Bukefalos 28 år!

Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Zqathan

Trådstartare
Finns flera trådar i olika forum om hästskojare som fått gratis häst och sedan slaktat eller sålt vidare.

Bland annat i denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=958317
”Kvinnlig hästskojare avslöjad”

Vilket man ju faktiskt är i sin fulla rätt att göra när man äger hästen.

Själv har jag svårt att förstå varför man skänker bort en häst, hade det inte varit bättre att lämna ut på livstid foder :confused:
Då kan inte hästen säljas vidare för du äger ju den fortfarande.

Öppnar en ny tråd om detta här, eftersom jag är väldigt nyfiken på frågan och hur ni tänker?
Det är inte disk om moralen i detta jag vill disk i denna tråd, det har det varit hur många trådar som helst om

Utan alltså, hur ni som skänkt bort er häst, hur har ni tänkt varför inte foder?
Fördelar/nackdelar med att skänka bort resp lämna på foder?
 
Senast ändrad:
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Om man lämnar ut på foder så har man fortvarande huvudansvaret för hästen.
Om man skänker eller säljer billigt slipper man ju detta.
Problemet uppstår när man efter att lämnat ifrån sig ägaransvaret fortvarande har synpunkter på vad som händer med hästen!!!!
PL
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag skulle kunna tänka mig att skänka bort en häst - till en person jag känner väl.
Har själv en äldre tävlingshäst som nu är utlånad och går som läromästare. Skulle inte tjejen kunna ha kvar henne, tar jag hem henne, jag vill inte skicka vidare henne igen.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Om jag har en gammal häst (eller skadad) som inte går att sälja och som inte mycket ekonomiskt värde.
(utgår ifrån att det handlar om det när man skänker bort istället för att sälja?)

Hästen är dock inte så dålig att den behöver avlivas, den kan ha många år till som skogsmullehäst eller som sällskaps häst.
Slakt känns inte som alternativ

Jag har då tre val att behålla min häst, inte alltid det bästa valet ut tid/ekonomi synpunkt.
Skänka bort/sälja för symbolisk summa.
Eller lämna ut på foder.

Skänker bort/säljer ja då är inte hästen min längre och nya ägaren har full rätt att göra vad h-n vill med hästen, hur omoraliskt det än kan tyckas.

Lämnar jag ut på foder, ja då äger jag hästen, hästen kan inte säljas/slaktas/lämnas bort utan min vetskap och godkännande
I mina ögon betydligt bättre!
Därför är jag nyfiken på om det innebär en nackdel och i så fall vad?

Och framförallt hur ni som skänkt bort hästar har funderat?
Varför tycker ni att det är bättre?
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag skulle kunna tänka mig att skänka bort en häst - till en person jag känner väl.
Har själv en äldre tävlingshäst som nu är utlånad och går som läromästare. Skulle inte tjejen kunna ha kvar henne, tar jag hem henne, jag vill inte skicka vidare henne igen.

Men självklart är en helt annan sak när det är någon man känner!
Då skulle jag också kunna skänka bort.

Men i de trådar (flera st) där nya ägaren slaktat/sålt vidare med mera, så tycks det handla om att man satt ut annons om häst bortskänkes....
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag har fått min häst,han var väl inte värd så mycket eftersom han är outbildad travare + att han haft en senskada,men jag är såklart jätteglad.Fast då kände jag ju hans gamla ägare så hon visste ju att han inte hamnar på ett dåligt ställe.Men skulle jag själv välja skulle jag nog inte skänka bort utan lämna ut på foder just för att man då inte behöver oroa sig för att hästen hamnar hos en skojare
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag skulle nog inte klara av att skänka bort en häst, eller ett djur öht, genom annons. Jag skulle inte kunna låta bli att oroa mig för diverse saker :crazy: . Är hästen så pass gammal eller av annan anledning inte går att sälja, känns avlivning bättre. Hästen får ett bra avslut på ett fint liv, och jag sitter inte och oroar ihjäl mig för att h*n inte ska ha det bra (en del människor är ju lite benägna att vara mindre rädd om sånt som varit gratis i "inköp"...).

Har man sålt/gett bort en häst, helt enkelt satt över ägarskapet på någon annan, ja då har man ju faktiskt inte rätt att lägga sig i längre. Man har avsagt sig rätten till hästen, och med det också rätten att påverka.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag skulle inte skänka bort en häst utan då skulle jag lämna ut den på livstids foder istället för att ha kontroll över vad som händer med hästen, skulle kanske kunna överlåta hästen efter ett år om det är någon jag känner väl och har bra kontakt med.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Än verkar vi alla vara överens!

Är här ingen som skänkt bort istället för lämnat på foder genom annons?
Det är ju det de där trådarna handlade om.
Skulle vara väldigt intressant att höra vad ni ser som fördel med att skänka istället för foder
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Utan alltså, hur ni som skänkt bort er häst, hur har ni tänkt varför inte foder?
Fördelar/nackdelar med att skänka bort resp lämna på foder?

Har skänkt bort två hästar - till samma person som jag kände sedan tidigare.

Fall 1: Jag ville inte ha kvar hästen. Hon hade skadat sig tidigare och jag hade svårt att se att hon skulle bli fullt ridbar igen. Avelsvärde fanns (hästen hade haft god hållbarhet i livet - nu var hon äldre) och hästen var dräktig, men jag insåg att det skulle kosta lika mycket att leta köpare via annons som att ge bort hästen eftersom det ekonomiska värdet inte var så stort. Således frågade jag en vän om hon ville ha hästen och hon tackade ja.

Fall 2: Jag blev arbetslös och stod med min trotjänare som jag haft i tolv år och inga pengar. Han hade varit knackig i ett antal år, men jag hade vårdat honom ömt och han ridbar (vi tränade och åkte på kurser). Dock var hans rtg-plåtar inte så fina och jag var alltid mycket noga med att rida försiktigt, ta extrem hänsyn till underlag, se till att han höll sig smal, tänka igenom träningen o.s.v. Jag insåg dock dels att hans dagar var räknade, dels att det skulle vara få fodervärdar som var benägna att ta den hänsyn som krävdes till en häst som inte var deras. Och i det läget skulle det vara en ekonomisk omöjlighet för mig att få tillbaka hästen - dessutom om han skulle råkat ut för hältor (som jag själv inte kunnat påverka). Alltså gav jag bort honom som sällskaps/promenadhäst. Mottagaren visste vad hon fick och hästen levde i ytterligare tre år.

I det första fallet hade jag kunnat sälja hästen om jag varit ihärdig. Ett sto med god stam och som var dräktig med en ELIT-hingst går alltid att sälja. Hon var dessutom både snygg och trevlig. Men hon var lite speciell och hade svårt att lita på nya människor, så jag föredrog att veta var hon hamnade.

I det andra fallet hade jag en diskussion med en fodervärd som ville ha hästen som sällskapshäst. Men hon försvann och så stod hästen och kostade pengar... Försäljning var inte aktuell - han var inte värd något och jag såg dyra veterinärräkningar beroende på att köparen varit överambitiös (hästen var välutbildad och mycket trevlig att rida) framför mig. Men när jag gav bort hästen till en person som kände honom - hon visste ju precis vad hon fick!

Så nej till foder för att jag inte kunde ta tillbaka hästarna av ekonomiska anledningar + ej självklar tillgång till extra stallplats.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Vill man inte ha tillbaka hästen är ju en fodervärd ett sämre alternativ.
Vill man ha koll på hästen är fv ett bra alternativ.

Nu har jag varken gett bort eller lämnat ut på livstidsfoder och jag kommer antagligen aldrig göra det heller eftersom jag är väldigt mån om att hästarna inte ska komma till skada sina sista år i livet, så jag hade helt enkelt tagit bort hästen om jag inte hade haft möjlighet att ha kvar den alt gett den till min mor, hon är den enda jag litar på:).

Jag har däremot fått en häst gratis, detta var dock en fullt frisk yngre häst om än väldigt vanvårdad.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Själv har jag svårt att förstå varför man skänker bort en häst, hade det inte varit bättre att lämna ut på livstid foder :confused:
Då kan inte hästen säljas vidare för du äger ju den fortfarande.
QUOTE]

Jag upplever att det just nu är ett ganska hårt tryck på hästmarknaden. Dvs det finns massor av hästar till salu och ganska få köpare. Lågkonjunkturen sätter sin prägel i allra högsta grad.

OM man inte har råd längre, pga något oförutsatt har hänt, tex en uppsägning (vilket kan vara svårt att förutsäga) kanske man AKUT blir tvungen att lösa sin situation.
Socialen tar väl knappast hand om hästutgifter och räkningar måste betalas och hästen/hästarna ha mat. OM man inte längre har råd med mat till sig själv är inte läget sååå kul. Ens buffert tar väl slut någon gång (ialla fall min, några månader visst men sedan)!?!

Kanske har man stor familj att försörja ovanpå det hela eller lån att betala eller ve, bägge ock... I ren desperation måste situationen lösas och då kanske man inte kan vänta längre och skänker bort. Livet är inte alltid så snällt som man skulle önska.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Min häst var utlånad pga ekonomiska svårigheter att ha kvar henne. Först till en tjej som inte klarade av henne och sedan till en som sa att hon skulle köpa henne men som sedan inte hade tid. Jag valde att ta hem henne och lösa det ekonomiska på ngt sätt istället för att skicka runt henne. Min ponny har dock varit utlånad till en och samma person i 6 år och det har fungerat bara bra så det kan gå bra också. Men jag skulle inte ge bort en häst, antingen vill jag ha koll eller så säljer jag hästen för det den är värd. Iofs, kände jag personen väldigt väl skulle jag väl kunna göra det kanske men det skulle vara under väldigt speciella omständigheter.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Än verkar vi alla vara överens!

Är här ingen som skänkt bort istället för lämnat på foder genom annons?
Det är ju det de där trådarna handlade om.
Skulle vara väldigt intressant att höra vad ni ser som fördel med att skänka istället för foder

Jag har valt att låna ut hästar som "blivit över" och som inte har ngt pengavärde. Jag skulle aldrig sälja/skänka.

Att ge till ngn man känner väl kan också sluta illa. En skilsmässa, missbruk etc kan förändra den personen helt under väldigt kort tid. Då är det bättre att hästen är min och jag betalar ev försäkring på den. Hästen är mitt ansvar.

Jag har mkt svårt att förstå hur personerna resonerar i det nu kända fallet. Lite jag vill både äta kakan och ha den kvar.

Nåja men någonting måste det ju handla om, kanske att slippa ansvaret? Slippa kostnader etc. Slippa få tillbaka hästen? :confused:

Idag får vi hem vårt 21-åriga russ pga skilsmässa i den familjen. Ett jättebra hem har hon haft där. Glad att de "bara" varit fodervärdar. Snabba ryck, hon ringde igår. Visserligen en månads uppsägning men jag vill inte ha ponnyn där om inte fodervärden vill det... Mamman ville lämna tillbaka så fort vi kunde ta emot henne. :laugh:
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Om man lämnar ut på foder så har man fortvarande huvudansvaret för hästen.
Om man skänker eller säljer billigt slipper man ju detta.
Problemet uppstår när man efter att lämnat ifrån sig ägaransvaret fortvarande har synpunkter på vad som händer med hästen!!!!
PL


exakt!

10101010
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag har alltid när det gäller djur resonerat som så att om man får något gratis, då är chansen allt för stor att man inte tar hand om djuret. Ett lysande exempel är ju katter, de har mkt lägre status än hundar just pga att man kan få en katt gratis.

Sätt ut en annons där man skänker bort en häst, då ringer det massor med folk! Ordet *gratis* verkar för allt för många bli som en hypnos! Har man inte råd att betala i allafall några tusen för en häst, hur i h-e ska man då ha råd med hästens uppehälle, skoning, veterinär osv anser jag.

Men jag tror att många av de som skänker bort hästar i grund och botten är lite fega, det är ju de som slipper ta tag i beslutet att slakta hästen om de inte äger den. För de hästar som skänks bort är ju hästar som är "närmare" slakt än de som säljs.

Men varför de anser sig ha rätt att diktera villkor hos nya ägaren, det är något jag inte ens har en gissning varför?! :confused:
Ser fram emot att höra hur de resonerar i det fallet!

Visst, ingen säljare vill ju att hästen far illa, man vill ju att den ska få den vård och omsorg som den behöver, jag skulle inte bli glad om jag sålt min häst till någon som låtit jätteseriös och noggrann, sedan skulle min häst stå mager med förväxta hovar i en lerig hage ett halvår senare. Men att helt diktera vad köparen ska göra med hästen när det gäller bruka den, sälja den o dyl, det anser jag inte att jag vill göra.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Nackdelen men att lämna bort på foder är ju att man helt plötsligt kan få tillbaka hästen .
Det finns många nyckfulla fodervärdar .
Om man inte ens har en stallplatts då ,, vad gör man .

Om jag skänker bort en häst så vet man att den är borta jue.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag håller med. Hästen har ju iaf ett slaktvärde, vad det nu ligger på. Säg 3000 kr, kan man inte ens betala det så undrar man. Och vad ska personen med hästen till? Min häst var iofs fullt frisk och kostade 3000 kr, en travare visserligen. Men att köpa ngn annan häst för slaktvärdet så börjar väl varningsklockor antagligen att ringa... Som sagt, känner man personen väl och vet vad de har för syfte med att köpa en häst billigt är det väl ok för alla har inte råd att lägga ut många tusen som engångsbelopp. Jag skulle hellre ta bort min häst om den bara var värd slaktpriset och inte skulle gå igenom en besiktning faktiskt.
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Jag tycker inte det är något som helst fel på att skänka bort hästen, om man är säker på att den får ett gott hem.
Och ang. frågan "om man inte har råd att betala några tusen i inköpspris" som någon nämnde, man kan ju också se det så här; De tusenlapparna finns mycket man kan lägga de på, bortskänkta hästar har sällan medföljande utrsustning etc, så det är bara ett exempel. Om ägaren tycker ett gott hem med möjlighet till bra utrustning etc är viktigare än pengar, låter säljaren mycket mera intressant tycker jag :)
 
Sv: Fördel/nackdel med att skänka bort resp lämna ut på foder?

Ok.

Men säg då att "köparen" som får en häst gratis då kan köpa bra utrustning för inköpspengarna den spar.
Vad händer om hästen då blir sjuk? Eftersom försäkring är dyrt, lever man så på gränsen ekonomiskt så har man ju inte råd med försäkring.
Är det då ok med dig om du gett bort hästen att nya ägaren slaktar hästen för en sjukdom som kostar några tusen, pengar som nya ägaren inte har.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 931
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 483
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
43 625
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Flytta gärna om tråden hamnat galet! Hej! Det är så att jag tänkt resa till NY en vecka i slutet av januari. Jag har egen gård med...
2
Svar
25
· Visningar
4 313
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp