Bukefalos 28 år!

"förlängd steglängd" i program

Ottilia

Trådstartare
Hej!

Har försökt söka efter gamla trådar men antingen är mina sök-kunskaper kassa eller så finns ingen liknande fråga;

Jag har blivit erbjuden att starta min medryttarhäst på ngn lämplig tävling och när jag nu glad i hågen letar tävlingar och läser igenom program så ser jag att det står "förlängd steglängd" i L:b programmen istället för mellantrav som jag tror det var när jag tävlade sist. Är det någon som vet hur det är med den där förlängda steglängden? Riskerar man lägre poäng om man länger för mkt?

Jag är inte sådär jättebra på att tävla dressyr och minns att jag sist jag startade helt enkelt satsade på att få fram så mkt längning som möjligt eftersom jag visste att det inte fanns en risk för att jag å hästen skulle lyckas länga så pass att det kunde klassas som ökad trav. Kan man tänka likadant när det gäller förlängd steglängd?

Tack på förhand! / Ottilia
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

De gånger jag tävlat LB-program har jag "fuskat" och omvandlat den förlängda steglängden till en mellangångart. Jag tror att det ligger högre vikt vid takt och balans i mellangångarterna medans den förlängda steglängden fäster mer vikt vid att det ska vara just förlängd steglängd och inte springigt. Men jag kan ha fel, det är så jag har tänkt genom alla år :p
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

ja det låter ju logiskt faktiskt! Det kommer ju inte bli ngt fokus på resultat den första gången så det är ju inte hela världen om jag missar lite på den punkten, men jag är så himla taggad över att ha något att träna till! Har redan börjat prova vilka knoppar hon passar bäst i :P
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

jag startade helt enkelt satsade på att få fram så mkt längning som möjligt eftersom jag visste att det inte fanns en risk för att jag å hästen skulle lyckas länga så pass att det kunde klassas som ökad trav. Kan man tänka likadant när det gäller förlängd steglängd?

Jag skriver såhär:
Mellantrav och ökad trav är olika rörelser och ska utföras på olika sätt.Det innebär att hur mycket du än brassar på om du gör en korrekt mellantrav så kan det aldrig bli en korrekt ökning.:laugh:

Mellantrav och förlängd steglängd är däremot egentligen samma rörelse , det är bara det att den förlängda steglängden är i början av utvecklingen, man behöver alltså inte visa så mycket.

Skulle du visa en korrekt mellantrav istället så gör det inget men mellantraven ska då bedömas som den mellantrav den är, det ska alltså inte ges x poäng för att den förlängda steglängden blir en korrekt mellantrav.

Lite som såhär, du kan visa förlängd steglängd som är bra och då få en 8:a, du kan visa en mellantrav som då kanske bara är ganska bra och då få en 7:a fast då mellantraven har både lite längre steg och mer upp och rundhet än den förlängda steglängden som du då fick en 8:a för.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Det ska vara så, men.. i verkligheten blir det inte alltid samma och en bra förlängd steglängd ('poängmässigt') är oftast en bra mellantrav. (och en bra mellantrav på tävling är en ökad trav.. men den ökade traven behöver inte vara en ökad trav alltid, utan det räcker att det blir riktigt 'klipp' och häng i frambenen så är dom nöjda...). Nu var jag cynisk, men upplever iaf att så har det varit när jag har tävlat. För att få bra betyg på en längning så ska man visa 'för mycket'.

...

Ur TR II
"5. Förlängd steglängd ligger mellan arbets- och mellantrav. Denna form av trav visas där hästens utbildningsståndpunkt inte medger mellantrav. Förlängd steglängd skall utföras enligt beskrivningen för mellantrav, men med en mått- ligare längning av staget."

("Mom 243
Trav skall vara tvåtaktig, ren, regelbunden och elastisk.
1. Arbetstrav skall kännetecknas av att hästen rör sig lösgjord och i jämvikt på tygeln med lika steglängd i ett väl avvägt och ganska friskt tempo. Hästens form avpassas efter dess utbildningsståndpunkt. Denna form av trav lig- ger mellan samlad - och mellantrav i vilken en häst som ännu ej utbildats i samling, skall visa en väl balanserad och aktiv trav med framåtbjudning och engagerat bakbensarbete.
2. Samlad trav skall skiljas från arbetstrav genom en ökning av framdelens lätt- het till följd av mer undersatta och böjda bakben samt ett något långsammare tempo. Hästens steglängd förkortas i förhållande till arbetstrav. Hästen skall med lätt framdel och bibehållen rytm röra sig med ökad schwung. Hästens vilande i steget med svävning som följd är felaktig.
3. Mellantrav ligger mellan arbets- och ökad trav men är till sin karaktär “rundare” än den ökade traven. Hästen skall röra sig med ökat påskjut från bakbenen och i något livligare tempo än i arbetstrav samt med en moderat ökning av steglängden. Ryttaren skall tillåta hästen att föra nosen något längre framför lodplanet än i arbets- och samlad trav.
4. Ökad trav skall kännetecknas av att hästen med liksidig steglängd, där de diagonala benparens skenor är parallella, ökar sin steglängd så mycket som möjligt så att den med ett tydligt övertramp vinner mer mark. Detta åstadkoms genom kraftigt påskjut från bakbenen. Hästen skall förbli på tygeln men skall, utan att “luta sig” mot bettet visa en något längre och friare form. Genom god bogfrihet skall framhoven sättas i marken på den punkt, mot vilken den är på väg i stegets längsta moment. Ökad trav skall vara balanserad, rytmisk och fri från spänning.
5. Förlängd steglängd ligger mellan arbets- och mellantrav. Denna form av trav visas där hästens utbildningsståndpunkt inte medger mellantrav. Förlängd steglängd skall utföras enligt beskrivningen för mellantrav, men med en mått- ligare längning av staget.")
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

tack för ett utförligt svar!

När man läser igenom beskrivningen för den ökade traven så känns det ju lite som att det där med parallella skenor har glömts bort när man tittar på de högre klasserna...
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Nej en bra förlängd steglängd kan aldrig vara en bra mellantrav.
"en bra förlängd steglängd ('poängmässigt') är oftast en bra mellantrav."

Inte min erfarenhet, man ska visa övergångar, bibehållen takt och en ihopkopplad häst som tar längre kliv, på vilket sätt beror på om det är mellantrav eller ökad trav.
Då kan du inte ha mycket erfarenhet. Det är klart att det SKA vara på ett visst sätt, men hur det omvandlas i verkligheten är en annan sak. (Inte ens på GP-nivå är man ju ense om vad man ser).
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Då kan du inte ha mycket erfarenhet. Det är klart att det SKA vara på ett visst sätt, men hur det omvandlas i verkligheten är en annan sak. (Inte ens på GP-nivå är man ju ense om vad man ser).

Va??? Du skrev:
Det ska vara så, men.. i verkligheten blir det inte alltid samma och en bra förlängd steglängd ('poängmässigt') är oftast en bra mellantrav.

Jag svarade att en bra förlängd steglängd aldrig är en bra mellantrav,eller vad menar du, att alla dömer som du fått för dig?, så är det inte.

Och det där inte ense i GP osv...tja, jag skulle vilja veta om det finns någon utredning som verkligen kontrollerar hur oense de är, förutsättningen för en sådan måste ändå vara att alla sitter på samma ställe så alla rörelser ses från samma vinkel och så vet vi ju alla att det inte är under tävling.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Jag håller med ponnyryttaren - i verkligenheten blir de gärna samma sak och bedöms därefter. Jag kan nästan lova att nån som rider en klockren mellantrav på en LC får bra poäng på förlängd steglängd.

Men, som du ofta säger i exempelvis klassisk dressyr, visa film så blir jag gärna motbevisad :) Jag kan ärligt erkänna att jag skulle ha svårt att se skillnad mellan dem.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Jag tycker det låter som att de är nästan exakt samma sak, men att det inte krävs lika mycket längning som i mellantrav. Men en 10-mässig mellantrav och en 10-mässig trav med ökad steglängd låter som att det inte skiljer så mycket mer än att det inte kräver lika mycket längning, men innebär det att man får avdrag om man har längning som i mellantrav, eller att det är det ultimata?

Tycker det är lite luddigt. Själv tror jag faktiskt jag ridit likadant i både mellantrav och trav med förlängd steglängd och fått samma poäng ändå.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Jag håller med ponnyryttaren - i verkligenheten blir de gärna samma sak och bedöms därefter. Jag kan nästan lova att nån som rider en klockren mellantrav på en LC får bra poäng på förlängd steglängd.

Men, som du ofta säger i exempelvis klassisk dressyr, visa film så blir jag gärna motbevisad :) Jag kan ärligt erkänna att jag skulle ha svårt att se skillnad mellan dem.

Det kan ju bero på att det faktiskt är ganska svårt att visa en bra mellantrav och att det i själva verket är en förlängd steglängd som dom flesta visar eftersom domaren alltid "vill ha mer" som någon skrev.

Sen är jag inte så jäkla säker på att domarna i de klasserna ens vet hur det ska se ut.. det är inga direkt stora krav som krävs för att bli domare på LA nivå.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Jag håller med ponnyryttaren - i verkligenheten blir de gärna samma sak och bedöms därefter. Jag kan nästan lova att nån som rider en klockren mellantrav på en LC får bra poäng på förlängd steglängd.

Fast det skrev jag ju att de kan få, alltså poäng för en mellantrav, men att mellantraven då ska bedömas utifrån mellantrav och inte förläng steglängd, i just den rörelsen är det tillåtet då rörelsen har samma grund- det finns ju fler ex på andra rörelser där grunden är samma och man får "göra bättre" om jag uttrycker mig så.

Det blir alltså inte underkänt som det kan bli om det visas en ökad trav ist för mellantrav (då såklart talar jag om annan klass än LB)
 
Senast ändrad:
Sv: "förlängd steglängd" i program

För att reda ut lite.. du citerade min text "För att få bra betyg på en längning så ska man visa 'för mycket'." med svar; "Inte min erfarenhet, man ska visa övergångar, bibehållen takt och en ihopkopplad häst som tar längre kliv, på vilket sätt beror på om det är mellantrav eller ökad trav." då svarade jag "Då kan du inte ha mycket erfarenhet. Det är klart att det SKA vara på ett visst sätt, men hur det omvandlas i verkligheten är en annan sak. (Inte ens på GP-nivå är man ju ense om vad man ser)." Alltså, det finns ett sätt att utföra rörelser enligt TR men ett annat om hur det utförs och hur det blir bedömt. Det jag ville komma till var att inte ens GP domare alltid är helt överens och det är högt utbildade människor med bra kunnande. Att vara domare är inte enkelt.

Att man ibland har svårt att se skillnad på mellantrav och ökad kan också bero på att det ryttaren visar upp är varken eller. Hästen breddar bak och lägger sig framstupa på bettet (dålig balans) men den gestar fint fram. Det är inte bra vare sig som mellantrav eller ökad, men det liknar något utav dom. Att inte ryttaren gör mer skillnad är för att det inte går... den traven hittar hästen bara om man lägger den där, som en växel, den är inte kontrollbar (justerbar) man kan inte glida in och ur den. Hästen kan då heller inte visa övergångar, men den är jäkligt taktfast, rubbas rytmen så blir det antingen galopp eller så måste den sakta in för att inte ramla framstupa helt. Hur det blir bedömt är ju olika beroende på vad man premierar högst. Den länger steget så mycket den kan och den håller takten, bra! Eller så ser man att den går in en typ av balanstrav, full fart fram och gjorde dåliga övergångar och sätter ett lågt betyg. Generellt prioriteras det första. Det är ett exempel på hur domare dömer olika. Dom är nog rätt överens om vad dom verkligen vill se (för 9,10) men vad som är viktigast på vägen (5-6-7) är olika för olika personer.

Det blir alltså inte underkänt som det kan bli om det visas en ökad trav ist för mellantrav
Det KAN hända, men har det någonsin hänt?
 
Sv: "förlängd steglängd" i program


Javisst, en kompis hade en häst som inte kunde ta ett steg i mellantrav, fick fyror som regel sjuor eller åttor om det var ökning.

Annars är det ju väldigt svårt att veta vad sådana man inte känner får.
 
Senast ändrad:
Sv: "förlängd steglängd" i program

Sen är jag inte så jäkla säker på att domarna i de klasserna ens vet hur det ska se ut.. det är inga direkt stora krav som krävs för att bli domare på LA nivå.

Det är väl inte högre grundkrav för Msv b domare?
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Grundkraven är väl detsamma för alla domare, men för att bli aktuell för utbildningarna till högre nivåer än LA ska man ju dömt ett vist antal år (2 per nivå) och visat att man är lämplig. Om det fungerar som det är tänkt så borde ju kvaliten vara högre på MsvB domare än LA domare, dels har de mer erfarenhet och dels har det skett en viss rensning. Om det sen är bra att de mest oerfarna ryttarna/hästarna döms av de mest oerfarna och/eller minst lämpade domarna (som det ju blir om utbildningstrappan för domare följs, därmed inte sagt att det är så, jag har ridit för många mycket duktiga LA domare) kan man ju diskutera. (Missförstå mig rätt jag menar egentligne inte att man ska börja med att döma GP.)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er. Så...
2
Svar
22
· Visningar
1 964
Senast: Rhodugune
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 182
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr I LB:0 är det ju förlängd steglängd på långsidorna. Men nu till saken, hur ska ett sådant moment utföras? Jag har en ponny som verkligen...
Svar
8
· Visningar
1 187
Senast: minschamamman
·
Dressyr Tittar man på lättklass tävlingar i dressyr finns det ett ställe som nästan oundvikligen "skiter sig" för folk, nämligen längningarna...
2
Svar
26
· Visningar
2 807
Senast: Findy Lee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp