Fördelar/Nackdelar med csn

blur

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet om jag ska fortsätta med csn-lån.
Har pluggat 1 år och tagit både lån och bidrag.
Men jag jobbar även extra, samt hyr ut min lägenhet i andra hand, där jag får lite extra.
Har under detta år byggt upp ett sparkonto och skulle klara mig om jag bara tar bidragsdelen.

Jag antar att uthyrningen räknas som inkomst, och att det + jobbinkomsten inte får gå över fribeloppsgränsen,
eller är det bara den delen jag tjänar på? Om jag t ex hyr ut för 5000 kr men har avgift för 3000 kr på lägenheten, är det 3000 kr eller 5000 kr som räknas som inkomst (det är bostadsrätt)?

Frågan är om det finns någon nackdel med att inte ta lånet? Är det smartare att ta lånet och använda det som amortering på bostaden? Räntan på csn är ju så himla låg nu..

Hur mycket hade ni velat ha som "buffert" på sparkontot? Om jag inte tog csn skulle jag nalla av sparkontot varje månad, men vill ju inte köra slut på det.
 
Du får räkna den skattepliktiga hyresinkomsten som inkomst. Har du en avgift på 3000 och hyr ut för 5000 så blir den skattepliktiga hyresinkomsten noll, eftersom du får 24 000 som överskott (2000 i månaden *12) och har ett fribelopp på 40 000 innan det blir skattepliktigt.
Vad som är smartast är svårt att säga. Jag tror att det alltid kommer att vara billigare att låna av staten än av en privat bank men CSN kanske har kortare avbetalningstider än banken kräver så det kan bli tuffare att betala tillbaka CSN? Någon enorm ränteskillnad tror jag inte det kommer vara mellan bank och CSN dock.
 
Vad händer om du blir sjuk och inte kan jobba eller studera under en period? Får du sjuklön från ditt jobb då? Kolla upp vad som gäller för studenter och sjukskrivning. Har du arbetat innan studierna så du kommit in i trygghetssystemen? CSN är en förutsättning för att inte halka ur systemet, exakta regler får du kolla upp.

Räntan på banklånet är avdragsgillt, det är inte räntan på CSN-lånet. Man kan få anstånd med betalningarna på CSN-lånet vid t.ex arbetslöshet etc, tror jag. Hur lätt det är att få samma deal med banken vet jag inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 642
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 717
Senast: avslutat medlemskap
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 738
Senast: lbb
·
Äldre Planerar att hyra ut min lägenhet i andra hand under en längre tid. Två funderingar: Man får tjäna upp till 40 000 kr/år utan att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp