Bukefalos 28 år!

Förlossning

vad gör folk om det brinner eller om nån är i akut behov av ambulans? En sån port låter ju helt löjlig.
Ambulans och polis har nyckel, tror att brandkåren också har det. Men jag slipper helst åka ambulans de 10 min det tar att åka till sjukhuset. Känns lite onödigt ;).
 
Ambulans och polis har nyckel, tror att brandkåren också har det. Men jag slipper helst åka ambulans de 10 min det tar att åka till sjukhuset. Känns lite onödigt ;).
Är du säker att inte er lägenhetsnyckel går till bommen? När jag bodde så så fungerade vår nyckel + att det fanns ett akutlås för ambulans/brandbil som jag tror att också taxi kunde ha nyckel till om det gick många resor dit, typ färdtjänst.
 
Är du säker att inte er lägenhetsnyckel går till bommen? När jag bodde så så fungerade vår nyckel + att det fanns ett akutlås för ambulans/brandbil som jag tror att också taxi kunde ha nyckel till om det gick många resor dit, typ färdtjänst.
Ja, helt säker. Man måste gå och låna nyckeln av vaktmästaren, och denne är bara tillgänglig 30 min 1 gång om dagen på vardagar... Har mailat nu och frågat om jag får låna nyckel från 2 v innan BF.
 
Det är ju helt galet! Hur gör man vid flytt då? Måste låna nyckeln? Hjälp!
Ja det är jättedumt. Det går inte att spontanshoppa något tungt precis. När det levereras möbler och sådant så får de som levererar transportera det på kärra genom hela området. Jag bor ändå ganska nära bommen så det finns de som har det ännu värre.
 
Kom plötsligt på en sak... Min sambo har inte körkort så vi får ta taxi till sjukhuset. Det är dock en bom i vägen så taxin kan inte köra fram till dörren. Tror det är 100 m från ytterdörren. Fixar man att gå så långt när det är dags att åka in? Eller hur löser man det rent praktiskt när det är en bit mellan dörr och bil?

Om man inte är alldeles för sent ute så fixar man det.
 
Vi var ute rätt sent med allt sånt, minns inte nyckel, men babyskyddet hämtade jag dagen innan på sjukhuset. Jag kunde också gå den sträckan utan större problem. Fick stanna och luta mig på min man under värkarna.
 
Angående klipp vid förlossning är det en av mätpunkterna som sjukhusen mäts på. Lägre andel klipp ger högre kvalitets"poäng". Likaså om förlossningen slutar i kejsarsnitt. Instrumentala hjälpmedel såsom tång och sugklocka mäts också. På det hela vill ett sjukhus ha så bra som möjligt på sina kvalitetsmätningar.

Därav görs inga onödiga klipp. Det är även en av anledningarna till att det är svårt att få till ett planerat kejsarsnitt. Sen om det är det bästa för kvinnan och barnet alla gånger kan man diskutera.

Källa på det:
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20009/2015-12-27.pdf

Mvh Miks
 
Ja, helt säker. Man måste gå och låna nyckeln av vaktmästaren, och denne är bara tillgänglig 30 min 1 gång om dagen på vardagar... Har mailat nu och frågat om jag får låna nyckel från 2 v innan BF.
Nyckeln heter brandkårsnyckel och ni kan köpa en egen hos företag som säljer lås och nycklar för kanske 50-100 kr. Vet dock inte om det bara finns en enda variant.
 
Har funderat kring det där.


Min Eda var slut sen länge när vi fick ta sugklocka och jag krystade enbart på läkarens uppmaning och då i varje värk. Som kändes som alla andra men gjorde oerhört ont. (Tog femton minuter av krystningar såvar han ute)
Kände inga krystvärkar själv alls. Bm hävdar att det berodde på edan men den hade jag ju inte haft hjälp av på länge innan.

Är det fler som inte känt skillnad på värk och krystvärk? Alla säger ju det är så tydligt?
Jag fick inga krystvärkar, förmodligen för att dottern inte kom ner ordentligt. Hon förlöstes med sugklocka efter 45 min resultatlöst krystande. Dessförinnan hade jag tre timmar då jag var fullt öppen och fick värkstimulerande dropp för att få fart på kroppen. Jag minns inte när jag fick sista dosen eda men den var i alla fall ur när sugklockan sattes.
 
Jag fick inga krystvärkar, förmodligen för att dottern inte kom ner ordentligt. Hon förlöstes med sugklocka efter 45 min resultatlöst krystande. Dessförinnan hade jag tre timmar då jag var fullt öppen och fick värkstimulerande dropp för att få fart på kroppen. Jag minns inte när jag fick sista dosen eda men den var i alla fall ur när sugklockan sattes.

Åh, det var därför kanske! Sonen kom inte heller ner ordentligt och jag var helt öppen (vet inte hur länge) med värkstimulernsde dropp utan så mycket progress.

Sugklocka med femton minuters krystningar så var han ute. Krystade inget innan sugklockan.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 534
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För första gången på mycket länge hade jag sex för en vecka sedan. Kändes helt okej men sen började det ömma längst in så vi avslutade...
2
Svar
27
· Visningar
2 881
Senast: super
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 895
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp