Förkyld katt..?

Lihna

Trådstartare
Vi har två innekatter, en hona på strax ett år och en kille på 6 månader som vi hämtade hem för 5 veckor sedan från katthemmet.

Honan har sedan lill-killen kom hem varit lite loj. Först trodde vi att det var mammighet, hon tvättar och pysslar väldigt mycket med den nya. Hon har alltid varit en liten huligan, men blev lugn direkt när lillen kom.

För en vecka sedan började hon hosta och veterinären (har inte kollat på katten, utan frågan kom upp när jag var inne för att kastrera lillen.) rekomenderade avmaskning för bägge katterna för att utesluta mask. Men nu har hon även börjat få varigt, gult glegg i ögonen (riktigt förkylningsglegg) och är blöt om nosen.

Känns inte som att det är mask? Katterna har ej ännu fått avmaskning, det blir först imorgon.

Lihna
 
Sv: Förkyld katt..?

Det är inte osannolikt att katthemskatten haft med sig något virus som smittat din äldre katt.

Symptomen stämmer in på flera av de kattsnuvevirus som finns och som är väldigt vanliga hos katter som kommer från katthemsmiljöer där smittotrycket ofta är högt.

Jag rekommenderar att du tar med katten och visar upp henne för veterinären. Ögon med gult var bör behandlas. Är hon ovaccinerad bör du se till att vaccinera henne.

Hoppas allt går bra!
 
Sv: Förkyld katt..?

Finns ett smittsamt clamydia virus ( nej ,inte samma som människor får :crazy: )
Det ger de symptomen som du pratar om , måste behandlas av veterinär ,be att få ett blodprov för att utesluta förkomst av clamydia titrar i blodet.

Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp