Förebygga

Man vill se en helkroppsbild helt från sidan, då är det lättare.

Som nämnts ovan (Elos inlägg) så är det vissa ställen där man kan se om det samlats fett.

Hullet är en av faktorerna, sedan är det utfodring och motion som också behöver tas hänsyn till. Hur ser planeringen ut med betesinvänjning tex ?
Vad menar du? De går inte på bete, o dem ska inte. de har endast flyttats till en hage med gräs. Till Skillnad från deras gamla där de endast har funnits lera. då vart detta sto i underhåll. Revbenen syndes med blotta ögat. 🥰
 
Nej, 6 jag skrev fel. morgon 06, 1 kg, lunch 1 kg och lite lite lite gräs i hagen, 1 kg eftermiddag, 2 kg kväll 17, 1 kg 21

6kg hö låter väldigt lite*. Har du koll på vad hästen bör väga och innehållet i höet?

*med tanke på mängden fiber hästens mag-tarmsystem behöver för att hålla igång ordentligt samt hästens välbefinnande med tanke på tex tuggtid och födosökstid.
 
6kg hö låter väldigt lite*. Har du koll på vad hästen bör väga och innehållet i höet?

*med tanke på mängden fiber hästens mag-tarmsystem behöver för att hålla igång ordentligt samt hästens välbefinnande med tanke på tex tuggtid och födosökstid.
När vi köpte henne, hade hon mycket väldigt mycket under hull. Då såg man tydligt hennes revben. Och hennes hals var väldigt smal. Även rumpan. Då sa även besiktiga mannen att hon hade gått upp! Vilket gjorde mig väldigt orolig eftersom att hon hade väldigt mycket under hull redan. Nu har hon byggt muskler och även fått mer hull och tjockare hals. De har vi kämpat med hela sommaren. Nu får hon mer näringsrikt hö och bra grovfoder. dock är hon en sportig modell. hon väger nu 400 men hon är inte smal.
 
Nej, 6 jag skrev fel. morgon 06, 1 kg, lunch 1 kg och lite lite lite gräs i hagen, 1 kg eftermiddag, 2 kg kväll 17, 1 kg 21
Det hade varit för lite i tuggtid för min islänning som äter lugnt. Bortsett från att han hade blivit alldeles för tunn om det inte var väldigt näringsrikt hö.
 
Det hade varit för lite i tuggtid för min islänning som äter lugnt. Bortsett från att han hade blivit alldeles för tunn om det inte var väldigt näringsrikt hö.
Okej! Ja samtidigt är hon en svensk tidponny och väldigt sportig Model. Hon är matglad och äter lungt
 
6kg hö låter väldigt lite*. Har du koll på vad hästen bör väga och innehållet i höet?

*med tanke på mängden fiber hästens mag-tarmsystem behöver för att hålla igång ordentligt samt hästens välbefinnande med tanke på tex tuggtid och födosökstid.
400kg vi har trappat ner på höet nu när de blev hage byte just för att hon inte skulle gå upp för mycket. hon tuggar lungt men är fortfsrande mat glad. Dock har vi tänkt på att ge henne lucern. Dock undrar jag om man behöver vänja in det som Man gör med vanligt grovfoder?
 
400kg vi har trappat ner på höet nu när de blev hage byte just för att hon inte skulle gå upp för mycket. hon tuggar lungt men är fortfsrande mat glad. Dock har vi tänkt på att ge henne lucern. Dock undrar jag om man behöver vänja in det som Man gör med vanligt grovfoder?

Ja det behöver man. Dock så är ju lucerne ett sorts superhö. Höga energivärden och superhögt i protein. Då är det bättre att ge mer vanligt hö (som i de flesta fall har lägre värden) så att man kan ge mer.

Tumregeln för grovfoder är MINST 1,5kg ts (torrsubstans) per 100kg häst. med 6 kg hö till en 400kg häst ligger du under det. Går hon i hage med gammalt gräs så får hon i sig något mer. Har ditt hö väldigt höga energivärden så kan det finnas en poäng i att utfodra med halm (av foderkvalité, naturlgtvis) för att kunna öka grovfodermängden utan att behöva ge för mycket energi.

Får de för lite grovfoder är risken för störningar i mag-tarmkanalen stor. Likaså ökar risken för stereotypa beteenden tex luftsnappning (att de sväljer luft), krubbitning mm.
 
Ja det behöver man. Dock så är ju lucerne ett sorts superhö. Höga energivärden och superhögt i protein. Då är det bättre att ge mer vanligt hö (som i de flesta fall har lägre värden) så att man kan ge mer.

Tumregeln för grovfoder är MINST 1,5kg ts (torrsubstans) per 100kg häst. med 6 kg hö till en 400kg häst ligger du under det. Går hon i hage med gammalt gräs så får hon i sig något mer. Har ditt hö väldigt höga energivärden så kan det finnas en poäng i att utfodra med halm (av foderkvalité, naturlgtvis) för att kunna öka grovfodermängden utan att behöva ge för mycket energi.

Får de för lite grovfoder är risken för störningar i mag-tarmkanalen stor. Likaså ökar risken för stereotypa beteenden tex luftsnappning (att de sväljer luft), krubbitning mm.
Okej! Så det du menar är att vi ska öka mängden grovfoder? alltså mer hö till den större hästen? För hon har ätit lucern inann men det var bara hos den gamla ägaren. Hos oss äter hon betfor, grovfoder/kraftfoder (primero total) 🥰
 
Okej! Så det du menar är att vi ska öka mängden grovfoder? alltså mer hö till den större hästen? För hon har ätit lucern inann men det var bara hos den gamla ägaren. Hos oss äter hon betfor, grovfoder/kraftfoder (primero total) 🥰

Kort sagt JA

Men du behöver också ta reda på vad erat grovfoder innehåller så du vet 1, hur mycket du skall ge, och 2 vad du behöver ge för att få en vettig foderstat (mineraler, spårämnen, energi, protein).

Har du ingen analys på fodret så vet du inte om det är motsvarigheten till pommes eller en sallad.
 
Kort sagt JA

Men du behöver också ta reda på vad erat grovfoder innehåller så du vet 1, hur mycket du skall ge, och 2 vad du behöver ge för att få en vettig foderstat (mineraler, spårämnen, energi, protein).

Har du ingen analys på fodret så vet du inte om det är motsvarigheten till pommes eller en sallad.
Okej! Och för att hålla henne i form träna?
hon äter primero total, spannmålsfri, energi
Kort sagt JA

Men du behöver också ta reda på vad erat grovfoder innehåller så du vet 1, hur mycket du skall ge, och 2 vad du behöver ge för att få en vettig foderstat (mineraler, spårämnen, energi, protein).

Har du ingen analys på fodret så vet du inte om det är motsvarigheten till pommes eller en sallad.
okej! https://www.cmranch.se/hästpensionat-hästhotell/primero-total-19658067 här kan du läsa om fodret. Super bra.
 
Okej! Och för att hålla henne i form träna?
hon äter primero total, spannmålsfri, energi

okej! https://www.cmranch.se/hästpensionat-hästhotell/primero-total-19658067 här kan du läsa om fodret. Super bra.

GROVFODRET. Det är det du behöver veta vad det innehåller. Grovdfodret (hö, silage, osv) är basen för hästens foderstat. allt över det baseras på innehållet i grovfodret.

Man analyserar grovfodret för att få reda på innehållet (energi, protein, mineraler, spårämnen, sockerhalt, vattenhalt, mm). Utifrån det konstruerar man sedan en foderstat. Om grovfodret inte täcker behovet i någon kategori så fyller man på med tex ett annat grovfoder, kraftfoder, mineraler mm.

Primero total kan vara ett bra foder. Men det beror på innehållet i hästens grovfoder. Till det grovfoder vi har just nu är det skitdåligt. Hos oss saknas stora mängder protein och att då ge ett kraftfoder med så hög energinivå för så lite protein funkar inte. Det innehåller dessutom ganska stora mängder järn vilket i stora delar av Sverige är något man försöker undvika.
 
GROVFODRET. Det är det du behöver veta vad det innehåller. Grovdfodret (hö, silage, osv) är basen för hästens foderstat. allt över det baseras på innehållet i grovfodret.

Man analyserar grovfodret för att få reda på innehållet (energi, protein, mineraler, spårämnen, sockerhalt, vattenhalt, mm). Utifrån det konstruerar man sedan en foderstat. Om grovfodret inte täcker behovet i någon kategori så fyller man på med tex ett annat grovfoder, kraftfoder, mineraler mm.
Okej! Vi ger henne 0,5, 0,5, 0,75 3 gånger om dan. Som man kan se på hemsidan så ser du vad de innehåller. jag vet de men de är mycket att skriva. Hon är en d-ponny.
 
GROVFODRET. Det är det du behöver veta vad det innehåller. Grovdfodret (hö, silage, osv) är basen för hästens foderstat. allt över det baseras på innehållet i grovfodret.

Man analyserar grovfodret för att få reda på innehållet (energi, protein, mineraler, spårämnen, sockerhalt, vattenhalt, mm). Utifrån det konstruerar man sedan en foderstat. Om grovfodret inte täcker behovet i någon kategori så fyller man på med tex ett annat grovfoder, kraftfoder, mineraler mm.

Primero total kan vara ett bra foder. Men det beror på innehållet i hästens grovfoder. Till det grovfoder vi har just nu är det skitdåligt. Hos oss saknas stora mängder protein och att då ge ett kraftfoder med så hög energinivå för så lite protein funkar inte. Det innehåller dessutom ganska stora mängder järn vilket i stora delar av Sverige är något man försöker undvika.
Okej! förstår!!
Så kanske man ska börja ge lucern? För att få i henne mer protein?
Du behöver tänka om. Börja med grovfodret. Alltid grovfoder. Kraftfodret kommer efter man vet vad grovfodret innehåller.
 
Okej! Vi ger henne 0,5, 0,5, 0,75 3 gånger om dan. Som man kan se på hemsidan så ser du vad de innehåller. jag vet de men de är mycket att skriva. Hon är en d-ponny.

Tar samma pga vill inte lägga långt edit.

Första året på stall W var vårt silage fantastiskt.
Ts halt på 55%
Energi-protein balans på 6,2
Energi ca 6 MJ
Smältbart råprotein: ca 38
mm, mm.

Andra året såg silaget ut så här:
Ts 78%
Energi-protein balans 4,1
Energi: ca 9 MJ
Smältbart råprotein: ca 37

Två väldigt olika grovfoder som behöver väldigt olika kraftfoder för att ge hästen en väl balanserad foderstat.

Det ena fodret kunde vi i stort sett ge fri tillgång på. En näve pellets (av valfri sort, så lite spelar ingen roll, näringsmässigt) för att få i sig mineralerna. Det andra fodret krävde proteintillskott på ett sätt som jag är obekväm med. Vet du inte vad höet innehåller så vet du inte heller vilket kraftfoder som är bra. Eller ens nödvändigt.
 
Behöver hon mer protein?
Hon är lite lite bukig. samtidigt som hon behövde bli de eftersom att hon va mager inann. Dock måste jag göra en hull bedömning idah. Hon får även mineraler. Vi ska se över foderstaten. Visst kan hästar bli lite bukiga om de behöver mer protin?
 
Hon är lite lite bukig. samtidigt som hon behövde bli de eftersom att hon va mager inann. Dock måste jag göra en hull bedömning idah. Hon får även mineraler. Vi ska se över foderstaten. Visst kan hästar bli lite bukiga om de behöver mer protin?

Ja. De kan också bli bukiga pga ca 2000 andra orsaker. Du behöver göra en analys på ditt grovfoder så att du vet vad din häst får i sig. Så att du kan fundera på vad hon behöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp