Företagsekonomi och jag.

Sv: Företagsekonomi och jag.

Mja, dina exempel förstod jag inte riktigt. Men nyckeltal är inte ett tal. Du kanske kunde säga -de olika nyckeltalen.

Nyckeltal är alltså olika, har de bara skrivit ordet och struntat i att visa ett exempel?

Men det är svårt att förklara om du inte har en årsredovisning framför dig.



Nu tycker jag du pallrar dig in på wiki ;)

Nåja för att ta ngt ur luften. Du har en årsredovisning framför dig -en massa siffror på rad. Du plockar två av siffrorna och tex delar den ena med den andra. Då får du ett nyckeltal. Tar du två andra siffror får du ett annat nyckeltal.

Bostadsrättsförening, här berättar de enkelt.


http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/rantekostnader/

Så olika nyckeltal har lite olika namn. Soliditet, likviditet, räntabilitet, skuldsättningsgrad.

Men NU snackar vi här, nu fattade jag nyckeltal! Varför skrev du inte så från början?:angel:

Ska glo på telias årsredovisning strax :)
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Nej det är till och med forskat på, vissa elever pluggar bäst med tyst i klassrummet, andra när det är lite prat.

Enligt en studie pluggade majoriteten barn med ADHD till och med bättre med myrkrig o brus på TV på än i tystnad (men föredrar väl antagligen musik som alla andra).

Intressant det där! Min ena son ska ha knäpptyst runt sig när han gör läxor, det börjar själv krypa i mig när jag sitter så och försöker mig på något. Så eftersom jag ska läsa i min bok om en stund så ska jag slå på tvn igen och musik :D
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Man kan säga såhär, ännu mer konstgjort förenklat. Du har 5 miljoner på sparkontot och flyttar dem därifrån till en skruvmickelmaskin. Ingenting alls händer med de 5 miljonerna, de finns fortfarande bland tillgångarna för företaget. De ligger bara på ett annat ställe. De är flyttade från platsen sparkonto till platsen skruvmickelmaskin.

Skruvmickelmaskinen beräknas hålla/generera pengar/säljbara skruvmicklar i fem år.

Du använder maskinen i ett år, den slits, nu försvinner pengarna, 20% av dina fem miljoner är puts väck och du måste plocka bort dem från värdet skruvmickelmaskin bland dina tillgångar. På fem år är dina fem miljoner borta och finns inte bland dina tillgångar. (Ok väldigt förenklat, http://sv.wikipedia.org/wiki/Avskrivning. rekommenderas egentligen.)

Okej, tror jag fattar. Förenklat är BRA :)Boken jag har vet inte vad förenkla och förankra i verkligheten är, efter 3 meningar är jag helt lost i planeten när jag läser i den. Borde elda upp boken så den kan värma mig i alla fall. Hur mycket kan jag avskriva den med? Den kostade mig ca 400 kr :P Jag har ägt den i en månad knappt :D
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Det är här du måste kunna skilja på utgift(=då du köper något oavsett om det är på kredit eller kontant), utbetalning(=då du faktiskt betalar, samtidigt om du handlar kontat) och kostnad(=då varan förbrukas). Köper du en varmkorv kontat och äter upp den direkt sker utgift, utbetalning och kostnad samtidigt, men köper du t ex en bil kan det se ut som mitt exempel ovan.

Ja, som något värt pengar. Det ska vara något som används för att driva företaget och som används under flera perioder(år). Du kan göra avskrivning med dator du köpt men inte på pappret du stoppar i skrivaren.
När du gör en avskrivning minskar din tillgång dvs värdet på den sak du äger. Detta påverkar årets resultat (vinst/förlust) och skatt.

Aha!

Det här med skatt, jag tror det var i detta sammanhanget som han nämnde att man kan ta något delat på två kvitton och på så sätt betala mindre skatt? Kanske för att vinsten (?) blev mindre då?
 
Sv: Företagsekonomi och jag.

Okej, tror jag fattar. Förenklat är BRA :)Boken jag har vet inte vad förenkla och förankra i verkligheten är, efter 3 meningar är jag helt lost i planeten när jag läser i den. Borde elda upp boken så den kan värma mig i alla fall. Hur mycket kan jag avskriva den med? Den kostade mig ca 400 kr :P Jag har ägt den i en månad knappt :D

Tänkte du ha den i fyra månader eller spara den till en ev omtenta? :p

Jag är rädd att om du eldar upp den nu måste du avskriva hela beloppet eftersom du inte kan använda den fler månader. Men tänk på att värmekostnaden för lägenheten kan ha sjunkit för en kort stund!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 076
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 799
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 170
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp