Bukefalos 28 år!

Förkylning på gång?

NathalieFalk

Trådstartare
Hej!

Mitt 15-åriga sto har under de tre-fyra senaste dagarna börjat hosta lite smått, någon gång i början av ridpasset men även nu i morse i samband med fodring. Jag har inte sett något slem och hon har ingen feber. Hon är dessutom precis lika pigg och framåt som vanligt, hon äter och dricker som hon ska. Det har även funnits litelite genomskinligt snor i näsborrarna, speciellt vid ridning (vet dock inte om det är mer än normalt, lite snoriga kan de väl vara ibland utan att de för den sakens skull är sjuka?). Ända sedan jag fick henne för ca 2-3 veckor sedan har jag blötlagt hösilage och kraftfoder av ren vana, stallet är relativt luftigt och enligt förra ägaren ska hon inte ha varit allergisk/dammkänslig tidigare.

Så, låter detta som en förkylning i era öron? Vad hade ni gjort i en liknande situation? Det har ju varit lite kyligt och fuktigt den senaste veckan (bor i Skåne) så ska iallafall slänga på ett fleecetäcke inatt.

Mycket tacksam för svar!
Mvh Nathalie
 
Hästar hostar vanligtvis inte om de inte har problem med lungor/luftvägar/andningsapparat (förutom om stall är dammigt osv..). Hade min häst börjat hosta regelbundet i samband med träning tillsammans med de övriga symptom du beskriver skulle jag undersöka med veterinär för att utesluta problem med andningsapparaten.
Hur är hennes andning i övrigt? Hur många andetag/minut ungefär? Är det över ca 20 vid vila skulle jag ringa vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 463
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 627
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 744
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 258
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp