Fördelar med jordbruksfatsighet

Empalie

Trådstartare
Vi är precis i färd med att köpa en hästgård. Gården är egentligen en stor skogsgård men skogen ska styckas av. Vi får ca 2,7 hk fördelat på skog och bete (mest bete). Räknas vår gård som jordbruksfastighet?
Jag och min sambo har hört siffran 2 hk som minimisiffra.

Om det nu gör det vill ju jag såklart höra alla fördelar med detta. Vi kommer inte ha några direkta inkomster från gården( inte än i af) förutom eu bidrag som vi redan har. Däremot ska vi totalrenoveraladugården till stall och garage och det vore ju trevligt att få göra avdrag där om så är möjligt?:D
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Jag tror den här tråden får bäst svar på Hästverksam - men jag kan svara här så länge. Jag drar glatt av i deklarationen för el, tele och motorsågsbränsle, inköp av vedklyv, rödfärg och dylikt som liksom hör till om man har en liten hästgård där man eldar med ved.
Naturligtvis även inköp av foder och dylikt.
Du måste ju dock deklarera för fastigheten.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Först får du titta på din fastighetstaxering hur ditt hus är taxerat. Vårat var taxerat som småhus trots drygt 6 ha mark, men jag har kunnat taxera om det till jordbruk. Sen om jag har förstått det rätt måste du ha en F-skatte sedel till ditt jordbruk för att kunna göra avdragen i din deklaration, men jag kan vara felinformerad. Vi har i alla fall blivit beviljade F-skattesedel och har hjälp av en revisor för att göra de olika avdragen.

Fast vi har iofs verksamhet på våran gård också, hästavel och lite ditten och datten.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Har ni mer mark som ni får bidrag för? Fr o m nästa år så ska man ju inte få bidrag för fastigheter mindre än 4 ha.

Fördelar annars är ju att det inte behövs bygglov för det mesta!
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Brukar man inte säga att man kan ha en häst per hektar mark man har?

Så 2,7 ha = 2,7 hk :laugh:
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Omkring 1783 införde Watt begreppet hästkraft när han behövde beskriva hur många hästars arbete hans nya ångmaskiner kunde ersätta. Watts hästkraft var (och är) ungefär 50 % mer än han ansåg att man kunde begära av en arbetshäst i kontinuerligt arbete. - Wiki, orkade inte leta bättre källa men jag fick lära mig ngn gång att en "normal" kuse (inte liten) motsvarar typ 0,75HK. Hur logiskt som helst :D

En häst är inte en hästkraft :p
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Först får du titta på din fastighetstaxering hur ditt hus är taxerat. Vårat var taxerat som småhus trots drygt 6 ha mark, men jag har kunnat taxera om det till jordbruk. Sen om jag har förstått det rätt måste du ha en F-skatte sedel till ditt jordbruk för att kunna göra avdragen i din deklaration, men jag kan vara felinformerad. Vi har i alla fall blivit beviljade F-skattesedel och har hjälp av en revisor för att göra de olika avdragen.

Fast vi har iofs verksamhet på våran gård också, hästavel och lite ditten och datten.

En jordbruksfastighet räknas alltid som en näringsfastighet fast det har inte med F-skatten att göra. F-skatt krävs egentligen bara om man utför tjänster. Sen är det allmänt vedertaget att F-skatten ses lite som ett "körkort". Det visar att man betalar sina egenavgifter själv, annars är den som anlitar en skyldig att redovisa och betala sociala avgifter.

De avdrag man har rätt till är av typen underhållskostnader för jordbruksbyggnaderna,kostnader för att bruka marken/skogen etc, inte kostnader som hänförs till bostaden eller de egna hästarna man har på gården, vilket är vanligt att folk försöker göra avdrag för och ibland fastnar det inte i kontrollen, ibland gör det det med feta skattetillägg som följd.

Om ni har följt artiklarna i Ridsport som varit nyligen finns en del bra info kring detta. Ett jätteproblem som finns på skatteverket är att kunskapen om hästverksamhet. Dessvärre försvåras det hela av folk som vill bedriva "verksamhet" på sin gård inte kan skatter. Ingen bra kombination. Tyvärr finns det dem som gör så att all hästverksamhet ses som mycket oseriös (I en skattmas ögon:devil:). Ett typexempel är föräldrar som försöker dra alla kostnader för sina barns ponnyer genom att ha "hästverksamhet" på den egna jordbruksfastigheten. Detta missgynnar ju alla de som faktiskt bedriver seriös verksamhet.

Har man en jordbruksfastighet med hästrelaterad verksamhet på är det egentligen två skilda verksamheter. Oftast leder det till att hästverksamheten inte godkänns som näringsverksamhet utan bedöms som hobby och man har inte rätt att göra några avdrag alls.

Hörs det att jag jobbar med skatter :o Dock inte på Skatteverket.....längre:cool:
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Ser man på! Det var himla intressant. Genom att underdriva kraften hos ångmaskinen kunde Watt sälja fler ångmaskiner än nödvändigt :-)
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Omkring 1783 införde Watt begreppet hästkraft när han behövde beskriva hur många hästars arbete hans nya ångmaskiner kunde ersätta. Watts hästkraft var (och är) ungefär 50 % mer än han ansåg att man kunde begära av en arbetshäst i kontinuerligt arbete. - Wiki, orkade inte leta bättre källa men jag fick lära mig ngn gång att en "normal" kuse (inte liten) motsvarar typ 0,75HK. Hur logiskt som helst :D

En häst är inte en hästkraft :p

Spinner vidare OT

jag har hört att en vältränad Nordsvensk under arbete kan utföra arbete med en effekt på 10-15 hk ! När jag har tid skall jag söka lite mer info om detta för det är intressant.

Även biltillverkare av idag "ljuger" om effektangivelser. Man uppger effekten i motorn utan alla kringsystem medräknade. transmissionsförluster i växellåda osv tar man inte heller med.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Så tydligt har inte jag fått det förklarat, men när vi kontaktade revisorn och sa att vi ville driva hästverksamhet på vårat jordbruk så suckade hon och sa att det går de aldrig med på. Men nu är vi halvvägs där, godkänt hästföretag med F-skattededel! Nu ska vi bara få färdigt alla byggnader och dränera marken så att vi kan köra igång med ditten och datten delen av företaget.

Men att det inte bara var att köra igång och göra avdrag bara för att vi föder upp hästar insåg vi också rätt fort.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Så vi får inget eu bidrag nästa år då?

EU bidrag kan man söka för att man håller marken öppen med tex betande djur. För att kunna söka det EU bidraget måste man ha stödrätter. Det är svårt att få beviljat nya stödrätter till sin mark, men man kan köpa dem av någon som inte använder dem längre. Tex kanske det funnits en arrendator på marken på eran gård som har stödrätter till den. (stödrätterna följer med arrendatorn inte marken) Om inte så kan man få hjälp av www.stodrattborsen.se tror jag det är eller kika på tex blocket där de lägger ut ibland. Viktigt att man köper rätt rättigheter, vi måste tex köpa stödrätter för region 4. Man behöver en stödrätt för varje ha mark man tänker söka bidrag för.

En stödrätt kostar ca 1500 kr i dagens läge, och man får ca 1000 kr i bidrag per år för varje stödrätt. Tidigare var den nedre gränsen 0,3 ha, men nu diskuteras det i EU så vi får väl se var gränsen kommer att gå. Ni kan fortfarande arrendera upp mark att bruka eller beta och komma upp i den nya nedre gränsen. Så om ni har stödrätter och får bidrag i år så får ni väl prata med grannarna om ni kan få arrendera till nästa år.

Sen finns det en hel hop andra bidrag man kan söka också, det är en djungel inne på jordbruksverkets hemsida. Men gårdsbidraget (ovan) är det som är lättast att få eftersom det enda kravet är att man håller marken öppen.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Ska man få förlustavdragen för rörelsen godkända så underlättar det betydligt om det finns någon intäkt (tex EU-stöd) i rörelsen. Är det bara utgifter så kan det snart klassas som lekpark.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Först får du titta på din fastighetstaxering hur ditt hus är taxerat. Vårat var taxerat som småhus trots drygt 6 ha mark, men jag har kunnat taxera om det till jordbruk. Sen om jag har förstått det rätt måste du ha en F-skatte sedel till ditt jordbruk för att kunna göra avdragen i din deklaration, men jag kan vara felinformerad. Vi har i alla fall blivit beviljade F-skattesedel och har hjälp av en revisor för att göra de olika avdragen.

Fast vi har iofs verksamhet på våran gård också, hästavel och lite ditten och datten.

Nej du behöver ingen F-skatt sedel för att få göra avdrag om du har en jordbruksfastighet men foder får man inte dra av om du har hobby djur.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Det är tydligen även något nytt om gårdstöd :confused: då små gårdar ev inte ska få något :mad:
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Jag vet att det är en lek med ord, men för mig är det lite konstigt att kalla ett ställe med 2.7 ha mark för "gård" Det är väl närmare ett torp i areal räknat, men torp definieras väl också på andra sätt förstås.

Det är märkligt med alla dessa avstyckningar där man skapar hästställen som ät alldeles för små att hysa hästar på, och som sen ger grannproblem då folk inte får beta mark runtomkring som dom trott/önskat, och som även mäklare ibland helt felaktigt "lovar" spekulanter.

Som bete räknas ju 1 ha per häst och sommar, men då är det betesmark, och inte skog. Till det kommer sen vinterhagar, ev ridbana o annat som ska rymmas på arealen.

Min syster har bott på ett sånt stympat ställe, tomtgränsen gick egentligen mitt över ridbanan (det var redan avstyckat o använt så i flera år när dom köpte det) så jag vet hur bökigt det kan vara.
Vill man bara ha det som vinterviste, o sen har beten på annat håll att tillgå kommer ju saken i ett annat läge.

Det kan ju dessutom vara bekvämt att ha egna marker att vistas på om man bedriver någon form av hästverksamhet, och inte alltid vara beroende av att välvilliga grannar ställer sin mark till förfogande för ridvägar o annat.

Lotta
Bonnunge som sett saken från båda sidor ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna...
2
Svar
31
· Visningar
15 460
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Min sambo och jag bor på en liten gård registrerad jordbruksfastighet, och vi anses vara näringsidkare, där vi än så länge bara har våra...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: lahsd
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 551
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp