Förebygga

Savannah345

Trådstartare
Jag har en fråga, kan man förebygga fång? Och vad är det som gör att hästarna får fång? Har alltid hört att de bara är hästar som är på bete som kan få de. Men de låter inte jätte troligt. Tacksam för svar!
 
Jag har en fråga, kan man förebygga fång? Och vad är det som gör att hästarna får fång? Har alltid hört att de bara är hästar som är på bete som kan få de. Men de låter inte jätte troligt. Tacksam för svar!
Det finns en hel del faktorer som påverkar hur predisponerad en häst är för att få/utveckla fång. Det man kan göra är:

- se till att hästen inte är överviktig
- se till att hästen blir invand när man växlar grovfoder
- se till att grovfoder och kraftfoder inte innehåller för mycket socker och stärkelse
- se till att hästen inte har PPID eller EMS (som båda ökar risken för fång) och/eller testa och vid behov medicinera för dessa.
- se till att man har koll på vilka växter som finns på betet/i grovfodret

Sen finns det tex belastningsfång som är svårt att undvika och uppstår främst när en häst belastar ett ben för mycket vid tex allvarliga skador. Samt köldutlöst fång. Dessa två har ju helt andra förebyggande åtgärder.
 
Jag som har en wm med tendens till fettnacke även när hon är i normalhull läste i en forskningsrapport att det rekommenderades minst 15-20 min trav 5 ggr/vecka för att hålla insulinkänsligheten i schack, så jag körde in henne för att kunna motionera ordentligt.
 
Regelbunden motion och se till att de verkligen får jobba några gånger i veckan gör nog mycket. De ska komma upp lite i puls också, inte ett lugnt skrittpass enbart. Och som tidigare nämnts, inte låta dem bli för runda.

Hade en som fick fång för några år sedan och ja, efter det vaknar man. Jag hade ju lätt kunnat undvika detta om jag bara tänkt mig för och inte låtit henne bli för tjock, samt inte släppt på för kraftigt bete.
 
Regelbunden motion och se till att de verkligen får jobba några gånger i veckan gör nog mycket. De ska komma upp lite i puls också, inte ett lugnt skrittpass enbart. Och som tidigare nämnts, inte låta dem bli för runda.

Hade en som fick fång för några år sedan och ja, efter det vaknar man. Jag hade ju lätt kunnat undvika detta om jag bara tänkt mig för och inte låtit henne bli för tjock, samt inte släppt på för kraftigt bete.
8875D1D1-589B-4B0D-9AA0-D349AAD69F62.jpeg
 
Så här ser mitt ena sto ut.
Regelbunden motion och se till att de verkligen får jobba några gånger i veckan gör nog mycket. De ska komma upp lite i puls också, inte ett lugnt skrittpass enbart. Och som tidigare nämnts, inte låta dem bli för runda.

Hade en som fick fång för några år sedan och ja, efter det vaknar man. Jag hade ju lätt kunnat undvika detta om jag bara tänkt mig för och inte låtit henne bli för tjock, samt inte släppt på för kraftigt bete.
1187B67E-A511-4570-9F65-FEC36E7E1C38.jpeg
 
Regelbunden motion och se till att de verkligen får jobba några gånger i veckan gör nog mycket. De ska komma upp lite i puls också, inte ett lugnt skrittpass enbart. Och som tidigare nämnts, inte låta dem bli för runda.

Hade en som fick fång för några år sedan och ja, efter det vaknar man. Jag hade ju lätt kunnat undvika detta om jag bara tänkt mig för och inte låtit henne bli för tjock, samt inte släppt på för kraftigt bete.
Är hon lite for tjock? Eller hur tycker du?
 
Det är alltid svårt att se på bilder men du har *nästan* tagit bort det man tittar på.

När jag tittar på hull vill jag se de ställen där fett gärna ansamlas. Dvs mankam, övergången mellan hals och bogblad, bakom bogbladet, över revbenen (behöver oftast kännas), höftbenet samt svansfästet.
551000EC-82FE-4AFD-B59C-40160911B1BC.jpeg
 
Det är alltid svårt att se på bilder men du har *nästan* tagit bort det man tittar på.

När jag tittar på hull vill jag se de ställen där fett gärna ansamlas. Dvs mankam, övergången mellan hals och bogblad, bakom bogbladet, över revbenen (behöver oftast kännas), höftbenet samt svansfästet.
Ja! förlåt! Jah som har tagit dåliga bilder,
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 409
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp