Förhöjda levervärden, orsak?

Min knatte lever sedan ett par år tillbaka med dåliga njurvärden. Så dåliga att jag har varit med om att en veterinär dömt ut honom (men hen bad om ursäkt när hen träffade hunden).

Vi kom det på spåren när jag så här års blev tvungen att lägga in honom för uppvätskning. Nu följer jag upp regelbundet med urin- och blodprov. Och jag har fått veta att jag kan behöva fatta ett beslut om han tappar aptiten eller börjar förlora vikt. Det är också svårt att söva en njurparient. De kan behöva vätskedropp och värmehållning. Det blir inga operationer om de inte är mycket nödvändiga med god prognos.

Vi jobbar mycket med foder och konstant tillgång till vatten. Vattenskålar i alla rum. Vattenskål i bilen. Pysslingen är aldrig ensam. Han har nästan alltid möjlighet att kissa. Han kissar väldigt ofta. Inga mediciner. Njurvärdena har mer än halverats. Mina vänner uppfattar honom som pigg och glad. På brukshundklubben tror de jag är en hundhypokondriker. Den där typiska sjåpiga småhundsmatten

Men nedsatt njurfunktion kan betyda så mycket. Den människa jag känt med njursvikt tog livet av sig - hen orkade inte med tröttheten. En vän förlorade nyligen sin hund. En riktig clown som fick akut njursvikt i åttaårsåldern och som sedan levde och fortsatte knäppade sig till femton. En kollega dras med en gammal katt med dåliga njurar. Samtidigt kan det finnas något underliggande och när man börjarse påverkan på njurarna har det pågått ett tag.

Det viktigaste är hur Sarek mår. Det behöver inte vara en dödsdom.

Hälsningar Matte utan veterinärutbildning
 
Nej det första de sa var att levervärdena var förhöjda, på akutbesöket sa de inget om njurarna. Nästa prov visade på sämre njurar men de hade bara värden för bilirubin map levern. Vet inte om de glömt ta prov på resten eller bara inte lagt in värdena?

De har hört av sig och säger att han har mått bra trots omständigheterna. Katetern fyller på som den ska och han äter med god aptit. Men inväntar svar på blod- och urinprov.
Okej, ja det skulle absolut kunna vara lepto då. Skönt att han äter och hoppas han kryar på sig så han får komma hem igen 🩷
 
Njurvärdena och levervärdena är i stort sett normala nu, men något värde som tydde på infektion var för lågt och fortfarande sjunkande. Inte farligt lågt ännu dock. Tårarna började spruta lite okontrollerat så jag hörde lite dåligt vad det var för värde. Men du kanske kan gissa @Malibu_Stacy ? Han kommer i alla fall få ligga kvar i minst ett dygn till för att få antibiotikan intravenöst och för att hålla koll på alla blodvärden. Så han är absolut inte utom fara än, men det känns värt att chansa.

Hade aldrig trott att jag skulle reagera såhär dock, jag har nästan varit i chock och riktigt fulgråter flera gånger om dagen. Såhär illa var det inte ens när jag tog bort min labbe som jag var otroligt tight med. Är min hjärna inställd på att han är ung och att det därför kommer så oväntat att livet kan ta slut? Jag brukar hota honom flera gånger i veckan med att han kommer åka expressplan till Kina om han inte slutar skälla på grannarna, men nu är det spöklikt tyst. Rio är numera nästan helt döv och reagerar inte ens om någon knackar :(.
 
Njurvärdena och levervärdena är i stort sett normala nu, men något värde som tydde på infektion var för lågt och fortfarande sjunkande. Inte farligt lågt ännu dock. Tårarna började spruta lite okontrollerat så jag hörde lite dåligt vad det var för värde. Men du kanske kan gissa @Malibu_Stacy ? Han kommer i alla fall få ligga kvar i minst ett dygn till för att få antibiotikan intravenöst och för att hålla koll på alla blodvärden. Så han är absolut inte utom fara än, men det känns värt att chansa.

Hade aldrig trott att jag skulle reagera såhär dock, jag har nästan varit i chock och riktigt fulgråter flera gånger om dagen. Såhär illa var det inte ens när jag tog bort min labbe som jag var otroligt tight med. Är min hjärna inställd på att han är ung och att det därför kommer så oväntat att livet kan ta slut? Jag brukar hota honom flera gånger i veckan med att han kommer åka expressplan till Kina om han inte slutar skälla på grannarna, men nu är det spöklikt tyst. Rio är numera nästan helt döv och reagerar inte ens om någon knackar :(.
Usch jag lider med dig! Har också haft riktigt sjuk hund som legat inlagd och det är fruktansvärt vad man går igenom.
Jag misstänker att det kanske kan röra sig om en typ av vit blodkropp som heter neutrofiler. Dessa kan bli för låga av en allvarlig infektion exempelvis (när de är för låga kallas det neutropeni). Möjligtvis kan det också vara trombocyter/blodplättarna de menar. Du får fråga igen vid nästa kontakt! Håller tummarna 🩷
 
Usch jag lider med dig! Har också haft riktigt sjuk hund som legat inlagd och det är fruktansvärt vad man går igenom.
Jag misstänker att det kanske kan röra sig om en typ av vit blodkropp som heter neutrofiler. Dessa kan bli för låga av en allvarlig infektion exempelvis (när de är för låga kallas det neutropeni). Möjligtvis kan det också vara trombocyter/blodplättarna de menar. Du får fråga igen vid nästa kontakt! Håller tummarna 🩷
Det var albumin som var lågt sa de. Veterinären ringde och de vill behålla honom ett dygn till. Än så länge svarar han bra på behandlingen men det är fortfarande väldigt mycket osäkerheter. I morgon kommer de dessutom att ultraljuda levern igen för att följa upp gallbesvären. Kommer vara uppe i minst 65 000 i morgon och snart har jag inte råd längre :cry: . De säger att det inte är omöjligt att jag kan hämta honom i morgon vilket jag tolkar som inte särskilt sannolikt. Så vad gör man när försäkringspengarna är slut? Tar hem honom, fortsätter med antibiotikan och hoppas att han inte blir sämre? De har fortfarande ingen annan möjlig diagnos utan det lutar åt att det är leptospiros men provsvaren dröjer ett tag.
 
Han får komma hem :heartheart:heart. Han är fortfarande allvarligt sjuk, så vi behöver alla tummar några dagar till. Men det mest kritiska är över, de flesta som överlever såhär långt överlever också på lite sikt sa de.

De har hittat bakterien i urinen men inte blodet. Så trots att det varit riktigt kallt här nere så har han alltså fått i sig bakterien på något sätt.
 
Han får komma hem :heartheart:heart. Han är fortfarande allvarligt sjuk, så vi behöver alla tummar några dagar till. Men det mest kritiska är över, de flesta som överlever såhär långt överlever också på lite sikt sa de.

De har hittat bakterien i urinen men inte blodet. Så trots att det varit riktigt kallt här nere så har han alltså fått i sig bakterien på något sätt.

Håller tummar och tassar. :heart
 
Han får komma hem :heartheart:heart. Han är fortfarande allvarligt sjuk, så vi behöver alla tummar några dagar till. Men det mest kritiska är över, de flesta som överlever såhär långt överlever också på lite sikt sa de.

De har hittat bakterien i urinen men inte blodet. Så trots att det varit riktigt kallt här nere så har han alltså fått i sig bakterien på något sätt.
Klarar de sig igenom de första dagarna när de har lepto så brukar det gå bra 🩷 Håller alla tummar!
För en nyfiken, är han vaccinerad? (vaccinet skyddar tyvärr inte mot alla stammar).
 
Nej har aldrig hört talas om att man ska vaccinera hundar i Sverige innan detta! Andra hunden ska vaccineras omgående nu och får bo hos mamma i alla fall i början
Bra att du vaccinerar! Jag rekommenderar alla det, åtminstone om man bor i södra och mellersta sverige. Här i stockholm har vi fall för jämnan tyvärr. Vet inte hur det ser ut högre upp i landet. Det kryper allt högre upp pga klimatförändringar.
 
Sarek var ovillig att äta igår, men leken "vänta... vänta... BIT!" Var rolig nog för att jag skulle kunna handmata att som jag lagt upp i skålen. Nu har han också ätit en liten portion själv! (Han är normalt sett otroligt glupsk!)

Är lite orolig och vill ut ofta, och har ont i rumpan. Kanske har han varit dålig i magen på djursjukhuset? Men han känns relativt pigg, och jag vågar tro att han kommer klara sig.
 
Bra att du vaccinerar! Jag rekommenderar alla det, åtminstone om man bor i södra och mellersta sverige. Här i stockholm har vi fall för jämnan tyvärr. Vet inte hur det ser ut högre upp i landet. Det kryper allt högre upp pga klimatförändringar.
Så det är inget som ingår i den "vanliga" vaccineringen utan man ska be särskilt om det?
 
Sarek var ovillig att äta igår, men leken "vänta... vänta... BIT!" Var rolig nog för att jag skulle kunna handmata att som jag lagt upp i skålen. Nu har han också ätit en liten portion själv! (Han är normalt sett otroligt glupsk!)

Är lite orolig och vill ut ofta, och har ont i rumpan. Kanske har han varit dålig i magen på djursjukhuset? Men han känns relativt pigg, och jag vågar tro att han kommer klara sig.
Håller tummarna för att han ska fortsätta att krya på sig. :heart
 
Nej det ingår inte i Sverige tyvärr. Vaccinet som finns här heter Nobivac L4 så man får be extra om det. Två sprutor med 4 veckors mellanrum sen årligen.

Jag har fattat det som att det finns andra vaccin som är bredare än de vi har i Sverige, vet du varför vi inte använder dem?

Jag har inte heller vaccinerat mina hundar ännu, men ska göra det nu. Har inte haft några utbrott i vår närhet, men när jag var i UK nu senast var det mycket prat om leptospiros efter översvämningarna och då kändes det inte alls bra att de var ovaccinerade.
 

Liknande trådar

Hästvård Några hästar på anläggningen där jag har min häst har den senaste tiden inte riktigt känts som normalt och blodprover har visat på...
Svar
14
· Visningar
1 868
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 390
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 553
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Har en 7-årig varmblodstravare med dåliga levervärden. Han kom från ett dåligt hem och jag håller nu på med rehab/inridning men han...
Svar
3
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp