Fördelar med jordbruksfatsighet

Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Tja, då undrar jag vad jag drog av för med mina hästar - det var aldrig tal om annat än att det var hobbydjur. Jag fick helt enkelt deklarera för vad det var. 2 gamla hästar.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Jag har aldrig läst eller hört att gränsen på min 4 ha för att kunna få EU-stöd är beslutad. Att det finns ett sådant förslag vet jag däremot.

Kan vara så, är på jobbet nu så jag kan inte kontrollera formuleringen, men det stod angivet i årets stödbroschyr, 4 ha eller minst 200 euro, antar att det blir det som är mest förmånligt för EU:crazy:, surt minst sagt om det är så, jag har 3.88 ha (hade 3.97 innan inventeringen....).

Får hålla tummarna för att det inte går igenom i såna fall....
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Ja du du skriver som om jag inte alls tänkt igenom ngt. Vi kommer som mest ha tre hästar, en shettis och två halvblod. De kommer gå på denna areal inklusive lite skog höst, vår , vinter. Sedan åker de på bete dels hos min morbror dels hos våra grannar som vi får bete av helt gratis, en stor härlig äng. Så bra kan man ha det! Dessutom finns det chans att köpa in större betesmarker längre fram, har redan hört om det. Vi har precis köpt stället så framtiden får utvisa. Vi känner grannarna mycket väl eftersom vi hyrt gården två år nu!
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Så länge ni inte tänker driva någon typ av jordbruksverksamhet (privata hästar räknas inte som det)
Så får ni inte dra av någonting!
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Så vi får inget eu bidrag nästa år då?

Även om inte gränsen 4 ha är beslutad så låter det på dig som om marken kan bestå av "vanligt" svenskt bete. Har du träd eller buskar i betesmarken så blev regelverken så komplicerade i år för hur den marken ska beräknas att knappt ens experterna förstår tolkningen.

Håller även med de andra om att drygt 2 hektar låter litet. Läs den gamla tråden om kastrerade gårdarhttp://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=793367&highlight=kastrerade!
 
Senast ändrad:
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Mycket intressant tråd:)
man får alltså lov att dra av för reparation/underhåll av byggnader? I mitt fall gäller det att riva inredningen (gamla utslitna boxar) och bygga nya boxar?
Får man lov att dra av för nybyggnation (gödselplatta?)
Får man lov att dra av för inköp av tex traktor?

Vi har jordbruksfastighet med 5 ha mark, varav en del skog. Har inga stödrätter o därmed inget eu-bidrag. Har hästar på hobbybasis, ingen f-skattesedel.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Deklarerar du för jordbruksfastighet så borde du kunna dra, men du måste då ha intäkter också.
Tex skog som du fått in pengar på.
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Man betalar alltså bonden man köper stödrätterna av?
Vet du hur det är om bonden som äger stödrätterna dör, går de i arv eller förloras de?
Min man och jag bor nu på hans morfars gård som det är planerat att vi ska köpa loss. Om det inte blir av innan morfaderns död så blir det från dödsboet. Nu har farbrorn mkt eu-bidrag för gården och då gården inte är gratis och ingen verksamhet längre bedrivs så hade det varit trevligt om vi fick stödrätterna oxå. Blir hårt att få igång lammproduktionen igen annars.
Vet du...eller någon annan vad som händer i ett sånt här läge.
Bör vi köpa loss snarast så vi kan köpa stödrätterna oxå, eller kan vi vänta och ändå få med dem.

/Jenny
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

Jag har kort sagt ingen aning om vad som händer med stödrätterna om personen som äger dem går bort. Men kanske någon annan vet...
 
Sv: Fördelar med jordbruksfatsighet

De borde ju ingå i dödsboet som all annan egendom och kunna säljas eller skiftas inom dödsboet. Stödrätter är till och med belagda med moms när de köps och säljs så de kan ju bara inte försvinna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna...
2
Svar
31
· Visningar
15 460
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Min sambo och jag bor på en liten gård registrerad jordbruksfastighet, och vi anses vara näringsidkare, där vi än så länge bara har våra...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: lahsd
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 551
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp