Bukefalos 28 år!

Fördomar och okunskaper om islandshästar

S

sambaengi

Blev uppringd av en okänd person som sett mina saluannonser. Hon var helt förtvivlad. "Jag har inte islandshäst själv men en person har köpt en 2½ år gammal hingst och tänker rida in den nu! Hon letar efter en tuff islandstränare för en islandshäst skall ridas in brutalt! Jag måste få höra med någon som har islandshäst för jag är alldeles upprörd! Hade för mig att de var sena i utveckingen och inte reds in före 4-5 års ålder?"

Detta var bland det värsta jag har hört och givetvis upplyste jag henne om att det är alldeles för tidigt att rida in vid 2½ och de skall inte ridas in brutalt, det skall ingen häst utsättas för! Jag förklarade att ca 4½ är lagom att börja rida in men det beror på hästens mognad. Tycker för övrigt att man har för bråttom med en del andra raser och hon höll med.

Samtalet skapade inte bara obehag över den här tvärsäkra personen som tydligen köpt sin första islandshäst utan också över hur hon fått denna uppfattning och om det var säljaren och i så fall, är säljaren en som säljer många hästar, är han/hon eller en udda säljare, kanske någon som inte alls handlar med islandshäst i vanliga fall.

För mig är det ofattbart att det finns folk som har den här synen på islandshästar. Då pratar jag om brutal inridning. Den ringa åldern som nämns är ju total brist på kunskap! Tittar på min egen store men tanige 2½-åring och kan inte ens föreställa mig att sätta mig på honom! Han är ju bara barnet! Man måste vara okunnig och sakna förmåga att bedöma en häst om man ens tänker tanken att rida in en 2½ år gammal islandshäst!n Tror inte det finns någon tränare som är så oseriös att han tar emot en 2½-åring på inridning!

Detta är det tokigaste samtal jag haft på länge. Fast hon som ringde hyser jag verkligen respekt för. Hon tog sitt samhälleliga ansvar och försökte hjälpa den stackars hästen genom att leta fakta och antagligen får hon bara skit för det, men det var bra att hon ändå försökte!

Men att vi inte kommit längre än att sådana här saker förekommer, bara det är skrämmande! Men få raser har utsatts för så mycket nybörjare och okunskap som just islandshästen!

För 7 år sedan ringde en pappa och ville köpa en då 2-årig hingst av mig till sin 8-åriga dotter. När jag protesterade och försökte förklara vänligt med bestämt att det inte var en bra idé, så hävdade han bestämt att islandshästar är ju snälla barnhästar och hans dotter var mycket duktig på att rida. Dessutom kunde han inte fatta att den inte skulle ridas på 2-3 år för alla andra hästar rider man ju in vid 2½-3 år!

Jag lyckades inte övertyga honom utan han var ganska tvivlande och sur på mig för att jag vägrade sälja hästen till honom och hans dotter! Jag sade, det är för att jag är rädd om din dotter och inte vill se henne skadad och jag vill inte se hästen förstörd heller! Jag tom med sa till honom att om jag velat skulle jag kunnat utnyttja situationen och sålt hästen till dem med då hade jag varit mycket oseriös som säljare! Han dämpade sig och kanske jag fick lite eftertänksamhet, men han var inte övertygad!

Jag bara säger det: Ibland är det en mardröm att föda upp och sälja hästar! Man är livrädd att de skall hamna hos okunniga personer förr eller senare. Även om jag är noggrann med vem som köper så kan man ju missbedöma någon och de kan ju i sin tur sälja hästen till någon som inte kan ta hand om den. Usch! Sådant är inte kul att tänka på!

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Okunniga människor finns det inom alla grenar och risken blir ju inte mindre för att islandshästarna har rykte om sig att vara lättridna. Jag ägnade en timme eller så åt att försöka övertyga en kolega om att alla islandshästar inte är lämpliga nybörjarhästar och att min häst (då spänd och springig) inte var lämplig för hennes bekant med den enorma erfarenheten - att ha ridit turridning en gång. Det var visserligen en helt hypotetisk diskussion men hon var helt övertygad om att jag hade fel och alla islänningar är nybörjarsnälla. Och hon hade ändå hyfasd hästvana :crazy: Tillägas kan att hästen sådes till fd ägaren pga hon inte fungerade på turridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Man blir ju vansinnig för mindre... Jag har själv precis börjat lära mig rida islandshäst efter att ha provat på via turridning. Och SJÄLVKLART är det skillnad på privata isisar och de som går på turridning. Jag tycker det är jättesvårt att ställa om sig ifrån halvblod till islandshäst och känner att jag faktiskt har MINDRE kontroll över en pigg islandshäst trots att den är liten - det är mycket häst!!

Det är helt sanslöst att folk inte har minsta kännedom om olika hästraser och dess förutsättningar. Har man kommit så långt att man ska köpa häst så VET man väl ändå sånt!!! Det är ju skrämmande...
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Visst finns många okunniga bland islandshästmänniskorna, och det är inte bara ryktet om att de är lättridna - utan även att de är "lätthållna", dvs klarar sig utan täcke, med lite mat, kan gå ute dygnet runt osv.

Att det därtill finns många vuxna förstagångsköpare kanske utan en längre hästbakgrund ökar nog fördomarna. Självklart lär vi oss allihopa så länge vi är öppna och vill lära oss, men trots detta så syns (stor) okunskap ganska lätt.

Islandshästintresset kan också vara svårt att hålla igång på många platser, det blir enstaka turridningar och kurser och sen köper man sin första häst. Förhoppningsvis dock en läromästare, men tyvärr alltför ofta kanske "fel" häst.

OBS! Detta är en teori, jag försvarara ingalunda förfarandet och önskar att alla faktiskt tänker en och två gånger. Inte bara över hästköpet utan över sina egna kunskaper och inställningen till hästar och skötsel osv.
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Det var verkligen tur att den här människan reagerade och ringde upp dej och försöker göra något åt situationen. Det är skrämmande och obehagligt. Hoppas nu att OM ågaren till den arma hästen hittar en tränare - den säger bestämt ifrån. Det är bara att hoppas....
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Helt vanvittig! :eek: Men man kan jo håpe på at de har blitt så grundig lurt at det slett ikke er en 2 1/2 år gammel islandshest de har kjøpt, men en liten, gammel kaldblods :rofl:
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Balderum skrev:
Det var verkligen tur att den här människan reagerade och ringde upp dej och försöker göra något åt situationen. Det är skrämmande och obehagligt. Hoppas nu att OM ågaren till den arma hästen hittar en tränare - den säger bestämt ifrån. Det är bara att hoppas....

Fortsättning följer här: Hon som ringde upp mig, en förståndig hästtjej men utan erfarenhet av islandshäst, ringde upp den här människan efteråt, en kvinna. Men hon fick bara ovett. Mannen i huset sadetill kvinnan att slänga på luren för att tjejen som ringde mig kunde inget. Hingsten skulle visas som treåring och då skulle han kunna tölta och bedömas riden framför domarna!

Gudskelov får man inte totalbedöma en häst före 4 år, och det är tidigt bara det! Den här hingsten är uppfödd av en mindre seriös person och de har inte fått papper på den än, och lär knappast få det heller för det är något som uppfödaren brukar lova men inte hålla... Dessutom är jag övertygad om efter vad jag hört nu att den inte har tillräckligt höga blup (minst 120) för att gå in som unghäst. Så de här nyblivna islandshingstägarna har lurat sig själva grundligt! Det är rätt åt dem med den fruktansvärda inställningen de verkar ha till djur men väldigt synd om hästen för jag undrar vad som kommer att hända med den ur skötselsynpunkt osv. Det enda man kan hoppas är att det finns fler människor som håller koll och tar sitt samhällsansvar och anmäler om hästen inte ser ut att ha det bra.

Pust! Sådant här tycker jag är oerhört jobbigt och man vill agera och har svårt att släppa det, men tyvärr. Folk borde få avlägga examen för att få hålla djur! I dagens samhälle där de flesta växer upp i tätbebyggelse och få har förmånen att få en uppväxt nära djur, möjligen en katt, en hund, eller något burdjur, så har vi tappat mycket av den sociala djurkompetensen som var vardagsmat i gamla tider. Bilister som inte vet hur ett betesdjur/flyktdjur reagerar tex, de är ju livsfarliga ibland! Vraför ingår alla andra trafikanter i körkortsutbildningen men inte ryttare och hästar och hur man förhåller sig till dem tex! Nu måste man tänka både för sig själv, hästen och bilföraren när man är ute och rider! Särskilt när man som jag ofta tränar unghästar som skall lära sig trafiken (på småvägar givetvis) Suck!

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Vraför ingår alla andra trafikanter i körkortsutbildningen men inte ryttare och hästar och hur man förhåller sig till dem tex!

Det ingår i körkortsutbildningen (åtminstonne för några år sedan). Det stod hela 2-4 rader i teoriboken :angel: och jag fick en fråga på det skriftliga provet om jag inte minns fel.
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Lobelia skrev:
Det ingår i körkortsutbildningen (åtminstonne för några år sedan). Det stod hela 2-4 rader i teoriboken :angel: och jag fick en fråga på det skriftliga provet om jag inte minns fel.

Jo jag minns något sådant smått med när jag tog BE-körkortet för några år sedan men det var som du antyder VÄLDIGT ytligt och otillräckligt!

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Fördomar och okunskaper om islandshästar

Ja, sådana här saker är mycket svåra att släppa. Jag har vid några tillfällen anmält till Miljö-och Hälsa eller Svenska Hästars Värn och bett dem försöka hålla lite koll. Är det i närheten försöker jag själv följa upp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 991
Senast: Solstig
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp