Företagsekonomi och jag.

Enya

Trådstartare
Hade jag läst till medicinsk sekreterare hade jag varit klar nu efter ett år och utan företagsekonomi. Nu läser jag till hälso- och sjukvårdadministratör och läser 2 år och nu slipper jag inte företagsekonomi.
Jag önskar ibland att jag slapp.

Denna terminen läser vi tre kurser; Verksamhetsutveckling, Hälsoinformatik och Medicinsk Engelska. Har haft en föreläsning i engelskan och kan säga att den kursen kommer jag lätt ro i land. Hälsoinformatiken har jag också god chans att klara mig på eftersom jag läst statistik förut också.

Men så har vi ju den här...versksamhetsutveckling. Jag är övertygad om att jag inte kommer klara den, för trots att vi gått några veckor, en månad till och med, så förstår jag fortfarande inget. Jag gör verkligen inte det. Det är verkligen ingen höjdare att inte förstå vad jag ska kunna och räkna veckorna till tentan och känna stressen. Lägg därtill stressen när jag läser i mina böcker nu. Innan fattade jag inget när jag läste, men nu blir jag så stressad när jag läser, av att jag inget fattar när jag ju MÅSTE fatta, och jag tror det låser sig alldeles.

Jag trodde jag i alla fall fattade lite på föreläsningarna, han förklarar bra och har tålamod med oss som inte fattar, men jag upptäckte att jag inte får det användbart i huvudet, det finns ingen röd tråd, inget logiskt över det. Jag försökte då plugga det som glosor, men det funkar inte. Jag kan inte ens, på ett seriöst sätt, svara på frågan vad ekonomi är! :arghh: Och inte kan jag räkna ut lönsamhet heller. Och flöde..?! Förädlingvärde??? En varas värdeminskning har jag fått liiite grepp om, men han sa flera gånger att det inte är värdeminskning i pengar som avsågs utan det var förbrukningsvärdet. Och avskrivningar.... Jag tror jag på något plan förstår vad som innebär med avskrivning och värdeminskning, men jag kan inte sätta ord på det, om värdeminskningen inte handlar om pengar utan om förbrukning, ja då hänger jag inte med mer. Krångligt är också Intäkt - Kostnader = resultat (vinst/förlust).

Vi antecknar flitigt under föreläsningarna, bli 4-5 A4blad per föreläsning. Skriver det han skriver på tavlan, ritar pilar, förklarar och försöker vara tydlig. Men att läsa dem är som att försöka översätta kinesiska utan att ens kunna ett dugg kinesiska.

Finns det någon som kan hjälpa mig att förklara lite vad det här går ut på? HUR ska jag kunna lära mig allt till vecka 44? Denna veckan har inte varit bra alls, jag har haft lite problem jag måste lösa och det gjorde att min hjärna titt som tätt vandrade i väg. Men inte ens när jag koncentrerar mig till tusen på det allra flitigaste viset, så funkar det.

Eller är jag bara alldeles för trög för den här kursen?! :arghh::arghh::arghh:
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

För min del så är inte verksamhetsutveckling och företagsekonomi samma sak... ;) Men det finns olika typer av verksamhetsutveckling = i min värld handlar om att analysera problemområden, hitta processerna i verksamheten, plocka ut mål och aktiviteter för att nå målen. Vi jobbar mycket med processkartläggningar t ex i vår verksamhetsutveckling. Pratar inte företagsekonomi direkt - men allt handlar ju till att effektivisera så man inte slösar skattebetalarnas pengar (jobbar kommunalt).

Jag har läst 15 hp Verksamhetsutveckling för offentlig verksamhet. En delkurs så ingår i den 2-åriga utbildningen till Medicinsk sekreterare vid Örebro Universitet. Jag blev förvånad över att det handlade om så himla mycket företagsekonomi och jag hade nog inte förstått häften om jag inte sedan tidigare läst Företagsekonomi A.

Men ett tips är at du letar annan litteratur än bara kurslitteraturen. Kolla på biblioteket vad som finns. Min kurslitteratur i verksamhetsutvecklingskursen var t ex Förvaltningsekonomi av Björn Brorström, Anders Haglund och Rolf Solli.

Annars tror jag det bara är att nöta på och inte låsa upp sig att nu "måste jag förstå" - det finns kurslitteratur jag läst noga 7 gånger innan polletten ens började röra på sig :p

Lycka till!

Lizzie - fd läkarsekreterare
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Jag har just läst ett block med ekonomi och om du vill kan du få lite anteckningar och även en del av en presentation jag gjorde med tillhörande årsredovisning. Då kanske det klarnar åtminstone litegrann? PM:a din mailadress i så fall. :)
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Jag förstår dig. Jag tyckte också att det var det tråkigaste som fanns , fast jag förstod vad det handlar om. Måste vara ännu värre om man inte förstår.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

För min del så är inte verksamhetsutveckling och företagsekonomi samma sak... ;) Men det finns olika typer av verksamhetsutveckling = i min värld handlar om att analysera problemområden, hitta processerna i verksamheten, plocka ut mål och aktiviteter för att nå målen. Vi jobbar mycket med processkartläggningar t ex i vår verksamhetsutveckling. Pratar inte företagsekonomi direkt - men allt handlar ju till att effektivisera så man inte slösar skattebetalarnas pengar (jobbar kommunalt).

Jag har läst 15 hp Verksamhetsutveckling för offentlig verksamhet. En delkurs så ingår i den 2-åriga utbildningen till Medicinsk sekreterare vid Örebro Universitet. Jag blev förvånad över att det handlade om så himla mycket företagsekonomi och jag hade nog inte förstått häften om jag inte sedan tidigare läst Företagsekonomi A.

Men ett tips är at du letar annan litteratur än bara kurslitteraturen. Kolla på biblioteket vad som finns. Min kurslitteratur i verksamhetsutvecklingskursen var t ex Förvaltningsekonomi av Björn Brorström, Anders Haglund och Rolf Solli.

Annars tror jag det bara är att nöta på och inte låsa upp sig att nu "måste jag förstå" - det finns kurslitteratur jag läst noga 7 gånger innan polletten ens började röra på sig :p

Lycka till!

Lizzie - fd läkarsekreterare
Tack! :)

Jag vet inte riktigt skillnaden i företagsekonomi och verskamhetsutveckling, men jag säger bara som läraren ju :D

Vår bok heter Företagsekonomi från begrepp till beslut av Nancy Holmström och Gunanr Lindholm. Den är skitsvår! Jag kan inte läsa den, jag har aldrig någonsin varit bra på att plugga, trots att jag älskar att lära mig, jag är en "lyssna och skriva samtidigt"- människa, men jag får inte ämnet i sitt sammanhang, det hänger inte ihop, och boken gör mig bara totalt dum i huvudeet. Vi fick veta att när vi pluggar så ska dator, musik, fb och ALLT vara avstängt och man ska koncentrera sig enbart på pluggandet. Kan säga att det inte går alls. Jag lär mig inget, kan inte läsa 3 meningar ens utan att ha glidit i väg i tankarna trots att jag anstränger mig. Jag lär mig allra bäst med datorn i gång och musik i öronen. Som tonåring pluggade jag framför tvn. Varje gång jag släppte böckerna med blicken och koncentrerade mig ltie på tvn några minuter så fick hjärnan mer energi att ta in lite till. Glosträning har jag alltid varit bra på, det var bara att läsa dem rakt upp och ner 100 gånger och när jag blundade kunde jag se papperna framför mig och minnas orden. Det funkar inte nu eftersom jag inte har sammanhang i det

Frågorna på tentan lär ju inte ens vara så enkla som "Vad är ekonomi?" tyvärr. Gissa vem som blev nervös när läraren skämtsamt sa att han river tentan bums om någon har fel på vad kostnad, intäkt, utbetalning, inkomst osv betyder. Jag har inte koll på det!!:arghh:
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Jag har just läst ett block med ekonomi och om du vill kan du få lite anteckningar och även en del av en presentation jag gjorde med tillhörande årsredovisning. Då kanske det klarnar åtminstone litegrann? PM:a din mailadress i så fall. :)

Tack, det vore jättesnällt! :bow::bow:

Är det svårförståeligt?
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Jag förstår dig. Jag tyckte också att det var det tråkigaste som fanns , fast jag förstod vad det handlar om. Måste vara ännu värre om man inte förstår.

Ja tråkigt ja, jag har ibland svårt att hålla mig vaken ens. :o
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Men vad är det för ämne ni läser egentligen? Företagsekonomi är ju egentligen ett extremt brett ämne, ett bättre namn vore kanske organisationskunskap, för redovisning, organisation och marknadsföring har ganska lite med varandra att göra. Verksamhetsutveckling låter som organisation eller strategi, men det du beskriver låter snarare som att ni läser grundläggande redovisning? Det är egentligen inte så komplicerat, det låter mer som att läraren är dålig på att förklara?
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Men vad är det för ämne ni läser egentligen? Företagsekonomi är ju egentligen ett extremt brett ämne, ett bättre namn vore kanske organisationskunskap, för redovisning, organisation och marknadsföring har ganska lite med varandra att göra. Verksamhetsutveckling låter som organisation eller strategi, men det du beskriver låter snarare som att ni läser grundläggande redovisning? Det är egentligen inte så komplicerat, det låter mer som att läraren är dålig på att förklara?

Fast det skrev jag ju, kursen heter verksamhetsutveckling och boken företagsekonomi. Vad det är fattar jag inte.

Ord:
Kvantitativa mål
Marknadsmål
Kvalitativa mål
Prisledarstrategi
Differentieringsstrategi
Fokusering
Verksamhetsstyrning
Outsouring
Franchising
Marknadsplanering
SWOT-analys
R.O.I
C.C.S
Balanserat styrkort
Traditionell målstyrning
Flödesschema
Lean
H.R
Budget, rapport, bokslut, räkenskapsår, nyckeltal
Strategiska beslut
Operativa beslut
Inkomst,utgift, resultat, styrränta, rak avskrivning

Osv.

Vissa av de här sakerna kan jag så klart förklara, men det är lite av vad vi läser just nu, det här jag skrev ovan.

Jag kan inte sätta grejerna i sitt sammanhang.

Exempel:
Några uppgifter i en bok vi har är tex denna:
Definiera begreppet ekonomi. Visst, för mig handlar det om pengar, hushålla resurser, budget, inkosmter och utgifter, vinst och förlust. Men jag tror inte ett sådant svar får något poäng.

En annan fråga är"Vad ingår i begreppet produktionsfaktorer?" Vad fanken är det? Jag har läst i boken och hittar ingen förklaring, läst anteckningar och det har vi nog inte ens tagit upp!

"Vad studerar man inom företagsekonomi?" Företagets pengar, eller?!
"Vad menas med förädlingsvärde?"

Detta var frågor till kapitel 1 i boken och jag kan inte svaret! Sånna här frågor är det vi har och de blir ju svårare ju längre in i boken vi kommer. När jag sitter och lyssnar på honom känns det som om jag hänger med, men när jag får en fråga, när jag måste förklara ett begrepp eller när jag måste sätta det in i ett exempel, sammanhang, då kan jag ändå inte!

Det är värre än matte för mig, mycket mycket mycket värre och jag har svårt för matte :(
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Tack, det vore jättesnällt! :bow::bow:

Är det svårförståeligt?

Med tanke på det du listade i senare inlägg är det tveksamt om det jag har hjälper alls, det du gör verkar vara på en annan nivå! :nailbiting: Säger som flera andra; det där är ju något annat (mer) än bara ekonomi.

Budget, rapport, bokslut, räkenskapsår, nyckeltal, inkomst, utgift, resultat och rak avskrivning kanske jag kan sprida lite ljus över.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Med tanke på det du listade i senare inlägg är det tveksamt om det jag har hjälper alls, det du gör verkar vara på en annan nivå! :nailbiting: Säger som flera andra; det där är ju något annat (mer) än bara ekonomi.

Budget, rapport, bokslut, räkenskapsår, nyckeltal, inkomst, utgift, resultat och rak avskrivning kanske jag kan sprida lite ljus över.

Men vad synd :(

Men det här med budget, är inte det en ekonomisk översikt eller plan kanske, för ett företags ekonomi eller resurser?
Rapport är en undersökning i efterhand om hur något gott? Eller kan man använda det för att undersöka hur det kommer bli i framtiden också, som en planering?
Räkenskapsår är kanske hur länge pengarna räcker, eller är det det som är budgeten? Man kan dela in den har jag förstått, i kvartalet tex.
Nyckeltal vet jag inget om, men det verkar4 på namnet som om det är viktigt i ekonomin...
Intäkt har jag skrivit "uppstår vid prestation" men vad är det för prestation, är det att man genomgår ett köp? Men hur hänger det ihop med "Inkomst - kostnad=resultat?
Han sa att utgift uppstår vid köptillfälle, men att det inte är pengarna man betalar, har jag för mig, men jag förstår inte vad annat det kan vara.

Rak avskrivning är mer komplicerat känner jag. Samtidigt som jag förstår tänket kan jag inte sätta ord på det, inte förklara mig på ett ok sätt. Det är värdeminskning i förbrukningsvärdet, men vad förbrukningsvärdet är vet jag inte, jag vet inte heller hur man räknar ut värde minskningen. Han hade exempel om att köpa en bil där man antog att man hade den i 4 år där värdeminskningen minskade med 25% per år. Så lågt är jag med, en vara minskar ju i värde så fort den köps, men värde för mig är den faktiska summan man får för varan efter ett antal år, men hur man kommer fram till den summan vet jag inte. Hur man kommer fram till åren vet jag inte heller. Sedan så kan man betala varan men ändå ha med värdeminskning i bokslutet, i redovisningen eller var det nu var med. varför har man det med och vad har det med intäkt - kostnad=resultat att göra?

Är det nån som förstår mig?:arghh:
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Det låter som en röra av redovisning och organisation, och väldigt mycket olika saker att dra igenom på en kort kurs!
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Det låter som en röra av redovisning och organisation, och väldigt mycket olika saker att dra igenom på en kort kurs!

Jag antar att vi inte ska gå djupt ner i var grej, men hur djupt har jag inte klart för mig. Vi ska kunna det jag skrev och ännu mer därtill. Och det måste göras.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Tack! :)

Vi fick veta att när vi pluggar så ska dator, musik, fb och ALLT vara avstängt och man ska koncentrera sig enbart på pluggandet. Kan säga att det inte går alls. Jag lär mig inget, kan inte läsa 3 meningar ens utan att ha glidit i väg i tankarna trots att jag anstränger mig. Jag lär mig allra bäst med datorn i gång och musik i öronen. Som tonåring pluggade jag framför tvn. Varje gång jag släppte böckerna med blicken och koncentrerade mig ltie på tvn några minuter så fick hjärnan mer energi att ta in lite till. Glosträning har jag alltid varit bra på, det var bara att läsa dem rakt upp och ner 100 gånger och när jag blundade kunde jag se papperna framför mig och minnas orden. Det funkar inte nu eftersom jag inte har sammanhang i det

Vadå allt ska vara avstängt??? Det är väl högst individuellt hur man vill ha det när man koncentrerar sig!! Nu tillhör jag den kategorin av personer som måste ha det totalt knäpptyst när jag pluggar - annars kan jag inte koncentrera mig. Däremot har jag ett lite omständigt sätt att lära mig nya saker. När jag läser måste jag använda alla färger av överstrykningspennor som finns - måste använda olika färger. Likadant när jag antecknar. Jag måste först skriva för hand - då tänker jag bäst - använda överstrykningspennor då också och typ mindmappa. När jag skriver för hand så får tankarna flyga och fara fram och tillbaka och skriver jag ner det jag kan fånga upp och få något grepp om. Avslutar med att renskriva mitt virrvarr av handskriva anteckningar och då börjar strukturen komma :)

För andra måste man ha ljud på för att kunna koncentrera sig, musik eller TV på i bakgrunden. Jag har en kompis som måste rita för att kunna koncentrera sig - sätt för inlärning är ju himla olika.

Att bara sitta och läsa en bok rakt upp och ner är inte alltid det bästa sättet att lära sig något nytt - man måste få begreppen förklarade med ord.

När jag läste systemvetenskap gjorde vi så här: Vi var 4 kursare som läste flera kurser ihop och när det närmade sig en tenta så pluggade vi tillsammans.

Vi gjorde en kortlek av begreppen. T ex begrepp som du här har beskrivit. Begreppet på ena sidan och förklaringen på andra sidan. Eftersom vi var 4 stycken var det allting någon som hade koll även på den mest märkliga begreppet. De begrepp som var knepiga hjälptes vi åt med att leta reda på svar i kurslitteraturen. Sedan turades vi om att dra ett "kort" ur "kortleken". Läste begreppet för de andra och så fick man med egna ord beskriva för sina kurskamrater vad begreppet stod för. Och så gick vi runt tills vi fyra kunde redogöra på ett bra sätt för alla de olika begreppen. Man lär sig oerhört bra på att förklara för andra. Framför allt klarade vi våra tentor :D.

Förra året läste jag IT- och Informationssäkerhet 7,5 hp på distans. Denna gången var det ren inläsning och inlämningsuppgifter. Klarade kursen med VG - men jag tyckte ämnet var vansinnigt intressant och att det gick bra beror mest på att jag lärt mig vara strukturerad och hade studievana. Jag hade nog INTE klarat att börja mina universitetsstudier med att läsa på distans. Det tog ett tag innan hjärnkontoret vaknade ;)

/Lizzie
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Men det här med budget, är inte det en ekonomisk översikt eller plan kanske, för ett företags ekonomi eller resurser?

En budget är en plan för hur man ska fördela resurserna under en kommande period.

Rapport är en undersökning i efterhand om hur något gott? Eller kan man använda det för att undersöka hur det kommer bli i framtiden också, som en planering?

Rapporterna visar vad som faktiskt har hänt. Sedan används de ju till att försöka spå framtiden, alltså att göra en ny budget. Vi fick lära oss cirkelgången "Planering (budget) - Verksamhet - Redovisning - Planering".

Det finns sedan olika rapporter, vi har lärt oss grunderna till resultaträkning (företagets resultat under en viss period), balansräkning (förhållandet mellan tillgångar, eget kapital och skulder vid en viss tidpunkt) och kassaflödesanalys (vad har betalats in till företaget och vad har betalats ut).

Räkenskapsår är kanske hur länge pengarna räcker, eller är det det som är budgeten? Man kan dela in den har jag förstått, i kvartalet tex.

Ett räkenskapsår är just ett år, oftast 1/1 till 31/12, men det kan också vara något annat datum, då kallas det brutet räkenskapsår.

På halvårsbasis, kvartalsbasis eller hur ofta man nu vill kan man göra delårsrapporter, men det är vid räkenskapsårets slut man gör årsredovisning och bokslut.

Nyckeltal vet jag inget om, men det verkar4 på namnet som om det är viktigt i ekonomin..
.

Nyckeltal kan vara t.ex. marginaltal (rörelsemarginal, vinstmarginal, bruttomarginal) som beskriver lönsamheten. Även räntabilitets- eller avkastningstalen beskriver lönsamheten (räntabilitet på eget kapital och räntabilitet på eget kapital). Sedan finns det också nyckeltal som beskriver företagets betalningsförmåga (soliditet och kassalikviditet).

Det finns många fler nyckeltal än de jag räknade upp men enligt vår lärare kommer man väldigt långt med dem. Jag har rätt bra material på hur de räknas.

Intäkt har jag skrivit "uppstår vid prestation" men vad är det för prestation, är det att man genomgår ett köp? Men hur hänger det ihop med "Inkomst - kostnad=resultat?
Han sa att utgift uppstår vid köptillfälle, men att det inte är pengarna man betalar, har jag för mig, men jag förstår inte vad annat det kan vara.

En intäkt får man när man utför en prestation, t.ex. en tjänst eller säljer en vara. Inkomsten är en post i redovisningen och är samma nuffra som intäkten men inkomsten knyts till en viss period. Inbetalning är när pengarna faktiskt landar på kontot.

Säg att du städar en lägenhet och ska få 2500 kr för det. Då har du 2500 kr i intäkt redan när tjänsten är gjord. En inkomst får du när du fakturerar och en inbetalning när fakturan är betald. Det där blir tydligt när man tänker på att det finns räkenskapsår med bokslut; man måste få intäkterna, inkomsterna och inbetalningarna på rätt sida brytdatumet. Betalar någon dig kontant för att städa uppstår alla tre poster på samma gång.

Rak avskrivning är mer komplicerat känner jag. Samtidigt som jag förstår tänket kan jag inte sätta ord på det, inte förklara mig på ett ok sätt. Det är värdeminskning i förbrukningsvärdet, men vad förbrukningsvärdet är vet jag inte, jag vet inte heller hur man räknar ut värde minskningen. Han hade exempel om att köpa en bil där man antog att man hade den i 4 år där värdeminskningen minskade med 25% per år. Så lågt är jag med, en vara minskar ju i värde så fort den köps, men värde för mig är den faktiska summan man får för varan efter ett antal år, men hur man kommer fram till den summan vet jag inte. Hur man kommer fram till åren vet jag inte heller. Sedan så kan man betala varan men ändå ha med värdeminskning i bokslutet, i redovisningen eller var det nu var med. varför har man det med och vad har det med intäkt - kostnad=resultat att göra?

Avskrivningar görs för att en investering inte ska göra så att hela företagets resultat blir helt "missvisande". Alla rapporter som företagen måste göra ska ge en rättvisande bild av företaget.

Säg att du köper en städmaskin för 100 tkr. Du beräknar, baserat på erfarenhet och sunt förnuft, att den ska funka i fyra år. Då gör du en avskrivning på 25 tkr första året och 75 tkr av maskinens värde redovisar du som en tillgång. Andra året skriver du av 25 tkr igen, maskinen är nu värd 50 tkr osv.

Om du sedan kan få 50 tkr ifall du säljer maskinen, det visar sig när perioden har gått. Du kan lika gärna få ett maskinhaveri efter två år. Vad man vill uppnå med avskrivningarna är att fördela kostnaderna på ett rimligt antal år, annars får man en väldigt stor kostnadspost det år man gjorde investeringen.

Jag vet inte om jag bara gjorde det värre nu? :p
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Finns det någon som kan hjälpa mig att förklara lite vad det här går ut på? HUR ska jag kunna lära mig allt till vecka 44? Denna veckan har inte varit bra alls, jag har haft lite problem jag måste lösa och det gjorde att min hjärna titt som tätt vandrade i väg. Men inte ens när jag koncentrerar mig till tusen på det allra flitigaste viset, så funkar det.

Andas och ta det lugnt!

När det gäller flera av orden så kommer jag att ge ett väldigt "oortodoxt" tips - men slå upp dem på wikipedia! Då får du en kort förklaring och kan sedan slå ihop det med det du läst i boken och då kommer det att klarna.

Jag jobbar inom verksamhetsutveckling så behöver du bolla ord som outsourcing, LEAN, Strategiska beslut, taktiska och operationella beslut osv kan du PMa och vi kan prata. Det var inte heller allt för länge sedan jag läste in min ekonomexamen så jag kan nog bolla ytterligare uttryck också.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Vadå allt ska vara avstängt??? Det är väl högst individuellt hur man vill ha det när man koncentrerar sig!! Nu tillhör jag den kategorin av personer som måste ha det totalt knäpptyst när jag pluggar - annars kan jag inte koncentrera mig. Däremot har jag ett lite omständigt sätt att lära mig nya saker. När jag läser måste jag använda alla färger av överstrykningspennor som finns - måste använda olika färger. Likadant när jag antecknar. Jag måste först skriva för hand - då tänker jag bäst - använda överstrykningspennor då också och typ mindmappa. När jag skriver för hand så får tankarna flyga och fara fram och tillbaka och skriver jag ner det jag kan fånga upp och få något grepp om. Avslutar med att renskriva mitt virrvarr av handskriva anteckningar och då börjar strukturen komma :)

För andra måste man ha ljud på för att kunna koncentrera sig, musik eller TV på i bakgrunden. Jag har en kompis som måste rita för att kunna koncentrera sig - sätt för inlärning är ju himla olika.

Att bara sitta och läsa en bok rakt upp och ner är inte alltid det bästa sättet att lära sig något nytt - man måste få begreppen förklarade med ord.

När jag läste systemvetenskap gjorde vi så här: Vi var 4 kursare som läste flera kurser ihop och när det närmade sig en tenta så pluggade vi tillsammans.

Vi gjorde en kortlek av begreppen. T ex begrepp som du här har beskrivit. Begreppet på ena sidan och förklaringen på andra sidan. Eftersom vi var 4 stycken var det allting någon som hade koll även på den mest märkliga begreppet. De begrepp som var knepiga hjälptes vi åt med att leta reda på svar i kurslitteraturen. Sedan turades vi om att dra ett "kort" ur "kortleken". Läste begreppet för de andra och så fick man med egna ord beskriva för sina kurskamrater vad begreppet stod för. Och så gick vi runt tills vi fyra kunde redogöra på ett bra sätt för alla de olika begreppen. Man lär sig oerhört bra på att förklara för andra. Framför allt klarade vi våra tentor :D.

Förra året läste jag IT- och Informationssäkerhet 7,5 hp på distans. Denna gången var det ren inläsning och inlämningsuppgifter. Klarade kursen med VG - men jag tyckte ämnet var vansinnigt intressant och att det gick bra beror mest på att jag lärt mig vara strukturerad och hade studievana. Jag hade nog INTE klarat att börja mina universitetsstudier med att läsa på distans. Det tog ett tag innan hjärnkontoret vaknade ;)

/Lizzie

Helt tyst kan jag absolut inte ha, det har aldrig funkat som sagt. Jag har istället musik högt i lurarna, datorn och tvn på så att jag på så sätt distraheras lite i mina försök att förstå saker, annars låser min hjärna sig och kan inte ta in. :D

Jag har försökt med överstrykningspennor också, men det blev så krångligt att hålla reda på så jag gav upp det. På lektionerna sitter jag ofta och ritar lite, om jag inte ska skriva något, jag kan inte sitta stilla och bara lyssna. Historia har aldrig varit mitt starka ämne men på gymnasiet fick vi en lärare som berättade och skrev allt på tavlan och vi skulle skriva allt hon sa och det gjorde att jag fick ett bra betyg i ämnet och lärde mig massor, i nästa kurs i historia satt en man och malde och malde och jag somnade och fick nästan underkänt helt på kursen. Så jag har ju under åren märkt vad som funk,ar och vad som inte gör det. Har aldrig kunnat läsa in faktiskt vilket har förstört för mig massor tyvärr.

När jag pluggade anatomi så använder jag sådana kort som ni hade, lika dant när jag pluggade in terminologin från latin till svenska och det gick riktigt bra för mig på provet, jättekul! Det är ett bra sätt, jag ska använda det igen! Har papper jag brukar använda för det :) Jag har tyvärr ingen att plugga med.

Jag har pluggat sedan jag var 19 år, är 33 nu, men detta är nog det absolut svåraste jag någonsin läst :eek::(
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

En budget är en plan för hur man ska fördela resurserna under en kommande period.



Rapporterna visar vad som faktiskt har hänt. Sedan används de ju till att försöka spå framtiden, alltså att göra en ny budget. Vi fick lära oss cirkelgången "Planering (budget) - Verksamhet - Redovisning - Planering".

Det finns sedan olika rapporter, vi har lärt oss grunderna till resultaträkning (företagets resultat under en viss period), balansräkning (förhållandet mellan tillgångar, eget kapital och skulder vid en viss tidpunkt) och kassaflödesanalys (vad har betalats in till företaget och vad har betalats ut).



Ett räkenskapsår är just ett år, oftast 1/1 till 31/12, men det kan också vara något annat datum, då kallas det brutet räkenskapsår.

På halvårsbasis, kvartalsbasis eller hur ofta man nu vill kan man göra delårsrapporter, men det är vid räkenskapsårets slut man gör årsredovisning och bokslut.

.

Nyckeltal kan vara t.ex. marginaltal (rörelsemarginal, vinstmarginal, bruttomarginal) som beskriver lönsamheten. Även räntabilitets- eller avkastningstalen beskriver lönsamheten (räntabilitet på eget kapital och räntabilitet på eget kapital). Sedan finns det också nyckeltal som beskriver företagets betalningsförmåga (soliditet och kassalikviditet).

Det finns många fler nyckeltal än de jag räknade upp men enligt vår lärare kommer man väldigt långt med dem. Jag har rätt bra material på hur de räknas.



En intäkt får man när man utför en prestation, t.ex. en tjänst eller säljer en vara. Inkomsten är en post i redovisningen och är samma nuffra som intäkten men inkomsten knyts till en viss period. Inbetalning är när pengarna faktiskt landar på kontot.

Säg att du städar en lägenhet och ska få 2500 kr för det. Då har du 2500 kr i intäkt redan när tjänsten är gjord. En inkomst får du när du fakturerar och en inbetalning när fakturan är betald. Det där blir tydligt när man tänker på att det finns räkenskapsår med bokslut; man måste få intäkterna, inkomsterna och inbetalningarna på rätt sida brytdatumet. Betalar någon dig kontant för att städa uppstår alla tre poster på samma gång.



Avskrivningar görs för att en investering inte ska göra så att hela företagets resultat blir helt "missvisande". Alla rapporter som företagen måste göra ska ge en rättvisande bild av företaget.

Säg att du köper en städmaskin för 100 tkr. Du beräknar, baserat på erfarenhet och sunt förnuft, att den ska funka i fyra år. Då gör du en avskrivning på 25 tkr första året och 75 tkr av maskinens värde redovisar du som en tillgång. Andra året skriver du av 25 tkr igen, maskinen är nu värd 50 tkr osv.

Om du sedan kan få 50 tkr ifall du säljer maskinen, det visar sig när perioden har gått. Du kan lika gärna få ett maskinhaveri efter två år. Vad man vill uppnå med avskrivningarna är att fördela kostnaderna på ett rimligt antal år, annars får man en väldigt stor kostnadspost det år man gjorde investeringen.

Jag vet inte om jag bara gjorde det värre nu? :p

Nej du gjorde mig lite klokare :)
Men avskrivning, om maskinen går söder efter 2 år, avskriver man den efter 4 år ändå, fördelat med 25 000 varje gång ändå?
Hur stor del man skriver av har att göra med hur mycket den kostar delat med den förväntande livslängden på maskinen? Den förräntande livlängden är bara sitt egna sunda förnuft?

Nyckeltal förstod jag inte :o

Hur räknar man ut lönsamheten?

Tack för att du förklarar :D Det ÄR lättare när man får någons egna ord på det här känner jag. Boken bara krånglar till det för mig.
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Andas och ta det lugnt!

När det gäller flera av orden så kommer jag att ge ett väldigt "oortodoxt" tips - men slå upp dem på wikipedia! Då får du en kort förklaring och kan sedan slå ihop det med det du läst i boken och då kommer det att klarna.

Jag jobbar inom verksamhetsutveckling så behöver du bolla ord som outsourcing, LEAN, Strategiska beslut, taktiska och operationella beslut osv kan du PMa och vi kan prata. Det var inte heller allt för länge sedan jag läste in min ekonomexamen så jag kan nog bolla ytterligare uttryck också.

Vadå andas, måste man sånt också när man är upprörd :p

Jag har inte velat googla och läsa utan att ha någon att bolla mina dumma frågor med :o

Tack, jag ska ta reda på vad jag inte kan, så får vi se om du blir överröst med frågor :o Har en ny vecka framför mig, där jag tyvärr måste jobba och gå till läkare just på just två av fyra av dessa lektionerna :arghh:
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Mmm det låter som att de blandat lite marknadsföring, ekonomistyrning, redovisning osv osv i småsnuttar till en bok?

Jag kan nog inte rakt av förklara enkelt vad alla orden betyder, det var länge sedan jag läste ekonomi. Testa wikipedia? Den brukar faktiskt inte vara så dum.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 075
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 798
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 169
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp