Bukefalos 28 år!

Förkylning i stallet

ankic

Trådstartare
Har några hästar som blivit snoriga och hostar i stallet , ingen feber .Vad kan man göra för att undvika smitta ,kan man ge ngt tillskott för att stärka imunförsvaret ?
 
Sv: Förkylning i stallet

Ge din häst vitlöks pulver i fodret. De tycker inte om det till en början men vänjer sig sedan.
Vitlök är bra för immunförsvaret och ett annat plus är att om du ger det varje dag med fodret så blir hästen mindre utsatt eller tåligare mot mygg och knott. Hästen utsöndrar en lukt som de inte tycker om.:bow:
Det finns att köpa massa olika sorter.
 
Sv: Förkylning i stallet

Det finns en tråd om vitlök att det inte ska vara bra. Sämre blodvärden har jag för mig. Sök på vitlök på foder (tror det var där)
 
Sv: Förkylning i stallet

Breathe-free från dodson & horell ska var super bra till förkylda hästar. En granne till min syster hade det till sin 2 åring och hon blev frisk efter 1-2 veckor. Och det där med vitlök är överdrivet snack, håller man sig till rekomenderad dos så är det ingen fara. Har i alla år gett mina vitlöks-flakes och dom har inga dåliga värden överhuvud taget, så ge du vitlök dagligen både som kur och förebyggande efter det. :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp