Fördelar med varmblod i distans

P

Patzy

Hejsan!
Jag håller på med mitt projektarbete i 3:an och ska skriva lite om varmblods anatomi och varför de passar så bra till distansridning.

Jag skulle gärna vilja höra era tankar om vad som gör dem så lämpade och vad likheter/skillnader är mot araberna.
Även gärna hur ni med varmblod tränar, speciellt för de lite längre klasserna, om det är någon skillnad mot arabernas träning?

Skulle vara mycket tacksam för svar! :D
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Hej!

Jag har ett varmblod som startat 120 km iår. Ska rida 120km på dackeritten på söndag.

Ett varmblod är oftast mycket välhanterad och van att vara på olika ställen. Även oftast lugna och inte stressa upp sig.
De börjas tränas tidigt vilket gör att de är bra grundtränade innan de börjar med distansträningen. Dock ska man inte välja en travare som startat speciellt mycket pga skaderiskerna som blir i travet med många starter.

Endel travare är lite större och tyngre, vilket är en nackdel jämfört med araberna. Framförallt på varmaretävlingar och tävlingar med mycket backar.
Sen är ofta travarna sega och uthållinga men de har svårt att hålla samma tempo som araberna eftersom många travare har svårare för att galoppera och travar mest och det sliter jätte mycket på hästen att trava snabbt (alltså travartrav från 17-18km/h o uppåt).

Det som skiljer sig mest i träningen är nog att man inte galopperar lika mycket med ett varmblod som en arab.

Som jag ser på mitt varmblod så på tävlingar så orkar hon inte galoppera flera km i sträck. så för vår del blir det mest trav med inslag av galopp någon/några km lite då och då beroende på hur hon känns. Också givetvis några skritt pauser då och då.
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Nu är inte jag någon distansryttare i den bemärkelsen, men har ridit och rider oerhört mycket travare så den biten kan jag.

Det måste vara mycket svårt att beskriva travaren som distanshäst utifrån anatomin, eftersom travaren faktiskt inte har någon speciell anatomi, man avlar liksom inte för rastypiska hästar utan för att de ska springa fort, och olika stammar ger helt olika typer av hästar.

Jag har en fyraåring som jag hoppas rida i distans nästa år, med sikte på unghästbedömningen, sedan får vi se om hon kan gå vidare, då med någon bättre ryttare då jag själv som sagt inte är något vidare distansryttare.

Fördelen med henne:
Är sjukt bra grundtränad efter att ha varit i proffsträning sedan ett års ålder, kan gå 3-4 mil med fartlekar och intervaller utan att vara det minsta trött (en travhäst går ju ofta ett par mil varje gång den tränas med uppvärmning, intervaller och nervarvning, detta i ett snabbt tempo).
Bra ben och bra hovar (men det borde ju vara från häst till häst).
Lågpulsad (också från häst till häst, och beror lite på stam också).

Nackdelarna:
Har som många travare väldigt svårt att bära upp sig i lågt tempo, i vanligt joggingtempo ser hon ut som en kratta. Vi ska träna detta dock med hjälp av mycket dressyr i vinter.
Nervig (men det har säkert att göra med henne som häst).

Jag håller inte med ovanstående att man ska välja en häst utefter hur mycket den har startat, man ska givetvis välja en fräsch häst. En häst som går igenom en besiktning med en del starter i bagaget har ju visat sig vara hållbar och jag tycker personligen inte att travsporten är så mycket mer skaderelaterad än vanliga ridsporten, oftast tar ju tränarna väl hand om sina hästar och behandlar innan det blivit riktiga skador, och de som har haft skador behöver man ju inte välja...
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Hej, jag undrar lite vad du menar med att varmblod passar så bra till distans? Vart har du fått det ifrån? Rent generellt gör de ju inte det, särskilt inte på högre nivåer och längre sträckor. Arabens lungkapacitet är procentuellt mycket större, vilket underlättar syreupptagningsförmågan och skelettet är oftast lättare. Ungefär som att de bästa mänskliga långdistanslöparna är lättare i kroppen. Undantag finns ju alltid, men generellt, nej.
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Tror hon kanske baserar det faktumet på att man ser en del travare på distansbanorna. Sen tror jag väl personligen att skälet till att man ser fler travare som går distans än tex. halvblod ligger i att köper man ett halvblod för (oftast) dyra pengar, gör man det oftast för att man kanske satsar på högre klasser dressyr eller hoppning. Köper man ett halvblod för distans får man ju räkna med att man får betala x-antal tusen extra för hoppkapacitet och gång du inte har någon som helst nytta för inom distansen. Snarare tvärtom ifall hästen har oekonomiska gångarter.
Sen tror jag att många som redan har travare lätt halkar in på ett bananskal i distanssporten för att de egenskaper hästen har som ligger den i fatet när det kommer till hopp/dressyr osv., inte påverkar den lika mycket inom distansritt på en rimlig nivå.
Att den dessutom redan har en bra grundträning i en tidigare karriär som kapplöpningshäst skadar säkert inte, och sedan har den ju oxå en större del uthålliga muskelfibrer, såsom araben, och inte en lika explosiv sammansättning som man ser mer hos de engelska fullbloden och halvbloden.
Så det borde ju även det bidra till att travaren skulle kunna vara lämplig för distansritt.

Jag själv skulle absolut kunna tänka mig att köpa en travare för distansritt om jag någon gång kommer fram till att det är den grenen jag vill satsa på till 100%. Men det är nog mest för att jag är för lång för de flesta araber och för att jag tror att man har bättre förutsättningar (generellt) med en travare än tex. ett halvblod när det kommer till distans. :) Förutsatt att man hittar en travare med god ridhästexteriör osv., men det gäller ju oavsett ras och syfte så länge man ska rida på den, så det är ju något jag tycker är självklart. :)

Sen ska inte det stoppa mig från att komma ut och starta med mitt stora halvblod på distansbanorna. Jag tror inte att han kommer gå VM någon gång, men jag tror absolut att han skulle kunna gå åtminstone 8-10 mil med rätt träning, för han har väldigt vägvinnande gång, är korrekt i kroppen, lågpulsad och framförallt har ett toppenpsyke. Sen är han ganska smäcker med stort fullblodsinslag, vilket jag ser som en fördel.

Men jag skulle aldrig ha köpt honom för distansritt, men nu är han ju först och främst en hopphäst, som jag bara tycker det är roligt att träna mångsidigt och så råkar jag ha ett distansintresse också. :)

Oj, nu vart jag lite off topic, men hoppas ni hittar något av intresse i mitt uppsatsinlägg!
 
Senast ändrad:
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Hej, jag undrar lite vad du menar med att varmblod passar så bra till distans? Vart har du fått det ifrån? Rent generellt gör de ju inte det, särskilt inte på högre nivåer och längre sträckor. Arabens lungkapacitet är procentuellt mycket större, vilket underlättar syreupptagningsförmågan och skelettet är oftast lättare. Ungefär som att de bästa mänskliga långdistanslöparna är lättare i kroppen. Undantag finns ju alltid, men generellt, nej.
har du tävlat varmblod skjälv på höga distanser och va har du för erfarenhet?
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

:)kan svara dig av min egen erfarenhet, hållt på relativt många år me sporten och lyckatts ganska bra me våra varmblod. som jag alltid sagt och hävdat inte rasen de är indeviden rätt träning de handlar om.min käre carigan tävlat upp till 160 km och vi genomförde 140 km 2 gänger. min scandal giggollo många fina placeringar och tävlad i 120 km klassen många gånger och håller lika go kapacitet som araberna. våran global handsome, tävlad me min son zonny. våran nyborgs alcapone tävlat upp till 120 km. va är problemet varför hakar ni upp er på rasen. man behöver inte rida arabiska fullblod, vi har skjälv två st här på gården, och jag kan inte av mångårig erfarhet påstå att dem är bättre än travarna, än häst blir va man gör det till:banana:
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Cardigan, jag har inte tävlat varmblod men jag representerade Sverige i VM i Kentucky 2010. Mitt namn är Cecilia Stråhle Engquist. Jag har sett en del på vägen. Visserligen är Maria Hagman Erikssons Power till hälften travare men hans återhämtning är inte särskilt bra, faktiskt största svagheten. Så det beror ju lite på vad man vill göra med distansen. Många utövar sporten för att de älskar vara ute i naturen och uppleva saker med sin häst. Och för det syftet fungerar de flesta hästar. Men ska man upp i klasserna och distanserna och verkligen vilja tävla, då är det en annan sak. De flesta tyngre varmblod klarar inte det. Det är som att jämföra lätta långdistanslöpare med muskelbyggare. Muskelbyggarna klarar nog att springa men de har inte riktigt samma förutsättningar som långdistanslöparen i ett maraton.
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Det beror ju väldigt mycket på individer, har både en travare och en arab här hemma. "Travaren" är mycket lättare byggd med långa ben och kort kropp. Araben är kortbent och stabbigt byggd." Travaren" har 26 i vilopuls och "araben" har 34. Travaren har cruisercontrol trots att han kom från banan för 4 månader sen och hade inga problem med sin första start. Araben skenade som 18 åring på tävling...
Syrrans arab är dåligt byggd med för dåligt psyke för ens en 5 milare... Trevlig westernhäst på låg nivå istället.

Visst älskar jag araber och mina araber är kanske dåliga exempel, men min travare har väldigt mycket bättre förutsättningar än båda araberna här hemma. Vi kanske inte rider VM men det skulle även kräva lite justeringar på ryttaren...angel:
Kan ju tillägga att min häst är köpt för just distans.


Araberna kommer antagligen alltid att vara no1 som distanshäst, men med tanke på hur otroligt mycket trevliga varmblod det finns i sverige som inte har någon riktig karriär efter travet inom ridsporten mer än som hobbyhäst som tävlar lätta klasser så kan det ju vara bra om varmbloden faktiskt uppmärksammas i en sport där de passar in och är duktiga. Sen är distansryttarstammen inte den största heller så att promota distansen hos ridtravarryttarna är inte heller fel;)

100_0131_164594479.jpg
 
Sv: Fördelar med varmblod i distans

Jag skulle säga att många varmblodstravare, generellt sett, passar bra till distansritt men att väldigt mycket ligger hos individen. En travare av "ridhästmodell", som fungerar bra som ridhäst och orkar bära sig, passar i mina ögon bra, medan en travare med väldigt lång rygg som breddar mycket i trav troligen passar mindre bra.

En häst med en "typisk travhäst"-exteriör, har till att börja med ofta svårt att bära sig. Det är ju ingen dressyrform som krävs, men för att inte sluta med en häst med dålig rygg anser jag att hästen bör orka gå i en ändamålsenlig form. En travhäst som inte har ork att bära sig själv, har i regel lite sämre ryggmuskler och riskerar därmed skador (om inte annat så i framtiden) om den inte får tid att träna upp dessa. Att hästen orkar bära sig är också en förutsättning för att få en lugn och taktfast trav, som hästen orkar hålla mil efter mil. En annan nackdel med en sådan exteriör är galoppen; orkar hästen inte bära sig, blir i regel galoppen sämre. Nu är galopp inget krav i distansritt, det är fritt att välja de gångarter man själv önskar så länge det fungerar. Men eftersom nedslaget i galopp ofta är betydligt mjukare än i trav, är det en klar fördel att kunna varva med galopp, och då en lugn och stadig galopp (där hästen, liksom i traven, bär sig). En häst som går långa sträckor med ett hårt nedslag, sliter väldigt på sina leder (bl.a. knäna) och riskerar därmed att inte hålla i längden.

Är hästen ok byggd för ridning, och har de muskler som krävs för att kunna och orka bära sig, så ser jag flera fördelar hos varmblodstravarna (och fr.o.m. nu i detta stycke, utgår jag från egna erfarenheter). Förutom att de, vad jag förstått, har samma typ av muskelmassa som araberna har, samt tunn hud och ytliga blodkärl (vilket hjälper till att gå ner i puls), är de i regel väldigt okomplicerade i psyket. De "fryser" istället för att vända heltom och dra, om något skrämmer dem och är allmänt väldigt coola i huvudet. Min förra häst, som jag tävlade t.o.m. 50km, kunde tvärnita och vägra gå på evigheter, men hon stack aldrig. Hon gick fram i princip överallt, utan minsta tvekan, och var inga problem att rida i kolmörker i galopp i skogen. Finns ömsesidig tillit mellan den hästen och ryttaren, då gör hon i princip allt hon blir bedd om (ute), och hon gör det utan tramsande eller tvekan. På tävling stod hon och sov under bangenomgången, ignorerade fullständigt gnäggande hästar och brydde sig inte förrän något som angick henne var på gång. Hon är fruktansvärt arbetsvillig, vill väldigt gärna göra rätt, och älskar att springa - fort eller långsamt, men helst länge. Dessutom kunde hon galoppera stadigt i rätt många kilometer, utan problem. Rent fysiskt har hon lätt att sätta muskler, en grundkondition som är fantastisk och hon blir nästan aldrig trött.
Tyvärr är just den delen av psyket (och delvis fysiken) i många fall också en nackdel. En häst med riktigt bra kondition, och massor av energi och arbetsglädje, har ofta också lätt att lagra överskottsenergi. Många travare jag träffat har haft fruktansvärt svårt för att stå, dvs vila från arbete. Mitt sto var nog den "värsta" jag träffat. Hon kunde (enligt uppgift har hon blivit mycket bättre nu, det senaste halvåret) bli rent av farlig att hantera, om hon fick stå en period, pga överskottsenergin - hon kunde helt enkelt inte koncentrera sig eller ta det lugnt. Hon behövde ridas sex dagar i veckan; det fungerade att rida fem dagar om det inte alltid var så, men det var inte optimalt. Dagen efter en vilodag, var hon väldigt pigg, men lyssnade. Den delen av psyket, är orsaken till att jag ser det som en nackdel: en häst som behöver ridas så pass mycket (och det var inga 40minuterspass...), är svår att få att hålla fysiskt i längden. Jag tror inte att det är några problem med kortare distanser (målet var att rida 80km med stoet. Konditionsmässigt hade hon nog klarat 100km på sikt, men jag tror tyvärr att det hade slitit alltför mycket på lederna), men vill man upp i klasserna så kan det leda till förslitningsskador längs vägen.

Summa summarum av mina åsikter: jag tror att en (väl byggd) varmblodstravare passar bra för distansritt, men att det nog är en mindre del som i längden lämpar sig väl i både kropp och psyke för de längre klasserna.

31774993.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 858
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 740
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp