Förebygga mugg?

M

MaLu

Vad ska man egentligen göra för att minska risken för mugg? Går det? Inte för att jag har problem med det nu, (trots(?) att jag har häst med tre vita ben) men jag vill ju inte få problem heller.

Så vad ska man göra? Är det bra att spola benen när de är leriga? Eller ska man vänta och borsta av när det är tort? I så fall, ska man rida med leriga blöta ben och borsta sedan? Det kan väl inte vara bra?

/malu
 
Jag själv spolar av benen, har inte alltid tid att vänta på att leran ska torka men det är nog bättre om man har tid med det... Det är nog bara att se till att hålla rent... :)
 
Håll benen och framför allt karlederna torra och rena,lätt som en plätt :idea:
 
Det är inte lätt som en plätt... För att få det rent så spolar jag benen, men då är det ju inte torrt :(

Ska man torka alltihop med handduk också?
 
Jag spolar alltid av benen och tvättar "muggbenet" med lactacyd tvål (finns på apoteket) det fungerar jätte bra, om din pålle sen får mycket mugg ändå så kan du smörja in det med ett tjockt lager helosan. Det fungerade jätte bra sist min hade det.

:)
 
för att förebygga att hästen inte får mugg så ska man hålla benen rena och torra. spola av benen från lera och torka sedan med en ren handduk efteråt i karleden.

får hästen trotsallt mugg så tvätta benet ordentligt med speciell tvål. använd sedan Börjes universalcreme. finns att köpa på börjes för ca 30kr. den salvan är JÄTTE bra! min häst hade mugg förut, muggen minskades ner betydligt efter en veckas användning. väl värt pengarna!!!
 
Hej!
Jag tjatar vidare om min aloe vera....

Nä skämt å sido. Jag spolar av benen på kusarna i fall de är leriga och sedan torkar jag dem med en handduk. Jag menar, man ska i allafall visitera de rackarna så då hinner man torka lite samtidigt. Min Nisse ( fux m fyra vita) har haft sådana otroliga problem med mugg. Nu har han det inte. Det han får är aloevera juice varje dag kostar ca 70 kr/månad samt att jag smörjer honom då och då med jelly, som är lite decinficerande. Den hjälpte bort muggen i somras och sedan dess är han hur fin som helst. MIna står på halm och halmen torkar upp benen ganska bra.

Spola hästen, torka den, rid hästen varm och torr är nog bäst.
 
Du forebygger mugg genom att inte slappa ut din hast i en lerig hage!! :D

Pa Irland anvander vi oss av vaselin-metoden. Nar benen ar rena och torra lagger du pa ett tjockt lager vaselin pa benen. Detta haller vata och "muggbakterierna" borta.
Men det ar mycket jobbigt att skota om, da det blir extra kladdigt nar man ska satta pa skydd och annat, sa jag rekommenderar det inte, men det funkar.
Om din hast far mugg kan du varma upp olivolja och smorja in benen med. Det gor att "skabben" forsvinner, samt huden mjukare. Nar din hast har mugg blir ju huden dar alldeles torr och spricker.
Men det basta radet ar att slappa ut din hast i en hage som inte ar vat och lerig!!
 
Mugg är resultat av magproblem, om hästen har mugg ska du i första hand ta bort betfor och salta mineraler ur fodret. Självklart ska du hålla hästen ren, men det har inte så mycket med muggens uppkomst att göra.
 
Va?? Det där har jag verkligen aldrig hört förut. Mugg kommer väl från bakterier i jorden??
 
Min häst fick mugg när den gick i en otroligt lerig hage.

När den flyttade o fick en bättre hage försvann muggen.

Den åt samma mat då.

Lena
 
Hästens mugg försvann under betet och har inte kommit tillbaka fast han har gått i en höstlerig hage. Han får inte betfor nu heller.
 
Man låter inte hästenn gå i lera hele dagen. :smirk: Då får den inte mugg.... Stängsla av dom värsta ställena i hagen.

Nu har mina hästar nästan aldrig lera över kronranden, men skulle dom ha det en dag så är det spola (kallvatten) och torka benen som gäller. Man har ju oftast skydd på benen, och att sätta på skydden över leran är helt idiotiskt, då är det bättre att benen är lite blöta....
 
Jag har i och för sig aldrig skydd så det är inget problem. Och hästen har inte haft mugg under den tiden jag har haft henne, en gång innan tror jag. Så jag oroar mig inte så mycket nu men jag vill ju ändå göra rätt, så att hon inte får mugg pga att jag har spolat/inte spolat tillräckligt.

/malu
 
Man trodde det förut, men all ny forskning pekar på att det i själva verket är i salthalten i fodret problemet ligger. Sen är det ju förstås inte en nackdel att hästen är ren och fin om benen, men det är inte orsaken till problemet.
 
Det kan ha med salt och mineral-halten i jorden att göra. Om man tittar regionalt över hela Sverige är det mycket fler hästar som har mugg i havsnära områden som t ex västkusten, om de går i hagar relativt när vattnet. Där är jorden mycket mera salthaltig än inåt landet. och då miskar också muggen.

Det är några forskare på SLU (har tyvärr inte namnen) som kommet fram til detta. Jag tycker det är jätteintressant!
 
Man låter inte hästenn gå i lera hele dagen. :smirk: Då får den inte mugg.... Stängsla av dom värsta ställena i hagen.

Nu har mina hästar nästan aldrig lera över kronranden

Var hittar man de lerfria hagarna??! *ge hit* :D
Våra hagar är stora och inte så jätteleriga, men så som min bushäst skuttar runt och håller på så är det ENBART under täcket som han inte har lerinpackning :smirk:
Jag har sluppit mugg i år, men LERA - den är överallt!!
 
spelar inte så stor roll om man har leriga hagar eller inte. en häst som stod på vårat stall fick mugg på sommaren. ingen av hästarna i stallet nu har mugg. och vi har ändå rätt så leriga hagar ( på vissa ställen ) och hmm. 3 stycken hästar med alla vita ben. några har vita fötter. min häst har nästan aldrig mugg, han karleder är alltid torra även om han gått i lera, tack vare hans päls.
så mitt tips är att INTE pälsen klippa karlederna, det skyddar mer än man tror. ALDRIG spola av benen med varmt vatten, det öppnar porerna som lättare blir irriterade. och inte irritera karlederna hela tiden. låt dem vara. borsta rent med en mjuk borste när leran är torr och smörj mjukt med lite helosan så fort du känner av minsta lilla sårskorpa.
varför skulle man inte kunna rida med leriga och blöta ben?
 
Jag har fått lära mig att man ska pressa en vitlöksklyfta i matolja och smörja in med det två gånger i veckan om man har en häst som lätt får mugg.
 
mugg kan komma från magproblem, men det är ju inte främsta orsaken att det uppstår..
det är ju när det är blött ute så uppstår det genom att smuts tränger in..

jag vet att min förra häst hade fått mugg när han gick på klöverbete, så det uppkommer ju av olika anledningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 573
Senast: Lilla vän
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Jag har en ganska ny D-ponny som jag har haft sedan början av Augusti. Hon har tidigare haft en del problem med mugg. Hon kommer...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: super
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 306
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp