Förhållningar och halvhalter

N

Neisti

Sitter och diskuterar med en kompis på msn.
Hon berättar att hon brukar ta halvhalter på en häst som sticker, genom att stå upp i stigbyglarna och krama med händerna osv.
Jag påpekar däremot att för att göra en halvhalt ska man använda sätet mer än händerna.
Dessutom säger jag att halvhalter är till för att hästen ska börja trampa under sig, bibehålla/förbättra formen och få den att förbereda sig för någonting nytt, och säger att hon inte tar halvhalter, utan förhållningar.
Däremot protesterar hon och säger att hon minnsan tar halvhalter för att denna häst ska lugna ner sig.
Själv tycker jag det är något av det sista jag skulla göra är att ställa mig upp i lätt sits på en häst som sticker.
Att den får fri rygg gör väl att den galopperar ännu fortare, och det vill man väl inte?
Några kommentarer.. :confused: Känner mig väldigt fundersam just nu.
 
Vad jag har fattat så är en halvhalt en förberedelse för hästen (ryttaren oxå kanske) att något nytt snart händer. Den används då för att samla upp hästen en aning, få den uppmärksam och få den att trampa på lite. En förhållning gör man väl på en häst som är framåt, för att hålla in den lite. Hoppas jag inte förklarar för luddigt!
 
Det hon gör kan knappast kallas för halvhalt.
Snarare felaktig förhållning.. :crazy:
Visst, det kan ju hända att just den hästen hon rider lyssnar bäst på det, det kan ju faktiskt vara så att ryttaren som rider snarare driver på än lugnar ner hästen när hon sitter ner, då är det kasnke bättre att ställa sig upp.
Men om det hjälper bättre att göra på det sättet so mhon tydligen gör, då ska hon nog träna sin sits så hon inte sitter o "kniper" fram hästen.
Kan nog vara en av anledningarna till att hästen "sticker"
:crazy:
 
Som de andra har skrivit...
En halvhalt är en förberedlse inför något annat. Att få hästen uppmärksam.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 315
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 403
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 616
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 064
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp