Bukefalos 28 år!

Förlossning

De lärde tvistar väl om det men teorin är att man inte känner att man ska sluta krysta. Barnmorskan SKA säga till men om hen inte gör det, eller den som föder inte bryr sig om det just då, så kan man spricka onödigt mycket.

De tog av mig lustgasen på slutet för jag var tydligen för upptagen med masken för att vilja lyssna på barnmorskan. :D
 
Vad jag har lyckats läsa mig till så klipper man mer och mer sällan numera. Rutinmässiga klipp verkar det vara länge sedan man gick ifrån?
Ja det stämmer. Studier har visat att man inte spricker mindre bara för att man klipper.

Oftast brukar man försöka undvika att klippa om man inte måste.

Det brukar ta längre tid för klipp att läka.

De gånger man brukar klippa är tex när man använder sugklocka.
 
Ang Eda och krysta så bedövar inte Edan det. Du känner krystvärkarna och det gör Ont då du inte är bedövad i underlivet så risken att krysta fel är nog pga andra faktorer än edan.
 
Ang Eda och krysta så bedövar inte Edan det. Du känner krystvärkarna och det gör Ont då du inte är bedövad i underlivet så risken att krysta fel är nog pga andra faktorer än edan.

Stängs inte edan av längre när man börjar närma sig krystningsstadiet? Det gjorde de förr just för att man inte skulle ta i för mycket utan känna vad man gjorde. Hur bedövad man är är olika från person till person. Jag vet många som varit totalt bedövade även i underlivet.
 
Jo om de ser att det kan spricka illa/mycket/"fel" så klipper de sa min bm när jag frågade.

Det gjorde dom med mig. Hade jag bara lugnat mig lite och inte tryckt för kung och fosterland så hade jag sparat många extra stygn :p

Men ungen skulle bara ut så just då struntade jag i om jag skulle spricka hela vägen upp till nacken :p

Tillägg: Mamma blev också klippt med båda barnen. Verkar vara lite genetiskt att vi inte töjer oss ordentligt. Krystade i 2h ändå kom huvudet inte ut förrän hon klippte (då flög han ut)
 
Ang Eda och krysta så bedövar inte Edan det. Du känner krystvärkarna och det gör Ont då du inte är bedövad i underlivet så risken att krysta fel är nog pga andra faktorer än edan.
Har funderat kring det där.


Min Eda var slut sen länge när vi fick ta sugklocka och jag krystade enbart på läkarens uppmaning och då i varje värk. Som kändes som alla andra men gjorde oerhört ont. (Tog femton minuter av krystningar såvar han ute)
Kände inga krystvärkar själv alls. Bm hävdar att det berodde på edan men den hade jag ju inte haft hjälp av på länge innan.

Är det fler som inte känt skillnad på värk och krystvärk? Alla säger ju det är så tydligt?
 
Är det fler som inte känt skillnad på värk och krystvärk? Alla säger ju det är så tydligt?
För mig var det sjukt tydligt. Den vanliga värken gjorde ont som fan i magen, jag ville mest bara krypa ihop till en boll/försvinna nånstans. Krystvärken kändes precis som om någon slog mig i magen så jag vek mig dubbel och spände alla muskler jag hittade i magen (och resten av kroppen).
 
Är det fler som inte känt skillnad på värk och krystvärk? Alla säger ju det är så tydligt?

Jag kände stor skillnad. De vanliga värkarna kom och gjorde ont och släppte, medan krystvärken var mer som en stor kramp där hela nedre delen av magen drog ihop sig och det enda man kunde göra var att följa med och ta i själv när den kom.
 
Det gjorde dom med mig. Hade jag bara lugnat mig lite och inte tryckt för kung och fosterland så hade jag sparat många extra stygn :p

Men ungen skulle bara ut så just då struntade jag i om jag skulle spricka hela vägen upp till nacken :p

Tillägg: Mamma blev också klippt med båda barnen. Verkar vara lite genetiskt att vi inte töjer oss ordentligt. Krystade i 2h ändå kom huvudet inte ut förrän hon klippte (då flög han ut)

Usch för att krysta i 2h
Taskigt fall att vara trång i den situationen ;) fast samtidigt alla är ju inte lika elastiska i huden så varför inte lika där också? :)
 
@Magnum vid min första förlossning fick jag eda pga att det blev så utdraget men den tog aldrig (eller hann aldrig, vad vet jag) och 20 min efter den var lagd fick jag krystvärkarna. Och det var som för dig, kände ingen skillnad alls mer än trycket ner i underlivet. Inte alls någon känsla av att kroppen "jobbade själv".

Andra gången hade jag bara profylaxandning som lindring och då fick jag riktiga krystvärkar.
 
Kom plötsligt på en sak... Min sambo har inte körkort så vi får ta taxi till sjukhuset. Det är dock en bom i vägen så taxin kan inte köra fram till dörren. Tror det är 100 m från ytterdörren. Fixar man att gå så långt när det är dags att åka in? Eller hur löser man det rent praktiskt när det är en bit mellan dörr och bil?
 
Har ju inte fött barn själv men det jag lärt mig från bb/bm är:

-de klipper sällan nu mer, vanligt förr (det gör tydligen inte så stor nytta för majoriteten)
-ställ in dig på att det kan ta mer än 24h, jag frågade en bm bara för nån vecka sedan då en kompis hållit på i 48h, och hon sa att det inte alls var ovanligt. Bättre förbereda sig på att det kan ta tid. Kan gå på tre timmar också som för min andra kompis ;)
-det är bra att vara självsäker men oxå bra att vara förberedd på att det kan bli jobbigt med smärtan. Tydligen får de då o då in tjejer som är sådär att "det här blir inga problem alls, jag är så himla smärttålig" och som sedan blir chockade och panikar när de inser att jo det kan visst göra ont.

Min uppfattning efter mina jobbvändor på bb är att det verkar vara en bra strategi att ta det som det kommer och bit för bit, för man vet ju aldrig innan hur just ens egen förlossning blir.
 
Kom plötsligt på en sak... Min sambo har inte körkort så vi får ta taxi till sjukhuset. Det är dock en bom i vägen så taxin kan inte köra fram till dörren. Tror det är 100 m från ytterdörren. Fixar man att gå så långt när det är dags att åka in? Eller hur löser man det rent praktiskt när det är en bit mellan dörr och bil?

Mannen får springa i förväg och hämta en rullstol, ni kan ju inte vara de första med det problemet till ert sjukhus.
 
Kom plötsligt på en sak... Min sambo har inte körkort så vi får ta taxi till sjukhuset. Det är dock en bom i vägen så taxin kan inte köra fram till dörren. Tror det är 100 m från ytterdörren. Fixar man att gå så långt när det är dags att åka in? Eller hur löser man det rent praktiskt när det är en bit mellan dörr och bil?
Det går, men kommer nog ta en stund. Jag minns hur långa sjukhuskorridorerna kändes när vi åkte in
 
Kom plötsligt på en sak... Min sambo har inte körkort så vi får ta taxi till sjukhuset. Det är dock en bom i vägen så taxin kan inte köra fram till dörren. Tror det är 100 m från ytterdörren. Fixar man att gå så långt när det är dags att åka in? Eller hur löser man det rent praktiskt när det är en bit mellan dörr och bil?

Jag hade fixat det med första barnet men det beror ju helt på hur intensivt du upplever det och hur du reagerar på värkarna.
Finns de som kan gå och det finns de som inte ens kan stå.
 
Kom plötsligt på en sak... Min sambo har inte körkort så vi får ta taxi till sjukhuset. Det är dock en bom i vägen så taxin kan inte köra fram till dörren. Tror det är 100 m från ytterdörren. Fixar man att gå så långt när det är dags att åka in? Eller hur löser man det rent praktiskt när det är en bit mellan dörr och bil?

Med andra så gick jag in själv från parkeringen ca 400 meter från bilen och till själva förlossningsavdelningen. Gick på i normalt tempo och stannade för värkarna när dom kom och hängde på min man. Men absolut inga problem att gå.

Med tredje så gick jag också in från parkeringen fast då ställde vi oss närmare och tog en annan ingång, totalt ca 300 meter. Jag höll knappt på att ta mig in. Kunde inte stå på benen pga trycket neråt. Jag tog mig envist in för att jag inte ville föda ungen på trottoaren. En rullstol i det läget hade inte varit helt fel. Det hade gått snabbare att komma fram med för jag gick i snigelfart som ändå var det snabbaste jag förmådde.
Innan vi åkte hemifrån så kunde jag inte ens stå upp för att ta på mig skorna utan min man fick dra på mig skorna (och byxorna) när jag låg i sängen. Behöver jag säga att jag födde i liggande ställning ;)
Med andra så stod jag upp med gåvagnen under förlossningen, så det har skilt väldigt mycket mellan mina förlossningar.
Andra förlossningen tog dock 16 timmar och den tredje tog 6 timmar från första känningen. Den tredje var bra mycket mer intensiv.

(Med första ungen blev jag igångsatt så då var jag redan på plats, och tog 5 timmar från värkstart)
 
Ah, my bad! Tyckte det verkade lite puckat att blockera ingången till förlossningen.

Där jag bodde förut kunde vi få lov att låna en nyckel till bommen när vi behövde köra ändå fram till dörren. Den fick vi via vaktmästaren.
Ja jag bör kanske fråga vaktmästaren om nyckel. Hur lång tid innan beräknat ankomstdatum hämtade ni nyckeln?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 536
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För första gången på mycket länge hade jag sex för en vecka sedan. Kändes helt okej men sen började det ömma längst in så vi avslutade...
2
Svar
27
· Visningar
2 881
Senast: super
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 896
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp