Bukefalos 28 år!

Förlossning

@Milosari
Angående smärtlindring; Tack vare profylaxkursen födde jag båda ungarna med "bara" lustgas och sterila kvaddlar och jag hade absolut inte klarat det utan profylaxkursen. Jag hade två okomplicerade standardförlossningar.

(för att ingen ska missförstå; för min del handlade det inte om några duktighetspoäng eller liknande att föda utan EDA, utan om att jag känt till flera fall där EDA:n inte "tagit" samt fall där personen fått vänta jättelänge på narkosläkare" Detta ville jag absolut inte uppleva, därför hade jag bestämt mig för att försöka föda utan EDA.).
 
Tack för alla svar, fortsätt gärna att skriva om era erfarenheter!

Kollat upp vad doula kostar, 12 000 kr är då inget jag har råd med. Får som sagt betala allt själv då barnets pappa är extremt fattig. Men funderar på att be mamma vara med under en del av tiden, hon har trots allt fött tre barn själv. Ska även gå en extra profylaxkurs så det där med andningen verkligen sitter i ryggmärgen när det är dags.

Har kollat upp lite vad som gäller om man vill motverka att spricka sönder helt. Någon som provat detta? https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/mars/enkel-uppfinning-hjalper-mot-svara-bristningar/

Information som sällan sprids, men som är väldigt viktig:
Vi är konstruerade på ett sätt som gör att vi "ska" spricka lite vid förlossning, och det sättet vi spricker på då är för att förhindra allvarligare skador/sprickningar. Det betyder inte att alla alltid spricker, såklart.
 
@Milosari
Angående smärtlindring; Tack vare profylaxkursen födde jag båda ungarna med "bara" lustgas och sterila kvaddlar och jag hade absolut inte klarat det utan profylaxkursen. Jag hade två okomplicerade standardförlossningar.

(för att ingen ska missförstå; för min del handlade det inte om några duktighetspoäng eller liknande att föda utan EDA, utan om att jag känt till flera fall där EDA:n inte "tagit" samt fall där personen fått vänta jättelänge på narkosläkare" Detta ville jag absolut inte uppleva, därför hade jag bestämt mig för att försöka föda utan EDA.).

Jag hoppas också kunna föda utan eda pga min rädsla för att spricka sönder för mycket. Lägger ingen som helst prestige i det, och går det inte så får de ge mig allt de har och lite till. Det beror ju på hur min kropp är funtad, hur länge det varar, om barnet är stort eller litet och kommer ut på rätt sätt. Förutom hur jag rent mentalt kommer hantera smärtan vill säga. Det är inte alls säkert att jag är så himla kaxig när jag väl ligger där...
 
Information som sällan sprids, men som är väldigt viktig:
Vi är konstruerade på ett sätt som gör att vi "ska" spricka lite vid förlossning, och det sättet vi spricker på då är för att förhindra allvarligare skador/sprickningar. Det betyder inte att alla alltid spricker, såklart.

Att spricka lite är ingen fara :). Inte mycket heller egentligen, det är bestående men som jag är orolig för. Som ständig smärta, och att inte kunna lyfta kassar (eller mitt eget barn!) från golvet utan att göra på mig. Eller att inte kunna ha sex igen. Det är väl rätt ovanligt, men förekommer trots allt.
 
Jag hoppas också kunna föda utan eda pga min rädsla för att spricka sönder för mycket. Lägger ingen som helst prestige i det, och går det inte så får de ge mig allt de har och lite till. Det beror ju på hur min kropp är funtad, hur länge det varar, om barnet är stort eller litet och kommer ut på rätt sätt. Förutom hur jag rent mentalt kommer hantera smärtan vill säga. Det är inte alls säkert att jag är så himla kaxig när jag väl ligger där...

Jag var som du, ville helst inte ha eda och hoppades på att klara det på lustgas, men nä, jag fixade inte smärtan. Det tog dessutom ganska lång tid och jag hade väldigt täta värkar när det var som smärtsammast. Men trots eda så gick jag inte sönder alls just, blev sydd nåt stygn här och där bara.
 
Jag hoppas också kunna föda utan eda pga min rädsla för att spricka sönder för mycket. Lägger ingen som helst prestige i det, och går det inte så får de ge mig allt de har och lite till. Det beror ju på hur min kropp är funtad, hur länge det varar, om barnet är stort eller litet och kommer ut på rätt sätt. Förutom hur jag rent mentalt kommer hantera smärtan vill säga. Det är inte alls säkert att jag är så himla kaxig när jag väl ligger där...

Jag hoppas klara mej på lustgas vid förlossningen, eller ja jag får klara mej utan Eda för jag inte får ta den pga diskbråck och flera ihoptryckta kotor i ländryggen.

Jag har dock hoppats på att klara det utan i vilket fall, just pga sprickrisken. Min syster sprack sönder riktigt ordentligt och fick sy massor.
 
Jag hoppas också kunna föda utan eda pga min rädsla för att spricka sönder för mycket. Lägger ingen som helst prestige i det, och går det inte så får de ge mig allt de har och lite till. Det beror ju på hur min kropp är funtad, hur länge det varar, om barnet är stort eller litet och kommer ut på rätt sätt. Förutom hur jag rent mentalt kommer hantera smärtan vill säga. Det är inte alls säkert att jag är så himla kaxig när jag väl ligger där...

Okar eda risken att spricka alltsa? varfor?
 
Okar eda risken att spricka alltsa? varfor?
De lärde tvistar väl om det men teorin är att man inte känner att man ska sluta krysta. Barnmorskan SKA säga till men om hen inte gör det, eller den som föder inte bryr sig om det just då, så kan man spricka onödigt mycket.
 
Klipper man inte? På mitt sjukhus klipper man vid minsta risk för spricka. Det är ju trevligare med ett planerat, snyggt sår än en spricka som kan uppkomma lite var som helst.
 
Om barnet är stort så klipper barnmorskan vanligtvis men om sprickan bedöms bli mindre så läker faktiskt en spricka snabbare och bättre än motsvarande klipp.
Fast det verkar ju vara väldigt svårt att bedöma hur allvarlig sprickan kan bli, så då tänker man att det är bättre att klippa och orsaka lite längre läkningstid men minska det totala antalet sprickor hos kvinnorna.
 
Fast det verkar ju vara väldigt svårt att bedöma hur allvarlig sprickan kan bli, så då tänker man att det är bättre att klippa och orsaka lite längre läkningstid men minska det totala antalet sprickor hos kvinnorna.

Jo i vissa fall kan det vara svårt att avgöra och självklart är det bättre med ett kontrollerat klipp på ett "bra" ställe än en okontrollerad spricka som kan bli på dumt ställe men rent generellt så läker en spricka bättre och snabbare. Det har varit väldigt olika rön genom åren om det är bäst att klippa eller låta spricka och jag vet inte vad statistiken visar är bäst just nu.
 
Jo i vissa fall kan det vara svårt att avgöra och självklart är det bättre med ett kontrollerat klipp på ett "bra" ställe än en okontrollerad spricka som kan bli på dumt ställe men rent generellt så läker en spricka bättre och snabbare. Det har varit väldigt olika rön genom åren om det är bäst att klippa eller låta spricka och jag vet inte vad statistiken visar är bäst just nu.
Ok.

Nu är det ju ett antal år sedan jag studerade och dessa frågor kom upp, så det kan ju hända att det ändrats här också. Orkar inte googla statistik nu, men det vore ju intressant att läsa
 
Har kollat upp lite vad som gäller om man vill motverka att spricka sönder helt. Någon som provat detta? https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/mars/enkel-uppfinning-hjalper-mot-svara-bristningar/

Vad spännande, jätteroligt att någon försöker forska på området!

Artikeln såg rätt ny ut så även om detta är något revolutionerande lär det ta 5-10 år innan det appliceras inom vården. Kanske snabbare i det landsting som forskat fram det.

Men detta ska jag komma ihåg att fråga om nästa gång jag talar med en barnmorska!
 
Vad jag har lyckats läsa mig till så klipper man mer och mer sällan numera. Rutinmässiga klipp verkar det vara länge sedan man gick ifrån?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För första gången på mycket länge hade jag sex för en vecka sedan. Kändes helt okej men sen började det ömma längst in så vi avslutade...
2
Svar
27
· Visningar
2 872
Senast: super
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp