Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Nej, men Land Rover har fyhjulsdrift, då blir det en annan sak. Och en manuell Land Rover Discovery skulle förmodligen klara ännu brantare och halare vägar än en med automat. Med rätt förare då, som kan utnyttja kopplingens dragläge och alltihop.
Fast fetaost skrev ju att de har bilar med fyrhjulsdrift som INTE klarar de backarna... Tror dedt var det @lil-sis svarade på...
 
"Automaterna klarar inte branta, oplogade grusbackar trots fyrhjulsdrift."
Okej då, jag ger mig. Men sedan är det ju skillnader i olika sorters fyrhjulsdrift, Land Rover har som image att vara en "riktig" terrängbil och har mer påkostad fyrhjulsdrift än de bilar som landstinget(?) köper in
 
Va?? Kör ni isvägen genom Alaska? Aldrig ens märkt av några problem. Varken min Passat eller A6 hade att man kopplar ur antispinn.
Lite fånigt hånande…nej vi kör inte i Alaska. Bara vanlig kuperad ladsbygd i Södra Sverige.

Kunde faktiskt koppla ur antispinn på min passat från 2004.
 
Okej då, jag ger mig. Men sedan är det ju skillnader i olika sorters fyrhjulsdrift, Land Rover har som image att vara en "riktig" terrängbil och har mer påkostad fyrhjulsdrift än de bilar som landstinget(?) köper in
Alltså, vår fyrhjulsdrift som är automat har aldrig inte tagit sig fram någonstans i alla väglag, och då åker vi en del norröver och semestrar både på sommar och vinter..
 
Nej Toyotas RAW4 klarar inte backarna. De glider bakåt. De är för tunga. Våra manuella Opel Mokka (fyrhjulsdrift) och Renault Kadjar kommer upp.
Möjligt, men du skrev precis som jag citerade.

"Det skrev jag tidigare. Att vi har några manuella kvar för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor tuffast till. Automaterna klarar inte branta, oplogade grusbackar trots fyrhjulsdrift.
3 bilpoler. Alla samma åsikt."
 
Möjligt, men du skrev precis som jag citerade.

"Det skrev jag tidigare. Att vi har några manuella kvar för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor tuffast till. Automaterna klarar inte branta, oplogade grusbackar trots fyrhjulsdrift.
3 bilpoler. Alla samma åsikt."
Ja? Jag säger ju inte emot dig.
 
Nej Toyotas RAW4 klarar inte backarna. De glider bakåt. De är för tunga. Våra manuella Opel Mokka (fyrhjulsdrift) och Renault Kadjar kommer upp.
Jag tror det beror på vilken typ av däck bilarna har. Inte att det är en automat. :laugh: har haft två rav4, en automat och en manuell. Den emd automat tog sig fram kanon, hade aldrig problem. Norrland, rejält med snö, vinterväglag och ofta med en hästtransport påkopplad. Den nyare, manuella, hade betydligt större problem. Tills jag köpte nya vinterdäck. Skillnaden var enorm.

Det berodde inte på vilken typ av växellåda bilen hade.
 
Jag tror det beror på vilken typ av däck bilarna har. Inte att det är en automat. :laugh: har haft två rav4, en automat och en manuell. Den emd automat tog sig fram kanon, hade aldrig problem. Norrland, rejält med snö, vinterväglag och ofta med en hästtransport påkopplad. Den nyare, manuella, hade betydligt större problem. Tills jag köpte nya vinterdäck. Skillnaden var enorm.

Det berodde inte på vilken typ av växellåda bilen hade.
Vi har dubb vintertid.
Men jag som är uppväxt norrut märker att det är stor skillnad på typ av halka här nere. Här är sällan tjäle utan ytlig halka med lera under. En tung bil utan snabb växlingsförmånga för att hitta grepp glider lätt när ytskikitet släpper.
 
Vi har dubb vintertid.
Men jag som är uppväxt norrut märker att det är stor skillnad på typ av halka här nere. Här är sällan tjäle utan ytlig halka med lera under. En tung bil utan snabb växlingsförmånga för att hitta grepp glider lätt när ytskikitet släpper.

Det är också skillnad på däck och däck. Även om de är dubbade. Typ jättestor skillnad.
 
Det är också skillnad på däck och däck. Även om de är dubbade. Typ jättestor skillnad.
Självklart skillnad. Men vi har iaf bra däck och rätt däck för vinter i södra Sverige. Det är ju samma märke på de bilar som kommer upp om än en annan dimention så vi kan nog utesluta däcken i detta fall. Vore ju lite märkligt om bilansvariga i bilpolerna inte fattat vilka däck som bör sitta på och köpt in andra bilar pga det.

Oavsett så känns det väldigt utanför trådämnet nu så jag släpper vidare diskussion.
 
Lämnar in bilen imorgon på en veckas försäkringsreparation (påkörd bakifrån i låg fart). Har fått en automatväxlad XC40 som hyrbil under tiden, hur skall detta gå, går de ens att köra ? :D Har inte kört automatväxlad bil på flera år nu.

Hoppas att jag undviker att ”frikoppla” hastigt och kvickt som när min chef satt bredvid med McDonaldsmaten i alldeles för löst grepp i en automatväxlad prototypbil från framlidna Saab Automobile sådär kring nådens år 2004.
 
Lämnar in bilen imorgon på en veckas försäkringsreparation (påkörd bakifrån i låg fart). Har fått en automatväxlad XC40 som hyrbil under tiden, hur skall detta gå, går de ens att köra ? :D Har inte kört automatväxlad bil på flera år nu.

Hoppas att jag undviker att ”frikoppla” hastigt och kvickt som när min chef satt bredvid med McDonaldsmaten i alldeles för löst grepp i en automatväxlad prototypbil från framlidna Saab Automobile sådär kring nådens år 2004.

Åh xc40 är min drömbil 🥰
 
XC40 går under namnet "pansarvagnen" hos mig pga körskolelärare sa Volvo är lite som en pansarvagn/tankbil :rofl:(antar hans privatbil inte är en Volvo 😂), ingen bil jag kommer nog köpa i framtiden. Körskolan har sådan så fördelen är lär mig manövera en storbil, åtminstone jämfört med mammas smidiga lilla Skoda Fabia jag övningskör i (automat båda två) . Kan tänka mig Fabia i framtiden, smidig liten skit. :love:
 
Åh xc40 är min drömbil 🥰

Dessutom var det en pluginhybridbil så den lät inte ens om man inte trampade extra rejält på gaspedalen. Vågar nog inte ladda den ändå iofs så att inte stallet börjar brinna. Två gånger har jag letat efter kopplingspedalen med foten, men endast i stillastående läge, så inga katastrofer för inredningen än.

Men håller med @Halcyon om att den känns väldigt osmidig och pansarvagnsaktig jämfört med min Seat Ateca. Ändå är väl XC40 lill-modellen i familjen?
 
XC40 är Volvos "minsta" SUV. Skulle tro att V60 är mindre på de flesta sätt, och jag hade gärna sett att de behållit V40 i produktion.
Storleken på V40 som bil var helt klart trevlig. Jag kikade lite på en sådan förut men det föll på att bagageutrymmet var sämre än väntat (plats för hundar osv...). Hade gärna haft något i V40-storlek men med bagageutrymme mer i stil med en gammal kantig V70 :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 072
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 121
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 676
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp