Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

superstar

Trådstartare
Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat i boxen och sen vägrar äta den. Utan hönät fick jag i henne uppskattningsvis 13-14 kg hösilage/dygn, men slängde flera kg/dygn också, vilket är i underkant. Med hönät äter hon tyvärr inte större mängder, och jag vet inte riktigt om det helt enkelt är så att hon inte äter mer än så på en natt eller om det beror på något annat, som skulle gå att ändra på. Det känns ju lite bakvänt att fodra i SMHN när jag egentligen vill att hästen ska äta mer?

Ett alternativ är ju att gå över till "vanliga" hönät, men dom är för tidskrävande att fylla. Säkert en vanesak, men det är fler än jag som gör i ordning hästens mat och det känns som ett tillräckligt stort krav att be dem fylla nät över huvud taget. SMHN är ju som en fyrkantig påse med ena sidan öppen vilket gör att de går ungefär lika fort att fylla som en vanlig ikeakasse. Jag såg nu att dessa nät finns med 4 cm maskor (jag har nog 3,5) men det känns som en marginell skillnad, eller? Finns det nät med ännu större maskor, eller är det specialbeställa som gäller då?

Vågar jag klippa sönder de nät jag redan har, så att det blir större hål? De var ju inte gratis direkt så jag vill inte pajja dem helt...

Förslag? Eller ska jag helt enkelt nöja mig med att hon har mat hela natten, äter 14 kg på 15 timmar och tilläggsfodra med lusern och olja? Hon är lite tunn nu tycker jag.

O_o
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Köp containernät, finns med stora maskor, och tråckla själv ihop en påse.
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

kan inte en hö krubba hjälpa? Är ju ganska enkelt att bygga upp, och har man höet i ett stormaskigt hönät så kan hästen inte dra upp allt heller.
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Glömde skriva, har redan haybar i boxen. Det var första lösningen, men hon drar ur allt ändå ;) Så då började jag fästa näten i haybaren, då åt hon ännu sämre, så nu hänger näten på väggen i/ovanför haybaren. Funkar fint eftersom hon då får en skapligt ok ätställning men ändå inte kan fastna i näten.

Ska kolla upp containernät! Tack!
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Jag har mailat Caisas shop om maskor och specialstorlekar och sambon har kollat runt på bla containernät.

Vill ha låda på marken i hagen med nät som bara hindrar allt från att dras ut.
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Ja då är vi lite i samma läge... Jag tycker normalt sett att småmaskiga nät är en god idé, men inte för en dam som behöver äta mera, jag vill ju bara minska spillet. Som sagt, hon kanske inte äter mer ändå, men nu känns det som om jag begränsar henne...

Man kan ju få specialsydda i vilket utförande som helst, frågan är vad man är sugen på att betala, när jag inte vet om det kommer göra någon skillnad, hon kanske inte äter mer ändå.
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Jag har köpt nät från gamla fotbollsmål och golfklubbar, de brukar mest vara glada att bli av med skiten.
Kanske kan vara något? Så kan man testa utan att det kostar så mycket menar jag.
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Köp en Hay net filler. Det finns även höpåsar med nät för hålet. Kolla på Rideaway.
 
Senast ändrad:
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Det finns nät att köpa för 159kr jag har tagit ett sånt och klippt lite här och där så det blev större hål:):):D
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Jag köpte nät från Cl** O****, till släpvagn. La ut nätet, i med maten vek ihop och trädde en hingstkedja genom ett gäng av hålen och genom änden på kedjan och krokade upp.
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Tack för många bra svar, jag ska kolla upp dem!
 
Sv: Förkorta ättiden? Stormaskiga hönät i "påsformat"

Jag har en vanlig höpåse med eft hål på framsidan. Blir lite spill men inte nedtrampat.
710201_01.jpg
 
Puttar upp denna tråden för att se hur ni har gjort? @superstar @the_connemara

Jag skulle vilja ha ett nät över en potatislåda, det behöver inte vara särskilt finmaskigt, tvärtom. Men jag vill förhinda att mitt sto drar ut allt hö och kissar på det. Har kört smhn, men jag tror hennes käkar tar stryk av det. Däremot har jag aldrig haft så lite spill.
 
Inget nytt här. Jag blir liksom inte riktigt klok på hur jag vill ha det. Det ska vara skitlätt att fylla (få fästpunkter) men utan att lämna glipor.
 
Caisas mailade om någon variant som skulle komma/har kommit men jag vete fasen. Såg rätt b ut på bild. Man trädde nätet över en låda på något vis. Min häst är väldigt hårdhänt...
 
Inget nytt här. Jag blir liksom inte riktigt klok på hur jag vill ha det. Det ska vara skitlätt att fylla (få fästpunkter) men utan att lämna glipor.

Samma här! Nu är det bete och jag har förträngt problemet. I år är hon dräktig så jag kommer att få jobba hårt för att få i henne tillräckligt med mat...
 
Jag har köpt ett billigt vanligt hönät, knutit upp alla knutar och sedan knutit om nätet vid varannan av de knutar som var innan, lite pyssel i soffan några kvällar men sedan har jag ett nät som rymmer en hel höbal och maskorna är så stora att hästen kan dra ut stora tuggor åt gången
 
Jag funderar, vad är maxstorleken på maskorna för att hästarna inte ska fastna eller skada sig..? Jag funderar som sagt på ett lock till potatislådorna och nu har jag hittat nät till fotbollsmål där maskorna är 10x10 cm. Då tänker jag mig att jag sätter nätet över, som ett lock, men då måste ju hästarna kunna trycka ner mulen mellan maskorna. Jag har inte grimma på i hagen.

Eller om jag helt enkelt ska köpa en insats, kvadratiskt nät som jag sätter fast i botten. Alltså specialbeställa från Caisas, med lite större maskor. För det första alternativet kanske är lite farligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 303
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 013
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp