Förhöjda levervärden, orsak?

Jag har fattat det som att det finns andra vaccin som är bredare än de vi har i Sverige, vet du varför vi inte använder dem?

Jag har inte heller vaccinerat mina hundar ännu, men ska göra det nu. Har inte haft några utbrott i vår närhet, men när jag var i UK nu senast var det mycket prat om leptospiros efter översvämningarna och då kändes det inte alls bra att de var ovaccinerade.
Nja, utomlands finns det vaccin som innehåller flera vaccin i en spruta exempelvis DHPPi + Lepto + Rabies. Anledningen till att det inte finns i Sverige är väl att det inte funnits en marknad för det då både smitta av lepto och rabies inte varit särskilt aktuellt här.
Nobivac L4 är det bredaste leptovaccinet som finns och det finns även här ☺️ Det går dock att blanda Nobivac DHP/DHPPi/Pi med Nobivac L4 i samma spruta så att hunden bara behöver stickas en gång.
 
Nja, utomlands finns det vaccin som innehåller flera vaccin i en spruta exempelvis DHPPi + Lepto + Rabies. Anledningen till att det inte finns i Sverige är väl att det inte funnits en marknad för det då både smitta av lepto och rabies inte varit särskilt aktuellt här.
Nobivac L4 är det bredaste leptovaccinet som finns och det finns även här ☺️ Det går dock att blanda Nobivac DHP/DHPPi/Pi med Nobivac L4 i samma spruta så att hunden bara behöver stickas en gång.

Tack för svar! :)

När jag var i UK reste jag med ett par schweizare, och de sa nämligen att de har ett bredare vaccin där än vad vi har i Sverige. Men det måste varit detta de menade då 😊
 
Sarek fortsätter att må bättre. Han har varit hos hundvakt (sonens pappa) i ett dygn och ätit med god aptit. Men det är kanske dags att fasa över till vanliga fodret nu, sånt där magfoder på burk kostar ju 150 kr/kg och han ska ha drygt ett kg om dagen! I vanliga fall får han typ 300 g färskfoder/dag.
 
Återbesök idag, veterinären verkade uppriktigt förvånad över att han var så pigg! Jag har hört något om 75 % dödlighet när de blir så sjuka, men kanske är det ännu högre? "De flesta kommer inte härifrån" sa hon utan att precisera närmare vad hon menade med det. Vi har bytt antibiotika som han ska äta och fått svar på att stammen inte är en av de vanligare utan en mer sällsynt variant. De har dock inte hittat något DNA från själva bakterien, utan antikroppar om jag förstod veterinären rätt.

Kanske kanske att Sarek kissar något mer än vanligt. Svårt att säga eftersom vi inte går våra normala rastningsrundor. I så fall hoppas vi på att det är något som går att åtgärda med foder eller medicin.

Lite chockad över priset på blodprov idag, 6 600 kr... Det känns som igår man betalade strax över 1000?
 
Nja, utomlands finns det vaccin som innehåller flera vaccin i en spruta exempelvis DHPPi + Lepto + Rabies. Anledningen till att det inte finns i Sverige är väl att det inte funnits en marknad för det då både smitta av lepto och rabies inte varit särskilt aktuellt här.
Nobivac L4 är det bredaste leptovaccinet som finns och det finns även här ☺️ Det går dock att blanda Nobivac DHP/DHPPi/Pi med Nobivac L4 i samma spruta så att hunden bara behöver stickas en gång.
Det ska jag komma ihåg - varken jag eller Pyssling gillar vaccinering
 
Återbesök idag, veterinären verkade uppriktigt förvånad över att han var så pigg! Jag har hört något om 75 % dödlighet när de blir så sjuka, men kanske är det ännu högre? "De flesta kommer inte härifrån" sa hon utan att precisera närmare vad hon menade med det. Vi har bytt antibiotika som han ska äta och fått svar på att stammen inte är en av de vanligare utan en mer sällsynt variant. De har dock inte hittat något DNA från själva bakterien, utan antikroppar om jag förstod veterinären rätt.

Kanske kanske att Sarek kissar något mer än vanligt. Svårt att säga eftersom vi inte går våra normala rastningsrundor. I så fall hoppas vi på att det är något som går att åtgärda med foder eller medicin.

Lite chockad över priset på blodprov idag, 6 600 kr... Det känns som igår man betalade strax över 1000?
Riktigt skönt att höra - vi fortsätter att hålla tummar och tassar
 
Återbesök idag, veterinären verkade uppriktigt förvånad över att han var så pigg! Jag har hört något om 75 % dödlighet när de blir så sjuka, men kanske är det ännu högre? "De flesta kommer inte härifrån" sa hon utan att precisera närmare vad hon menade med det. Vi har bytt antibiotika som han ska äta och fått svar på att stammen inte är en av de vanligare utan en mer sällsynt variant. De har dock inte hittat något DNA från själva bakterien, utan antikroppar om jag förstod veterinären rätt.

Kanske kanske att Sarek kissar något mer än vanligt. Svårt att säga eftersom vi inte går våra normala rastningsrundor. I så fall hoppas vi på att det är något som går att åtgärda med foder eller medicin.

Lite chockad över priset på blodprov idag, 6 600 kr... Det känns som igår man betalade strax över 1000?
Skönt att han mår bättre :heart

Och vad dyrt! Kan man fråga vilken vet det är som kostar så mycket? Kan ha råkat känna igen Sarek i en lokal hundgrupp på Facebook (:angel:) och undrar om det är samma vet jag tog min gubbhund till. Där var det ändå bara ~1200 for seniorcheck inklusive blodprov på levern så det lät jättehögt! Men det kanske är någon sorts speciella prover man måste göra?
 
Skönt att han mår bättre :heart

Och vad dyrt! Kan man fråga vilken vet det är som kostar så mycket? Kan ha råkat känna igen Sarek i en lokal hundgrupp på Facebook (:angel:) och undrar om det är samma vet jag tog min gubbhund till. Där var det ändå bara ~1200 for seniorcheck inklusive blodprov på levern så det lät jättehögt! Men det kanske är någon sorts speciella prover man måste göra?
Ja det är mycket möjligt, jag har försökt sprida infon så gott jag kan för att hundägare i närområdet ska uppmanas att vaccinera sina hundar. Har också fått hjälp av andra att sprida vidare och någon har t o m satt upp lappar.

Vi har varit hos Evidensia djursjukhuset i Malmö pga att de hade särskilda platser för hundar med smittsamma sjukdomar. Vi ska göra om blodprovet hos Distriktsveterinärerna på fredag, så det blid spännande att se hur stor skillnad det blir...
 
Sarek mår fortfarande bra allmänt, har haft lite inflammation i tarmen som jag gissar beror på antibiotikan. Det går i alla fall åt rätt håll och behandlingen är avslutad. Hoppas nu att levern inte har tagit permanent skada, får antagligen besked nästa vecka. Men han är lika pigg och stollig som tidigare och har t o m vinterbadat i havet på nyårsafton :heart

Har höjt försäkringen också, det täcker ju inte mer på denna skadan men annars hade han ju inte haft mer än några tusenlappar kvar för ev andra skador.
 
Ny uppdatering: blåsljudet som upptäcktes ledde till UL av hjärtat med MMVD/endokardos grad B2 som diagnos. Han får hjärtmedicin (vetmedin) och veterinären tror att han kan leva med detta i minst ett par år dvs det lär inte vara det som tar kål på honom. Nytt ultraljud om något år om han inte får symptom på hjärtsvikt innan det. Levervärdena är helt normala men njurarna är inte helt okej än. Så för det ska vi komma tillbaka om ett par månader för uppföljning och beslut om ev åtgärder
 

Liknande trådar

Hästvård Några hästar på anläggningen där jag har min häst har den senaste tiden inte riktigt känts som normalt och blodprover har visat på...
Svar
14
· Visningar
1 868
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 386
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 553
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Har en 7-årig varmblodstravare med dåliga levervärden. Han kom från ett dåligt hem och jag håller nu på med rehab/inridning men han...
Svar
3
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp