Bukefalos 28 år!

"förlängd steglängd" i program

Sv: "förlängd steglängd" i program

Skulle också vara väldigt intressant att veta hur väl man verkligen kollar upp att domaraspiranterna faktiskt är kvalificerade. Jag kan nämligen på rak arm räkna upp minst ett par domare som aldrig har fått godkännt ens i LC!!! Statisktiskt sätt borde det därmed finnas betydligt fler än dom jag känner till.

Det finns domare som aldrig har tävlat- "förr"fanns inte de kraven som är nu, det räckte att man satt bredvid Bo Tibblin några gånger som bisittare. Faktiskt.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Var nyligen och såg på en lokal dressyrklass, LA, i bushen och blev rent ut sagt beklämd över bedömningen. Det som premierades var bla en häst som hade en TOTAL avsaknad av bakbensaktivitet, huvudet var uppklämt i en hög form (stelopererad :angel:) hästen hade troligen inte gått ett steg i rätt form i hela sitt liv och hade inte en muskel på rätt ställe. Men den var lydig gjorde alla "rörelser" som den skulle. Har sett detta så många ggr, det ger ju helt fel signaler och frestar ryttare att "handrida" upp sina hästars form, på bekostnad av att möjligheterna att ta sig förbi lätt klass försvinner.

Om hästen har gått så dåligt under transportsträckorna så kan den inte helt plötsligt göra rörelserna som den ska- den dåliga ryggverkan som blir av uppklämt huvud o avsaknad av bakben följer såklart in i alla rörelser, jag vill t.o.m hävda att den faktiskt skulle bli sämre där.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Det finns domare som aldrig har tävlat- "förr"fanns inte de kraven som är nu, det räckte att man satt bredvid Bo Tibblin några gånger som bisittare. Faktiskt.

Borde såklart ha förtydligat mig. Vet att det finns äldre domare som utbildat sig före tävlingskraven kom. Detta rör sig dock om domare som utbildat sig någotsånär nyligen, vill minnas att kraven tidigare låg på godkänt i LA. Jag vet att dessa personer STARTAT LA, men aldrig varit i närheten av GODKÄNT (vilket säger en del :angel:). Därmed undrar jag om det räcker med att säga att man tävlat en viss klass och om man inte behöver verifiera det på ngt vis.
 
Sv: "förlängd steglängd" i program

Om hästen har gått så dåligt under transportsträckorna så kan den inte helt plötsligt göra rörelserna som den ska- den dåliga ryggverkan som blir av uppklämt huvud o avsaknad av bakben följer såklart in i alla rörelser, jag vill t.o.m hävda att den faktiskt skulle bli sämre där.

Nej naturligtvis gör den inte rörelserna "som den ska" det är ju det som är poängen med hela inlägget..

Däremot är det inga problem att utföra rörelserna om man väljer att fokusera enbart på huvudets position. Dvs: Har man som domare perspektivet att en hög (gärna kort :angel:) hals är önskvärt och inte ser att bakben och rygg är med så kan det för den domaren så toppen ut att tex:
Hästen behåller en hög stabil "form" i övergångarna trots att bakbenen inte trampar under, det är heller inga problem att lära hästen att "hålla upp huvudet och släppa bakbenen i övergångarna. :grin:.
eller att hästen behåller samma höga korta hals i förvända galoppen. Trots att den inte jobbar genom kroppen.
Det är heller inga problem att få hästen att gå åt sidan med hög hals och utan bak/rygg. Samma sak gäller för ryggning, hög nacke och sänkt rygg, men formen är stabil, toppen....:o
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er. Så...
2
Svar
22
· Visningar
1 964
Senast: Rhodugune
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 182
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr I LB:0 är det ju förlängd steglängd på långsidorna. Men nu till saken, hur ska ett sådant moment utföras? Jag har en ponny som verkligen...
Svar
8
· Visningar
1 187
Senast: minschamamman
·
Dressyr Tittar man på lättklass tävlingar i dressyr finns det ett ställe som nästan oundvikligen "skiter sig" för folk, nämligen längningarna...
2
Svar
26
· Visningar
2 807
Senast: Findy Lee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp