Förlora kompisar som får barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

miss_snoozie

Jag har tre väninnor som alla fått barn i tät följd utom jag då såklart.
Den första som fick har varit i stort sett som vanligt förutom att nu när vi umgås är hennes lilla bäbis med som är sju månader, och det gör mig ingenting för jag tycker lika mycket om honom jag och tycker att det är kul att prata om honom också, vilket jag förstår att hon gärna vill.
Men sedan har vän nr. 2 också fått barn, det hela började väll egentligen med när hon vart gravid så ringde hon mer sällan. Sen blev hon av med jobbet sex månader innan bäbban föddes och då hörde hon av sig ännu mindre. Nu är då ungen född och hon är lycklig såklart, men sedan bebisen kom för två månader sedan har hon inte ringt en enda gång, utan det blir jag som får sköta den kontakten.
Men nu har jag kommit till en punkt då jag är j**ligt less på henne, och har ingen lust med henne längre om allt hänger på mig och våra andra vänner om vi håller kontakten, kan känna att vänner förtjänar man det är ingen självklarhet.
Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni? :confused:
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Jag har jättesvårt med att kräva av sina vänner att det skall vara nån form av "rättvisa" i hur man hör av sig. Oavsett om man just fått barn eller inte.

Är du less på henne så skit i henne som person så skit i henne, är det bara så att du tycker att hon *borde* höra av sig och inte du så tycker jag du är ute och cyklar.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Min fundering på vän nr 2, hur mår hon egentligen? Och hur fungerar det med bebisen... För jag var helt urusel på att hålla kontakten under de första två månaderna, tack och lov hade jag vänner som orkade ringa och hälsa på trots allt. Nu hade vi en ganska så extrem sitution, min svärfar dog tio dagar efter förlossningen och ammningen fungerade inte alls och jag ahde helt enkelt inte ork att försöka vara social, de samtal jag lyckades ringa var de som jag var tvungen till, öv fick helt enkelt lov att ringa mig... När de väl ringde var de jätteskönt att få prata bort en stund, och jag uppskattade att de orkade höra av sig.
När vi äntligen fick vår vardag att fungera så orkade jag återigen ta kontakt med folk, men det blev oftast de som hade orkat ringa mig när jag hade det jobbigt...

Sen är det inte säkert att man vill prata barn, jag tyckte att det blev jobbigt när alla frågade allt om barn, jag ville ju prata om andra saker oxå...
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Detta handlar väll inte direkt om någon rättvisa att höra av sig eller inte, utan intresset överhuvud taget.
Min fundering handlar mest om att jag kanske ringer eller besöker henne en gång per vecka och hon en gång per månad på sin höjd (och detta gäller inte bara mig utan även de andra två i vår vänskaps krets), så jag kan ju inte heller påstå att jag då inte ska höra av mig om hon nu gör det.
Vänskap ska väll ändå vara ömsesidigt.
Och nej jag är inte less på henne som person.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Till saken hör också att hon sakta men säkert slutade höra av sig till oss så fort hon fick veta att hon var gravid, och inte blev det bättre när bebisen kom, vilket jag mycket väl kan förstå.
Hur hon mår är ju självklart svårt för mig att uttala mig om, men i mina ögon tycker jag att hon själv verkar vara mycket lycklig åt sin familj och helst bebisen.
Sen pratar ju inte jag bara barn (eftersom jag själv inga har) utan det jag menade var bara att jag ändå gärna kan prata med mina väninnor om deras barn om de nu har lust med det, så det sitter inte fast där heller om hon nu är inne i sin bebis.

Kanske är det som du säger att ju längre tiden går kanske hon åter får behov av att umgås med oss igen.
Men ibland kan man ändå som vän bli lite besviken och lessen när man aldrig får något tillbaka.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Ärligt talat, har du tagit upp detta med HENNE?
Om JAG känner mig ignorerad av någon som jag anser vara en nära vän - oavsett om de har barn eller inte - så brukar jag ta upp det till diskussion på ett eller annat sätt. hon kanske inte ens MÄRKER det som stör dig!
Om det är en vänskap du VILL behålla så är väl DET första steget att ta???
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Har också en två månaders bebis hemma. Bebistiden (med just det här barnet åtminstonde) kommer aldrig mer tillbaka. Trots att det är mitt tredje barn och jag borde ha vana så är det inte så lätt. Livet är inte som tidigare. Plötsligt är det en ny individ med egna behov som man ska ta hänsyn till.
Son nybliven mamma så förändras mycket särskilt om det är första barnet. Det tar tid att komma in i mammarollen. Enklast är det för många om man får vara ifred från krav och förväntnigar från omgivningen och sakta men säkert lära känna sitt nya liv. Det kan låta själviskt men man gör det för sitt barn skull. Alla är förstås olika. Själv ägnar jag kvällarna då man kan ringa till folk åt att amma o natta. Vid det här klockslaget är det lite sent att ringa runt till sina vänner.
Mitt förslag: Om du tycker om din kompis så döm henne inte. Fortsätt istället att hälsa på henne och ringa henne. Tiden kommer när hon själv har tid att ta kontakt igen.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Jag är överlycklig att mina vänner är så "förstående" att de inser att tiden bara inte räcker till som tidigare! De stunder jag får över till mig själv prioriterar jag andra saker än att sitta fast i telefon.

Jag håller också med vad de andra sagt; ta kontakt du så ofta du tycker är lagom och prata även med henne och fråga hur hon har det med tid och hur hon mår och så. Jag som ÄLSKAR telefon egentligen blir otroligt störd av att folk ringer i tid och otid numera.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Tycker inte det är så konstigt att hon slutade höra av sig redan under graviditeten. Jag är själv gravid, jag jobbar hela dagarna sedan orkar inte jag göra något mer, jag har ständigt dåligt samvete för saker jag inte hinner/orkar, men jag blir glad om någon hör av sig.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Det är bara att inse att när folk får barn är inte livet som det var innan, de har inte tid till ngt annat än bebisen, det är ju ett "heltidsjobb" med amning varannan timme(eller hur man nu sköter detta) tex, blöjbyten osv.
Det är smidigare att vara hemma å era gamla fritidsintressen kanske inte passar för småbarns mammor längre.
Det går ju knappast att gå på gymmet,solarium,sticka å rida, promenera i -25, shoppa flera timmar osv :smirk:
Hoppas du har andra vänner som inte har barn som du kan hitta på saker med istället.
Jag har fått byta ut vänner som fått barn just för att man aldrig kan umgås längre, visst hälsar jag på men det går inte att göra ngt annat å när man blir förälder blir man bunden, så kom ihåg, vill du ha fritid så skaffa inte barn ;)
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Jag har en kompis som fick barn för ett år sen, hon har inte hört av sig en enda gång sen dess. Jag har ringt, mailat, smsat för att få kontakt med henne men tydligen vill hon inte.... Man blir så ledsen!
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Hur är hon när ni umgås då ? Ointresserad ? Är hon uppenbart helt insnöad på sin värld så låt henne vara hon kanske kommer tillbaka. Eller inte. Eller så har hon svårt att komma loss och ringa.

Jag har fortfarande inte problem med vem som ringer eller hör av sig i mina vänskapsrelationer, det är kanske jag som ringer varenda gång, jag vet inte och jag bryr mig inte. Vänskap funkar inte så att man måste få nånting tillbaka. Inte för mig iallafall.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Ja eller hur - vill du inte ha fritid så skaffa inte barn. Ibland undrar jag vad du träffat för konstiga människor !
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Men barn tar tid, det är därför man är föräldrar ledig, eller menar du att jag kan lämna ett 1 månaderns baby på dagis?Är det inte därför barn inte får börja dagis förrän de är 1 år? :smirk:
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Jamen snälla, man är väl TVÅ om barnet ? (I bästa fall !)

Jag var ensamstående med mina tvillingar och jag har ALDRIG känt att barnen har begränsat mig - ingen av mina kompisar tycker att jag blev mindre tillgänglig bara för att jag fick barn. Visserligen får man planera lite mer, men det är fanimej inga problem.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Det tycker jag oxå borde vara självklart men när man läser på detta forum å ser sig omkring i landet(världen överhuvudtaget) så är det mest kvinnorna som har huvudansvaret å få ge upp sina fritids intressen.
Det blev väldigt rabalder när jag skrev att jag inte kunde amma eller skulle vara mammaledig för att jag inte skulle kunna ha eget företag å amma samtidigt(skulle vara hela dagarna i stallet tex eller åka runt till andra stall) å att mitt barn skulle ha en pappa hemma som skötte hem å barn.Men då var tydligen inte pappor lämpade til sånt å jag var en dålig mamma som inte var hemma med barnet :smirk:
Tillägger att jag inte har barn me det vet de flesta , me jag är en av de få som planerar sånt i förväg.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Det är väldigt svårt att få tiden och framförallt orken att räcka till när man nyss fått barn. Det är ju tyvärr så att det inte bara är roliga kompisar som hör av sig utan också tjatiga svärmödrar mfl som vill komma och hälsa på hela tiden och komma med välmenande råd om hur man ska göra med amning etc etc. Detta ofta typ de första två-tre veckorna när man har gigantiska läckande bröst och ingenting fungerar än. Då kan man (som jag) lätt bli lite otrevlig och dra sig undan bara för att man måste få vara ifred med sin bebis ett tag och då blir en del så sura att de helt enkelt slutar att höra av sig.

Sen är det ju inte så att man inte kan göra nåt bara för att man fått barn. Lite begränsad är man ju så klart, men det är ju upp till en själv också. Jag började jobba tex när min dotter var fyra månader (ja tänka sig HEMSKA JAG), hon var inte bortlämnad utan var med mig hela tiden, har ett sånt jobb där det funkar. Detta går då man har en liten bebis som bara äter och sover, nu skulle det ju inte funka. Detta har resulterat i att jag har en massa föräldraledighet kvar så min dotter går bara halvtid på dagis och kommer så att kunna göra rätt länge. Sen har jag även tänkt att vi ska åka på nån långresa kanske.

Nu är jag gravid med tvåan och har en rätt jobbig graviditet pga anemi (järnbrist). Kommer att bli sjukskriven ett tag framöver nu förmodligen. Tyvärr har detta resulterat i att en del kompisar redan nu tar lite avstånd, jag är helt enkelt för trött och tråkig. Synd tycker jag men inte så mycket att göra åt. Om dom inte vill ringa mig och höra hur det är med mig och riskera att få veta att jag inte orkar göra nåt kul så får de väl låta bli då. Jag orkar heller inte gå in i konflikter typ "varför börjar du undvika mig"? etc. Många av dem är så fokuserade på sin karriär och jobb och jag är själv så långt ifrån den världen nu.

Kanske växer man ihop igen senare, kanske inte. Det är väl så här livet ser ut antar jag.

Vildvittra
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

menar du att ett barn tar så pass mkt tid att man inte på flera månader har möjlighet att ringa eller smsa EN ENDA GÅNG??

En del av mina kompisar som har fått barn hör inte av sig alls(förutom till sina män 10 gånger om dagen) men en del ringer massor!!

Klart som korvspat det finns tid, det gäller som vanligt att PRIORITERA.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Fast det är rätt stor skillnad på olika.

Det är inte så svartvitt. Man kan både ha kvar sina intressen och sina vänner OCH amma sitt barn.

Men jag tror att vissa som är nyblivna föräldrar helt tappar intresset för omvärlden, den lilla nya människan upptar hela ens värld och då blir det så. Det har med perosnlighet och hormoner att göra.
 
Sv: Förlora kompisar som får barn

Det är ju lite det jag menar också, att det inte kan finnas en minut över att slå en signal kan jag inte heller förstå, (nu får jag kanske hela bukes mammor över mig ;) ), dessutom är man ju också två om bäbisen.
Nu kan ju inte jag tvinga henne att ringa oss, för i själva verket kanske hon är urless på oss och vill inte ha den kontakten.
Som sagt så har jag ju två vänner till som också har spädbarn, men det har aldrig varit något problem för dem, vi har fortfarande lika god kontakt.
Men det kanske är som ni alla säger också att hon behöver tid på sig, och jag förstår mycket väl att det är en stor förändring i livet att få barn :) .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 738
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 410
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 644
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp