Företagsekonomi och jag.

Sv: Företagsekonomi och jag.

Nej du gjorde mig lite klokare :)

Vilken tur. :D

Men avskrivning, om maskinen går söder efter 2 år, avskriver man den efter 4 år ändå, fördelat med 25 000 varje gång ändå?

Kostnaden, alltså de återstående 50 tkr, måste ju bokföras på något vis men jag är osäker på hur det blir om maskinen går upp i rök. Behöver ni gå så djupt in i avskrivningsträsket?

Hur stor del man skriver av har att göra med hur mycket den kostar delat med den förväntande livslängden på maskinen? Den förräntande livlängden är bara sitt egna sunda förnuft?

Som jag förstått det är den förväntade livslängden på t.ex. en traktor dels grundat i erfarenhet och dels att det finns vissa skattemässiga regler om hur mycket man får skriva av. Skatteverket har ju en åsikt om alla kronor här i landet. :D

Nyckeltal förstod jag inte :o

Hur räknar man ut lönsamheten?

Har ni kollat något på årsredovisningar (resultaträkning, balansräkning, kassaflödesanalys)? Nyckeltalen handlar om att leta upp olika poster i nämnda årsredovisning och ställa dem mot varandra. Sedan kan man jämföra från år till år hur t.ex. vinstmarginalen utvecklar sig.

Tack för att du förklarar :D Det ÄR lättare när man får någons egna ord på det här känner jag. Boken bara krånglar till det för mig.

Vår ekonomilärare sa att det är nästan omöjligt att begripa ekonomi bara genom att läsa om det, man måste få sitta och räkna på det. Jag kan bara hålla med honom, när jag fick börja sitta med årsredovisningar och leta upp olika poster och räkna så trillade det mesta på plats.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Vi fick veta att när vi pluggar så ska dator, musik, fb och ALLT vara avstängt och man ska koncentrera sig enbart på pluggandet. Kan säga att det inte går alls. Jag lär mig inget, kan inte läsa 3 meningar ens utan att ha glidit i väg i tankarna trots att jag anstränger mig. Jag lär mig allra bäst med datorn i gång och musik i öronen. Som tonåring pluggade jag framför tvn. Varje gång jag släppte böckerna med blicken och koncentrerade mig ltie på tvn några minuter så fick hjärnan mer energi att ta in lite till.

De kan väl bara bestämma vad du ska kunna svara på på tentan. Det är inte deras sak att bestämma hur du pluggar. Själv pluggade jag bäst sittandes i sängen med alla papper spridda runtomkring och musik. Det är inte alls ovanligt att människor har svårt att koncentrera sig i tystnad.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

De kan väl bara bestämma vad du ska kunna svara på på tentan. Det är inte deras sak att bestämma hur du pluggar. Själv pluggade jag bäst sittandes i sängen med alla papper spridda runtomkring och musik. Det är inte alls ovanligt att människor har svårt att koncentrera sig i tystnad.

Exakt.

Jag pluggar ibland i soffan, ihopknölad med katt och en massa böcker och en serie eller film rullandes. Ibland sitter jag vid köksbordet med mina enorma mindmaps, ibland är jag mest effektiv framför datorn vid skrivbordet. Eller biblioteket. Eller ett fik. Va fan, whatever floats you boat liksom. :D
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Nyckeltal förstod jag inte

Har du köpt en lägenhet någon gång? Om man söker lite på -att köpa lägenhet så brukar de komma med hjälp och nyckeltal som ska visa om det är en "bra" lägenhet eller inte.

Nyckeltalen handlar om hur bostadsrättsföreningens ekonomi ser ut. Man räknar på hur deras lån är i jämförelse med inkomster (hyror) och hur stora lånen är per kvadratmeter yta i föreningen osv. Det finns värden för vad som känns tryggt med föreningen -tex små lån och bra inkomster. Så kan man räkna på nyckeltalen som hemsidan visar och jämföra med de värden som hemsidan rekommenderar. Då får man se om man vill köpa lägenhet i föreningen eller inte.

Det är samma sak med företag, nyckeltalen kan man bland annat räkna på för att se om man tycker det verkar vara ett tryggt företag med stabil ekonomi eller ett företag som känns lite otäckt att tex köpa aktier i.

(För säkerhets skull, det är olika vad som är bra för en bostadsrättsförening och ett företag, det var bara ett försök att jorda ordet lite).
 
Senast ändrad:
Sv: Företagsekonomi och jag.

Som jag förstått det är den förväntade livslängden på t.ex. en traktor dels grundat i erfarenhet och dels att det finns vissa skattemässiga regler om hur mycket man får skriva av. Skatteverket har ju en åsikt om alla kronor här i landet.

Tänk ridstövlar :) (det gör jag ibland när de är dyra) ugh, dessa 5000 kr är ju ändå för ett par stövlar som håller i kanske tio år! eller fem i alla fall. Ganska säkert fem. Toppen, det är ju "bara" (uhm) 1000 kr per år. Klart värt. Och håller de tio så har jag fem år till på ett par helt avskrivna ridstövlar, toppen!

Fast som sagt det finns ju regler om maskiner, någon filur har funderat på ungefär deras livslängd. Sedan ska man ju tänka på att en "maskin" ska dra in pengar till företaget (till skillnad från ridstövlar) för att vara lönsam.
 
Senast ändrad:
Sv: Företagsekonomi och jag.

Mmm det låter som att de blandat lite marknadsföring, ekonomistyrning, redovisning osv osv i småsnuttar till en bok?

Jag kan nog inte rakt av förklara enkelt vad alla orden betyder, det var länge sedan jag läste ekonomi. Testa wikipedia? Den brukar faktiskt inte vara så dum.

Det känns lite så ja. På en lektion i gick han igenom lite matte, ekvationer, men jag får erkänna att jag inte förstår hur jag ska sätta in det i resten av kursen.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Vilken tur. :D



Kostnaden, alltså de återstående 50 tkr, måste ju bokföras på något vis men jag är osäker på hur det blir om maskinen går upp i rök. Behöver ni gå så djupt in i avskrivningsträsket?



Som jag förstått det är den förväntade livslängden på t.ex. en traktor dels grundat i erfarenhet och dels att det finns vissa skattemässiga regler om hur mycket man får skriva av. Skatteverket har ju en åsikt om alla kronor här i landet. :D



Har ni kollat något på årsredovisningar (resultaträkning, balansräkning, kassaflödesanalys)? Nyckeltalen handlar om att leta upp olika poster i nämnda årsredovisning och ställa dem mot varandra. Sedan kan man jämföra från år till år hur t.ex. vinstmarginalen utvecklar sig.



Vår ekonomilärare sa att det är nästan omöjligt att begripa ekonomi bara genom att läsa om det, man måste få sitta och räkna på det. Jag kan bara hålla med honom, när jag fick börja sitta med årsredovisningar och leta upp olika poster och räkna så trillade det mesta på plats.

Ja, boken vill jag bara kasta ut genom fönstret. Jag hatar den för den är svår. Det sa läraren också när han berättade om den, att de gjort den onödigt svår ibland. Övningsboken är ok, det bästa med den är facit, men tyvärr förstår jag inte facit om jag inte har grepp om frågan.

Årsredovisningar, nja... det tror jag inte vi har? :o

Det där om att skatteveket har en åsikt om avskrivning känner jag igen, ja. Men jag förstår inte varför man ska skriva av en summa varje år även om den är betald? Avskrivning, alltså summan man betalt för en maskin är ju redan betald vilket ju gör det konstigt att man ska ha den kvar i resultatet år efter år?

Jag hoppas att ni förstår hur tacksam jag är för att ni förklarar och står ut med mina dumma frågor. Det här är pinsamt faktiskt. Jag känner mig bara så jäkla dum och trög som inte fattar. Men jag svär vid gud att jag inte är så korkad i andra ämnen. Tror jag. :(
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

De kan väl bara bestämma vad du ska kunna svara på på tentan. Det är inte deras sak att bestämma hur du pluggar. Själv pluggade jag bäst sittandes i sängen med alla papper spridda runtomkring och musik. Det är inte alls ovanligt att människor har svårt att koncentrera sig i tystnad.

Oj, jag trodde det var vanligast att folk pluggade så där flitigt i tystnad, så jag har känt mig lite oflitig för att jag inte kan koncentrera mig då.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Tänk ridstövlar :) (det gör jag ibland när de är dyra) ugh, dessa 5000 kr är ju ändå för ett par stövlar som håller i kanske tio år! eller fem i alla fall. Ganska säkert fem. Toppen, det är ju "bara" (uhm) 1000 kr per år. Klart värt. Och håller de tio så har jag fem år till på ett par helt avskrivna ridstövlar, toppen!

Fast som sagt det finns ju regler om maskiner, någon filur har funderat på ungefär deras livslängd. Sedan ska man ju tänka på att en "maskin" ska dra in pengar till företaget (till skillnad från ridstövlar) för att vara lönsam.

Nä du, NU gjorde du mig mer förvirrad:o:p

Stackars er egentligen! Jag kan se era ögon himlas och att ni suckar och skakar på huvudet! :p
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Har du köpt en lägenhet någon gång? Om man söker lite på -att köpa lägenhet så brukar de komma med hjälp och nyckeltal som ska visa om det är en "bra" lägenhet eller inte.

Nyckeltalen handlar om hur bostadsrättsföreningens ekonomi ser ut. Man räknar på hur deras lån är i jämförelse med inkomster (hyror) och hur stora lånen är per kvadratmeter yta i föreningen osv. Det finns värden för vad som känns tryggt med föreningen -tex små lån och bra inkomster. Så kan man räkna på nyckeltalen som hemsidan visar och jämföra med de värden som hemsidan rekommenderar. Då får man se om man vill köpa lägenhet i föreningen eller inte.

Det är samma sak med företag, nyckeltalen kan man bland annat räkna på för att se om man tycker det verkar vara ett tryggt företag med stabil ekonomi eller ett företag som känns lite otäckt att tex köpa aktier i.

(För säkerhets skull, det är olika vad som är bra för en bostadsrättsförening och ett företag, det var bara ett försök att jorda ordet lite).

Är nycketal talet när man jämfört pengar ut och pengar in i ett företag? Alltså hur... ja jag kommer inte på rätt ord egentligen, men hur lönsamt företaget är? Men jag vet inte hur man räknar ut lönsamhet, är det så man gör? Ungefär som man räknar ut försörjningsstöd eller bostadsbidrag? Att man ska ha en viss summa för att överleva... har glömt det ordet också (:banghead::() och allt man har över den summan är bra och avgörande för om man får bostadsbidrag eller försörjningsstöd? Ju högre sumna man har över desto bättre är det?

Glömde: Nej jag har faktiskt inte köpt lägenhet :) Det verkar krångligt :P
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Du gör avskrivningar på inventarier, det du kan använda under flera år, dessa är inte med i resultaträkningen i flera år utan i balansräkningen. En inventarie räknas som en tillgång, eftersom den är värd pengar.

Om du köper en firmabil ett år för 100 000 kr och räknar med att den ekonomiska livslängden är 5 år. Då tar du 100 000/5=20 000, då görs en avskrivning på 20 000 varje år i dessa 5 år. Avskrivning räknas som kostnad. Vi säger att du delar upp betalningen och betalar 75 000 nu och 25 000 i februari.

Då blir det:
År Utgift Utbetalning Kostnad
2013 100 000 75 000 20 000
2014 0 25 000 20 000
2015 0 0 20 000
2016 0 0 20 000
2017 0 0 20 000

Överlever bilen två år till blir kostnade 0 dessa år och du har bilen "gratis". Krockar du bilen till skrot 2015 avskrivs resterande värde det året, dvs kostad = 60 000 kr. Eftersom du inte kan göra avskrivningar på något du inte har.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Kan du förklara för mig varför man gör avskrivning när en sak redan är betald, som i ditt exempel anda året?

En tillgång? Som att ha något som är värt något? Som ... pengar på banken eller en betald bil (mina volvosar genom åren som är kontant betalda på plats) som ändå har ett visst värde efter några år? Eller ett hus, som räknas som tillgång hos skatteverket?
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Ja, boken vill jag bara kasta ut genom fönstret. Jag hatar den för den är svår. Det sa läraren också när han berättade om den, att de gjort den onödigt svår ibland. Övningsboken är ok, det bästa med den är facit, men tyvärr förstår jag inte facit om jag inte har grepp om frågan.

Årsredovisningar, nja... det tror jag inte vi har? :o

Det där om att skatteveket har en åsikt om avskrivning känner jag igen, ja. Men jag förstår inte varför man ska skriva av en summa varje år även om den är betald? Avskrivning, alltså summan man betalt för en maskin är ju redan betald vilket ju gör det konstigt att man ska ha den kvar i resultatet år efter år?

Jag hoppas att ni förstår hur tacksam jag är för att ni förklarar och står ut med mina dumma frågor. Det här är pinsamt faktiskt. Jag känner mig bara så jäkla dum och trög som inte fattar. Men jag svär vid gud att jag inte är så korkad i andra ämnen. Tror jag. :(

Jag tycker det är skitkonstigt att ni snackar avskrivningar och nyckeltal men inte bereds tillfälle att faktiskt se var de dyker upp och räkna på det. För mig var det också rena grekiskan innan jag fick händerna på en massa övningar.

Så du ska inte skämmas, jag tycker upplägget på kursen låter som gjort för att man inte ska förstå.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Det där har jag lärt mig den hårda vägen, genom att driva företag, och det tog mig många år.
Jag har läst i Björn Lunden böckerna.
Tyvärr så verkar hans site ligga nere just nu.
Men den hoppar väl igång senare http://www.blinfo.se/

Bokföring lärde jag mig när jag skulle lära mig att programmera sådana program.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Det är här du måste kunna skilja på utgift(=då du köper något oavsett om det är på kredit eller kontant), utbetalning(=då du faktiskt betalar, samtidigt om du handlar kontat) och kostnad(=då varan förbrukas). Köper du en varmkorv kontat och äter upp den direkt sker utgift, utbetalning och kostnad samtidigt, men köper du t ex en bil kan det se ut som mitt exempel ovan.

Ja, som något värt pengar. Det ska vara något som används för att driva företaget och som används under flera perioder(år). Du kan göra avskrivning med dator du köpt men inte på pappret du stoppar i skrivaren.
När du gör en avskrivning minskar din tillgång dvs värdet på den sak du äger. Detta påverkar årets resultat (vinst/förlust) och skatt.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

sök tex årsredovisning Telia/företag X på google så poppar de upp. Om du vill ha en vill säga
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Kan du förklara för mig varför man gör avskrivning när en sak redan är betald, som i ditt exempel anda året?

En tillgång? Som att ha något som är värt något? Som ... pengar på banken eller en betald bil (mina volvosar genom åren som är kontant betalda på plats) som ändå har ett visst värde efter några år? Eller ett hus, som räknas som tillgång hos skatteverket?

Man kan säga såhär, ännu mer konstgjort förenklat. Du har 5 miljoner på sparkontot och flyttar dem därifrån till en skruvmickelmaskin. Ingenting alls händer med de 5 miljonerna, de finns fortfarande bland tillgångarna för företaget. De ligger bara på ett annat ställe. De är flyttade från platsen sparkonto till platsen skruvmickelmaskin.

Skruvmickelmaskinen beräknas hålla/generera pengar/säljbara skruvmicklar i fem år.

Du använder maskinen i ett år, den slits, nu försvinner pengarna, 20% av dina fem miljoner är puts väck och du måste plocka bort dem från värdet skruvmickelmaskin bland dina tillgångar. På fem år är dina fem miljoner borta och finns inte bland dina tillgångar. (Ok väldigt förenklat, http://sv.wikipedia.org/wiki/Avskrivning. rekommenderas egentligen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Företagsekonomi och jag.

Oj, jag trodde det var vanligast att folk pluggade så där flitigt i tystnad, så jag har känt mig lite oflitig för att jag inte kan koncentrera mig då.

Nej det är till och med forskat på, vissa elever pluggar bäst med tyst i klassrummet, andra när det är lite prat.

Enligt en studie pluggade majoriteten barn med ADHD till och med bättre med myrkrig o brus på TV på än i tystnad (men föredrar väl antagligen musik som alla andra).
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Är nycketal talet när man jämfört pengar ut och pengar in i ett företag? Alltså hur... ja jag kommer inte på rätt ord egentligen, men hur lönsamt företaget är? Men jag vet inte hur man räknar ut lönsamhet, är det så man gör? Ungefär som man räknar ut försörjningsstöd eller bostadsbidrag? Att man ska ha en viss summa för att överleva... har glömt det ordet också (:banghead::() och allt man har över den summan är bra och avgörande för om man får bostadsbidrag eller försörjningsstöd? Ju högre sumna man har över desto bättre är det?

Glömde: Nej jag har faktiskt inte köpt lägenhet :) Det verkar krångligt :P

Mja, dina exempel förstod jag inte riktigt. Men nyckeltal är inte ett tal. Du kanske kunde säga -de olika nyckeltalen.

Nyckeltal är alltså olika, har de bara skrivit ordet och struntat i att visa ett exempel?

Men det är svårt att förklara om du inte har en årsredovisning framför dig.

Nyckeltal är en benämning på vissa tal som ofta används för att värdera ett företag eller en organisation och dess verksamhet. Det räcker inte alltid med att uttrycka resultatet (årets vinst eller förlust) i kronor för att avgöra om företaget går bra eller dåligt, det säger väldigt lite eftersom man då inte vet något om företagets omsättning eller satsat kapital. Därför måste resultatet ställas i relation till något. Det kallas nyckeltal för att man ser det som en "nyckel" till att förstå företagets utveckling. Man tittar då främst på företagets soliditet, likviditet, omsättning, avkastning och nettomarginalen.

Nu tycker jag du pallrar dig in på wiki ;)

Nåja för att ta ngt ur luften. Du har en årsredovisning framför dig -en massa siffror på rad. Du plockar två av siffrorna och tex delar den ena med den andra. Då får du ett nyckeltal. Tar du två andra siffror får du ett annat nyckeltal.

Bostadsrättsförening, här berättar de enkelt.

Beräkningen är mycket enkel att göra. Man letar upp Resultaträkningen, raden Räntekostnader, och jämför med Nettoomsättningen (intäkterna). enbart titta på den bokförda räntekostnaden.

Är räntekostnaden under 25% av omsättningen är det bra.
http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/rantekostnader/

Så olika nyckeltal har lite olika namn. Soliditet, likviditet, räntabilitet, skuldsättningsgrad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 079
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 800
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 171
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp