Tvätta leriga ben

Isse - Lady & Lucky

Trådstartare
Hej!
Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna?

Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och inte rinnande vatten i stallet. Hade kunnat ta vattenslangen men känns ju inte så snällt när det bara är någon plusgrad. Detta gör att jag få ta med vatten inifrån vilket blir lite bökigt och då blir det inte av så ofta.

Hästarna står inne nattetid och då borstar jag benen så rena som det går, men är osäker på om det räcker. Har hört vissa som spolar av benen vid varje insläpp men det känns som det är lite väl onödigt. Hur gör ni? Vad är att rekommendera?

(En ponny med ganska mycket hovskägg och päls på benen och två med ganska lite varav den ena har haft problem med mugg hos förra ägaren. Dock inget vi märkt av)
 
Hej!
Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna?

Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och inte rinnande vatten i stallet. Hade kunnat ta vattenslangen men känns ju inte så snällt när det bara är någon plusgrad. Detta gör att jag få ta med vatten inifrån vilket blir lite bökigt och då blir det inte av så ofta.

Hästarna står inne nattetid och då borstar jag benen så rena som det går, men är osäker på om det räcker. Har hört vissa som spolar av benen vid varje insläpp men det känns som det är lite väl onödigt. Hur gör ni? Vad är att rekommendera?

(En ponny med ganska mycket hovskägg och päls på benen och två med ganska lite varav den ena har haft problem med mugg hos förra ägaren. Dock inget vi märkt av)
Jag tvättar aldrig av benen. Jag tror att det är bra om det naturliga fettet i päls och hud är kvar.
 
Så länge hästen inte har problem så sköljer jag så sällan jag kommer undan med. Defenitivt inte varje dag.

Om den dock får problem så har man ju andra förutsättningar.
Våra har inte visat några tecken på problem eller så men jag blev bara lite fundersam när jag hörde att så många sköljde av vid varje insläpp och tvättade flera gånger i veckan. Om det var någon fördel som jag missat.
 
Våra har inte visat några tecken på problem eller så men jag blev bara lite fundersam när jag hörde att så många sköljde av vid varje insläpp och tvättade flera gånger i veckan. Om det var någon fördel som jag missat.
De hästarna kanske har skydd eller känsliga ben av någon anledning?
Eller väldigt leriga hagar. Våra går på lösdrift och det är klart att de blir lite leriga om benen, men det är tunn lera som torkar snabbt och är lätt att borsta bort; har man hagar med djupare lera så kanske det också blir "blötare".

Vissa spolar ju hästarnas ben pga att de har saltad paddock också.
 
Spolar aldrig benen, om jag inte ska rida och ha på skydd förstås.
Den andra tjejen spolar benen helt hysteriskt på sin häst och har gjort likadant med tidigare hästar. Det har inte gjort nån nytta alls. Hon har fått för sig att den hon har nu får skav om man inte spolar. Men jag förstår faktiskt inte hur. Han har ju inga boots inne under natten utan dom tas ju på när han går ut. Dessutom så kliver han ju ut i leran direkt när han kommer ut.
 
Spolar benen varje dag om det är lerigt. Ibland både innan och efter ridning om det behövs🤷🏼‍♀️ Använder benskydd vid motion och vill ha rena ben inför natten. Oftast tvättar vi bara med vatten, ibland med lactacyd. Alla andra i stallet gör samma, även ridskolehästarna spolas varje dag efter insläpp när det är lerigt.
 
Jag har gjort olika med olika hästar, nån fick mugg om man INTE spolade varje dag medan nån annan fått om man gjort det.
Framför allt brukar jag undvika att tvätta hästar med mycket päls och hovskägg för de torkar ju aldrig och då blir det mugg.
 
Under vintern då ridbanan är saltad så torkar jag av hästens ben för att få bort saltet. Jag kan spola av om det är väldigt lerigt men jag föredrar att borsta av leran när den torkat. Använder inte benskydd förutom vid ridning i terräng.

Har haft en häst som hade känsliga ben som fick lymfangit några gånger när jag försiktigt spolade av hennes ben så jag vande mig av med det och hittade andra sätt att bli av med leran.
 
Spolar hyfsat ofta men inte varje dag. Beror lite på HUR lerig han är. Skönt att få bort geggan ordentligt, tycker jag. Och ska man rida i samband med intag har man ju inte direkt något val om benskydd ska på. Svårt att borsta bort blöt lera.
 
Här är marken hård så ingen avspolning behövs. Men annars så när det behövs och lite olika på olika hästar. Har även en sån där vad det nu heter som man har i travet ofta efter pass. Så det slipprar vatten längst benen som slangar. Så himla smidigt när man kan göra annat och de spolar benen 🙏
 
Har sällan lera över kronranden i nuvarande stall, kan bli lerstänk men det hinner ofta torka innan jag ska borsta. Skulle det vara mer än så så spolar jag. Särskilt om hästen ska gå med boots.

I förra stallet kom hästarna ofta in jätteleriga så då spolade jag ben varje dag.
 
Vi har rätt stora hagar och få hästar och dessutom huvudsakligen sandjord, så det blir sällan sådär riktigt lerigt. Har nog inte spolat ben sen jag flyttade hit, faktiskt! Annars har det på mina hästar (islandshästar, mycket hovskägg) funkat bäst att inte hålla på och spola och fixa, utan helst bara borsta bort leran när den torkat (och låta den vara tills den torkar).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 856
Senast: svea
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 308
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 515
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp