verkar lösa sig för dig!!

Hur som så ska du självklart ha möjlighet att åka på semester trots att du har hästar!

Trevlig resa! :D
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Skönt att det verkar lösa sig för dig!!

Hur som så ska du självklart ha möjlighet att åka på semester trots att du har hästar!

Trevlig resa! :D

Skönt att nån mer än jag tänker så, många hästägare (alla jag känner...?) verkar se hästägandet som ett livslångt martyrskap där man minsann offrar aaaallt för hästarna.
Jag har varit i Tunisien, Tyskland, Frankrike, Polen, Spanien, England, Tjeckien, Frankrike igen och Grekland senaste 2 åren :P korta weekendresor, max fem dagar, men då reser jag ju själv och min sambo är hemma hos hästarna, nu ska han med så då blir det knivigare;)
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Skönt att löser sig för dig :)

Vet också många hästägare som inte kan åka hemifrån fastän de kan få hjälp med hästarna och deras andra djur. Man måste ju kunna göra lite annat liksom fastän att man har djur! Men det kräver ju såklart mera planering men allt går nog att lösa om man bara vill :)


Önskar dig en trevlig resa!! :D
 
Sv: Åka på semester- lämna bort hästarna?

Jag ser inget problem i att hästarna flyttas en vecka, de är ju dessutom tillsammans! Jag tror att det kommer att gå hur bra som helst vare sig du väljer att lämna bort dem eller anlitar "hästvakt". Ha så kul på semestern!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 766
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 059
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 795
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp