Förebygga

Man kan tex googla höanalys häst och se vad man får för träffar (man får, mig veterligen) inte rekommendera företag här. På respektive hemsida står sedan vad det kostar och hur man gör.
Okej! Dock vet inte jag vad de innehåller eftersom att de vet bara de vuxna. Vi står på en klinik. Eller stallet som tillhör de. Så de har koll. Har kollat vad de andra hästarna äter. Jag tycker att min ena iaf har varit i under hull o nu är hon perfekt. Något bukig. men de enda va om jag skulle ge lucern. Om de är bra. För primero total har verkligen hjälpt henne att komma i normal hull
 
Okej! Dock vet inte jag vad de innehåller eftersom att de vet bara de vuxna. Vi står på en klinik. Eller stallet som tillhör de. Så de har koll. Har kollat vad de andra hästarna äter. Jag tycker att min ena iaf har varit i under hull o nu är hon perfekt. Något bukig. men de enda va om jag skulle ge lucern. Om de är bra. För primero total har verkligen hjälpt henne att komma i normal hull
Det är ju omöjligt att säga om du ska ge lusern eller inte om du inte har analysen på grovfodret. Då blir det bara gissningar.
 
Okej! Dock vet inte jag vad de innehåller eftersom att de vet bara de vuxna. Vi står på en klinik. Eller stallet som tillhör de. Så de har koll. Har kollat vad de andra hästarna äter. Jag tycker att min ena iaf har varit i under hull o nu är hon perfekt. Något bukig. men de enda va om jag skulle ge lucern. Om de är bra. För primero total har verkligen hjälpt henne att komma i normal hull
Då frågar du efter den analys som är gjord. Och så tar du tex med den till en veterinär så kan de hjälpa dig räkna ut en lämplig foderstat utifrån den.
 
Nu har jag läst ikapp inläggen.
Råder att skippa kraftfoder helt och ge mkt mer grovfoder, minst 12 kg/dag. Gärna så att hennes ättid blir längre. Äter hon långsamt kan fri tillgång vara toppen.
 
Det är enligt mig oerhört få hästar som behöver ett energikraftfoder. Ett sådant behöver endast hästar som går i hög träning och inte kan äta tillräckligt mycket grovfoder för att täcka sitt energibehov, vi pratar här hästar som går typ 16 mil distans eller trav osv. Om man ska tillsätta kraftfoder som vanlig ryttare så är det vanligen proteinfoder som behövs för att kompensera för ett för lågt proteininnehåll i grovfodret.
En häst matsmältningssystem är gjort för att processa gräs inte säd vilket är vad energirika kraftfoder består av. En häst är även tillverkad för att äta lite "jämt". Lite tillspetsat så ser jag det som att man stjäl livsviktigt grovfoder från hästen för varje kg energifoder man ger den.
Säd innehåller stärkelse och det är inget som är bra för hästar
 
Det är enligt mig oerhört få hästar som behöver ett energikraftfoder. Ett sådant behöver endast hästar som går i hög träning och inte kan äta tillräckligt mycket grovfoder för att täcka sitt energibehov, vi pratar här hästar som går typ 16 mil distans eller trav osv. Om man ska tillsätta kraftfoder som vanlig ryttare så är det vanligen proteinfoder som behövs för att kompensera för ett för lågt proteininnehåll i grovfodret.
En häst matsmältningssystem är gjort för att processa gräs inte säd vilket är vad energirika kraftfoder består av. En häst är även tillverkad för att äta lite "jämt". Lite tillspetsat så ser jag det som att man stjäl livsviktigt grovfoder från hästen för varje kg energifoder man ger den.
Säd innehåller stärkelse och det är inget som är bra för hästar
Okej, vad är säd?
 
Du behöver inte ge hästen lusern, frågan är om du ens behöver ge primero total?

Det bästa fodret är enbart grovfoder (hö) + mineraler, kraftfoder som primero totalt/lusern och liknande ger man vid behov om hästen behöver mer än hö.
Jag tycker 10 kg hö/dygn är vad man bör försöka ge till alla hästar över 135 cm i mankhöjd för att vara säker på att magen/tarmen får tillräckligt med grovfoder. Får hästen i sig för lite grovfoder kan det leda till magsår och andra problem/sjukdomar som kan göra hästen sjuk.

I ditt fall skulle jag minska/ta bort primero total och öka på mängden hö.
Även kolla med stallägaren om du kan få en höanalys så du kan få hjälp att räkna ut en korrekt foderstat åt hästen.
 
Nu har jag läst ikapp inläggen.
Råder att skippa kraftfoder helt och ge mkt mer grovfoder, minst 12 kg/dag. Gärna så att hennes ättid blir längre. Äter hon långsamt kan fri tillgång vara toppen.
Men hur kan du ge rådet att ge 12 kg grovfoder/dag utan att veta vad grovfodret har för värden? Och 12 kg till en ponny på 400 kg? 12 kg är vad många större hästar på 600kg äter per dag.
 
B43A47EF-1138-4652-B74B-78CCA01B37AF.jpeg

Dessa två bilder är ett exempel på varför det inte går att hjälpa till med bedömning av din hästs hull genom forumet. Den undre bilden är tagen ett par dagar innan den övre. Trots det gör vinkel och hästens kroppshållning att det ser ut att vara ganska många kilon skillnad i vikten. Jämför till exempel hennes bog, rumpa och flank.
Därför rekommenderar jag att du tar hjälp av någon kunnig vuxen som kan se och känna på din häst i verkligheten (ännu bättre om du får vara med och lära dig). Har det någon stallkompis som du litar på? Denne kanske också kan berätta om det finns analys på höet och hur du kan få tag på den.
 
Visa bifogad fil 66615
Dessa två bilder är ett exempel på varför det inte går att hjälpa till med bedömning av din hästs hull genom forumet. Den undre bilden är tagen ett par dagar innan den övre. Trots det gör vinkel och hästens kroppshållning att det ser ut att vara ganska många kilon skillnad i vikten. Jämför till exempel hennes bog, rumpa och flank.
Därför rekommenderar jag att du tar hjälp av någon kunnig vuxen som kan se och känna på din häst i verkligheten (ännu bättre om du får vara med och lära dig). Har det någon stallkompis som du litar på? Denne kanske också kan berätta om det finns analys på höet och hur du kan få tag på den.
Tycker inte att det är någon större skillnad på bilderna tyvärr så vet inte om jag håller med om att det är ett bra exempel på att det inte går att bedöma hull via bilder. Båda bilderna visar tydligt en för tjock ponny.

Visst kan bilder vara missvisande men är hästen inte dräktig, alldeles nyss hemkommen från ett tuffare motionspass eller har ordentlig vinterpäls så går det oftast bra att få ett hum om hur hästens form är åtminstone. Sen är råd om hur man ska fodra för att rätta till eventuella problem något helt annat.
 
Nu har jag läst ikapp inläggen.
Råder att skippa kraftfoder helt och ge mkt mer grovfoder, minst 12 kg/dag. Gärna så att hennes ättid blir längre. Äter hon långsamt kan fri tillgång vara toppen.
12 kg hö per dag till en ponny på 400 kg??? Rekommendationen är 1,5-2 kg ts per 100 kg häst. För en 400 kg häst motsvarar det nånstans mellan 7 och 9,5 kg hö. Sen ska ju näringsvärdena stämma också naturligtvis, men det är nog svårt att hitta så näringsfattigt hö så att du kan ge hela 12 kg utan att det blir på tok för mycket energi.
 
12 kg hö per dag till en ponny på 400 kg??? Rekommendationen är 1,5-2 kg ts per 100 kg häst. För en 400 kg häst motsvarar det nånstans mellan 7 och 9,5 kg hö. Sen ska ju näringsvärdena stämma också naturligtvis, men det är nog svårt att hitta så näringsfattigt hö så att du kan ge hela 12 kg utan att det blir på tok för mycket energi.
1,5 kg ts är ju dock verkligen minimum, inte speciellt bra i längden.
 
Men hur kan du ge rådet att ge 12 kg grovfoder/dag utan att veta vad grovfodret har för värden? Och 12 kg till en ponny på 400 kg? 12 kg är vad många större hästar på 600kg äter per dag.
Nu vet jag att du inte svarade mig, min min häst på 450 kg får 10-15 kg/dygn som mest. För mig är det viktigt med mycket grovfoder för att magen/tarmen ska må bra, ger man för lite grovfoder ökar riskerna för bl.a magsår, fång, mm.

Många ger dock tex 6 kg grovfoder och sedan 2 kg kraftfoder vilket är helt bakvänt, bättre att ge 10 kg hö och mindre mängd kraftfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp