Förebygga mugg?

Att salthalten i jorden påverkar kan säkert stämma, men när det gäller fodret är jag tveksam, eftersom vissa hästar alltid får mugg just i leriga hagar och inte annars.
Min häst får mugg varje år i december/januari och det håller på fram till mars/april när hagarna torkar upp. Hon är känslig för mycket lera men även blöt snö som håller henne våt i karleden hela dagen.
Att tvätta med utspädd äppelcidervinäger i förebyggande syfte är ett bra tips jag fått här på Buke.
 
Hej hej Tips!!!! Smörja in benen i vanlig matolja och i det lite färsk pressad citron. Det håller borta leran från att komma in till huden och skulle det komma in så tar citronen död på det!!! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: Lilla vän
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Jag har en ganska ny D-ponny som jag har haft sedan början av Augusti. Hon har tidigare haft en del problem med mugg. Hon kommer...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: super
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 305
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp